Audi S3 quattro (2000) #2

autoreview

Audi S3 quattro (2000)

Signalement

UitvoeringS3 quattro
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf107.400 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Audi S3 Quattro uit 2000. Het is een zwarte met zo ongeveer alle opties die er toen leverbaar waren, behalve een navigatiesysteem. De S3 is o.a. voorzien van:

- Zwart vollederen Recaro interieur, elektrisch verstelbaar en met stoelverwarming
- Elektrisch schuif/kanteldak
- Parkeersensoren
- Xenon verlichting met koplampsproeiers (standaard op een S3)
- Bose geluidsinstallatie (klinkt super)


Wat ik tot nu toe zelf aan de auto heb veranderd:
- 18 inch Sportec Mono/10 velgen eronder gelegd, wat echt super staat!
Een heel stuk beter dan al de RS4/A8/RS6 replica velgen die iedereen heeft.
- Flat-blade ruitenwissers (Geweldige uitvinding!)
- Nieuwe type S3 logo’s in de grill en op de kofferklep
- Nieuw type achterlichten

Misschien ga ik hem nog een keer verlagen, maar ik ben bang dat het dan zo gaat stuiteren en dat ik bij elke drempel aan de grond zit (en dat zijn er veel in mijn woonplaats).


Verder over de auto:
Het is echt een super complete auto die werkelijk fantastich rijdt. De auto heeft 210 pk, 270 Nm, en gaat van 0-100 km/u in 6,8 seconden! Vanaf ongeveer 2500 rpm begint de turbo goed te werken en door het vele koppel heb je in elke versnelling en bij vrijwel elke snelheid de beschikking over een enorme trekkracht. Voor je het weet zit je dan ook op hoogste illegale, bijna criminele in Nederland, snelheden. Maar dat is helemaal niet erg, want daar is deze auto ook voor gemaakt.

Doordat de auto zwart van kleur is en voorzien is van chromen spiegels (helaas niet de originele van aluminium, daar ben ik nog naar op zoek) denken veel mensen dat ze met een tot S3 omgebouwde A3 90pk TDI te maken hebben. Sommigen proberen dan ook extra hard op te trekken bij een stoplicht, maar niet iedereen heeft altijd meteen in de gaten dat ik wél een echte S3 heb.

Ondanks het vermogen kun je er ook erg rustig mee rijden indien je dat wil. De auto heeft geen enorm hitsig karakter (wat je denk ik wel krijgt als je hem chipt), waardoor je toch rustig in de bebouwde kom kan rijden. Dat is wel fijn aan deze auto, de pk’s zijn er altijd maar ze dringen je niet op. Door de fijne 6-bak kun je er ook zuinig mee rijden.

Gemiddeld rij ik nu 1:9 tot 1:9,5 met momenteel heel veel korte ritten in de bebouwde kom. Snelwegverbruik bij 140 km/u ligt op ongeveer 1:11. Een gemiddeld verbruik bij afwisselend snelweg ritten en bebouwde kom van 1:10 is goed mogelijk, en dan rij ik toch redelijk vlot door.

Wat ook helemaal super is (en de reden dat ik een S3 heb gekocht), is het Quattro systeem. Werkelijk niets krijgt deze auto van de weg af, en bij afritten of op rotondes lijkt het wel alsof je op een rails rijdt. Tezamen met de turbo motor en de hoeveelheid grip in de bochten is het een echte ’hot-hatch’.

Verder is het uitrustings- en afwerkingsniveau gewoon top in de S3. Geen rammeltjes of kraakjes, geen kieren of slecht afgewerkte materialen, maar gewoon zoals het een Audi beaamt.


UPDATE 25/07/07:

De 18’ Sportec velgen zijn vervangen door 18’ MAM Nuvo 7 velgen in de kleur black/polished (zie nieuwe foto’s), gemonteerd met 225/40 R18 Pirelli PZero Rosso banden (betere band als de Dunlop SP9000).
Tevens heb ik een set spoorverbreders gemonteerd van H&R, en wel 15mm op de vooras en 20mm op de achteras. De S3 heeft nu een erg dikke en agressieve uitstraling gekregen naar mijn mening, en ik vind het wel een verbetering. Het rijden met de spoorverbreders valt me goed mee, en hij trekt zeker niet aan het stuur of iets dergelijks (had ik wel verwacht in eerste instantie).


UPDATE 08/11/07:

Inmiddels zijn de 18’ zwarte MAM velgen weer vervangen door 18’ Sportec. Ik zag weer een setje te koop staan en kon het niet laten. Ik heb wel mijn eigen Pirelli Pzero banden weer omgelegd want er zaten GoodYear Eagle F1’s op de Sportecs en daar ga ik niet mee rijden. En het resultaat mag er zijn (zie foto’s), het ziet er schitterend uit.

Tevens heb ik de plastic delen rondom in kleur mee laten spuiten. Dus de plastic omlijsting vooronder in de grill, de ’sideskirts’, en het midden gedeelte van de achterbumper. Dat ziet er naar mijn mening een stuk beter uit, zeker omdat de S3 ook zwart is en de plastic delen voorheen wat vaal c.q. lichtgrijs waren.

Het meest belangrijke is nog wel dat ik de S3 enkele weken terug heb laten chiptunen. De auto heeft na deze krachtkuur maar liefst +- 260pk (+50pk) en een koppel van bijna 370Nm (+100Nm). Nu wordt je pas écht in je stoel gedrukt als de turbo zijn werk begint te doen, wat een acceleratie! Ik schat dat hij nu iets meer dan 6 sec. nodig heeft om van 0 naar 100 te accelereren. De topsnelheid ligt ook veel hoger met 260km/u, dat was voorheen 240 km/u. Echt een ’Hot-hatch’. Het verbruik is min of meer hetzelfde gebleven, misschien iets toegenomen.
De S3 reageert nu wel wat gevoeliger op het gas. Hij is gewoon iets hitsiger geworden maar het valt me opzich nog wel mee. Ik had het erger verwacht (staat ook al ergens hierboven beschreven). Uiteraard gaat er nu ook altijd Euro98 in, wat eigenlijk sowieso al wel beter is.

PROBLEMEN

Sinds de aanschaf heb ik wel enkele (kleine) probleempjes gehad met mijn S3. In de week na de aanschaf:
- Dynamo kapot (150 euro, revisie)
- Acceleratiesensor kapot, met als gevolg een storing in het ABS/ESP Systeem (110 euro)
- Luchtmassameter was aan het aftakelen (90 euro)
- Nieuwe remschijven en blokken aan de voorzijde (200 euro)

Gelukkig heeft mijn vader een autobedrijf en kan ik zelf alle onderdelen met korting kopen en het zelf ook (bijna) allemaal maken. Met de dynamo en de acceleratiesensor heb ik gewoon pech gehad, de luchtmassameter is een typische VW/Audi kwaal. En de remschijven en blokken zijn gewoon onderhoudskosten.

Verder rijdt de auto zoals hij moet rijden, en zo hoort het ook bij een auto met deze kilometerstand én een volledige onderhoudshistorie.

UPDATE 08/11/07:

Een parkeersensor vervangen, die was defect met als gevolg een erg irritante pieptoon bij het inzetten van de achteruitversnelling (65 euro).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.