Audi e-tron 55 quattro edition (2021)

autoreview

Audi e-tron 55 quattro edition (2021)

Signalement

Uitvoeringe-tron 55 quattro edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf43.400 km
KM-stand laatst69.336 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoe zijn we hier terechtgekomen?

  • 43.400 km

Toen mijn eerste auto, een basismodel Audi A4 Avant 1.6 uit 2007, in 2021 de geest begon te geven, bood mijn werkgever ter overname een auto uit het eigen wagenpark aan. Een dealeronderhouden Volvo V60 D6 Summum uit 2014! Da's nogal een upgrade, van onder de 100 PK naar meer dan 200! 50 KM elektrisch rijbereik, PHEV, en met een laadpaal op kantoor en veel korte ritten écht top. Met doorsnee 5l per 100km verbruik door het hybridesysteem ook voor mij aan het begin van mijn carrière goed te doen, en een voordelige aanschafprijs!

Ik heb er de afgelopen jaren heel veel fijne en veilige kilometers mee gereden, maar na 2,5 jaar loopt de Volvo eind 2024 tegen een grote verhoging van de mrb aan, door het wegvallen van het PHEV-voordeel. Hij gaat dan, geschat, van €92/maand naar €184/maand (in 2026). Daarnaast wil ik als nerd toch ook iets meer - de auto is gewoon duidelijk gedateerd. Na ongeveer 56.000 kilometers kwam ook het 200.000km-punt in beeld en werden toch de benodigde onderhoudskosten om de auto in tip-top staat te houden mij te veel.

Daarom, begin oktober, bij de baas op tafel gelegd dat ik, in overleg, heel graag een zakelijke auto wilde gaan rijden. Waarom: ik ben veel lange stukken onderweg en wil dat graag veilig en comfortabel kunnen doen. Het scheelt ook het bijhouden van de kilometeradministratie en de kosten van de Volvo waren toch al niet laag (zonder afschrijving ruim €500,- per maand). Mijn bijtellingsbudget was daarmee ook duidelijk - hetzelfde als de Volvo nu kost, of minder.

Wij doen zakelijke auto's ietsje anders (klein bedrijf) en werken niet met een leasemaatschappij. De werkgever koopt de auto in eigendom en 'bezit' de auto's het liefst zelf. Daarom mocht ik zelf met een budget van om en nabij de 60k in de BTW gaan kijken wat er te koop was. Voorwaarden en voorkeuren:

- Zwarte auto (must)
- Comfortabel voor lange afstanden, zeker met mijn 1m97 (must)
- Adaptive Cruise Control met Lane Assist (must)
- Representatief (must)
- Privacyglas (must)
- Fijne zetels met stoelverwarming (voorkeur)
- Luchtvering (voorkeur)
- Fijn audiosysteem en goed bruikbaar infotainment (voorkeur)
- Misschien elektrisch?

Omdat we de auto's zelf kopen is een jonge tweedehands des te aantrekkelijker, zolang het maar een BTW-auto betreft. Hierdoor heb ik meer opties dan een lease-rijder, en dus ook veel meer opties voor wat het de uitrusting betreft. Daarnaast viel op dat de bijtellingsregels van 2020-2022 voor EV's nog altijd tot 2025-2027 gelden, en ik daarmee dus nog vol kan profiteren van de voordelen op de bijtelling. Omdat mijn partner in Duitsland woont en mijn werkgever niet bang was voor een importtraject kwamen België en Duitsland ook in beeld.

Vanwege de voorkeur en eisen van mijn werkgever, met name op het gebied representativiteit vallen er een hoop opties af en kom je al snel in het premium segment uit. De kleinste auto uit de vloot betreft een Volvo V60 T4, wat toch behoorlijk veel auto is. Er kwam dus een beperkt lijstje met opties. Daarnaast was er een eis qua kleur: Zwart!

- Polestar 2 (nieuw of bijna nieuw)
- Ford Mustang Mach-e
- Tesla Model Y/3
- Audi E-Tron en Q8 E-Tron
- Jaguar I-Pace
- XPeng G9 (nieuw)

Na verdere vergelijking vielen de Ford Mustang Mach-e (laadsnelheid, looks) en de I-Pace (laadsnelheid, looks) al snel af. Tesla was ik zelf niet voor - de afwerking van die auto's (alhoewel al stukken beter dan voorheen) is gewoon nog niet wat ik wilde, en het uiterst minimalistische interieur is ook niet mijn favoriet. Het ontbreken van een smartphone-integratie is voor mij ook een beperkende factor. De Polestar 2 viel, in de laatste ronde, ook af, op laadcurve en laadsnelheid.

Sinds de eerste auto was ik al weg van Audi, en dat is eigenlijk altijd zo gebleven. Wat mij betreft de mooiste styling op de weg. Tsja, wat doe je dan? De XPeng G9 is een fantastische auto, zowel voor het geld als de prestaties op papier. De reviews op dat vlak zijn uiterst lovend. Maar het infotainment en de bestuurderssystemen zijn nog niet op het Europese niveau. Daarnaast is dit model pas in 2024 leverbaar, wat de nodige impact heeft op de bijtelling. Uiteindelijk heb ik zelfs zonder proefrit besloten om dit Chinese merk wel te blijven volgen, maar om daar voor deze ronde nog niet voor te kiezen. Als ze over een aantal jaar de software-ervaring verbeterd hebben, ga ik ze zeker overwegen.

Dus moest het een E-Tron worden, liefst met een registratiedatum in 2021 of 2022. De Q8-etron is te recent geïntroduceerd en binnen het budget niet bereikbaar. Zeker geen Sportback, geen digitale spiegels, en binnen het budget. En zwart, natuurlijk. Vanzelfsprekend zijn er nadelen - eerste generatie auto op een bestaand platform (dus niet purpose-built EV). De auto is liefst 2600kg zwaar en is ver van efficiënt te noemen. Daarmee is de range ook nog eens vrij beperkt. Maar hij heeft een laadcurve om U tegen te zeggen, wat een hoop goedmaakt, en met de laadinfrastructuur in Nederland en Duitsland is dat daarmee ook goed te doen.

Na veel wikken en wegen, uren op de verschillende autosites, een grote excelsheet om opties te vergelijken, een eigengemaakte bijtellingscalculator, ongeveer 100 e-mails naar Belgische en Duitse dealerbedrijven en een aantal gemiste kansen - ze verkopen vlot, die E-trons in Duitsland! - komt daar eindelijk een prachtige spec voorbij. Nog zonder beelden, want de auto is nog "in anlieferung" - maar de optielijst is wel volledig in de advertentie gezet.

Audi E-Tron 55 Quattro
(hè, een instapmodel? Da's mooi, want de catalogusprijs in Nederland is laag!).
Eerste registratie: 02/2022 met ruim 44.000km op de teller
Eerste eigenaar: Audi AG (als werknemers- of dealerauto)
Zwart op zwart met het black optics package plus - check.
Optielijst? 4 pagina's. (Bijna) alle opties zijn aangevinkt. Servosluiting op de deuren? Check.
Akoestisch en privacyglas? Check.
Tweede laadpoort? Check.
22 KW AC-laden? Check.
4-zone airconditioning en 4 verwarmde stoelen? Check.
21-inch zwarte velgen? Check!
Individuele comfortstoelen die volledig naar wens instelbaar zijn? Check.
Stuurwielverwarming? You guessed it.
En een Duitse nieuwprijs van maar liefst €126.000!

Heel snel contact opgenomen, en na de proefrit en uitgebreid contact met een Nederlandse importeur heb ik uiteindelijk op 31 oktober een bestelling bij een Duitse dealer kunnen doen. Na weken van ongeduld mag ik uiteindelijk op 22 november mijn auto ophalen bij de importeur! Daar is 'ie dan. Wát een bak! Precies in het budget, perfect in de opties (misschien wel teveel, want ik ga geen DVD's of satelliet-TV kijken tijdens het bijladen), en een cataloguswaarde van onder de €75.000 voor de bijtelling!

Binnenkort (veel) meer over de auto, het gebruik, het comfort en de eerste rijervaringen!

De eerste kilometers

  • 45.282 km

Zo, tijd om een eerste balans op te maken. De E-Tron is nu 2 weken in mijn bezit en er staan al bijna 1800 kilometers op de teller.

Allereerst het gemiddelde verbruik: een schrikbarend hoge 30.7 KWh/100km. Alhoewel, schrikbarend - met 21-inch velgen, veel korte ritjes, veel lange ritten inclusief autobahn, en de huidige buitentemperatuur van rond het vriespunt leidt dat tot een range van ca. 300km op een volle lading. En met een snellaadcurve als die van de E-Tron ben je binnen 25 minuten weer met ruim voldoende accucapaciteit onderweg.

Het is wel even wennen, écht een andere mindset. Je moet iets meer plannen, en tot nu toe is de laadinfrastructuur nog niet solide genoeg bevonden. Maar ik was dan ook aangewezen op een relatief kleine set snelladers, omdat ik nog geen laadpas van een grotere aanbieder had. Gezien mijn gebruik is de keuze gevallen op ENBW, een Duitse aanbieder. Relatief duur per maand (€18,-) maar slechts 50ct/kwh voor snelladen bij alle aanbieders m.u.v. Ionity, en maar 39ct/kwh voor snelladen bij eigen laadpalen, waarbij ENBW zelf een redelijk uitgebreid netwerk langs de snelweg heeft. Voor die prijs kun je in Nederland al bijna niet meer AC laden, en de 50ct/kwh voor snelladen is bijna net zo duur als Fastned met gebruik van hun eigen abonnement (48ct/kwh met een €12,- per maand abonnement). Voeg daarbij dat ook Shell Recharge en BP/Aral onderdeel zijn van deze 50ct/kwh is dit voor mij een perfecte oplossing. En voor mijn buitenlandse vakanties zijn ook buiten NL en DE snellaadpalen voor 50ct/KWh te vinden.

Dan - de auto zelf! Het rijcomfort van de E-tron is écht onnavolgbaar. Hij is, in vergelijking met de Volvo, zó veel stiller en comfortabeler. De vollederen stoelen van de Volvo waren al erg prettig, maar de Audi is veel beter instelbaar, kan de stoelen ventileren én verwarmen (allebei tegelijk, indien gewenst), en de audiobeleving is ook top. Het systeem van B&O is van hoge kwaliteit en een plezier om naar te luisteren. De optionele hogere verwarming (tweede warmtepomp) lijkt het super te doen en de auto is in écht in no-time warm en klaar voor gebruik.

Het rijgedrag van de E-tron valt niet tegen. Het gewicht van de auto wekt de verwachting dat de auto als een tank rijdt, maar niets is minder waar. Het lage centrale zwaartepunt en de sterke motoren met de direct beschikbare koppel maken het heerlijk om bij een stoplicht weg te crossen.

Tot nog toe een zeer beperkte eerste impressie. Ik kijk uit naar de komende kilometers! Foto's volgen snel.

Korte edit (9/12): De eerste foto's zijn toegevoegd aan deze review!

10,000 km's!

  • 53.970 km

Vandaag zet ik een punt achter de eerste 10.000 kilometers in mijn Audi E-tron. Tijd dus voor een update. Eerst wat statistieken:

- 10.000 km afgelegd
- 29.8 kWh/100KM gemiddeld (dus ca. 2.980 kWh gebruikt)
- 165:07 "motortijd"
- 61 km/u gemiddelde snelheid
- 29.8 kWh/100KM leidt tot een gemiddelde maximale range van ca. 290 kilometer.

Zoals is te zien, is het verbruik wel iets omlaag gegaan. Ook moet gezegd worden dat op langere afstanden bij 'steady' 100 km/u, een gemiddeld verbruik van 26 kWh/100KM regelmatig te behalen is. Het gemiddelde wordt opgedreven door sneller rijden op de Autobahn en veel kortere ritten, waarbij het gemiddelde door veel versnellen en vertragen vele malen hoger ligt.

Ook is de gemiddelde temperatuur sinds November natuurlijk niet al te hoog geweest, dus ik verwacht dat dit de slechtste maanden per jaar zijn.

De afgelopen 10.000 km is een breed scala, inclusief een skivakantie naar Noord-Italië en langere weekenden weg. Zelfs tot in Italië was (snel) laden geen enkel probleem. Het vereist wel meer plannen, zeker in Italië, maar met gebruik van mijn EnBw pas bij Enel X was het meer dan goed te doen.

Dan over de auto: de E-tron is echt een fantastische auto. Voor mensen met dagelijks gebruik zonder heel veel kilometers is het een prima oplossing. Ik kan niet thuis laden (ik laad op kantoor) en zelfs dan is het geen enkel probleem. Wat zaken die positief en negatief zijn opgevallen:

Pro:
- Reiscomfort is fenomenaal. De stoelen zijn zetels en echt perfect in te stellen. Masseren en ventileren, je zit al-tijd goed.
- De cabine is mega stil! Het is zo rustig, akoestisch glas is een must in de toekomst.
- Laadsnelheid: Als de batterij goed warm is, is het laden zo gepiept. Groot nadeel is wel, als je na een korte rit 'even' wil bijtanken, met een koude accu, dan kan het zo 2x zo lang duren.
- MMI: de MMI is positief maar heeft ook wel wat nadelen, maar over het algemeen positief! Schermen zijn super, het werkt goed en snel, en ik heb geen grote problemen gehad. Ook de audiokwaliteit met het Bose-systeem is heel goed.

Con:
- Als je tijdens het opladen de motor aan laat staan (bijv. om de MMI te gebruiken of je laadstatus live te volgen), telt de ritteller door. Gemiddelde snelheid en reistijd zijn daarmee bijna nooit accuraat. Daarom is de bovengenoemde gemiddelde snelheid ook relatief laag.
- De center console is vrij beperkt. Er is eigenlijk net niet genoeg ruimte. Het zijn twee ondiepe panelen, maar je zonnebril ligt eigenlijk altijd net in de weg. De cupholders zitten diep en zijn prima - er gaat niets om, maar er is gewoon niet genoeg ruimte en hij is niet goed ingedeeld. De deurvakken zijn niet klein, maar door de vorm is ook deze ruimte eigenlijk nét niet goed bruikbaar om 'blind' wat te pakken anders dan een waterfles o.i.d.
- De timerfunctie om op te laden werkt niet op publieke laadpalen; deze is alleen bruikbaar voor thuis- of kantoorladen.

Over het algemeen: Voor de hele lange afstanden is de elektrische auto gewoon nog niet geschikt. Ruim 1100km op één dag naar Noord-Italië was voornamelijk bij mijn vriendin lastig, omdat je zeker 4 keer moet stoppen op zo'n afstand. En omdat je dan altijd zeker 30 minuten stil staat (bij optimale omstandigheden en goede laders), duurt dat toch best wel even. Met een ICE-auto zouden we natuurlijk ook wel stil staan, maar hebben we hier meer controle over. Je stopt wanneer je wil. Hier moet je stoppen, en met een beetje snelheid is dat al snel elke 1u45m-2u15m afhankelijk van de snelheidsbeperkingen.

Voor al het andere gebruik, dus de dagelijkse ritten, is de E-tron prima geschikt en uiterst comfortabel, en zou ik aan iedereen aanbevelen die planbare ritten heeft (en minder dan 250km per dag rijdt). Zeker in Nederland, waar FastNed een uiterst uitgebreid en goed werkend netwerk heeft, is een uitzonderlijke langere rit geen enkel probleem.

Ik ben heel tevreden, al is de range nog altijd wel een overweging. Ik kan niet wachten waar de EV over 3 tot 5 jaar toe in staat is!

Tussentijdse update

  • 56.131 km

Ik ben ondertussen - zonder auto - op vakantie maar vond het, mede gezien de commentaren, tijd voor een tussentijdse update. Ruim 2.000 kilometers en één maand verder zie ik significante verbetering in verbruik, en het weer heeft dus meer dan ik vermoedde impact op de elektrische prestaties. Op dit moment moet ik écht Autobahn-snelheden rijden om de auto boven de 30 kWh/100 km te krijgen, en is een gemiddeld gebruik van onder de 26 kWh/100 km eigenlijk altijd haalbaar op lange afstanden (100-130km/u rijsnelheid). Het gemiddelde verbruik daalt daarom ook hard, maar ik vind het nu te vroeg om hier écht al iets over te zeggen.

Ik zie nu, omgerekend naar 100%, altijd circa 350-360km range aangegeven staan (de auto heeft een WLTP-range van 382km af fabriek met de gekozen opties, of 25.2 kWh/100km). Dat is een forse verbetering van de wintermaanden, toen 260-280km de norm was.

Een en ander wijkt wat mij betreft nog vrij fors af van de 441km range die Audi zelf voor de E-Tron 55 opgaf, maar de keuze van de eerste eigenaar voor 21-inch zomerbanden doet hier een forse duit in het zakje.

Recent op een lege Autobahn ook de topsnelheid een keertje aangetikt - ook op die snelheid is deze auto fenomenaal voor wat betreft comfort en stilte. Het zware gewicht helpt daarin natuurlijk mee. Dat er een opgevoerde/gemodificeerde oude Mini Cooper S met 210km/u+ voorbij kwam zetten - met een ontzettend motor- en turbokabaal - was des te grappiger, want een groter verschil in formaat kun je volgens mij niet vinden.

Ik ben en blijf erg tevreden over de Audi. Voor mijn ritten en gebruik is de range geen probleem (op ski-vakanties na), en ik kom vanuit mijn werk altijd blij in mijn auto terecht - en da's heel wat waard.

Op naar de volgende 10.000km update!

(Ruim) 25,000 km verder!

  • 69.336 km

Deze week reed ik de vijfentwintigduizendste kilometer in mijn E-tron, in bijna 10 maanden sinds ik eigenaar ben geworden.

Eerst, een aantal statistieken:
25.000km in 303 dagen = 82.5km/dag
Gemiddelde snelheid = 61km/u
Gemiddeld verbruik = 26.4 KWh / 100km (3.8km/KWh)
Verbruiktotaal = 6600 KWh

Sinds mijn 10.000km-update:
Verbruiktotaal: 3620 KWh
Gereden: 15.000km
Gemiddeld verbruik: 24.1 KWh/100km (4.14km/KWh)

Dit verbruik vind ik (gezien de auto) acceptabel. Het is (heel) hoog, zeker in vergelijking met andere EV's, maar ik wist natuurlijk vooraf van het hoge verbruik. De forse - en consistente - laadsnelheid maken dit geen enkel probleem. Voeg daarbij dat we in Nederland gezegend zijn met een fijn en uitgebreid systeem van lokale laadpalen...

Ik ben en blijf heel erg tevreden. Met mijn gemiddelde rij-afstanden heb ik geen last van range-stress, en ik heb in de afgelopen 15.000km allicht één keer bij een snellader gestaan. Dat heeft er ook mee te maken dat mijn partner en ik in mei uit elkaar zijn gegaan - hierdoor rij ik significant minder kilometers (naar Duitsland en terug was ruim 400km retour). De reële range van de E-tron is ± 360km, en dat is voor mij doorgaans meer dan voldoende om te komen waar ik moet zijn.

De auto is een zee van rust, ruimte, en instappen is een genot. Het is voor mij echt een rustpunt, ik kan alles uitzetten, instappen, de cruise control aan en gáán. Zie ook mijn update op 10.000km.

Voor mijn gebruikssituatie is deze auto echt prima, voldoet aan alle verwachtingen en brengt een geluksgevoel. En het is gewoon een hele mooie bak om naar te kijken. Ik ben een gelukkige eigenaar en ga de komende jaren nog heel wat mooie, fijne kilometers maken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.