Audi e-tron 55 quattro S edition (2020) #3

autoreview

Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)
Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)

Signalement

Uitvoeringe-tron 55 quattro S edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf35.700 km
KM-stand laatst82.531 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoekopdracht

  • 35.700 km

De Audi e-tron is inmiddels ingeruild voor een auto zonder stekker (Mercedes-Benz GLC 200 uit 2023). In de laatste updates lees je mijn overwegingen.

--------------------------------------------

Aankooproces
In mijn zoekopdracht verscheen een tweedehandse e-tron 55 in een uitvoering die wij zochten (300 kW, S Edition, panoramadak). Een S Edition heeft een wat optisch bredere voorbumper en juist een iets slankere achterbumper. Exact naar onze smaak. Direct gereserveerd voor een bezichtiging. Toen wij aankwamen troffen wij een puntgave e-tron aan. Nieuw op kenteken gezet op 30 december 2020 en op 2 april 2021 in gebruik genomen door de eerste en vorige eigenaar.

Deze e-tron is origineel Nederlands en krijgt daarom het Audi e-care onderhoudscontract mee. Dit houdt in dat de auto wordt geleverd met 6 jaar kosteloos fabrieksvoorgeschreven onderhoud en 8 jaar fabrieksgarantie op de accu. Deal gesloten en op 10 juni 2023 konden wij de auto ophalen.

Eerste inspectie

  • 38.652 km

De e-tron had eigenlijk bij levering direct een inspectie moeten krijgen, maar de Audi dealers hadden het druk. Het onderhoudstermijn is namelijk 30.000 km of twee jaar (wat het eerste komt). Het was ook geen probleem om door te rijden aangezien er geen olie of iets dergelijks hoeft te worden vervangen.

De prijs van de onderhoudsbeurt (die gelukkig onder Audi e-care viel) was niet mals: EUR 900,- incl. BTW. Ben na het zes-jarige onderhoudscontract niet voornemens de auto bij de dealer te onderhouden. Hieronder de uitgevoerde werkzaamheden voor het geld:
* Interieurluchtfilter
* Remvloeistof service
* Waterafvoer panoramadak
* Koelmiddellekkagepatroon vervangen

Verbruik

  • 55.990 km

Het verbruik is tot nu toe 26 kWh per 100 km, met net een winter achter de rug. In de gunstigste maand ligt het verbruik van de e-tron op 23 kWh per 100 km (juni 2023). In de meest ongunstige maand (december 2023) lag het verbruik net onder de 30 kWh per 100 km. Het verbruik is inclusief het gebruik van de standkachel bij lage temperaturen en zuiver aan de laadpaal gemeten: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1454473.html

Het laden bij een publieke laadpaal in Amsterdam kost op dit moment EUR 0,24 per kWh, dus als je het goed doet komt dat neer op kosten van tussen de EUR 5,- en EUR 7,50 per 100 km. Daar koop je straks 2 à 3 liter benzine voor. Fijn.

Ervaring na 10 maanden

  • 59.269 km

Inmiddels 10 maanden verder en in de tussentijd bijna 24.000 km gereden. De auto rijdt zeer prettig en stabiel. Je voelt je veilig en ingesloten. De respons op het rijpedaal is subliem, instant power. Ik rij in principe in standje Dynamic, omdat de luchtvering de auto dan iets dichter bij de grond zet. Dit is bevorderlijk voor het verbruik.

Draadloos Apple CarPlay is ook vermeldenswaardig. Zo wordt Flitsmeister op het grote scherm weergegeven zonder de noodzaak om kabeltjes aan te sluiten. Ik voorzie in de toekomst meer functionaliteit zoals laad- en parkeertransacties starten en beëindigen via het in car multimediasysteem.

Zijn er ook minpunten? Zeker, minstens twee:
1. De Audi app doet er lang over om instructies door te geven aan de auto. Het duurt soms tot 15 seconden om de standkachel op afstand te bedienen of de accu te vertellen dat het voor een keer geoorloofd is om door te laden tot 100%. Ik ken smart home apparaten die meer connected zijn. Gelukkig heb ik Audi’s MIB3 systeem dat vanaf 2020 is geleverd. Dit systeem biedt meer rekenkracht, heeft een eSIM en is herkenbaar aan de kleinere USB-C poorten voor de mobiele telefoon. Ik zou niet (willen) weten hoe het minder verfijnde pre-2020 systeem werkt.

2. De aandrijving is wat onbehouwen. Zo hoor je een mechanisch klik-klak geluid bij het starten en stoppen van de auto. Het geluid heeft veel weg van een magneetkoppeling. Bovendien hoor je de motor zoemen bij het accelereren, en iets luider bij het regenereren (remmen). Het is allemaal niet storend, maar dit soort mechanische geluiden kan ik mij niet herinneren van de proefritten die ik heb gemaakt met de Tesla Model Y. Maar goed, de rijbeleving van die auto deed mij dan weer denken aan een ritje op mijn skelter van weleer.

Battery University

  • 60.010 km

Inmiddels al een hoop artikelen gelezen over het gedrag van Li-ion batterijen om het maximaal aantal laadcyclussen uit de accu te halen zonder in te boeten op praktisch gemak. Termen als State-of-Health (SoH), State-of-Charge (Soc), Depth-of-Discharge (DoD) kan ik ondertussen dromen.

Het komt er in principe op neer dat de accu zich het prettigst voelt rondom 50% lading. In het belang van de levensduur dienen de extremen zoveel mogelijk te worden vermeden. In de praktijk betekent dit dat ik de maximale SoC op 80% heb ingesteld en voorkom dat de SoC onder de 30% komt. Voor het eerste bestaat een instelling in de auto waar je geen omkijken meer naar hebt, voor het laatste is het een kwestie van gewenning om bij een resterende bereik van 100 km de laadkabel in te pluggen. Het resultaat is dat ik de dag begin met een realistisch bereik van tussen de 300 km (lente) en 200 km (winter).

Dit laadgedrag komt overeen met een 80%-30% routine. Omgerekend zou je met dit laadgedrag nog 90% SoH moeten hebben na 2.000 volledige laadcyclussen of 500.000 km (2.000 cycli*250 km range). Dit komt neer op circa 20 jaar gebruik, maar de tijd zal het leren.

Het is funest om met de accu om te gaan alsof het een mobiele telefoon is of treffender, een traditionele brandstofauto die je gewend was vol te tanken als de tank kwart leeg is (100%-25% routine). In theorie gaat de degradatie dan het hardst en staat de accu na circa 2.000 cyclussen al op 80% SoH. Dit verklaart soms ook dat de accu in sommige hybride auto’s (PHEV) al na 100.000 km end of life is (reken maar na, 2.000*50km range).

Op reis houd ik een ander regime aan. Met de e-tron naar Parijs heb ik bijvoorbeeld voor het eerst in Noord-Frankrijk geladen bij een 250 kW lader van Tesla (voor €0,28/kWh). Ik heb de auto toen van 100% naar 20% gereden over een traject van 270 km, waarbij ik overal de maximumsnelheid plus 3% heb aangehouden (resterende range was nog 80 km). Maar voor mijn dagelijkse kilometers is dit gewoon niet nodig.

Het snelladen is een fijne ervaring, omdat je de kabel van de paal kunt gebruiken en niet hoeft te hannesen met een eigen kabel. Kwestie van CCS2 kabel inpluggen (Tesla, Ionity, Fastned etc. hanteren deze standaard), de laadpaal en auto praten daarna even met elkaar (dit heet initialiseren op het display) en dan gaat het magisch snel. Er zijn tot op heden geen auto’s die de vlakke laadcurve van een e-tron kunnen evenaren, mind you we hebben het over een auto die zes jaar geleden is geïntroduceerd. Wellicht ligt het pieklaadvermogen bij andere merken hoger, maar de e-tron is heer en meester op het interval 20% tot 80%. Hoe dan ook, een lange reis vergt meer planning dan een auto met een verbrandingsmotor, maar plannen dat zit in het aard van dit beestje.

Tesla Supercharger

  • 65.295 km

Vandaag een lange rit Amsterdam - Groningen achter de rug. Op de terugweg via de A28 gereden en in Assen gebruik gemaakt van de gastvrijheid van Tesla. In 20 min 200 km range erbij, bij een gemiddelde laadsnelheid van rond de 140 kW. De prijs was ook zeer schappelijk à €11,-.

Elektrische installatie: storing!

  • 66.972 km

Het noodlot slaat toe enkele dagen nadat de 12 maanden BOVAG garantie verliep. Pontificaal voor mij, in het dashboard verschijnt de melding: "Elektrische installatie: storing! Service zoeken a.u.b.". Uit diagnose door de Audi dealer (één van de Pon Centers) blijkt de achterste elektromotor defect, hoogstwaarschijnlijk door een interne lekkage van koelvloeistof (de elektromotoren worden met koelvloeistof gekoeld). Bij gratie van Audi Nederland verleent men mij coulance op de onderdelen. Arbeid dient door mij te worden betaald evenals een defecte 12v accu. Men is er twee volle dagen druk mee. Reken maar uit 16 uur x € 175,- incl BTW. Ik ben Audi Nederland ontzettend dankbaar voor dit gebaar, maar mijn vertrouwen in EV's heeft er wel een ontzettende deuk door gekregen. Resultaat is dat ik nooit meer (!) een elektrische auto koop die niet minstens 8 tot 10 jaar garantie heeft op aandrijflijn en accu (drivetrain and battery zoals Tesla het noemt). Hier is niet alleen de fabrikant, maar ook de politiek aan zet. Audi USA heeft immers de garantietermijn op deze ondingen verlengd naar tien jaar en erkent daarmee impliciet dat de gebruikte elektromotoren een structurele ontwerpfout bevatten.

Bij het ophalen weet men mij te vertellen dat de database van de navigatie corrupt is en dat de hersteltijd vier uur bedraagt (à € 175,- p/u). Daar vriendelijk voor bedankt en het laten doen door een partij die retrofits voor Audi's verzorgt. Echt een appeltje eitje klus en dat heeft mij gesterkt in mijn mening dat dealers het steeds moeilijker hebben en daarom gewiekster zijn geworden. Minpunt voor Audi.

In de maanden daarna laat ik een panoramadakenspecialist het panaromadak rigoreus nakijken, omdat deze ondanks het herstelwerk onder garantie en modificaties (viltjes plaatsen) door Audi Geldermalsen blijft lekken. Dit onder het mom van "You cannot solve a problem with the same thinking that created them." Geen seconde spijt van het specialistenwerk. Het dak heeft sindsdien niet meer gelekt en is geruisloos geworden doordat de glasplaten minutieus zijn afgesteld.

Verkocht

  • 82.531 km

De e-tron is vandaag verkocht. Deze particulier wilde zogenaamd rijden op hernieuwbare energiebronnen en heeft daar de portemonnee voor getrokken, maar de samenleving stond er niet op te wachten. De energiebelasting op publiek laden ging omhoog, de accijnskorting op benzine bleef staan.

Het nieuwe kabinet besloot tevens de korting op de motorrijtuigenbelasting te verlagen naar 25 procent in plaats van 40 procent, zoals eerder het plan was. Achtergrond van de aanpassing was dat ‘de budgettaire derving fors hoger uitviel dan eerder geraamd’. En zo werd de budgettaire derving van dit kabinet mijn budgettaire derving.

Veel plezier met de klimaatdoelen, het zijn de komende tien jaar in ieder geval niet meer mijn doelen. Wij rijden weer op benzine en zonder hoogvolt accu.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.