Audi A8 2.8 5V (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A8 2.8 5V |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 248.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tja, als je kijkt naar de voorganger dan kun je eigenlijk niet anders dan concluderen dat het een grote overgang moet zijn. En dat was het ook. Hij is een behoorlijk stuk langer dan mijn Sunny (die ik nog steeds koester; ach ja, eerste auto he?) en presteert natuurlijk veel beter.
Hij is als optie voorzien van een lederen interieur met stoelverwarming en ik vind de stoelen fantastisch zitten. Het is niet het sportinterieur maar het gewone interieur. In het sportinterieur wordt je weliswaar beter op je plek gehouden bij snelle bochten maar zo’n soort chauffeur ben ik niet. Deze auto is ontworpen om souverein te cruisen. Als je echt wil gooien en smijten moet je een zwaardere motor nemen en het quattro-onderstel. Niet dat je met deze auto niet snel kunt rijden; integendeel, maar dan kom je toch iets van scherpte tekort. Hij stuurt ietwat afstandelijk, zeker vergeleken met de BMW die ik nu rijd. Maar ik vind het werkelijk een fenomenale wagen.
Tja, wat rijdt dat slijt. Laat ik er niet omheen draaien: bij de A8 worden forse onderhoudstarieven berekend maar ja als je van een Sunny komt is natuurlijk alles duur! Reëel: gewoon een fantastische wagen die wat duurder is om te rijden maar werkelijk en King of the road-gevoel geeft zonder patserig te doen. Verbruik 10 l/100km. In de stad natuurlijk wat duurder (ca. 1 op 6) maar het is ook niet echt een auto om bij de Edah op de parkeerplaats te draaien....
PROBLEMEN
Water in het interieur: het golfde werkelijk over de achterbank. De (oranje) slangetjes waren verstopt en daardoor liep de middenconsole vol water. Na het schoonmaken van de slangetjes niet één storing gehad van de electronica, waar ik eigenlijk wel een beetje bang voor was.
Alle ABS-sensoren zijn vervangen omdat ik op hoge snelheid (200 km/u) de bodemplaat verloor op de Duitse Autobahn. De schroefjes aan de voorzijde waren versleten en daardoor ving het kunststof wind en sloeg naar onder. Een machtige klap en een hevige slinger later, reden we nog steeds 180km/u maar mijn hartslag ging door nog ruimschoots overheen......Daardoor waarschijnlijk de sensoren (of bekabeling) beschadigd. Jammer maar helaas.
Verder begonnen (waarschijnlijk vanwege de leeftijd) enkele elektrische componenten te storen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de elektrische hoofdsteunverstelling. Ik heb dat overigens niet laten repareren want als er nou 1 optie is die NIET elektrisch hoeft dan is het wel de hoofdsteunverstelling.....Een storende kwaal was de CV die het liet afweten: toch weer je sleuteltje in het slot steken met mogelijke beschadigingen aan de lak. Extra nadeel van de CV: erg beperkt bereik: je moet de sleutel max. 30 cm. van de auto houden, wil de CV nog werken. Is echt niet van deze tijd (maar goed; dat was de auto ook niet).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.