BMW 114i EfficientDynamics Edition Business + (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 114i EfficientDynamics Edition Business + |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 38.675 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Eerste ervaringen
- 42.576 km
Ik zal beginnen met mijn overwegingen voor wie dat interessant vindt, wie dat niet boeit, verwijs ik graag door naar het kopje eronder ;).
De overweging
Ditmaal weer eens een review over mijn eigen auto en niet die van mijn ouders. In mijn laatste review is te lezen dat ik de Opel Corsa (2015) na 4 maanden heb weggedaan omdat dit gewoon echt niet mijn auto was en ik er totaal geen klik mee had. Kon wat mij betreft ook echt niet tippen aan de VW Polo 6R die ik daarvoor had (zie review). Daarna heb ik voor 400 euro een Mitsubishi Colt uit 1989 gekocht. Enerzijds zodat ik me dan rustig kon oriënteren op een auto die me echt goed past en niet weer een impulsaankoop doe zoals toen bij de Corsa. Toen had ik namelijk van de een op de andere dag geen vervoer meer en moest mijn nieuwe auto snel geleverd kunnen worden. Ten tweede was het natuurlijk erg leuk weer eenzelfde auto als mijn eerste autootje (zie review) in bezit te hebben.
In januari werd er op mijn werk, VW dealer, echter een VW Polo 6n2 uit 2001 ingeruild van eerste eigenaar met een tonnetje op de klok in een leuke uitvoering. Hier hoefde ik vrijwel niets op bij te leggen t.o.v. de Colt omdat ik hem voor inkoopsprijs mocht hebben. Ik dacht ben gek als ik dat niet doe, ten eerste rijd ik dan 12 jaar jonger en met meer luxe en ten tweede omdat van de Colt de koppeling, D-riem, thermostaat en twee banden vervangen moesten worden. Met de Polo heb ik 5000 fijne kilometers gehad, maar wel meer ditjes en datjes mee gehad dan met de Colt en had er ook een mindere band mee, omdat ik gewoon een zwak heb voor Coltjes. Anyhow, beide auto’s heb ik niet gekocht vanuit het oogpunt er jaren mee te doen en deze zomer leek me een mooie gelegenheid voor het aanschaffen van een nieuwe auto. Had de afschrijving van de Corsa alweer helemaal bijgespaard en het was natuurlijk afzien als je een auto met climate control en schuifdak gewend bent bij temperaturen boven de 25 graden. Bij de Polo was ook nog eens het raammechanisme kapot waardoor het raam niet meer open kon en langzamerhand begon ik me aan dat soort gebreken te ergeren.
Vanwege de goede ervaringen met VW wilde ik graag weer voor dit merk gaan. Een Polo had ik al gehad en bovendien zou ik niet gauw meer zo’n mooie vinden als de zwarte die ik had. Dus, dan maar de Golf. Een mooi exemplaar werd net voor mijn neus verkocht, op mijn werk stonden geen mooie uitvoeringen gebruikt en ze zijn ook niet goedkoop in aanschaf. Tevens rijd ik er voor mijn werk ook vaak in en dan valt op dat het gewoon een goede auto is waar niets op af te dingen is, maar die je ook nooit een lach op je gezicht zal geven. Uiteraard de GTI daargelaten. Dan eens verder kijken naar een auto uit dezelfde klasse die wat meer rijplezier en sportiviteit biedt. Uiteindelijk bij de Mercedes A-klasse (nieuwe type) en de 1 Serie van BMW uitgekomen. Vereisten waren:
- maximaal 4 jaar oud
- benzine
- maximaal 80.000 km
-origineel Nederlands exemplaar
- niet zo’n kale vlooi, gewoon lekker in de opties.
Dit uiteraard gekoppeld aan een bepaald budget.
Was er al vrij snel uit dat er meer gebruikt aanbod 1 Series dan A-klasses is en je dus voor minder geld een luxer exemplaar hebt. Bovendien rijdt mijn vader al Mercedes, dus ik was wel benieuwd naar een compleet ander merk binnen ons gezin. Ik heb normaliter altijd de optie schuifdak hoog in het vaandel staan, maar kwam er al vrij snel achter dat dit wishful thinking was. Ik zou dan of mijn budget enorm moeten verhogen of andere opties die ik graag zou willen (navi professional, lichtsensor, climate control etc.) moeten laten varen. Ook kwam je in de meeste gevallen ook op een import-exemplaar uit. Zal vast niks mis mee zijn, maar ik heb daar helemaal niets mee. Kan er niks aan doen, is gewoon een gevoel. Uiteindelijk in het door mij aangeschafte exemplaar het beste van twee werelden gevonden. Geen schuifdak, wel vrijwel alle andere mogelijke opties van de optielijst aangevinkt, extreem weinig gereden, klokgaaf, onderhoud voor de komende 2 jaar nog afgekocht door vorige eigenaar en als kers op de taart het M-sportpakket!
Mijn 1 serie:
De specs met codes zoals door BMW zelf gegeven:
Uitvoering is Business+
475 Saphirschwarz metallic
LCSW Leder Dakota Schwarz
249 Multifunctioneel stuurwiel
2NR LM wielen 17 inch Sterspaak 383
337 M-Sportpakket
346 Chrome line exterieur
4AD Interieurlijsten aluminium langgeslepen
4AE Verschuifbare armsteun voor
4DL Interieurafwerking hoogglans zwart
4UK 5-persoons uitvoering
431 Binnenspiegel automatisch dimmend
481 Sportstoelen
493 Opbergpakket
494 Stoelverwarming voor
5DC Neerklapbare hoofdsteunen achter
5DP Park Assistent
502 Koplampsproeiers
508 Park Distance Control voor en achter
520 Mistlampen voor
521 Regen- en lichtsensor
534 Automatische airconditioning
544 Cruise control met remfunctie
563 Lichtpakket
6NF Uitgebreide muziekstreaming via bluetooth
6NL USB/Bluetooth connectiviteit
6NR BMW Apps
6WA Uitgebreid dashboard
704 M-Sportonderstel
710 M-Sportstuurwiel
715 M-Aerodynamicapakket
775 Individual hemelbekleding zwart
8TH Speed Limit Info
Het is dus een 114i welke 102 pk levert waar ik sinds juli eigenaar van ben. Inmiddels is deze gechipt. Ik wilde hem graag naar het vermogen van een 118i (170 pk dus) hebben, omdat ik de 220 pk die ook tot de mogelijkheden behoorde echt te snel vond. Echter bleek achteraf volgens de garage dat in mijn auto waarschijnlijk toch per ongeluk de 220 pk is gekomen. Achteraf ben ik daar wel blij om. Je hebt nooit power te kort en zolang je het gaspedaal weet te bedienen, is er niets aan de hand.
Bij de proefrit had de auto dus nog maar ‘’slechts’’ 102 pk, maar toch ben ik er als een blok voor gevallen. Zoals gezegd: klokgaaf, volledige historie en leuke opties. Bovendien een 3-deurs met frameloze ramen en chromen raamomlijsting. Vooral dat laatste zie je niet zo vaak, valt me nu op. Uiteraard maakt het M-pakket hem ook onderscheidend. Tevens een fijn idee dat al het geplande onderhoud tot 23 maart 2018 al betaald is. 1 nachtje over geslapen en uiteindelijk de knoop doorgehakt en tot aanschaf overgegaan. Polo met een goede winst verkocht en op deze €1000 wegens geen inruil bedongen. Hij is lang niet helemaal zoals ik hem zou samenstellen, want ik had hem het liefst in dat M-blauw gezien, leer hoeft voor mij niet zo nodig, uiteraard had ik het schuifdak aangevinkt en had ik in plaats van dat automatisch inparkeren wat ik toch nooit gebruik (in de Corsa ook nooit) gekozen voor een audio upgrade. Als je hem echter zo naar je hand wilt zetten, moet je nieuw kopen of heel veel geduld hebben. Soms moet je concessies doen en wat te wensen overhouden. Ik zal vanaf hier mijn echte ervaringen met de auto neerzetten.
Exterieur/interieur:
Uiteraard is dit erg persoonlijk. Zelf vond ik de 1 serie eerlijk gezegd nooit zo veel aan, maar ik vind dit wel erg afhankelijk van de gekozen samenstelling. Dit is gewoon een lekker vlot en sportief ding om te zien, in deze configuratie niet op elke straathoek te zien en de 3-deurs doet hem goed. De voorkant vind ik prachtig en herkenbaar, de achterkant doet me denken aan die van mijn Polo 6R en daar vond ik toen al niks aan. Die kan mij dus nog steeds niet bekoren. Laten we het erop houden dat hij gewoon netjes is.
Het interieur zit goed en doordacht in elkaar. Met de aluminiumafwerking wordt het interieur gelukkig niet één groot zwart geheel en alles zit waar je het verwacht. De stoelen zien er net zo lekker uit als ze zitten. Met mijn 1,92m pas ik echt niet in iedere auto even goed, zeker niet omdat ik wel hele lange benen heb, maar geen lange armen, maar in deze auto kan ik een perfecte zitpositie vinden. De voorstoelen zijn ook kantelbaar en het zitvlak is te verlengen. Echt een verademing en heb nog nooit eerder in een auto gereden die dit had. Zou dit niet meer kwijt willen. Nog even de elektrische lendensteun goed zetten en je kunt urenlang ontspannen rijden. De afwering is top, mooi materiaalgebruik, alles sluit netjes op elkaar aan, geen priegelknopjes en geen kraakjes en rammeltjes. Daar ben ik namelijk echt allergisch voor. Kortom: echt een lekkere, goed doordachte cockpit waar je je in begeeft en de kilometers onder je vandaan vliegen zonder dat je het in de gaten hebt.
Het rijden:
De auto is voorzien van een 1600 motor met turbo. Oorspronkelijk dus met 102 pk en daarmee schoot de auto naar mijn mening echt wat te kort. Ik heb ongeveer 3 weken met de auto zonder chip gereden, dus een goed beeld. Aan iedereen die het overweegt kan ik alleen maar zeggen: doe die investering van een paar honderd euro alsjeblieft, want het is het meer dan waard. Je krijgt er een auto voor terug die veel vlotter en minder zwaar aanvoelt en minder verbruikt, omdat je de motor niet continu hoeft te overvragen als je een beetje voort wilt maken. Met de 102 pk voldoet hij en kun je meekomen met het verkeer, maar daar is alles mee gezegd. Daar kan zelfs inschakeling van de sportstand weinig aan bijdragen. In eco pro was hij ronduit sloom te noemen. Echter, als ik nu de sportstand inschakel, merk je een groot verschil met comfort/eco pro en scheurt hij onder je vandaan. Helemaal onderin merk je er niet zo heel gek veel van, maar zodra de toerenteller de 2500 toeren aanwijst, voel je de turbo in werking gaan en wil die auto gewoon niets anders dan keihard vooruit. Zelf maak ik daar alleen gebruik van als ik wil inhalen of links ga staan op een baan die ophoudt te bestaan na een paar honderd meter en je moet ritsen. Dan is het wel fijn dat je het eerst weg bent bij het stoplicht en je niet hoeft te bekommeren om het feit of ze naast je niet veel sneller zijn en je er wel tussen laten.
Schakelen gaat als een mes door de boter. Je kunt korte slagen maken en zult nooit ‘’misprikken’’. Het kleine M-pookje ligt lekker in de hand en ook goed binnen handbereik. Wel merk in een duidelijk verschil in schakelen met koude en warme motor. Dit is natuurlijk logisch, maar vind bij mijn exemplaar het verschil wel erg groot. Tien minuutjes rijden en je hebt heerlijk schakelgedrag binnen handbereik.
De auto ligt als een blok op de weg en onder goede weersomstandigheden merk je dat de achterwielaandrijving daar ook debet aan is en je echt hard door een bocht heen kunt. Soms zit ik met een grote glimlach achter het stuur van deze auto en dat is nog geen een andere auto gelukt. Wel denk ik dat je met glad weer beter voorwielaandrijving kunt hebben. Dan is dus extra voorzichtigheid geboden. Sturen gaat goed, precies een juiste dossering van bekrachtiging, echter merk ik dat ik wel enorm veel moet bijsturen op een slechter wegdek omdat de auto anders alle kanten uit wil. Opvallend vind ik ook dat ik de handrem echt tot het allerlaatste tandje moet aantrekken. Dan is het volle bak werking en alles daaronder is gewoon echt 0 komma niks werking. Heel irritant, want een geheel aangetrokken handrem past niet onder de armsteun en heb dus vaak na uitschakelen op een klein hellinkje dat de auto nog een schok naar beneden maakt als ik mijn voet van de rem haal (zet hem altijd in de 1 weg).
Ruimte:
Het is natuurlijk de kleinste BMW van het gamma, dus je moet niet veel verwachten. Voorin heb je echt de ruimte en het idee dat alles om de bestuurder heen is gebouwd, maar als ik de stoel in mijn stand heb staan, kan daar echt met de beste wil van de wereld niet meer achter plaatsnemen. Als ik 2 anderen meeneem moeten die niet veel langer zijn dan 1,80m., dan kan er eentje voor behoorlijk zitten en achterin ook redelijk, mede door de vorm van de voorstoel. Hoofdruimte en kofferruimte is wel dikke prima en aan de achterpassagiers is er ook gedacht door een regelbare luchtuitstroom en neerklapbare hoofdsteunen.
Als ik er alleen in zit, heb ik dus mooi altijd een ideaal zicht door de binnenspiegel omdat ik ze dan wegklap, zat er iemand, dan heb je hem in 1 tel weer omhoog. Kofferbak is voor mij prima. Al mijn boodschappentassen hebben vooralsnog altijd gepast en nog nooit de achterbank daarvoor aan hoeven spreken. Laatst zelfs een grote oven met wat passen en meten zo ingeschoven. 75% van de tijd rijd ik toch alleen en ligt er alleen mijn rotzooi in, dus dit is een punt waar je mij niet over hoort klagen. Met 2 kinderen, buggy’s en andere toestanden wordt het een ander verhaal. Bovendien maken de 3 deuren de instap naar achteren ook niet echt gemakkelijker. Wel is het voordeel van die grote portieren dat er grote vakken in kunnen en dat heeft BMW ook gedaan. Heb genoeg ruimte voor mijn zonnebril en gewone bril, 100 pakjes kauwgom, Smint, fishermans friends en dat soort verslavend spul voor in de auto. Tevens kan er dan ook nog een flesje drinken in, zitten voor de pook 2 handige vakjes en heb je onder de armsteun nog iets van een soort van bergruimte. Heb er een flesje deo in liggen en die moet ik door de ingebouwde Cardle precies goed leggen, anders gaat de armsteun niet naar beneden.
Luxe:
Standaard zit er echt bijna geen ruk op de 1 serie en houdt het na een radio en handbediende airco wel op. Deze is voorzien van de nodige pakketjes en losse opties waarmee het goed toeven is. Temperatuur instellen en nooit meer naar omkijken d.m.v. de automatische stand. Daar vind ik overigens wel een nadeeltje in de bediening zitten, namelijk dat hij altijd op dual staat. Ik zie daar zelf niet zo de toegevoegde waarde van en laat ze allebei graag dezelfde temperatuur bewerkstelligen. Betekent dus steeds aan beide knopjes draaien bij een temperatuurverandering. Niet heel storend, maar met een mono-knopje was dat opgelost geweest. Ook vind ik hem heel erg vochtig. Als ik kijk naar mijn rechterhand en het stuur als hij wat koude lucht heeft moeten blazen, zie je allemaal vocht zitten. Tevens leer met stoelverwarming.
Het leer heeft al diverse slijtplekjes op de wang van de voorstoel (laat ik uiteraard herstellen), dus daar ben ik niet zo heel blij mee en daarbij vind ik de stoelverwarming met 3 standen niet echt heel erg warm worden. Parkeersensoren doen hun werk prima, al geven ze wel een heel erg ruim gebied aan. Speed limit info is ook ontzettend fijn en zou ik zeker meebestellen! Echt een optie die je vergeet, maar onbewust kijk ik toch wel vaak naar dat verkeersbordje tussen mijn klokken. Hij geeft overigens ook inhaalverboden en einde wegwerkzaamheden aan. Erg adequaat en herstelt zichzelf altijd binnen een mum van tijd als de situatie verandert. Echter, bij heel veel auto’s zit zo’n functie al standaard in het navigatiescherm gebouwd, dus tegenwoordig wel een beetje gemeengoed.
Regen- en lichtsensor moeten gewoon op zo’n auto als dit, dan hoef je zelf nooit meer te klungelen. Althans, dat dacht ik. De regensensor moet je namelijk iedere rit weer opnieuw activeren d.m.v. 1 drukje op de knop. Handig in de winter als je wilt starten zonder erbij na te denken dat je regensensor aan staat en voorkomst zo dus heel wat setjes gesneuvelde bladen, maar soms denk ik met regen wel eens: duurt lang voor die wat gaat doen zeg en dan blijkt dat ik hem vergeten ben te activeren. Denk dat we vaker regen en miezer hebben dan strenge vorst, dus wat mij betreft had dit gewoon zoals in iedere andere auto mogen werken.
Tot slot wil ik even de navigatie professional uitlichten, want dat verdient dit systeem! Enorm fijn, zo’n huge scherm en het zit verstopt met allemaal kleine functies. Je kunt er van alles mee blijkbaar, maar ik ben daar niet zo in thuis en gebruik en weet nog niet de helft van alles. Zou niet weten waar de BMW apps goed voor zijn en hoe ik bijv. mijn spotify kan koppelen (ook al heeft de garage het uitgelegd haha) en heb even moeten spelen met de instellingen om een fijne kaartweergave van de navi te verkrijgen. Echter, alle basisfuncties kan ik goed bedienen. Navi is zo in te stellen, telefoon in een halve seconde te koppelen en daar stream ik meestal via bluetooth muziek mee en ik kan audiobestanden van een cd opslaan op de harde schijf die ingebouwd zit. Dit is voor mij voldoende. Heel erg fijn zijn de 9 voorkeurknopjes waar je naar eigen wens dingen onder kunt zetten. Thuisadres, boordcomputer en nummers die ik regelmatig bel zitten eronder verstopt bij mij. Wederom erg doordacht en je hebt weer binnen een tel de functie die je wilt tot je beschikking. Werkt vlekkeloos. Dit is ook de eerste auto die ik mee heb gemaakt waar spraakbediening goed in werkt! Hij herkent mijn stem altijd gelijk de eerste keer en hoef niet 35 keer de straat te herhalen. Het duurt even een half minuutje voor de dame in kwestie klaar is met haar instructie en ze mijn info verwerkt heeft, maar het gaat altijd nog stukken sneller dan met de draaiknop. Ik bel heel erg veel in de auto en dit werkt altijd goed. Ik kan de mensen goed verstaan en zij mij ook. Tevens nooit gezeur met dat hij het contactenboek niet overneemt o.i.d. Het is gewoon bluetooth op telefoon aanvinken, rijden en als je een beller hebt alles vanaf het stuur bedienen en een gesprek voeren waarin je niet hoeft te schreeuwen om elkaar te verstaan. Na de RNS 310 van VW is dit systeem echt een verademing voor mij, om nog maar te zwijgen van dat waardeloze Intellilink uit de Corsa. Chapeau!
Kosten:
Verbruik houd ik niet heel erg nauwkeurig bij. Ik rijd ongeveer 60% stad met een vlotte rijstijl en de rest 140 op de cruise control op de snelweg en een enkele keer ziet de auto een provinciaal weggetje. Voor chippen zat het verbruik dan rond de 1 op 12, nu zonder dat ik mijn best doe 1 op 14. Ik vind dat helemaal dikke prima voor een auto met dit vermogen, gewicht en vaak airco aan. Als ik mijn best zou doen, zou 1 op 16 zeker mogelijk moeten zijn, maar de stoplichten hier lenen zich niet echt voor het start/stopsysteem en het grote aantal fietsende studenten hier op de wegen haal ik vaak liever in dan dat ik erachter blijf sukkelen. Over het verbruik ben ik dus tevreden en dit is heel erg afhankelijk van hoeveel snelweg je rijdt, dan zie je hem namelijk echt dalen.
De belasting vind ik door het gewicht dan wel weer aan de hoge kant. Het enige wat tot nu toe kapot is gegaan, is de abs-sensor. Vond dit zelf niet zo heel spannend, omdat ik vaak helemaal geen foutmelding kreeg, maar als hij wel kwam, kwam die plotseling, werd je gek van alle brandende lampjes en meldingen op je scherm en het naarst is nog wel dat hij dan alleen nog maar in comfortstand wil en cruise control niet meer beschikbaar is. Voor 8 tientjes laten vervangen en daarna geen last meer gehad. Verder moet de auto over 2500 km een beurt hebben, maar die kost me dus niks. Wel is hij voor zijn apk toe aan een nieuw setje ruitenwisserbladen en de voorbanden hebben er ook al meer kilometers achter zich dan ervoor liggen. Heb gelukkig nog wel even voor het zover is.
Voor- en nadelen:
+heerlijke rijeigenschappen
+ideale zitpositie
+infotainment dik in orde
+Je kunt er goed mee voor de dag komen (persoonlijk)
-Geen hoogteverstelling gordel, snijdt soms in mijn nek.
-Als de zon erop staat, is niet altijd alle info die onder de klokken staat goed te lezen
-Je moet voor veel opties bijbetalen
-Standaard schiet een 114i net iets te kort
De laatste twee vallen in mijn geval weg omdat de eerste eigenaar hem van allerlei lekkers heeft laten voorzien en hij gechipt is. Al met al blijven de plussen dus overheersend en is het echt Freude am Fahren. Bedankt voor het lezen en zodra er nieuws te melden is, meld ik me weer!
Groot onderhoud
- 44.241 km
De auto gaf aan nog 900 km te kunnen rijden tot de onderhoudsbeurt, dus besloot ik vorige week een afspraak in te plannen bij Story BMW in Nijmegen. Omdat de beurten toch zijn afgekocht, dacht ik: laat ik mezelf eens trakteren op een navigatie-update en een nieuwe tankdop (van de oude was het draadje afgeknapt). Echter kwam na 1,5 uur al een telefoontje dat er wat bijzonderheden naar voren kwamen, waaronder een koelvloeistoflekkage. Deze werd veroorzaakt bij de aanhechting van een slang op de kop. Herstellen zou normaliter 470 euro kosten, maar het was een bekend probleem bij BMW Nederland, dus werd een goede coulance gegeven. Netjes! Tevens zat er een storing in het systeem dat aangeeft hoe ver je nog kunt tot nieuwe remblokken, vloeistoffen e.d., waardoor dit opnieuw geprogrammeerd moest worden à 115 euro. Verder hebben ze van de reservesleutel het batterijtje voor nop vervangen en moet er een nieuwe pomp in voor de ruitensproeier achter, maar die hadden ze niet op voorraad, dus daar moet hij nog voor terug. Na 454 euro armer te zijn gemaakt, kreeg ik de auto keurig gewassen en gezogen weer terug. Ben overigens erg te spreken over de service van Story!
De auto zelf bevalt ook nog steeds uitstekend en is echt mijn maatje geworden waar ik mee kan lezen en schrijven, wat een goed teken is. Gemiddeld verbruik zit rond de 1 op 13 met pittig rijden en veel stadsritten. Ik vind het prima. De enige auto die ik ooit heb gehad die zuiniger was, was de Highline Polo, maar die bood qua prestaties natuurlijk ook wat minder en was een stuk lichter. Ik kan 1 serie vooralsnog aan iedereen aanraden en ga met een gerust gevoel de APK in maart tegemoet.
Eerst APK
- 46.602 km
Afgelopen vrijdag de 1 serie bij de garage aangeboden voor zijn eerste keuring. Zoals verwacht mankeerde er niets aan, geen adviespunten etc. dus voor een paar tientjes mag hij er weer tot maart 2019 tegenaan. In november dient alleen de remvloeistof gewisseld te worden, maar dat zit in het onderhoudspakket.
Wel heb ik vorige maand de voorbanden laten vervangen. Het profiel zat nog ruim boven de 3 mm. maar ze waren scheef afgesleten en de wegligging was niet geweldig meer. Uiteraard gelijk goed uit laten lijnen om bij de nieuwe set niet hetzelfde euvel te krijgen. Bij het vervangen van deze banden er tevens achter gekomen dat de dealer bij de beurt vergeten was de slotbout linksachter er weer in te zetten. Was wel even schrikken en voelt niet echt veilig, maar ze hebben het keurig netjes opgelost door kosteloos een nieuwe wielboutset te monteren. De wegligging is weer een stuk beter en heb geen last meer van het stuur dat soms gewoon omslaat en de auto 1 kant uitgedrukt lijkt te worden, wat ik hierboven eerder omschreef.
Inmiddels heb ik er 8.000 km mee gereden en kan niet anders zeggen dan dat dat fijne kilometers waren. Ik ben nog steeds super tevreden over de 1. Wel was het met de gladheid echt drama en ben heel blij dat ik geen brokken gemaakt heb. Achterwielaandrijving, zomerbanden en een bak vermogen op de wielen zijn niet echt de ideale combi als je door de smalle straatjes hier rijdt waar niet gestrooid wordt. Optrekken ging alleen maar in de 2 en met ESP uitgeschakeld, anders ging de auto links en rechts bij optrekken, maar niet vooruit. Ook bij bochten en remmen continu alle lampjes van de veiligheidssystemen aan het branden. Met voorwiel aangedreven auto's heb ik zelden met angst achter het stuur gezeten als er sneeuw en ellende op de weg lag, maar heb de BMW alleen gebruikt als het echt niet anders kon, want wil hem uiteraard wel intact houden. Mocht ik me hierna weer een BMW kunnen permitteren, dan graag een Xdrive en met een setje winterbanden en anders wordt het toch weer een voorwielaandrijver. Staat tegenover dat de wegligging met droog wegdek van deze weer gigantisch goed is. Voorlopig geniet ik in ieder geval nog lekker van madame M-sport!
Nieuwe update + uitbreiding!
- 54.031 km
Inmiddels zijn we weer 9 maanden verder na de laatste update. De kilometers lopen niet zo hard meer op, aangezien ik door verandering in omstandigheden niet meer elke week tweemaal 50 km hoef te rijden. Scheelt toch weer zo'n 5000 km per jaar. Nu wordt er gewoon woon-werkverkeer gereden en her en der een lange snelwegrit voor bezoekjes verder van huis. Vorige week de remvloeistof bij de dealer laten vervangen ivm leeftijd (interval om de 2 jaar). Door BMW service inclusive kon ik wederom de knip lekker in de zak houden. Heb er bij aanschaf niet echt bij stilgestaan wat voor voordeel dit was dat het erbij zat, maar het heeft me al een paar honderd euro uitgespaard. Wel mezelf nog even getrakteerd op een setje nieuwe ruitenwisserbladen en heb ik er twee deukjes in het dak (hagel) en eentje in de deur (thanx auto naast me) uit laten halen, zodat de auto er weer piekfijn bij staat.
Verder geen bijzonderheden. De auto blijft een feestje om te rijden qua comfort, power en alle luxe. Vooral de stoelverwarming is de door mij meest gewaardeerde optie. Eerstvolgende onderhoud zal nieuwe remblokken achter zijn, kan er volgens de bc nog 8000 km mee rijden. Ook zullen dan de nog eerste achterbanden vervangen moeten worden, waar nu nog 3,5 mm profiel op zit. Olie nu in totaal 0,8L bijgevuld in de tijd dat ik hem heb. Valt me nog wel mee, gezien hij gechipt is en meerdere 1 series last hebben van olieverbruik. Als verhuurmedewerker bij Euromobil gezien dat auto's uit de VAG-stal, vaak met TDI motor, wel minstens 1 liter op 5000 km lusten. Natuurlijk wordt met huurauto's minder zorgvuldig omgegaan en gereden dan privé-auto's maar toch.
Op aanraden van mij, hebben mijn ouders afgelopen augustus hun MB c-klasse ingeruild voor een 116i M-Sport uit 2015. Zie hiervoor de laatste 2 foto's van mijn review. Toen ze hem kochten, stond er 35.000 km op de klok, inmiddels volgens mij iets over de 40K. De samenstelling van hun auto is iets anders dan de mijne. Zij hebben ivm praktische redenen gekozen voor een 5-deurs. Hun auto is meer de chique variant aangezien ik zwart leer met alu inleg heb, zij hebben beige (Oyester) leer met fineline houtafwerking. Ik vind het een zeer geslaagde combi maar vooral omdat mijn ouders vijftigers zijn, zelf vind ik de mijne voor mijn leeftijd wat sportiever, maar het is allemaal subjectief. Verder zijn de specs nagenoeg gelijk, dus ook zij hebben M-sport, Navi professional, leer, stoelverwarming, dual zone climate control, PDC voor en achter, xenon, lichtpakket etc.
De enige verschillen zijn dat zij geen verkeersbordenlezer hebben en geen automatisch inparkeren (ik heb dat zelf nog precies 0 keer gebruikt), maar zij hebben weer comforttelefonie en upgrade HiFi die ik niet heb. Ook is hun navi iets moderner want er zit een touchpad in en een naar mijn mening fijner sportstuur. Mijn vader is er zeer over te spreken (zelfs na 25 jaar verstokt dieselrijder te zijn). Mist soms het comfort en rust van de c-klasse, maar vind deze qua rijden een stuk prettiger, sportiever en sneller. Hun verbruik ligt gemiddeld tussen de 1 op 14 en 1 op 16. Niet verkeerd als je ziet dat er sportief mee gereden wordt en mijn vader vaak klanten bezoekt die in de drukke binnenstad wonen. Het blijft grappig als ik op bezoek ben bij mijn ouders er 2 nagenoeg identieke auto's op de oprit staan, maar als je goed kijkt toch wel aardig wat verschillen. Als ik zelf een 116i had gehad, had ik de mijne niet laten chippen. Vond die van mijn ouders na een kort ritje vlot zat voor mijn gebruik. Heeft net dat beetje over wat een 114i standaard te kort komt. Mijn vader laat hem dan ook niet chippen. Hopelijk blijven beide 1 series zich probleemloos gedragen en iedere rit weer een glimlach bezorgen.
Afscheid
- 70.000 km
Zowel mijn 1 serie als die van mijn ouders zijn niet meer in bezit. De mijne heb ik in januari 2018 al verkocht met een km-stand van 54.000 en een VW Fox voor teruggekocht (zie review). Niet omdat de 1 serie niet meer beviel, maar ik wilde een appartement kopen, aan de BMW zaten nieuwe remblokken en achterbanden te kopen en eigenlijk voor de veiligheid i.v.m. weinig grip met gladheid, ook een set winterbanden. Toen ik een bod kreeg wat €1000 lag onder wat ik ervoor betaald heb, hoefde ik niet lang na te denken. Dat was goedkoop BMW rijden, ruim anderhalf jaar met deze afschrijving en weinig onderhoudskosten vanwege het onderhoudscontract. De Fox heeft me inmiddels al 22.000 km overal heen gebracht en doet het ook prima. Het is een stap terug, maar veel eigen geld in een woning kunnen doen en daar vervolgens van een compleet nieuw interieur voor aan kunnen schaffen, had nu eenmaal de voorkeur. Eind van het jaar als ik weer wat heb bijgespaard, maar eens kijken wat we met de Fox gaan doen. Al zal er wel eerder een VW Golf of Polo voor terugkomen dan weer een 1 serie.
De 1 serie van mijn ouders is afgelopen weekend ingeruild. Niet omdat hij niet meer beviel, maar omdat hij gewoon wat te klein en laag was. Mijn vader heeft een zeer flink postuur, dus als die eenmaal zat, was het goed, maar erin en eruit werd lastiger en krap en hij zat vanwege de 5 deuren ook tegen de B-stijl aan te kijken omdat de stoel zo ver naar achteren stond. Tevens was hij erg laag, zeker als opa en oma eens mee moeten of er meer dan 2 mensen in moesten, hield het qua ruimte niet over (hele gezin is ontzettend lang). Tevens had mijn vader de wens om eens automaat te gaan rijden. Nu hij midden 50 is, mag dat op zich wel en het moest dus een wat hogere auto worden.
Ze hebben nu een hele mooie BMW 220i Active Tourer met de fijne teruggekocht. Qua rijden een heel andere auto dan de 1 serie, ik vind hem ook minder mooi, maar in het perspectief van mijn ouders geplaatst, is het wel de betere auto voor hen. Daarbij rijdt 192 pk met achttraps automaat echt alles behalve vervelend en soepeler, ondanks dat het minder sportief is qua wegligging en voorwielaandrijving. Voor mijn vader in ieder geval een prettiger reisgenoot, de afschrijving op zijn 1 serie was ook erg netjes, dus dan maak je een keuze met verstand.
Van de 2-serie ga ik overigens geen review meer schrijven omdat ik het tegenwoordig te idioot voor woorden vind wat voor kneut er allemaal onder het kopje reviews staat. Mensen die reviews schrijven van auto's waar ze de folder van hebben opgevraagd of die ze in 1916 in bezit hebben gehad. Ik ga mijn tijd daar dus ook niet meer aan spenderen. Serieuze mensen op Autoweek lijken toch meer uitzondering dan regel te worden. De rest allemaal bedankt voor het lezen van deze review! Voor iedereen die geen rekening te houden heeft met een groot gezin en een lekker sportief rijdende machine met fijne reisbeleving wenst, blijft dit een aanrader!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.