Audi e-tron 55 quattro (2019) #7
autoreview
Signalement
| Uitvoering | e-tron 55 quattro |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2019 |
| Jaar van aanschaf | 2023 |
| KM-stand bij aanschaf | 81.000 km |
| KM-stand laatst | 82.000 km |
Vakantie naar Noorwegen
- 100.000 km
Voor de vakantie is de e-tron nog even bij de dealer geweest voor een servicebeurt en apk. Omdat dit een origineel Nederlandse auto is, is regulier onderhoud de eertse 7 jaar gratis. Wel stond er op het inspectieraport: "Achterste rijmotor maakt geluid gaat binnenkort kapot" ik heb dit nog even nagevraagd, maar dit zou geen problemen opleveren tijdens de vakantie.
We zijn met de e-tron naar Kiel gereden met op het dak een grote dakkoffer. die lag ook altijd op de Touran, maar bij de e-tron heeft dit wel serieuze invloed op het verbruik. Zeker als je in Duitsland de 130 aanhoudt kom je niet veel verder dan 250km op een acculading. Gelukkig heeft de e-tron ook maar 20 minuten nodig om weer voldoende te laden voor zo'n zelfde etappe. We zijn met de boot van Kiel naar Oslo gevaren en hebben in 4 weken zo'n 5000km in Noorwegen afgelegd. Via de kust omhoog tot Trondheim en toen weer terug naar Oslo. De laatste week in Noorwegen begon ik de motor ook te horen, maar we zijn verder probleemloos thuis gekomen.
Natuurlijk ben ik naar de dealer gegaan vanwege de motor en die heeft inderdaad geconstateerd dat die motor moest worden vervangen. Dat zou €9700 kosten en ze hadden al even met de importeur contact gehad en er was geen coulance mogelijk. Dit vond ik wel een raar verhaal bij een auto van net5 jaar oud en net 100.000km, maar daar kwam ik niet veel verder mee. Gelukkig kende ik een Audi specialist in Veghel die de motor voor €3500 kon vervangen en dus heb ik mijn verlies maar genomen en het door hen laten doen.
Kort daarna zijn er ook 4 nieuwe Michelin pilot sport EV banden onder gegaan van €300 per stuk, dus je begrijpt waarom ik maar 2 sterren geef voor gebruikskosten. Begrijp me niet verkeerd, ik wist toen ik de auto kocht wat die banden kosten en ik snap dat deze door het hoge vermogen en gewicht relatief snel zouden slijten, daar heb ik geen problemen mee. Maar het is wel iets om rekening mee te houden als je deze review leest omdat je overweegt een e-tron te kopen.
En zodra je er weer mee rijdt, ben je doe kosten snel weer vergeten ;-)
want het rijdt fanstatsisch, als je van comfort houdt tenminste, je kunt de drive select op 'dynamic' zetten, dan komt hij lager te liggen, veert wat stugger en heeft wat minder bodyroll, maar echt sportief wordt het natuurlijk nooit met zo'n grote en zware auto.
Vakantie Oostenrijk
- 125.000 km
De Audi maakt prima zijn kilometers. Het verbruik is aan de hoge kant voor een EV en dus de range met 300km in de praktijk wat beperkt, maar voor ons gebruik is het meer dan voldoende. Het komt maar zelden voor dat we bij een openbare laadpaal laden. Op vakanties is dat natuurlijk anders:
Deze zomer zijn we naar Oostenrijk geweest. Dit keer niet met de tent, maar naar een hotel, dus ook de dakkoffer kon thuisblijven. Mijn vrouw had last van een nekhernia, vandaar. Dit betekende ook dat ik die 1000km alleen heb gereden terwijl mijn vrouw achter me zat, ze had vooral last van haar rechter arm en die had zo de ruimte, beide dochters zaten dus afwisselend voor- of achterin rechts. Ook nu weer bewees de e-tron zich als ideale rijsauto. Waar het kon stond de cruisecontrol op 150, maar we hebben ook even de 200km/h aangetikt. Over de hele rit naar Oostenrijk was het gemiddelde verbruik 27kWh/100km en moesten we 5x laden. Dit mede doordat we over dat traject ook 1000km waren geklommen. De terugweg deden we in 4 laadstops met een verbruik van 24kWh/100km.
Ook bij hoge snelheden blijft de e-tron een heerlijke reisauto.
Heb ik dan niets te klagen?
Nou, het is muggenziften, maar hij is te mooi. Je gooit er niet even een plaat hout in bij de bouwmarkt, en ook als er vriendjes van de kinderen meerijden merk je dat voor veel kinderen een auto een gebruiksvoorwerp is, dat is natuurlijk ook zo, maar ik moet dan soms toch met ledenogen aanzien dat er vuile laarzen tegen mijn lichtbeige stoelen worden gedrukt en dat soort dingen.
Audi e-tron 55 quattro advance proline 2019
- 82.000 km
Na 6 jaar naar volle tevredenheid in een Touran 1.6 tdi te hebben gereden. Wilde ik graag overstappen op een elektriche auto, maar niet te veel inleveren op de ruimte.
Een Tesla Model Y levert op papier wel genoeg ruimte, maar kwam zo niet over. Een ID-Buzz was een interessante optie, maar erg duur en mist de flexibiliteit van de Touran.
Bij ons in de buurt stond een Audi e-tron 50 te koop voor een scherpe prijs, ik ben er gaan kijken en dit was hem op veel punten helemaal niet, maar ik zag wel potentie in het model. Hij is ook zeker niet zo flexibel als de Touran en daar de veel schuinere achteruit, maar de bagageruimte is wel breed en diep, maar je koopt voor een voor mij acceptabele prijs wel heel veel auto.
Na wat verder orienteren wist ik wat ik wilde:
Een e-tron 55 in het blauw met bruin of beige interieur, sport- of comfortstoelen en geen s-line en ouderwetse spiegels. En op een geven moment kwam er een voorbij die aan al deze wensen voldeed.
Ik was hem al eens gaan bekijken en een week later mijn vrouw meegenomen voor een proefrit. Dit beviel ons beiden erg goed en na een kort gesprek met de verkoper was de deal rond. Op 2 december 2023 haalden we onze e-tron op.
De comfortstoelen zitten fantastisch, zodra je het contact aan zet blazen de zijwangen van de stoelen zich op en pakken je als het ware vast. Zo heb je veel zijdelingse steun maar zitten ze niet in de weg bij in en uitstappen.
Ondanks het hoge gewicht van 2.5t voelt de auto mede door de luchtvering niet log en zwaar aan.
Met 408 pk kom je nooit vermogen te kort, maar hij lust wel veel stroom, over een jaar heb ik een gemiddeld verbruik van 25Kwh/100km. In de zomer kun je wel onder de 20 komen, maar zeker in de winter en als je flink doorrijdt kom je makkelijk over de 30.
Hij is ook erg groot: 5m lang en bijna 2m breed, dat is wel eens lastig met parkeren in ouder wijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Audi E-tron 55 quattro Business edition 95 kWh
- 2020
- 74.622 km

Audi e-Tron 50 quattro Launch edition plus 71 kWh | SOH 91% | Pano | Virtual | Carplay | Memory | Adaptive Cruise | LED | Parkeersens.
- 2019
- 140.354 km

Audi e-Tron 50 Quattro Edition 71 kWh|LEDER|STOELVERW.|ELEK.A-KLEP|VIRTUAL|CLIMATE,CRUISE CONTROL|1e EIG|INCL.BTW|NL-AUTO|NAP|
- 2020
- 114.952 km


Lezersreacties (0)
Reageren