AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • TT Coupé
6

autoreview

Audi TT Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2010)

Robert Calzolaio
  • Robert Calzolaio16
  • Review
7 april 2015 om 00:56
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringTT Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf114.950 km
KM-stand laatst126.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Andere velgen, banden en veren

  • 121.000 km
  • 6 april 2015

Eerst maar even mijn auto historie van de laatste 9 jaar (van in totaal 26 jaar):
Audi A4 1.8T Quattro (H), 6 jaar gereden, 3 jaar oud bij aanschaf
BMW 325i Touring (A), 1 jaar gereden, 5 jaar oud bij aanschaf
BMW 335i Coupe (A), 1 jaar gereden, 6 jaar bij aanschaf
Audi A4 3.2 Quattro (H), 1 jaar gereden, 8 jaar bij aanschaf

En nu dus sinds een half jaar de 4 jaar oude TT Quattro (A), het facelift model met de toendertijd nieuwe 2.0 Tfsi 211 pk motor met valve-lift techniek.

Zoals je ziet rij ik altijd 2e hands en heb ik de laatste jaren heel wat autos zitten 'uitproberen', maar niet echt de juiste gevonden na de A4 1.8T Quattro.
Nu dus de TT....

Waarom bevalt deze auto dan wel?
Het is een Audi, heeft Quattro, is snel, is relatief zuinig en heeft een zeer mooi interieur en exterieur! Het exterieur moest overigens nog wel wat aan gebeuren om het echt mooi te krijgen, maar dat is inmiddels gedaan, maar daarover later meer.

Voordelen, nadelen?
Nadeel is dat de auto niet echt praktisch in gebruik is: feitelijk is het een 2 zitter met niet zoveel bagage ruimte als veel andere auto's. Maar dat wist ik natuurlijk bij aanschaf en weegt voor mij niet op tegen de vele voordelen.
Voordelen te over: relatief licht doordat 2/3 van het frame uit aluminium bestaat. Dit in combinatie met Quattro en een motor met veel koppel onderin (dit door de turbo i.c.m. de valve-lift techniek van dit type motor) is echt top! De valve-lift techniek houdt in dat de klep-timing bij lage toeren anders is dan bij hogere toeren, wat er bij lage toeren voor zorgt dat je meer koppel hebt en dat dit eerder beschikbaar is. Veel mensen focussen zich op pk's, maar ik vind veel koppel bij lage toeren toch erg belangrijk in het dagelijkse gebruik.
Ook de S-tronic automaat is echt geweldig: veel andere automaten schakelen veel langzamer. Bovendien heeft deze S-tronic het ook niet nodig om eerst toeren te maken vanuit stilstand voordat de auto van zijn plek komt, iets wat veel andere automaten wel hebben. Het is vanuit stilstand direkt gaan waarbij het dan ook nog zeer vlot en soepel schakelt. Het is van de gewone TT (dus TTS en TTRS buiten beschouwing gelaten) dan ook de snelste combinatie: Quattro met automaat.
Van 0 tot 100 in 5.6 seconden is toch knap voor 'slechts' 211 pk. Dat is zelfs een fractie sneller dan de BMW 335i Coupe die ik heb gehad met meer dan 300 pk; over efficientie gesproken...
Een ander belangrijk voordeel voor mij is het mooie interieur voor de leeftijd van de auto en de kwaliteit van de materialen. Dankzij de kleine aanpassingen van het face-lift model, oogt het interieur anno 2015 nog steeds volledig bij de tijd.

Dan nog even over het exterieur: is best mooi, maar wel met een aangepaste hoogte en de juiste formaat velgen naar mijn mening....

De auto heb ik gekocht van een lease maatschappij waarbij er standaard 17 inch velgen onder zaten. Dat vind ik nogal misstaan en daar doe je dit type auto echt te kort mee.
Inmiddels heb ik 2e hands originele TT velgen gekocht (19x9J-ET52). Die kwamen van een TT cabrio en had nog de originele fabrieks banden uit 2007! Dat rubber was natuurlijk aardig uitgehard (lawaai) en niet echt vertrouwd. Aangezien ik wel van bochtjes pakken houd, ben ik op zoek gegaan naar banden met goede grip. Het zijn Michelin Pilot Super Sport (255/35/19) banden geworden. Werkelijk wat een verschil qua rolgeluid en wat een geweldige grip, echt een aanrader. Ook op hoge snelheid erg goed.
Met het wisselen van 17 naar 19 inch had ik direkt het volgende (luxe) probleem: de auto staat veel te hoog op zijn poten. Na enige twijfel uiteindelijk vorige week de gok genomen en de auto laten verlagen met Eibach veren (schokbrekers origineel gelaten), voor is dat 2.5 cm en achter 2 cm lager.
Een gok aangezien veel mensen mij waarschuwden dat het verlagen van de auto veel comfort zou kosten. Dit valt gelukkig mee! Eibach staat er dan ook wel om bekend dat het comfortabele veren zijn. De overgang van 17 naar 19 inch geeft wel comfort verlies. Ik vind het geheel nog acceptabel.
Nu is voor mij het exterieur af. De transformatie kun je aan de fotos zien. Foto 1 is origineel, foto 2 met 19 inch velgen en foto 3 met verlaging.

De enige aanpassing die ik nog wil laten doen is chiptuning, iets wat ik vroeger ook bij de A4 1.8T Quattro heb laten doen. Ik twijfel nog tussen de tuners JD Engineering en Abt.

Tot zover mijn relaas, hopelijk hebben jullie er iets aan. Bij vragen, laat maar weten, dan geef ik een aanvulling.

Tuning uitgevoerd

  • 122.000 km
  • 23 mei 2015

De auto laten tunen bij JD Engeneering in Lochem. Inclusief rollenbank test, want ik was natuurlijk wel erg benieuwd wat het vermogen was en zou worden. De resultaten:
Voor tuning, dus standaard af-fabriek: 236pk en 374Nm koppel.
Dus al behoorlijk meer dan de specificaties van Audi (211pk/350Nm). Ik kon me ook al niet voorstellen dat de snelheid die er al in zat van 'slechts' 211 pk kwam...
Na tuning:
280pk en 440Nm koppel.
Direct over de Duitse Autobahn teruggereden: aangezien het redelijk druk was kun je natuurlijk niet helemaal voluit; ik heb 257km/h op de teller gehad als maximum.
Maar om de topsnelheid is het niet te doen natuurlijk aangezien je dat vrijwel nooit gebruikt. Het extra koppel is wel lekker met (sporadische) inhaal acties. Af en toe eens flink optrekken bij stoplichten is natuurlijk nu nog leuker!
Het gros van de tijd rij ik gewoon rustig, dus wie weet gaat het verbruik nog iets omlaag, maar daar verwacht ik niet veel van. Ik hou mijn gebruiksmonitor hier op Autoweek ook bij om het te controleren.

Verkocht

  • 126.000 km
  • 28 december 2015

Ik heb de auto 3 maand geleden verkocht vanwege aanhoudende pijnklachten; ik kon er uiteindelijk geen goede houding in vinden. Voor de rest is het een heerlijke auto geweest, maar als je er niet goed in zit, houdt het op een gegeven moment toch op. Inmiddels een andere Coupe gekocht, een MB E350 Coupe. Hieronder de link, mocht je geïnteresseerd zijn.

http://www.autoweek.nl/autoreview/41566/mercedes-benz-e-350-cgi-blueefficiency-coupe

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi TT
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    2.0 TTS  quattro s-line  automaat, B&O,  leer/alcantara, Navi

    Audi TT 2.0 T TTS

    • 2010
    • 71.250 km

    € 19.750

    Roadster 3.2 V6 quattro | Automaat | Navigatie | Airconditioning | Lederen bekleding | Cruise control | Basebal | Xenon |

    Audi TT Roadster 3.2 V6 quattro | Automaat | Navigatie | Airconditioning | Lederen bekleding | Cruise control | Basebal | Xenon |

    • 2007
    • 150.344 km

    € 16.850

    1.8 5V Turbo Xenon Leer Nwe APK

    Audi TT 1.8 5V Turbo Xenon Leer Nwe APK

    • 2000
    • 300.701 km

    € 2.750

Meer Audi TT occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi TT specificaties
  • Audi TT occasions
  • Audi TT video's
Advies en informatie
  • Audi TT tests
  • Audi TT gebruikersreviews
  • Audi TT index
Test: Audi RS E-tron GT

Test: Audi RS E-tron GT

De elektrificatie van Audi begon natuurlijk met de E-tron SUV, maar deze E-tron GT is het nieuwe...

Lees meer
 

Audi TT reviews

  • Review
    Audi TTS Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2014)

    Audi TTS Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line...

    21
    • 7 maart 2016
  • Review
    Audi TT Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2010)

    Audi TT Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line...

    6
    • 6 april 2015
  • Review
    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro Pro Line (2011)

    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro Pro Line...

    2
    • 25 september 2011
  • Review
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    • 9 oktober 2020
  • Review
    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    17
    • 1 april 2019
  • Review
    Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra Pro Line S (2016)

    Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra Pro Line S...

    3
    • 29 juli 2018
  • Review
    Audi TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line (2015)

    Audi TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line (2015)

    5
    • 1 juli 2018
meer reviews
Test: Audi A6 Avant 55 TFSIe

Test: Audi A6 Avant 55 TFSIe

51

De Audi A6 Avant 55 TFSIe is de enige A6 Avant die je met benzinemotor kunt krijgen, en het...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Audi TTS komt als krachtigere Competition Plus

    Audi TTS komt als krachtigere Competition...

    4
    • 24 november 2020
  • Review
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    • 9 oktober 2020
  • Autonieuws
    Betaalbaar in de zon: dit zijn de 10 voordeligste cabrio's!

    Betaalbaar in de zon: dit zijn de 10 voordeligste...

    60
    • 28 maart 2020
  • PREMIUM
    Youngtimers Audi TT - Jaguar XJ - Range Rover Sport  - Op zoek naar…

    Youngtimers Audi TT - Jaguar XJ - Range...

    • 4 maart 2020
  • Audi TT 1.8T Quattro - 2000 – +/- 446.000 km - Klokje Rond

    Audi TT 1.8T Quattro - 2000 – +/- 446.000...

    • 25 november 2019
  • Autonieuws
    Audi neemt afscheid van TT, toekomst R8 onzeker

    Audi neemt afscheid van TT, toekomst R8...

    47
    • 23 mei 2019
  • Review
    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    17
    • 1 april 2019
Merk
Merk
  • Review
    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

    3
    • 8 maart 2021
  • Test: Audi RS E-tron GT

    Test: Audi RS E-tron GT

    • 2 maart 2021
  • Review
    Audi A2 1.4 (2005)

    Audi A2 1.4 (2005)

    3
    • 28 februari 2021
  • Review
    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business edition Plus (2020)

    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business...

    7
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi E-tron GT - Back to Basics

    Audi E-tron GT - Back to Basics

    70
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI e

    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI...

    30
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    33
    • 24 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep