Audi S4 Cabriolet 4.2 quattro Pro Line (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S4 Cabriolet 4.2 quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 115.001 km |
ERVARINGEN
- 87.000 km
Tja, Sinterklaas heeft me wel heel blij gemaakt. Gisteren mocht ik dan deze zilvergrijze muis in Zwijndrecht ophalen.
De auto is erg compleet, alles erop en eraan. Navigatie plus, Bose luidsprekers, electrische stoelen (zonder geheugen, dat wel), leren sportstoelen, 8 cilinders en een standaard draaikolkje echter de achterbank.
De auto is keurig afgeleverd door Ames. Velgen weer als nieuw gemaakt (door de lage banden beschadigen ze wel eens een stoeprandje...), netjes opgepoets en als nieuw.
Gelijk de auto even aan de familie getoond in het oosten van het land, en dus meteen even doorgereden naar de oosterburen. Even Osnabruck, Oberhausen (A31) en vervolgens bij Goch het land weer binnen.
Fenomenaal rijdt de auto. De weg was erg rustig, dus ik kon het mooi meteen uitproberen. Plank gas geen probleem, de teller stond in no time op de 270. Nu wijkt de teller wel wat af, dus dat zal 250 geweest zijn. Ik had heel wat spanning verwacht, maar het ging zo soepel, bijna saai.... geen moment zweverig of zo, echt heel strak en secuur allemaal.
De weg werd wat nat, dus iets rustiger. Het begint te regenen, dus nog wat rustiger. Staat de teller nog wel steeds op 170. Onbegrijpelijk. Magistraal.
Ook als je rustig rijdt gaat alles van een leien dakje. De auto is natuurlijk niet te vergelijken met mijn 94er 325i cabrio, maar deze cabriokap is veeeel stiller. En in het interieur is geen rammeltje of kraakje te horen.
Zes versnellingen (close ratio?) is natuurlijk nuttig voor een raceauto in cognito, maar in het gewone gebruik schakel ik rustig 1, 3, 6. Geen probleem voor deze auto. Eerlijk gezegd had die 6e van mij wel wat langer gemogen. Bij 120 in de 6 draait de motor nog tegen de 3000 toeren, en dat is helemaal niet nodig volgens mij met de kracht en het koppel van deze 8-cilinder. Mijn 6-cilinder BMW draait er veel minder, en dat scheelt dan ook in het verbruik (8L/100km). Zou het mogelijk zijn een andere eindoverbrenging te monteren? Vast niet, zeker niet met een Quattro...
Tja, en dan dat verbruik. Het rondje dit weekend, 650km, kostte me bijna twee tankvullingen (de extra grote tank is een ingebouwde optie...). Zeker de autobahn kilometers telden zwaar, want voor de grens had ik de tank volgegooid, en bij Goch was ie driekwart leeg. Maar ook als je rustig 120 rijdt, zakt het verbruik niet onder de 1 op 10. Tja, 8 cilinders, veel toeren, quattro en brede banden, he?
Voorlopig ga ik het hier denk ik twee jaar mee doen. Dan ga ik op zoek naar een 135i cabrio, waar ik eigenlijk de voorkeur aan gaf, maar waar BMW NL nauwlijks korting op wilde geven, zelfs niet fully loaded. Haal ik dus straks wel een occasion bij de oosterburen...
PROBLEMEN
- 87.000 km
Nog geen problemen geweest, maar ik ga jullie weer op de hoogte houden, net als bij de BMW cabrio
Update
- 91.000 km
Even een update:
De auto bevalt nog steeds geweldig, wat een auto. Het motorgeluid is wat mij betreft precies goed, niet te uitbundig, maar ingetogen imponerend. Als je in een lage versnelling blijft rijden is het oppassen, want als je niet oplet gaat de auto met je aan de haal.
Meestal schakel ik echter snel op (1-3-6) en rijdt gewoon met de stroom mee, en dan is 11L / 100km net te halen. Zuipt dus flink meer dan de baas.
Geen grote problemen tot nu toe. De motor komt wat langzaam op temparatuur. Ik zit in drie minuten op de snelweg, maar toch is het koelwater pas na 15 tot 17 minuten op temperatuur.
In duitsland zag ik de temparatuur bij 225 kmh zelfs naar beneden gaan (buiten -5), lijkt me toch niet normaal, dus binnenkort maar even de thermostaat laten controleren...
Onderhoudskosten gaan meevallen, met 2 jaar garantie en een beurt per 30000 km... hoop ik.
Uitermate Audi
- 103.000 km
Inmiddels termostaatje vervangen, garantie, en nu snel op temparatuur. Ook wat eerder verarming, en das wel lekker, want vandaag nog open op en neer naar Rotjekor.
Toch wel wat koud tussen de windscherm elementen door, al geprobeerd wat dichter te krijgen, maar ga toch het windscherm van Cabriopartner maar uit de 325 in deze bak hangen
Blijft een geweldig imponerende auto, retesnel, als op rails, degelijk, strak, verantwoord, probleemloos, maar SAAAI (gaaap)
Tijd voor wat anders
- 115.000 km
Tja, geen nieuws eigenlijk, voldoet prima, geen klachten, geen problemen, geen beurten, geen kosten, gaaaap.
Dus lees je de review omdat je er een op het oog hebt: DEZE IS STUKKEN goedkoper! En de 2 jarige/30000km beurt laat ik doen voor de verkoop.
Afscheid genomen
- 115.001 km
Na bijna twee jaar afscheid genomen van de S4.
Het is een perfecte auto geweest, bijna te perfect. Voor de nieuwe eigenaar nog een beurt laten doorvoeren met APK voor 2 jaar, en alleen de lampjes van de richtingaanwijzers waren niet meer oranje genoeg, dus vervangen.
Al met al in bijna twee jaar en 30000 km geen ondehoudskosten gehad naast de beurt van ca 500 Euro. Alleen de termostaat is daarnaast, onder garantie, vervangen.
Een hele prettige, all weather, en bedrijfszekere auto geweest! Wel een flinke afschrijving, ook al was de aanschafprijs voor mij al >60% onder de nieuwwaarde...
Ewoud, succes en veel plezier ermee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.