Audi Q4 (2021)

autoreview

Audi Q4 (2021)

Signalement

Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst200 km
Lezerswaardering: 56%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi Q4 e-tron 40 Launch edition Advanced

  • 200 km

Als zakelijke rijder was het weer tijd voor de periodieke wissel. Als fervent Audi-fanaat werd het wel tijd voor een ander model, na vele malen een A4 Avant (diesel) te hebben gereden. Zie daar, de Audi Q4 e-tron.

Laat ik het voor de verandering eens niet over de usual suspects hebben, zoals actieradius, laadsnelheid etc., maar vooral inzoomen op het rijplezier dat een model kan bieden. Vooral lettend op het vergelijk met een Skoda Enyaq en de Volkswagen ID.4. Ook het hele selectieproces, levertijden, chiptekorten laat ik maar even voor wat het is.

Het alternatief, de VW ID.4 is in mijn ogen overspoeld met plastic fantastic, zoals stoelen en bediening. Dat zorgde voor een directe afhaakactie. Over de Skoda kan ik niet eerlijk oordelen, alhoewel die in de meeste vergelijkingen als beste koop van deze drie uit de bus komt rollen. Als ik momenteel de verschillende modellen van het MEB platform zie rijden, dan spreekt de koets van de Volkswagen ID.4 mij nog het meest aan (meer nog dan die van de Audi).

Belangrijk punt van de Audi is het interieur met de sportstoelen, en dat bevalt prima. Mijn auto is vanuit de showroom besteld, nooit fysiek in gereden. Had er op voorgesorteerd dat een aantal zaken me tegen zou staan (en dat is ook zo). Denk hierbij aan al die touch-bediening, van mij hoeft dat niet. Een fysieke knop zoals ik afgelopen jaren gebruik hebt werkt prima en is nog altijd courant.

Nog een dagje rijden zijn er drie opvallende zaken die ik wil delen. En het pakt niet positief uit.

Het afgeplatte stuur, wat een verschrikking! Is nog wel leuk om op de snelweg van baan te wisselen. Op het moment dat echter je in een normale woonwijk rijdt en een bocht zou wil maken, dan kom je met het stuur in aanraking. Ooit heeft men mij geleerd om bij het nemen van een bocht, hand over hand te pakken, en bij het uitgaan het stuur losjes vast te houden zodat je op ieder moment kon ingrijpen. Dat lukt dus niet meer. Op dit moment ben ik aan het stoethaspelen om een eenvoudige bocht te nemen, werkelijk bizar. Als ik vandaag nog een ander stuur zou kunnen plaatsen tegen meerprijs zou ik dat direct doen. Wat een faalactie.

Ander opmerkelijk feit, de lane-assist. Volgens de dealer kon ie uitgezet worden, echter zou dat bij iedere rit opnieuw ingesteld moeten worden. Het zij zo, laten we maar gaan rijden dacht ik. Tijdens mijn ritje op de A2 begon ik daar toch anders over te denken. De auto deelt een correctieve tik uit als je te dicht bij de witte streep komt. Klinkt leuk, maar dat voelt toch echt anders. Het komt wel eens voor dat ik een auto met aanhanger wil inhalen, waarbij de aanhanger misschien wat volgeladen is. Dan wil ik (bewust) wat extra afstand inbouwen. In zo’n geval deelt de Audi weer een tik uit en drijft mij richting de aanhanger. Bijzonder oncomfortabel.

Derde punt, het remmen. Waar ik gewend was harder de rem in te moeten trappen bij hoge snelheden, en te minderen als ik bijna stilsta, heb ik een nieuwe ervaring opgedaan. Het lijkt erop dat wanneer de auto bijna stilstaat, de rem net wat harder ingedrukt moet worden om tot volledige stilstand te komen. Dat vind ik echt heel vreemd. Als ik niet goed oplet, dan rol ik over de stopstreep.

Kennelijk moet ik mijn rijgedrag opnieuw gaan inregelen. Vooral het gevoel niet meer in control te zijn is zorgwekkend. Gaat nog wel wat tijd kosten.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi Q4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens