Audi S3 quattro (2000) #3

autoreview

Audi S3 quattro (2000)

Signalement

UitvoeringS3 quattro
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na eerst jaren gereden te hebben in een Mazda 626 ben ik sinds een jaar in het bezit van een Audi S3. hij bevat me prima. Na aankoop heb ik de auto een klein beetje aangepakt om deze net wat strakker te krijgen.

Na aankoop heb ik eerst de lak eens goed behandeld en een deel laten overspuiten. Zijkant, voorbumper en achterbumper. Ook heb ik weer de chrome spiegelkappen geplaatst zoals dat hoor bij een S versie. Aangezien de velgen stoepschade hadden heb ik deze vervangen voor een 18 inch velg. Dus 1 maat groter dan origineel en van het type S4. Dus eigenlijk zelfde design alleen wat strakker.
Ook heb ik aliminium tellerringen geplaatst zoals bij het laatste model aanweizg is. Ook heb ik de originele S3 logo’s in de voorgril en achterzijde terug geplaatst. Vond dit er wel zo mooi bij. Ook heb ik de matten vervangen voor S3 matten.

Sinds een week heb ik ook mijn remmen geupgrade naar geperforeerde remschijven van Zimmerman met ferodo DS performance blokken. Rem tot nu toe perfect.

De 210 pk en 270 nm is lekker rap, maar wil op termijn toch gaan voor een maatchip. Wel wat duurder, maar dan heb ik zeker iets goed en zekerheid. Goedkoop is duurkoop zeg ik altijd. Ik zal dan rond de 260 pk en 360 Nm uitkomen. Verder ga ik aan het uiterlijk niks veranderen, omdat ik dat zonde vind van het model. Ik heb alles zo origineel mogelijk gelaten, zowel de velgen in zo goed als zelfde design


De auto bevalt super en ben er helemaal weg van. Ik vind het comfort redelijk gezien de sportvering. Ik was met mijn mazda stugger gewend dus voor sommige mensen zal mijn auto als stug ervaren worden, Ik houd er wel van, redelijk strak geveerd, maar wel comfort. Het schijnt dat als de S3 verlaagd wordt met 25 mm de auto erg stug wordt. Het standaard sport onderstel is dus sportief, maar nog comfortabel. Zelf ben ik er van de zomer mee naar Italie gereden en dat ging prima. Auto helemaal vollgeladen en achterbank was plat. Alles paste erin en op de lange rit totaal geen last van mijn rug gehad. De recaro stoelen zijn op allemanieren in te stellen en zitten super.

Verder is de auto lekker stil met de standaard uitlaat en is het rijden van lange stukken, bijvoorbeeld op de snelweg niet vervelend.

De uitleg bij mijn waarderingen mbt. de auto:

Het comfort krijgt van mij 4 sterren. ik vind het heerlijk en comfortabel, maar mijn voorkeur ligt ook bij een sportief geveerde auto. Nu vind ik deze auto niet stug, maar sportief comfortabel. Ik geef dan ook als beoordeling 4 sterren, omdat sommige mensen het als minder comfortabel kunnen ervaren, maar dat is net hoe je het ervaart. Zelf heb ik 18 inch velgen gemonteerd, waardoor de auto iets stugger is, al vind ik dit verschil t.o.v. 17 lichtmetaal te verwaarlozen.

Voor de prestaties geef ik 4 stemmen, omdat de auto lekker pittig reageert als de turbo inkomt. Zelfs bij een snelheid van 160 km per uur kan je zelfs in zijn 6e versnelling nog goed vooruitkomen en voel je enigszins de acceleratie nog. In zijn 5e versnelling dus al helemaal, maar als je lekker aan het cruisen bent zonder te willen schakelen, dan is dat dus zeker mogelijk. Maar waarom dan geen 5 sterren zou je denken. het kan natuurlijk altijd harder en als ik de auto gechipt zou hebben zou deze 5 sterren krijgen. Nu 4 sterren, omdat niet het volle te behalen vermogen uit de motor gehaald is. Ook is binnen de bebouwde kom heerlijk om rustig te rijden en dat gaat prima met deze auto. Ik rijd vaak in zijn 4e of 5e versnelling en dit scheelt zeker in het verbruik. Rotondes neem ik in zijn 3e versnelling, zodat dit vloeiender gaat dan in zijn 2e vernselling.

De betrouwbaarheid van de auto heef ik 4 sterren. Ik heb tot op heden geen gekke dingen meegemaakt, waardoor ik niet meer verder kon emt de auto. Na aankoop wat reparaties gehad, maar slijtage bij sommige delen heb je nu eenmaal bij een auto.

De gebruikskosten zijn hoger dan een gemiddelde auto. Ikzelf tank euro 98 omdat dit beter is voor de auto. Maar bij aanschaf weet je dat deze kosten hoger liggen. Dus om daar nu gelijk een laag cijfer voor te geven vind ik onterecht. Je koopt immers een auto in een bepaalde klasse en daar horen bepaalde kosten bij. Maar omdat de kosten wel hoger liggen t.o.v. een gemiddelde auto geef ik hier 3 sterren voor.

Ik zou zo weer dezelfde auto kopen als ik in dezelfde situatie als nu zou zitten. Bij een flinke toename van het aantal te rijden kilometers per week, dan kunnen de benzine kosten erg hoor worden, want het verbruik van 1 op 10 haal je net niet ook al zitten erbij mij veel snelwegkilometers bij. Ik rijd bijna 600 km met een tank van 62 liter. Meestal zit ik op zo’n 550 km tot 570 km. Hiervan zijn het ongeveer 350 snelweg kmers en de rest zijn kortere afstanden.

PROBLEMEN

Ik heb wel wat problemen gehad na aankoop.

Zo is mijn regelapparaat van mijn haldexkoppeling kapot gegaan. Dit onderdeel kostte alleen al 860 euro, dus is niet niks. Ook is mijn aandrijfas linksvoor vervangen wat voor een inruildeel 350 euro heeft gekost. Dit zijn prijzen zonder montage dus bij elkaar best prijzig.

Ook had de auo lichte lakschade na aankoop waarbij ik besloten heb de auto deels te spuiten.

Ook heb ik alle 4 de remschijven vervangen voor geperforeerde remschijven van zimmermann met ferodo Ds performance blokken.

Ook is mijn accu defect gegaan waarna de radio geblokkeerd was en ik van de vorige eigenaar de deblokkeringscode niet ontvangen heb. Hierdoor heb ik deze opnieuw aan moeten vragen voor 20 euro. Valt dus nog erg mee.

Matten waren aan vervanging toe, maar is klein onderhoud. Verder laat ik bij elke 10000 km de olie en alles verversen, dus dit hoort bij de periodieke kosten die je hebt aan een auto.

Alles bij elkaar toch redelijk wat onkosten gehad, maar nu is de auto dan ook in topconditie.

Opdate: juni 2008:

Bij de tuning op maat kwamen een aantal zaken naar voren die op het randje van goed functioneren zaten. Zo zijn de slangen onder de kap vervangen, wat nog nooit eerder gedaan was. het blijkt dat dit om de 5 jaar nodig is bij deze auto. Ook heb ik de turboinlaat vervangen voor een silicone turbo inlaat. Sterker en beter. Ook bleek nadat dit allemaal vervangen was, dat de motor te weinig benzine kreeg met de nieuwe turbodruk. De benzinepomp werkte niet optimaal meer dus die moest vervangen worden. ook gelijk de benzine filters meegepakt. Was een flinke kostenpost, maar erg belangrijk bij dit blok dat alles goed loopt, want hij liep te arm. Nu heeft de auto 264 pk en 385 Nm en het rijcomfort is erg toegenomen. hij is niet zenuwachtig geworden. De auto loopt een heel stuk soepeler nu.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.