BMW 116i Corporate Lease (2009) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116i Corporate Lease |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 26.000 km |
Eerste maand in de 1
- 26.000 km
In het verslag van mijn Golf GTD is te lezen hoe deze dik twee maanden geleden is gestolen uit de parkeergarage onder mijn huis. Erg jammer, maar gelukkig kon ik snel op vervanging rekenen via de leasemaatschappij. Aanvankelijk heb ik een maand gereden in een Renault Megane Estate 1.5DCI. Lekker ruim maar voor de rest werkelijk een vreselijke auto. Zompige welligging, schakelde slecht en waardeloos weinig vermogen (90pk!).
Het selecteren van een poolauto was dan ook een welkome bericht na die maand. Het werd een BMW 116i Automaat, bouwjaar 2009 met zo'n 23000km op de teller. Net ingereden dus! :)
Ik heb ten tijde van de keuze van de Golf GTD ook de 1-serie aandachtig bekeken. Wat mij opviel: minder goede afwerking in het interieur, weinige ruimte, maar goede rij-eigenschappen. Deze bevindingen blijven nu, na een dikke maand rijden, nog van kracht. Als grootste minpunt blijft toch wel de ruimte in de cabine. Alhoewel in 99% van de tijd alleen rijd, merk ik wel dat ook de bestuurdersplek aanzien kleiner aanvoelt dan in een Golf of zelfs de Megane. Weinig hoofdruimte, kleine portieren (ik heb ook nog eens een 5-deurs) - alles lijkt op je af te komen. Het went wel na verloop van tijd maar goed is het niet.
Dan de belangrijkere zaken: hoe rijdt het? De wegligging is echt top te noemen. Stuurt scherp, en met veel gevoel. Weinig onderstuur (veel minder dan bij de GTD) en de achterwiel aandrijving zorgt voor een mooie balans bij het uitaccelereren van scherpe bochten.
Over de demping en vering ben ik minder te spreken. Het is op slechte wegen ronduit oncomfortabel. De strakke vering gecombineerd met run-flat banden maakt de gemiddelde drempel een afstraffing. Zelfs met een hele normale snelheid klap ik nog wel eens met m'n hoofd tegen het plafond (ook weer een beperking door de kleine binnen ruimte). Mijn uitvoering heeft 16" velgen en dus aardig wat rubber, en ook geen sportonderstel. Ik kan me niet voorstellen dat grotere velgen gecombineerd met een sportonderstel mee te leven valt. - en dan ben ik nog best wel wat gewend (de GTD was immers ook geen Citroen qua comfort!).
Tot slot de automatische versnellingsbak. Een ouderwetse bak met 6 versnellingen. Het verschil t.o.v. de DSG uit mijn Golf is vooral te merken aan het vermogensverlies tijdens de schakelmomenten. Voor de rest is de bak redelijk soepel en is de tiptronic bediening leuk voor af en toe als je zelf de controle wilt hebben. Hoe dan ook blijft het beter dan zelf met een koppeling knoeien in de file!
Conclusie tot dusver:
De wegligging is echt een dikke plus. En achterwielaandrijving geeft wel een extra fun-factor op het dagelijks rijden. Ik zou niet kunnen leven met het harde onderstel op lange termijn en ook het gebrek aan binnenruimte begint mij parten te spelen.
Ik rijd tot het eind van het jaar met de deze auto waarna ik zal verhuizen naar een nieuwe werkgever en daarmee een andere auto zal krijgen. Geen verdere updates meer dus.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort2
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Alfa Romeo Giulietta - Audi A3 Sportback- BMW 120i - Volkswagen Golf

BMW 118i Executive (2007)

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Lezersreacties (0)
Reageren