Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 107.040 km |
KM-stand laatst | 177.300 km |
Eerste ervaringen
- 108.600 km
Na drie jaar TT coupe ben je wel toe aan iets anders: een TT roadster.
Ik kwam hem tegen toen ik een keertje bij TT-specialist Remco Nieuwenhuis in Ermelo ging kijken: een zwarte TT roadster, met mocassin lederen interieur, origineel xenon met koplampsproeiers, parabool velgen, elektrisch bedienbaar dak, glazen windscherm en met net een ton op de teller, vers ingevoerd uit Duitsland, met complete historie. Wat een beauty. De verkoper zei: ga maar rijden. Dakje open, beetje over de Veluwe toeren en als je dan ook nog een hele mooie inruilprijs voor je TT coupe krijgt, dan is er geen weg meer terug. Dus net voor de zomer had ik mijn TT roadster…
Wat opvalt in het rijgedrag is dat de auto echt stevig op de weg ligt. Nu is het niet bepaald een lichtgewicht met 1340 kg (maar liefst 160 kg zwaarder dan m’n vorige coupe), maar wat ook scheelt is dat deze wel de modificaties als esp en spoiler heeft gehad en m’n vorige TT niet. Vooral op hoge snelheid merk je het verschil. Het leukste is echter om binnendoor weggetjes te pakken, van bocht naar bocht slingerend en genieten van alle 150 paarden die met groot enthousiasme in actie komen. Ja, het is dus een 150 pk versie, die kenden we in Nederland pas vanaf 2002, dus vandaar dat er boven deze review 180pk staat. Al die rustige ritjes hebben een gunstige uitwerking op het verbruik, dat ligt over de eerste 1500 km op 1:11. Ben ik best tevreden mee.
Noch nadelen van een TT roadster? De grote dode hoek met het dak dicht kan erg vervelend zijn, maar de oplossing is simpel: bij droog weer het dak open. Er zit een prima verwarming in en uiteraard stoelverwarming. En over het gebrek aan kofferruimte hoor je me niet klagen, dat weet je als je een TT roadster koopt.
Niet geheel probleemloos
- 112.100 km
Na bijna drie maanden een korte update. Ik had gehoopt dat deze TT van 2001 minder last zou hebben van kleine kwaaltjes als mijn vorige van 1999, maar helaas. Na vier weken ging er een lampje branden van een motorstoring. Tijdens overschakelen merkte ik dat het niet zo soepel ging als normaal: er bleek na uitlezen een drietal storingen in te zitten. Omdat de auto nog in de garantie zat, is dat keurig verholpen door TT-specialist Remco Nieuwenhuis. De dumpvalve was kapot en er is een aantal sensoren ontvangen. Probleem opgelost.
Als het een beetje temperatuur is dan gaat het dak eraf. Als het was frisser is dan gaat de stoelverwarming aan. Hij rijdt verder heerlijk en het verbruik schommelt tussen de 1 op 11 en 1 op 12. Door de matige zomer is het er nog niet van gekomen om een lange reis te maken, maar binnenkort gaan we met de TT naar de Duitse Eiffel. Heb er al veel zin in.
Een half jaar verder
- 119.400 km
De teller gaat richting de 120.000, de winter maakt plaats voor de lente, het dak kan er weer af: tijd voor een update.
Na een totaal verregende zomer hadden we een prachtige herfst met relatief hoge temperaturen. Wat is het dan genieten met een TT roadster. Als het maar enigszins mogelijk is gaat het dak eraf. Hoogtepunt was een ritje door de Eiffel: lekker doorrijden op de autobahn, heerlijk toeren over slingerweggetjes binnendoor, een bezoekje aan de Nürburgring, een dagje naar de IAA: echt fantastisch. De TT kwam vooral op de binnendoor-wegen in de Eiffel helemaal tot z’n recht. Op de autobahn was hij wat minder in z’n element: boven de 140 heb je aanzienlijk meer windgeruis dan mijn vorige TT coupe. Daarbij komt dat je dan toch wel merkt dat 150 pk niet echt veel is voor een auto van 1360 kg + 2 personen en bagage. En nu we het toch over bagage hebben: als je een paar dagen weg gaat met z’n tweeën, dan is het echt passen en meten.
Nog iets te klagen? Helaas wel ja. Weer op Nederlandse bodem liep de 1.8T niet meer zo lekker en bij ongeveer 3.000 toeren hield de motor is. Bij Audi Rotterdam de bobines laten vervangen, dat kon onder garantie. Probleem was verholpen, maar niet voor lang. Na enige tijd was het terug. Bovendien schokte de motor bij overschakelen. Na enige tijd ging ook een lampje van motorstoring branden, dus weer tijd voor een bezoekje aan TT specialist Remco Nieuwenhuis in Ermelo. Die heeft een sensor vervangen (voor de kenner: de N249) en het gasklephuis gereinigd. Na montage van een nieuwe luchtmassameter (ook een TT kwaaltje) en controle van de vacuümslangen (die worden na een jaar of 10 poreus) was hetprobleem weg.
Net voor de winter heeft de TT een wax-behandeling ondergaan, waardoor hij er als nieuw uitziet. In theorie hoef je hem twee jaar niet te poetsen: we gaan het zien.
Tijdens de extreme kou begin februari brandde bij een koude start het lampje van de koelvloeistof: een klein beetje bijvullen was de oplossing. Verder brandde er een keer een lampje van de oliepeil sensor, maar die verdween na 1 minuut spontaan en is niet meer teruggekomen.
In de winter viel op dat bij temperaturen ver onder nul de voorruit niet alleen aan de buitenkant bevriest maar ook aan de binnenzijde. En een bevroren dak kraakt nogal als die gaat ontdooien. Maar goed, dat weet je als je met een linnen kap rondrijdt. Overigens zitten de RS4 wielen met winterbanden er weer onder (had ik nog van m’n vorige TT) en dat ziet er net even anders uit dan de paraboolwielen.
Een jaar verder
- 146.300 km
Inmiddels heb ik de TT al weer meer dan 2 jaar en heb er bijna 40.000 km mee gereden. Wel wat kosten gehad, maar dat is logisch met deze kilometerstand en leeftijd. Wat is er het afgelopen jaar aan gedaan? Een beurt, waarbij de vier remschijven en –blokken zijn vervangen: daar moet je niet op bezuinigen. Kosten: 850 euro. In het voorjaar met de bandenwissel vier nieuwe banden gekocht (Vredestein Ultrac Sessanta) voor 500 euro. Verder is een wiellager voor vervangen en is de auto uitgelijnd. Weer 300 euro. Als je naar de totale onderhoudskosten kijkt, dan heb ik de afgelopen twee jaar en 40.000 km zo’n 2.400 euro onkosten gehad: dat is precies 100 euro per maand.
Verder een aantal leuke tripjes gemaakt: een paar dagen naar Parijs bijvoorbeeld. Dak eraf en over de Champs-Élysées. Je beleeft een stad op een heel andere manier dan wanneer je met de metro gaat. En gewoon toeren door de Zeeuwse polder of op de Veluwe: het verveelt nooit. Verder is een aantal pixels in het display ermee gestopt.
Al bijna 4 jaar
- 177.300 km
Inmiddels heb ik de TT al weer bijna 4 jaar en er dik 70.000 km mee gereden. Eind 2013 heeft de TT een grote beurt gehad (long life), waarbij ook de riem met waterpomp is vervangen. Bovendien is er een andere stabilisatorstang aan de voorzijde aangebracht, omdat de oude rammelde. Schijnt een TT-kwaaltje te zijn. Kosten: 1.400 euro. Daarna in 2013 geen bijzonderheden gehad, los van een litertje olie bijvullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.