BMW 118d (2008) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 203.007 km |
ERVARINGEN
Per juli 2008 ben ik via mijn werkgever in bezit van een nieuwe BMW 118d 3 deurs.
Na 3 jaar met veelplezier en met geen noemenswaardige problemen in een Alfa 147 JTD te hebben gereden, werd het tijd voor een opvolger.
De autos die ik overwogen heb in alfabetische volgorde:
Alfa 159: + mooi, ruim, goede ervaring Alfa / - niet zo sportief (zwaar) en duur
Audi A3 SB: + mooi interieur, strak uiterlijk / herrie TDI, tikkie saai
Fiat Bravo: + apart model, compleet uitgerust / - Softe wegligging, net niet Alfa
Honda Civic: + uiterlijk, 2.2 lekkere diesel / - te apart dashboard,
Seat Leon: + leuk model als FR, rijdt strak / - plastic dashboard, herrie TDI
Dus tja waarom de Beamer? Hierbij de redenen op volgorde van belangrijkheid:
VORMGEVING:
De 5-deurs 1 heb ik nooit echt mooi gevonden. De neus vond ik wel lekker dik, de achterkant ook ok, maar die zijkant...
Tot ik de 3-deurs live zag op de Autorai. Zo, toch wel een erg dikke bak zo!Zeker met de 17 inch velgen die ik er onder heb en de zilveren kleur, vind ik hem helemaal af.
Ook het interieur ziet er gewoon mooi strak uit, met een afwerking waar bovenstaande autos niet tegenop kunnen. Ik vond alleen de standaardstoelen niet zo, vandaar ik er sportstoelen in heb besteld.
RIJDEN:
Het rijden doet hij als een spreekwoordelijk trein. Gewoon snel reageren op stuurbewegingen, en tot op hoge snelhedenligt hij strak. Wat dat betreft zijn er na mijn mening maar weinig merken die zo een strakke wegligging hebben. Is op korte hobbels wel stug.
MOTOR:
De motor is natuurlijk ook heel belangrijk. Met een 2.0 liter turbodiesel met 143 pk en 300 nm komt hij best vooruit. Ok het is geen raket, maar menig sportieve auto kan je makelijk voorblijven bij het stoplicht. Op top heb ik onlangs 220 op de teller gehad, terwijl hij geeneens echt los is. Bij stadverkeer valt op dat hij heel rustig loopt, als je de radio zachtjes aan hebt, lijkt het wel een benzinemotor!
MINPUNTJES:
Na deze lofzang vraagt u zich wellicht af zijn er geen minpunten?
Uiteraard zijn die er wel:
- achterin is hij niet echt ruim
- het start-stop systeem vind ik waardeloos (ik zet het altijd af)
- standaarduitrusting; geen airco of cruise control voor 30 mille...
(er zijn wel leuke pakketen)
- te kleine 50 liter tank voor een diesel!
Al met al tot nu toe een heerlijke sportieve auto die zeer degelijk aanvoelt.Ik hoop dat hij dat met mijn 40.000 km per jaar blijft doen. Ik zal bij een ton een update geven.
PROBLEMEN
Geen, maar pas 5000 km gereden
UPDATE 30.000 km
- 32.000 km
Na een klein jaar rijden en ruim 30.000 km verder wordt het tijd voor een update:
Er hebben zich in de beginfase wel een aantal probleempjes voorgedaan die na 2 dealerbezoeken gerepareerd zijn:
- trillingsdemper vervangen bij 11.000 km. De auto maakte stanionair een gierend geluid, een beetje alsof er een oude Opel Kadett naast je staat...
- Beschermingsplaat motor zat los. Bij loslaten koppeling hoorde je ook een trillend geluidje
Even later bij 15.000 km:
- Armsteun kraakte, nieuwe erin
- kastje op dashboard ging niet open, gesmeerd
Na dit wat matige begin hoopte ik niet dat ik een meer akkefietjes zou krijgen, maar gelukkig functioneert hij sindsdien probleemloos. Geen druppel olieverbuik.
Brandstofverbuik stabiliseert zich met mijn pittige rijstijl op 800 km op een (te kleine) tank van 50 liter. Dus 1 op 16.
Wegligging blijft top.
Motor trekt prima op en loopt gemakkelijk hard. (Vind ook het CJIB...)
Auto blijft aanvoelen als een kluis.
Even nog commentaar op sommige 1-serie rijders revieuws:
Standaard Business radio vinden sommige niet goed?! Jemig hebben jullie een Bang en Olufsen thuis ofzo? Ik vind het geluid super.
Achterklep sluit niet goed. Jongens je rijdt een BMW, geen Suzuki Alto. Als je die klep gewoon een goed duwtje geeft gaat hij altijd dicht.
En altijd dat gezeur over die ruimte. Koop dan voor hetzelfde geld zo'n saaie japanse MPV...
Al met al ben ik zeer tevreden met de Beamer, en kan ik hem iedereen aanraden.
Update 140.000 km
- 140.777 km
Hierbij een korte update bij 140.000 km.
De auto is inmiddels 3,5 jaar oud. Ik rijd dus best veel circa 40.000 per jaar. Kan niet anders zeggen dat de auto het perfect doet.
Tot nu toe altijd starten en rijden. Om de 30.000 krijgt hij een beurt. Bij 90.000 nieuwe remblokken rondom. Pluspunten blijft de power en het feit dat je heel makkelijk veel te hard rijdt. Hij heeft wat dat betreft veel geld richting mijn "vrienden" van het CJIB opgeleverd. Minpunten blijft toch de krapte achterin. Verder is het onderstel wel sportief, maar af en toe wel erg stuk.
Al met al een prima keus!
Update 203.000 km / serieuze motorproblemen
- 203.007 km
Mijn BMW hebben we per juli ingeruild bij de dealer. Hierbij mijn laatse update.
Eigenlijk heeft hij het tot de 1,5 ton super gedaan. Voor mijn gevoel ging hij probleemloos het dubbele draaien, maar..
bij de 165.000 ston ik plots stil. Bleek de bransstofpomp en meerdere verstuivers stuk. Duur grapje voor het bedrijf. Maar daar bleef het niet bij helaas..
191.000 km; distributieketting gebroken..
De BMW liet me weet staan. Plots in het tunnel viel de motor uit, gelukkig kon ik wel de tunnel uitrollen. Diagnose; distributieketting gebroken. Het blijkt eeen kwaal bij de 118d. Hele dure grap. Al met al hebben we hem nu weer ingeruild voor een nieuwe 1 serie. (was al ingeruild voor dit verhaal) Hoop dat deze het langer volhoudt. Revieuw volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.