Audi e-tron 50 quattro Launch Edition Plus (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-tron 50 quattro Launch Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 35 km |
KM-stand laatst | 52.000 km |
Nieuwe E-tron
- 5.200 km
De E-tron is de vervanger geworden van de BMW 5 GT.
Na lang wikken en wegen voor een EV gegaan.
Voor mij was de keuze tussen de E-tron, de model X en de nog uit te komen iX3.
edit: De I-Pace was ook een mooi alternatief maar is en oogt iets te compact; zeker vergeleken met andere alternatieven.
De keuze was gebaseerd op de samenstelling van mijn gezin en dus moest er veel ruimte zijn, zowel voor als achterin.
Daarnaast kon mijn auto hart niet omgaan met een kleiner model als Kia en Hyundai, ook al zouden dat rationeel geien misschien de betere keuzes zijn geweest.
De BMW viel al meteen af omdat deze nog niet beschikbaar was.
Bleven dus de Audi en de Tesla over.
Aangezien mijn vrouw een groot deel van de tijd in deze auto door brengt had zij ook een grote vinger in de pap.
De uitslag, en ik citeer; " die Tesla lijkt op een opgeblazen walvis" en " een Tesla koop je voor de buren (als statussymbool)".
Haar keuze was dus duidelijk.
Nadat ik meerdere malen in een Tesla heb gezeten en proefgereden had moet ik eerlijk zeggen dat Tesla mijlenver voor ligt qua techniek maar dat het premiumgevoel ver achterblijft op de Audi, voor mij althans.
Op naar de Audi dealer dus;
In tegenstelling tot wat ik gewend was, viel er nu niet te onderhandelen over de prijs en opties (ik wilde graag een trekhaak (voor wielrenfiets), dakdragers en geblindeerde ramen achter. Ook wilde ik er een andere set velgen bij voor de winterbanden.
Na een week kon ik hem ophalen en was alles al klaar.
Eerste rij ervaring na 5000 km:
Wat een heerlijk stille auto is dit!
Rijdt ook lekker relaxed; ik merk dat ik er een sport van maak om zo zuinig mogelijk te rijden.
Exterieur:
Zwart.
Hij lijkt, ondanks de 20 inch velgen, te hoog op zijn poten te staan maar dat is standaard. bij dit model heb ik mij laten vertellen. Om de hoek staat ook een E-tron en die staat het zelfde.
Dit kun je aan laten passen maar vooralsnog niet.
Interieur:
Zwart leer met aluminiumaccenten; zit heerlijk, wel een korte zitting (had in de BMW comfortseats), ik ben dan ook benieuwd hoe dit gaat bevallen als ik op wintersport ga.
Meer dan voldoende ruimte, ook achterin. Hier is wel een grote design-fout; de middenconsole steekt uit in het voetencompartiment waardoor degene die in het midden zit daar last van heeft; dit zou niet nodig moeten zijn in de EV.
Panoramadak weet ik nog niet goed, ben benieuwd naar de zomer.
Kofferbak; meer ruimte dan de BMW, in het compartiment hieronder kun je ook nog veel kwijt; wellicht ongeveer de helft van de andere kofferruimte.
Range:
Kort: dat valt mij toch wat tegen; ik had misschien toch voor de Tesla moeten gaan wat dat betreft.
Praktisch gezien is het natuurlijk een container op wielen en dus veel luchtweerstand.
Dat merk je goed aan de range als je harder dan 100 km/uur gaat rijden; die gaat met rappe schreden achteruit.
In de praktijk is de range 210 km als hij 80% geladen is.
Voor de dagelijkse ritten woon/werk is dat prima en 's nachts ligt hij dus om de dag aan de lader.
Voor de langere stukken en met 5 man erin (nog zonder bagage) is dit echt weinig, ik laad de auto dan op naar 100%.
Geeft toch wel wat rangeanxiety merk ik.
Ik ben dus benieuwd naar de wintersport en hoe dat gaat.
Wel ga ik er nu vanuit dat voor de zomer een alternatief bedacht wordt.
Functioneel:
Via de audi-app kun je eea regelen; laden op de timer, standverwarming etc.
De bediening hiervan is minder intuïtief en ook de server van Audi ligt er regelmatig uit.
Hier is dus nog een grote slag te maken voor VAG.
Update:
Inmiddels 8000 km gereden en ook de uitleg van prodrive gehad.
Daar kwamen toch nog een aantal bruikbare tips uit.
Het rijden bevalt me heel goed; over het algemeen probeer ik automatisch het verbruik omlaag te brengen om zo veel mogelijk range te krijgen.
Stiekem heb ik nog steeds een beetje spijt dat ik de 5GT weg heb gedaan en ben ik aan het kijken om de andere auto te gaan vervangen voor iets waar we ook mee naar zuid-Europa zouden kunnen in de zomer.
Momenteel zijn er nog als opties:
-BMW 5 GT 535i
-BMW X 3 of X 5
-(BMW 5-serie touring)
-(Audi Q5 gekeken maar te klein bevonden)
-Audi A6 avant
-VW Touareg hybrid (met name motorisch erg indrukwekkend)
-Mercedes C350e station (dan kan woon-werk verkeer ook volledig elektrisch)
Het al nog wel even duren voor ik hier uit ben, vrees ik.
26,000 km verder
- 27.000 km
Inmiddels zijn we een jaar en 26000 km verder; tijd voor een aanvulling.
De rijervaring is prima; lekker stil ook.
Ik merk dat ik met de stekkerauto er een sport van maak om zo veel mogelijk zuinig te rijden.
Wat echt heel erg tegen valt is de range; bij 100% geladen in de zomer max 270 km. In de winter heel erg veel minder.
Wat ik ook storend vind is dat wanneer het regent, de auto schokt. Dit zou blijkbaar te maken hebben met het telkens aantippen van de remmen om deze droog te houden? Rare verklaring en het irriteert echt, zeker in een land als NL waar het regelmatig regent.
Da app: kan ik kort over zijn; de VAG groep heeft een stel ICT nono's in dienst; ik denk dat mijn dochter van 7 een app kan bouwen die het beter doet! Regelmatig geen toegang waardoor je niet kunt zien wat de laadstatus is etc.
Bouwkwaliteit
In alles merk ik dat in deze auto gepoogd is te bezuinigen op gewicht oud. Vergeleken met mijn vorige BMW 5GT voelt het allemaal fragieler aan, ook het plaatwerk en de lak; er zitten sneller krasjes etc. op.
Voor het dagelijks gebruik voldoet de E-tron prima, voor vakanties naar het zuiden is er inmiddels een andere oplossing.
Update na 50K
- 52.000 km
De E-tron inmiddels nu twee jaar in bezit en ruim 50.000 km mee gereden.
Zoals eerder al gemeld; ik ben een auto liefhebber.
Bij deze E-tron mis ik het gevoel dat ik bij al mijn vorige bolides wel had; voldoening.
Het is een zachtaardige lobbes die over het algemeen veel goed doet maar niets uitstekend.
Het comfort is goed, de zit is lekker, hij is redelijk stil; zeker met een snelheid van 103 km/uur (harder doe ik niet want dan sta je om de haverklap aan de snellader).
Ook is de auto ruim genoeg; achterin is het nog steeds opmerkelijk dat de middenconsole uitsteekt in het voetencompartiment van de middelste zit.
Dat vind ik echt onbegrijpelijk.
Deze zomer na een software update meerdere malen de range van 305 km op de klokken gezien. Dit is dan bij 100% opladen, iets wat ik eigenlijk nooit doe aangezien dat niet goed zou zijn voor de levensduur van de batterij.
De trekhaak deze zomer ook voor het eerst gebruikt voor de fietsendrager; gaat prima.
De auto detecteert dat blijkbaar want de achterklep gaat niet meer automatisch open maar dat moet je handmatig doen.
De software / app werkt nog steeds wisselend; storend als je navigatie doelen doorstuurt en deze komen niet in de auto aan of dit duurt een half uur.
Deze zomer is ook de aanpassing van het panoramadak gedaan (lekkage).
Conclusie:
Gezien de auto mij niet het gevoel geeft dat ik gewend ben, ben ik op zoek naar een vervanger.
Inmiddels heb ik een proefrit gehad bij, jawel, Tesla met een model Y performance.
Ik was positief verrast over de ruimte; zowel de bruikbare zitruimte als de bagageruimte hierin zijn groter; ik denk dan ook dat deze het gaat worden.
Update:
Sterker nog; dit weekend de Audi weggedaan en er is een Tesla Model Y Performance voor in de plaats gekomen.
Uiteraard komt daar ook een review van.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi e-Tron
Uitgelicht aanbod

Audi e-Tron 55 Quattro Pano Acc Lane Assist Camera
- 2018
- 81.582 km

Audi E-tron 50 quattro S edition 71 kWh 313pk | Adaptief cruise control | Navigatie | Matrix koplampen | Camera achter | App connect | Stoelverwarming | DAB radio | privacy glass | Panorama dak | 22"LMV
- 2020
- 35.062 km

Audi e-Tron EX.BTW 50 QUATTRO S-LINE LEDER/ACC/CAMERA/MATRIX
- 2020
- 29.955 km