BMW 118d (2007) #5

autoreview

BMW 118d (2007)

Signalement

Uitvoering118d
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst119.442 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 119.500 km

Update 22/08/2011: eindverslag
Dit zal de laatste review zijn (althans van mijn hand) van de 118d. Deze heel fijne auto 'mag' er uit, donderdag komt de nieuwe. Na wat wikken en wegen (zie onder) gekozen voor een 318i Corporate Lease Luxury Line. Tiefseeblau met zwart leer, 17inch 20-spaaks velgen, stoelverwarming en chromen raamlijsten. Motorisch een teruggang, maar toch heb ik er zin in! Kwam er mooi uit als complete auto, hoewel bijna oud model en matige motor, maar veel uitrusting voor je geld. Daarbij zijn de ervaringen met BMW en de dealer erg positief. Ander merk voelt toch als vreemdgaan. Volvo S60 / V60 mooie auto maar relatief duur in de lease (bij ons). Mercedes C180 mooie auto maar net niet mijn ding. Audi A4 idem en komt begin 2012 een facelift van. Net als nieuwe 3-serie overigens en geen zin om daar op te wachten.

Terug naar de 118d. Er valt eigenlijk niets te melden. Al het voorgaande is nog steeds van kracht: voltstrekt probleemloze auto met een uitgesproken karakter. Nog altijd blij mee. Eind maart nog 4 nieuwe banden van de leasemaatschappij gekregen, begin april de derde onderhoudsbeurt (groot) bij 108.000km. Net nieuwe APK erop, dus de volgende eigenaar zal hopelijk nog veel probleemloze en plezierige kilometers maken. En ter zake: de auto staat te koop! Bij belangstelling kijk op marktplaats, autotrack of speurders...

Update 29/12/2010:
Naast de jaarlijkse update hierbij nog een extra verslag vanwege het bereiken van de 100,000 kilometer.

Vorige week vrijdag is deze 'magische grens' gepasseerd, dus dat is weer leuk. Opvallend dat de 1-serie geen enkel echt mankement heeft gekend in die 100dkm. Zelfs alle gloeilampjes zijn nog origineel. De originele remblokken kunnen volgens de boardcomputer nog minimaal 70,000 kilometer mee.

Het is werkelijk een probleemloze auto en dus goedkoop in het gebruik. Het enige onderhoud dat hij heeft gevergd is twee maal een beurt en nieuwe remvloeistof. De derde beurt staat gepland over ca. 8000km. Nooit olie hoeven bijvullen, 2x per jaar een plas ruitensproeispul erin (de tank meet ca. 5liter...) en verder altijd starten = lopen. Verbruik blijft (gemeten) nog altijd tussen 5,4L (zomer) en 6,0L (winter) per 100km.

In augustus mag hij eruit (hoeft overigens niet). Als je op de AW site (reviews) leest en verhalen van bekenden hoort van mensen met BMW's die zonder al te grote problemen kilometerstanden van 400,000 en meer halen versterkt dat het vermoeden dat de volgende eigenaar van de 49-XP-FF er nog vele probleemloze kilometers mee kan maken! Ik mis hem eigenlijk nu al.

Dan is de vraag wat de opvolger van de 1-serie moet gaan worden. In mei kan deze besteld worden dus heel langzaam aan maar wat fantaseren. Overigens zal het in beginsel een benzine moeten worden. Wie heeft tips? Ik heb wel een paar overwegingen:

- iets meer ruimte zou welkom zijn i.v.m. naar de creche brengen van 2 kinderen (eerst nog een maxi cosi en zitjes)
- iets meer veer comfort idem. Als je vrijwel alleen maar snelweg rijdt is een messcherp stuurgedrag leuk maar gehobbel op niet geheel vlakke wegen en gebonk op richels (met standaard ondestel!) niet echt top. Ik heb de indruk dat het iets erger werd nu de eerste set zomerbanden op hun eind raken: minder verend rubber erop? Evt. oplossing: geen runflats meer nemen.

Welnu, de kandidaten en wat overwegingen:
- BMW: huidige 1 serie oud model. Niet qua rij-eigenschappen, wel qua interieur met name en heb er dan al 4 jaar tegenaan gekeken. Nieuwe model komt ws. eind volgend jaar (na de IAA), dus goede kans dat levering pas in 2012 goed op gang komt. Het is niet in mijn belang daarop te wachten. 3 serie ook al een beetje een oud model en verouderde motoren versus VAG T(F)SI, Ford, Opel, Volvo en MB Kompressor... Een zeer rijk uitgeruste versie ter compensatie lijkt vooralsnog niet in bereik te liggen.
- Volvo S60 / V60: mooie auto, goede stoelen. 150pk 1.6 turbo zou voldoende moeten zijn. Waarschijnlijk binnen budget luxe uitvoering haalbaar (navi, audio upgrade, 17 inch LM, leer, metallic, climate control). Nadeel: geen automaat leverbaar cq in budget
- Mercedes C: straks facelift versie met zuiniger Kompressor motoren (1.6 156 pk?). Aantrekkelijke business line en Avantgarde versies haalbaar. Nadeel: geen leer en ws. geen automaat te passen binnen budget. Minder rijdersauto: te comfortabel..?
- Alfa Guiletta 1.4 Turbo 170pk. Moet snel zijn! Leuke kar, vol opties te bestellen en komt als het goed is binnenkort met nieuwe en goede automaat. Nadelen: zelfde als bij de 1-serie (comfort en ruimte)? Hebb er nog niet mee gereden.

En dat is het dan wel. Nog even naar de nieuwe Passat gekeken, erg ruime auto en bijna full options te krijgen met 7 traps automaat. Maar wel saai en teveel chroom. Valt denk ik af. Audi: A3 is een verouderd model, A4 haalbaar maar opties erg duur. Bovendien volgend jaar 4 jaar oud dus zit dan wellicht net tegen een facelift aan. Bovendien is een Audi als BMW rijder natuurlijk niet echt mijn ding. Andere auto's ook niet echt qua gevoel, rijden of kwaliteit: Frans, Japans, Koreaans, allemaal laten staan.

Waarschijnlijk zo rond augustus het eindverslag...

Update 10/8/2010:

Na de derde verjaardag van de 118d maar weer een update. Pas een jaar na de laatste omdat er eigenlijk weinig te melden is. Zijn (of is het haar?) eerste APK twee weken geleden verliep probleemloos, zoals verwacht. Nog net voor de jaarwisseling een grote beurt gehad bij km. stand 71.450 met verse remvloeistof. Verder gaan en rijden. Afgelopen 3 jaar nog nooit een druppel olie hoeven bijvullen en nog geen lampje hoeven vervangen!

Voor de liefhebbers wat cijfers:
- Lange termijn gerealiseerd verbruik (gemeten) nog altijd 1:17,5, dat is 5,5L/100km op de boordcomputer, 0,1L slechter dan de officiele fabriekswaarde (het is een automaat). Over de afgelopen 9000km geeft de boordcomp gemiddeld 5,3L / 100km aan (in de zomer loopt een auto doorgaans iets zuiniger dan 's winters)
- Volgende (3e) onderhoudsbeurt is volgens de bc over 23,000km, bij stand 112.000 ongeveer
- de originele remblokken kunnen volgens de bc nog 80.000km mee...

De auto moet dus nog een jaar mee totdat de 4 jaars leasetermijn er op zit, de ik verwacht dan op ongeveer 117,000 uit te komen. Maar eens kijken wat het dan gaat worden: een nieuw model 1, een aangeklede uitloop- 3 serie, een ander merk? Misschien stop ik wel met leasen aangezien het bedrijf tegen die tijd gaat verhuizen.

Moet zeggen dat de auto nog steeds zeer goed bevalt. Zoals eerder (hieronder) vermeld is het een auto van 'uitersten'. Het ruimteaanbod is slecht, veercomfort matig, maar voor de rest blijf ik het een heerlijke auto vinden. Sturen, remmen, schakelen, wegligging, het is allemaal de top in zijn klasse. De motor is ook erg goed: stil, pittig en erg soepel. Een (klein) juweel. Hoewel natuurlijk geen absolute topper met 143pk / 300Nm is het een pittig ding, waarbij je niets tekort komt. Je merkt alleen bij hogere toeren (>3500) dat er weinig extra meer in zit. Bij een normale rijstijl voelt hij pittiger aan dan de 325i met 192pk - en 100kg meer..

Ik rijd vrijwel alleen maar snelweg (A12), met een anticiperende rijstijl. Hoewel niet tuttig rijd ik redelijk netjes (warm!) dus dat zal voor een groot deel de nette waarden hierboven verklaren.

verder ziet de auto er ook nog netjes uit. De buitenzijde wordt wat getekent door steenslag (de A12 en 2 niet te beste winters..) net als de ruit. Het interieur is nog bijna als nieuw.

Lekker nog een jaar doorrijden! Degene die deze auto ooit koopt zal er voor mijn gevoel een leuke en zeer degelijke onderhoudsarme auto aan hebben. Daar moet nog best 2 ton bij kunnen zonder grote problemen. Groeten

Update 7/8/2009:
Maar weer een update, we zijn een jaar verder. Weinig spectaculairs te melden, behalve dat er 2 nieuwe voorruiten in gekomen zijn. Door steenslag afgelopen winter flinke barst opgelopen. Ruit vervangen, maar deze barstte 4 dagen later weer - ongetwijfeld door foute montage. Dus onder garantie weer vervangen.

Verder ben ik nog erg tevreden over de rij-eigenschappen en prestaties van de 105KW 118d. Hij rijdt ook nog als nieuw. Het gemiddeld verbruik staat nog altijd vast op 5,5L / 100km, in de praktijk zo'n 1:17,4. Netjes voor een automaat!

Verder geeft het on-board systeem aan dat de remblokken rondom (voor het eerst) vervangen moeten worden over 100,000km, dus bij 160K. Ook niks om je voor te hoeven schamen. Alle lampjes zijn ook nog origineel, dus het enige wat ooit bijgevuld of vervangen hoefde te worden is de ruitenwisser vloeistof. Grote tank, een keer per jaar is voldoende...

Op zijn tweede verjaardag diende wel het eerste probleem zich aan: bandenspanning-sensor kapot. Kreeg tijden het rijden melding over bandenspanning. Even later gestopt om te checken en meteen maar alle banden even bijgepomt - had ik al ruim 4 maanden niet gedaan :-( Was niets aan de hand, dus zal wel een sensor zijn. Nu moest ik toch nog naar de dealer om de remvloeistof te laten vervangen na 2 jaar. Wilde dit eigenlijk uitstellen tot volgende beurt, maar nu maar even afspraak maken. Volgende beurt is overigens over 11,000km, dus bij 72,000 de 2e beurt. Ook niet slecht.

Zoals de scherpe lezer opmerkt heb ik dus in exact 2 jaar tijd net geen 61,000 km gereden. Aangezien ik net vader geworden ben ga ik ietsje minder werken, dus verwacht vanaf nu ca. 28,000 per jaar te gaan rijden. Volgens de geplande eind-tijd leasecontract staat over 2 jaar de teller dan dus rond de 117,000. Voorlopig maar weer lekker doorkarren dan. Freude am Fahren!

Update 19/8/2008: Na 30,000 kilometer een mooie tijd voor een update en eindelijk foto's toegevoegd (ahum, genomen afgelopen winter, ja).

Weinig nieuws te melden: de auto doet opvallend onopvallend zijn rondjes. Het lange termijn verbruik staat nu op 5,5L / 100km, wat ongeveer 5% zuiniger is dan gemeten werkelijk verbruik. Bij constant 120 / 125 is in de praktijk net boven de 1:18 haalbaar, netjes voor een automaat (!). In de praktijk met een gemiddelde maar anticiperende rijstijl rond de 1:17. Gemiddelde snelheid is nu 73,0km/u, met dank aan de rustige zomer: al weken zonder ook maar een meter file!

Moet zeggen dat de automaat perfect bevalt; zou hem in prive auto niet zo nodig hoeven, maar in de file toch wel lekker. Het ding schakelt ook soepel (soms bij 70km/u al in 6, pff) en remt nog aardig op de motor. Lijkt weinig slip(verlies) te kennen. Ook inhalen gaat prima: als je een gaatje op de linkerrijstrook ziet, even een kort, fel tikje op het gas, de automaat schakelt onmerkbaar naar 5, en je kan meteen invoegen en vlot door op de linker rijstrook. Sportstand gebruik ik eigenlijk alleen regelmatig om meer remmende werking op de motor te hebben. Verder heeft de diesel toch vrijwel altijd trekkracht.

Motor is ook lekker: hij loopt (voor een zelfontbrander..) mooi en is stil. Pakt geleidelijk op en is ook zonder meer snel als je een beetje het gas erop houdt. Allemansvriend! De eerste beurt zit er over ruim 6000km aan te komen, dus dat valt ook mee.

Je koopt natuurlijk geen '1' voor het comfort, laten we zeggen dat je altijd door hebt wat er onder je gebeurt, maar zonder dat het echt storend wordt. Sportstoelen zitten goed, aan alle kanten steun. Leer is ook erg lekker trouwens, was een beetje experiment (want eerste keer), maar zou het graag weer hebben. Wegligging (nog steeds) onverstoorbaar: bochtje = sturen = gaan - remmen niet nodig.

Hoewel het een leaseauto is stel ik gebruikskosten op 4*. Verbruik is zeer netjes, onderhoud ook (niks aan hoeven doen so far en eerste beurt bij ca 36,500km). Aanschaf duur, maar leaseprijs is nog wel te doen.

Banden net opgemeten: achter nog 5mm, voor 6mm en ook nog ca. 10,000km op winterbanden gereden. Aangezien ik alleen in NL (op de A12) rijd zou ik ze niet meer nemen trouwens: flauwekul voor de Nederlandse 'winters'. Wat mij betreft ook niet veiliger omdat ze volgens mij op nat iets sneller 'schuiven'. Dus remweg ook langer (bij temperaturen boven nul). Volgens de boardcomputer kunnen de remblokken voor nog tot 110,000km mee en achter tot 120,000. Voorlopig zorgeloos doorkarren dus...

__________________
Mijn eerste lease-auto, per 1 juli kreeg ik er een van mijn werkgever, op 7 Augustus is de 118d Business Line automaat (6 bak) geleverd. Vanwaar deze keuze? Als BMW fan wilde ik graag een BMW omdat rijplezier, prestaties en kwaliteit (afwerking e.d.) bovenaan het wensenlijstje staan. Eerst gekeken naar een 3-serie. Deze was toen echter nog niet met de nieuwe motor leverbaar. Uiteindelijk ook maar voor de 6-traps automaat gekozen omdat dit wel zo makkelijk is in de file. Dan zou het een kale ‘3’ worden, dus toch maar naar de 1-serie gekeken. Ik was in eerste instantie bang dat deze wat te hard geveerd zou zijn, maar met standaard maat wielen en banden valt het mee. En een aangeklede 118d met nieuwe 143pk / 300Nm motor bleek mogelijk zonder noemenswaardige eigen bijdrage. Aangezien ik de auto niet prive rijd (nl. Mei 2007 een 325i touring Exe van Dec 2002 gekocht, zie andere review), en dus 97% van de tijd alleen in de auto zit is de 1 serie groot genoeg. Zo rijd ik ca. 30,000km per jaar. Nu er 13,000km op staat tijd voor een review.

Algemeen
Zoals gezegd viel de keuze op de 118d, diesel vanwege het hoge Koppel, makkelijk en comfortabel bij filerijden en je hoeft ook minder vaak te tanken. Voor de kosten maakt het niet uit, benzine had ook gemogen. Ten tijde van bestellen was er nog de ‘autorai’ actie , dus gratis LM velgen op de business line. Verder auto laten uitvoeren met: leren M-tech sportstuur MF (handgemaakt!), cruise-control, Radio Professional, Bluetooth carkit, i-pod interface, sportstoelen, Lederen bekleding Boston Terra, hemelbekleding Antrazit, upgrade naar automatische airco, metallic lak, exterieurlijsten in kleur, interieurlijsten aluminium en alarm. Het is een 5-deurs uitvoering in donkerblauw metallic. M.i. een mooie combinatie met het bruine leer. Zwart leer vond in i.c.m. de rest van het donkere interieur wat sombertjes. Dit met de zwarte hemel een heel mooie chique / sportieve combinatie!

Comfort en Rij-eigenschappen
Een BMW neem je natuurlijk in de eerste plaats om de wegligging en het stuurgevoel, en minder vanwege het (veer) comfort. Wegligging is ook erg goed, remmen voor de bochten hoeft niet meer . Met bredere en lagere banden zal dit nog verder verbeteren. Door de ideale gewichtsverdeling en achterwielaandrijving kan je de auto met goed mikken mooi laten ‘hangen’ en zo hard met het gas erop de bocht door. Het sturen is prima, met veel gevoel, redelijk direct maar niet zenuwachtig. ‘Hard core’ sportievelingen zouden misschien nog directer wensen. Voor wat betreft het comfort: het veercomfort valt niet tegen, is als voldoende te bestempelen. Zeker niet zijdezacht maar ook niet te stoterig en het maakt dat je goed voelt wat er onder je gebeurt. Geluidscomfort is goed, hij is gewoon stil, met name tot 130. Met koude motor te horen, maar beslist niet storend. Zitcomfort is goed door de verstelbare sportstoelen (zitverlenging en opblaasbare lendensteun: als je wilt zit je volledig klem!). Ook de bediening is prima, alles zit waar je het verwacht en is eenvoudig te bedienen (cruisecontrol, stuurbediening voor radio), voelt lekker aan en is goed verlicht. Vergeet ook de sfeervolle rode waterval verlichting niet die vanuit de binnenspiegel over de console valt. Daarnaast goed geluid uit de stereo en met goed werkende regen- en lichtsensor en cruise control, maakt het allemaal prettig vertoeven. Totaal scoor ik dit onderdeel op 4 sterren (4 a 5 voor rijden en 3 a 4 voor comfort)

Betrouwbaarheid
Na 13,000 kilometer en 5 maanden valt er natuurlijk nog niet zo veel over de betrouwbaarheid te zeggen, in elk geval geen enkel probleem. Had ook niet anders verwacht. Hoogstens een kleine rammel in de armsteun die het vermelden waard is, maar dit doet verder niets af aan de betrouwbaarheid. Overigens heeft een collega die een net zo oude 120d heeft wel regelmatig last van een electronica probleem. Als de auto meerdere dagen heeft stilgestaan wil hij daarna weleens vermogensverlies hebben waardoor hij langzamer optrekt en niet harder wil dan 130. Herstart helpt niet, probleem verdwijnt wel weer na een dag. Lijkt op een soort noodloop-modus volgens mij, dealer heeft geen oorzaak kunnen vinden – want op dat moment treedt het juist niet op.

Prestaties & motor
De motor is inmiddels lekker los natuurlijk en de prestaties zijn goed. Het is geen sportwagen, maar hij is zeker vlot en heerlijk smeuiig. Je kan merken dat bij BMW de ‘M’ in het midden staat, er is geen nadeel te vinden aan deze motor, louter voordelen. Naast de eerder genoemde stille en rustige loop, en soepel karakter vind ik ook de geleidelijke vermogensopbouw lekker. Geen turbo-gat, gewoon lekker soepel vanaf zo’n 1750 toeren, daaronder wat minder vlot vanzelfsprekend. Voor een diesel wil hij ook graag toeren maken, hoewel ik doorgaans (ruim) onder de 3000 blijf. Je kan als je vlot het gas tot de helft of iets meer intrapt behoorlijk vlot onderweg zijn met max. 2700 toeren. Met meer gas trekt hij verder door en is nog wat sneller, maar gevoelsmatig niet heel erg veel. Bij rustig optrekken schakelt de automaat overigens bij koude motor bij 2300 a 2500 toeren op; bij warme motor is dit 2000 a 2250.
Ook de automaat verdient lof. Voor prive gebruik zou ik deze optie niet perse hoeven, maar in de file is het toch wel erg lekker. Gelukkig remt hij nog redelijk op de motor, zodat je in de file met een beetje anticiperen weinig hoeft te remmen en 80% met het gas (en cruise control!) kan redden zonder remmen en koppelen. Ideaal. Bak schakelt ook vergaand schokvrij, slechts bij koude motor de eerste paar kms voel je hem wat. Vanaf 70 kan ‘ie al in 6, met 1300 toeren... Toerental bedraagt bij 150 op de teller 2800, dus lijkt afgestemd om precies bij de fabriekstop van 210 op het max vermogenstoerental van 4000 te draaien. Zo zie je maar dat een zesbak toch wel handig is (laag toerental en altijd trekkracht door veel trappen). Het enige nadeel is dat de bak wat traag terugschakelt: als je bijv. 80 in de file rijdt schakelt hij snel naar ‘6’ en als je dan vlot wilt doortrekken is er weinig trekkracht. Je moet dan verhoudingsgewijs veel gas geven voordat de kickdown in werking treedt, en vervolgs gaat hij er weer (onnodig) als een speer vandoor.. Dit is ook op de lossen door de pook een tikje naar links te geven waardoor de bak in de sportstand komt en meteen een trap lager gaat. Ook makkelijk, maar net niet ideaal. 4,5 ster.

Kosten
Op zo’n korte termijn en omdat het een lease-auto is is er over de kosten natuurlijk niet zo veel te zeggen. E41,500 aanschaf (ex carkit, afleveringskosten en i-pod interface) is natuurlijk een idioot bedrag voor een 118d zoals hij hier staat. Aan de andere kant is door de goede restwaarde en verwacht lage gebruikskosten de leaseprijs relatief laag (relatief tot de nieuwprijs ja, een Golf is natuurlijk goedkoper), dus dat drukt het beeld. Van de ‘efficient dynamics’ merk je niets, vooral omdat de automaat geen start/stopfunctie kent. Verbruik bij een redelijk gemiddelde rijstijl en 85% snelweg is nu 5,7L / 100km op de boardcomputer (1:17,5), maar dat is een optimistische waarde; het echte verbruik is 5 tot 10% hoger. Beste verbruik tot nu is 1:17,5 ongeveer (gemeten) en slechtste ca. 1:15,1 recent in winter met veel files. Voor een automaat zeker niet slecht maar met de verwachting van efficient dynamics etc. Ook niet gillend zuinig. Ik reed jaren geleden onder gunstige omstandigheden en hard proberen(daar zit ‘t’m ook in waarschijnlijk) met een ’94 Mercedes E200d al 1;20 en een ‘97 Passat TDI 1:22. Score: 3,5 ster.

PROBLEMEN

  • 119.442 km

Update 18/8/2011:
Niets! Feitelijk hele leaseperiode van 4 jaar en bijna 120.000km volstrekt probleemloos gereden. Een reset van de bandenspanning sensor en licht krakende middenarmsteun vergeef ik hem. Verder nog geen drup olie tussentijds hoeven bijvullen en nog geen lampje hoeven vervangen

Update 10/8/2010:

Het afgelopen jaar weer 0,0 problemen gehad, we kunnen weer een jaartje verder.. O, overigens was de bandenspanningsensor (zie hieronder) niet defect. Deze gaf een onterechte 'lek' melding, maar je kunt hem resetten via de bc, en geen probleem meer gehad.

Alleen die runflat banden: ik blijf er geen fan van. Omdat ze stugger zijn blijven ze oncomfortabel en spoorgevoelig. Beter een normale band en een busje vulspul? Nog goedkoper ook.

Update 7/8/2009:

Bandenspanning sensor defect; precies op z'n 2e verjaardag...

Update 19/8/2008:

Heb je even, wat een problemen....:
De velgen zijn tamelijk gevoelig voor inwerking van remstof. Hoewel ik ze vrij goed bijhoud zitten er zwarte spikkeltjes op de randen die je er ook met reiniger niet meer uit krijgt. Daarnaast zijn de (buiten)randen licht beschadigd na (en de-)montage van winterbanden. Misschien dat dit aan de runflats ligt: deze banden zijn stugger, waardoor ze wellicht met wat geweld van de velg gerukt moeten worden.

Verder blijft het klepje van het vakje bovenop het dashboard af en toe hangen waardoor je het 2 of 3x in met drukken voordat ’ie opent. Zoals je ziet al met al dus onoverkomelijke ’issues’! Ofwel: lekker doorrijden..
_____________
Problemen:
Eigenlijk geen. Af en toe rammeltje in middenarmsteun. Nog niks aan gedaan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.