Audi S6 Avant 5.2 FSI V10 quattro (2006)

autoreview

Audi S6 Avant 5.2 FSI quattro (2006)

Signalement

UitvoeringS6 Avant 5.2 FSI quattro
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf178.000 km
KM-stand laatst184.500 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi S6 Quattro Avant 5.2 V10

  • 184.500 km

Nadat ik zelf veel autoreviews heb gelezen, heb ik mijn ervaringen met deze Audi S6 maar eens op papier gezet. Als eerste om deze te delen met anderen, en als tweede om hem te vergelijken met de BMW 535D Touring waarmee ik 3 jaar (en 140 dkm) heb gereden.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen - na de proefrit met deze auto was ik verkocht ! Hij rijdt zo soepel en comfortabel en je voelt altijd dat er genoeg power aanwezig is, welke snelheid je ook rijdt. Het dashboard is modern en alle schakelaars voelen goed aan.
Deze S6 was voorzien van een carbon interieur en dat staat erg strak en mooi.

Ik kon een redelijk goede deal maken met inruil van mijn vorige auto (Porsche 911) en de eerste rit naar huis was een belevenis op zich .. ook al rij ik al 30 jaar auto - dit was een feestje ! De snelweg op en je hoort een gedempte zware roffel van de 5.2L V10 motor voorin, en daarna verplaats je je in alle rust en stilte ... terwijl de bomen langs de weg voorbij flitsen alsof je met de Starship Enterprise zojuist warp speed hebt gekozen. Ongelooflijk hoe stil de auto is bij hogere snelheden - en even ongelooflijk hoeveel brandstof hij dan verbruikt ... daar kom ik nog op terug !

Ik kocht de S6 in mei 2015 en heb sindsdien zo'n 6.500 km gereden. Hierbij mijn ervaringen over die periode:
Het is een ultieme langeafstandscruiser; motorisch beresterk, betrouwbaar en comfortabel voor iedereen in de auto. Tijdens bergritten in Italie kreeg ik helaas 2x de melding dat het oliepeil laag was. Meteen gestopt en laten afkoelen - een halve liter olie erbij en het peil was weer OK (op een vlakke p-plaats), maar een paar dagen later hetzelfde. Waarschijnlijk zit de sensor voor het olienivo op een ongunstige plaats in het carter, want op een vlakke weg was alles OK. Maar wel even schrikken want je wilt geen motorschade natuurlijk.
Er zijn 2 dingen die ik minder handig vindt aan het interieur; de bediening van de ramen zit echt te ver naar achteren op de armsteun; je moet je linker elleboog tussen stoel en deur proppen om erbij te kunnen. En de navigatie loopt gewoon niet soepel in steden; soms zoomt hij uit zichzelf ineens uit en zie je geen details meer, en soms kan hij het niet bijhouden en blijft het beeld stilstaan terwijl je al 2 straten verder bent. Niet echt leuk als je bijv. in een druk Milaan je weg wilt vinden.
Dat de armsteun op de middenconsole wat kort is (vergeleken met mijn 535D) dat is jammer maar niet echt vervelend.
ik heb het (grote) originele stuur vervangen door een iets kleiner Audi TT-S stuur met vlakke onderzijde; het is dikker en van geperforeerd leer gemaakt wat een mooie sportieve uitstraling heeft. Dit kan ik iedereen aanraden. Mijn Audi dealer heeft de wissel uitgevoerd - er was een ander type airbagkabel nodig (van de RS6) en het werk perfect.

Wat iedereen altijd wil weten - hoeveel verbruikt die auto nou ? Dat valt erg mee bij normaal snelweggebruik; ik rij rond de 1 op 10 bij een normale rijstijl en 100-120 km/u. niet slecht voor een auto van 2000 kg en een 5.2L V10 onder de motorkap. Als ik wat sportiever rij, dan gaat het gebruik naar 1 op 7 tot 1 op 5. En het meest extreme wat ik heb gehad is een slingerende weg vol hairpins stijl omhoog naar een bergtop in Italie; daar zat ik rond de 1 op 3. Niet te lang bij stilstaan - ik heb er zelf voor gekozen.

Het rijgedrag; het is en blijft een zware auto van 2 ton en dus is het geen slalom monster, maar hij stuurt heel licht en makkelijk. Hier is de truc - rustig de bocht in en met gas erop eruit, dan vreet de quattro zich vast op de weg. In lange snelle bochten ligt de S6 als een blok op de weg - echt als op rails.

De versnellingsbak; het is een slimme automaat - naar gelang de stand van het gaspedaal schakelt hij heel zachtjes en vloeiend of vrij hard en snel. De eerste versnelling is erg kort en het is soms een hele kunst om de overgang van 1 naar 2 soepel te laten verlopen want de S6 wil echt van zijn plek knallen en schakelt dan niet zo zachtjes over. De BMW 535D die ik hiervoor had, reed altijd in stand D in de 2e versnelling weg, bij de Audi kan dat niet; stilstaand kun je niet naar 2 schakelen in de S6. Dat betekent soms dat de eerste meters bij groen licht niet heel soepel verlopen, je moet er echt op letten. Zeker wanneer de bak in S stand staat want dan reageert de motor op elke tiende milimeter van het gaspedaal ! Ik rij vaak in manual en schakel dan met de flippers aan het stuur - die reageren heel direct.

De remmen; uitstekend. Ik heb tot nu toe met standaard schijven en blokken gereden en die zijn erg krachtig. Deze week krijgt de S6 een beurt en worden de remmen voor vervangen. Ik heb daarvoor zelf een set Até schijven online besteld en Hawk Performance remblokken - ik lees daar goede ervaringen over op de Audi forums. Audi monteert zelf ook Até schijven maar rekent dan een veel hogere prijs. Vorige week kwam het pakketje binnen uit Duitsland en dat was loodzwaar; 2 geventileerde schijven van 385 mm diameter ... ik schat ze op ruim 10 kg per stuk. Ik ben benieuwd hoe die gaan bevallen met de Hawk blokken.

Verder ben ik erg blij met de S6, het motorgeluid na een snelwegrit is echt mega-mooi ... de combinatie van de zware roffel van een V10 en een zacht fluitend geluidje (geen turbo) is heel gaaf; de buurman zegt steeds dat het lijkt of er een vliegtuig aankomt als hij mij hoort thuiskomen !

Vergelijking met de BMW 535D Touring;
Destijds beviel de 535D erg goed op lange ritten, vooral de instelbaarheid van de stoelen (High Exec.) is perfect. Maar ik heb ook wat vervelende ervaringen met de electronica aan boord van de BMW, daarom ben ik eens op zoek gegaan naar vergelijkbare auto's.
Het rijgedrag is vergelijkbaar met de Audi qua comfort. De BMW had zo'n 170 pk minder maar wel een heerlijk koppel bij lage toeren, dat reed ook heel fijn. Maar de Audi is wat scherper, wat gretiger dan de BMW. Qua binnenruimte voorin was de BMW wel een stukje ruimer, zowel in de breedte als tot het dashboard, daar zie ik een merkbaar verschil voor de bestuurder en bijrijder. En de knoppen van de raambediening zaten op een veel prettiger plaats op de armsteun aan de deur. Ik vind de navigatie van de BMW beter en prettiger te bedienen - vooral omdat de grote knop in de BMW kan bewegen als een muis, terwijl hij bij de Audi vastzit en je met knoppen rondom de grote knop moet werken. Misschien is het even wennen maar voor mij was de setup van het systeem ook wat intuitiever (het vinden van file info - een alternatieve route opvragen - enz.)
De ruimte op de achterbank is hetzelfde, de ruimte in de kofferbak is vergelijkbaar, misschien iets breder in de BMW maar bij allebei ruim genoeg voor een vakantie met 4 personen.
De Audi heeft een veel moderner interieur dan de BMW in mijn ogen/smaak. Ik mis wel weer het Head-Up Display van de BMW, dat was een super-optie die echt heerlijk is in dagelijks gebruik.

Als ik nu opnieuw moest kiezen tussen de BMW en Audi dan ga ik voor de Audi - zeker vanwege het fantastische motorblok en het heerlijke geluid dat hij maakt. Elke dag start ik met een smile de S6 en dat gevoel is onbetaalbaar !
Na montage van de nieuwe remmen zal ik een update schrijven.

Om dit stuk af te sluiten - de S6 is erg goed bevallen. Veel luxe aan boord en veel pk's onder de motorkap .. niks om over te klagen.
Nadat ik een olielekkage aan de voorzijde van de V10 ontdekte, moest ik kiezen; herstellen of verkopen. Het is het laatste geworden .. 435 pk was mooi maar er is altijd meer ..
Zijn vervanger is een Chevrolet Corvette geworden - een C6 Z06 met ruim 500 pk standaard. Wie weet schrijf ik daar nog eens iets over als ik tijd heb.
Tot zover dit schrijfsel over de Audi !

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.