Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 225.000 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
Aankoop auto
- 225.685 km
De nieuwe review van een nieuwe auto. De Peugeot 2 dagen ervoor verkocht en nu onderweg naar een uiteindelijk uitstekend autobedrijf genaamd Autobedrijf Arjan van Houtum bij Nijmegen (gespecialiseerd in Audi en Volkswagen).
Aangezien we in het weekend ervoor al hadden besloten om de auto te kopen zou dit dus vlot moeten verlopen. Dat was ook zo. Eenmaal aangekomen stond de auto binnen op ons te wachten met een nieuwe APK en 6 maanden garantie. (en een nieuw logo op de motor onder de motorkap haha). Papierwerk geregeld, handjes geschud, auto gestart en rijden maar (maar eerst tanken..).
De eerste +/- 1.000 kilometer
- 226.500 km
In eerste instantie zult u denken dat de kilometerstand ietwat aan de hoge kant ligt, gelooft u mij, ik vond dit ook. Maar deze auto is altijd bij de Audi dealer onderhouden en goed ook. Bovendien is/was de omgang met de auto zuinig. Van binnen ruikt ie nog als nieuw en de motor loopt werkelijk geruisloos. Eenmaal warm zou menigeen zeggen dat het een kleinere motor is en geen 3.0 TDI V6!
De rit naar huis verliep uitstekend. In tegenstelling tot mijn vorige auto is dit toch echt wel een schip, vooral met die brute lange neus voorop die je vanuit de chauffeursstoel kunt zien.
De prestaties. Als ik het woord beest gebruik dan druk ik het nogal licht uit (is mijn mening!). Voor je het weet tik je de 180 km/h aan terwijl je in eerste instantie dacht om gewoon iets sneller op de snelweg in te voegen. Het geluid bij de kickdown is ook heerlijk om te horen, werkelijk formidabel. He-le-maal niks te klagen over de prestaties. Ook levert het quattro systeem puik werk, je hebt het gevoel dat je gewoon niet uit kunt glijden ongeacht de scherpte van de bocht. Geef wat meer gas en je merkt dat de wielen hun eigen werk doen en ervoor zorgen dat de auto werkelijk aan de grond geplakt is. Heel leuk, goed maar vooral veilig en effectief systeem!
De auto rijdt zeer comfortabel, stuurt heel licht en dat voor een auto van bijna 2.000 kg! Ik heb één minpuntje en dat is een gepiep bij het sturen de laatste tijd, blijkt een veelvoorkomend probleem bij deze Audi's te zijn, als het goed is, is dit op te lossen met teflon spray.
De auto is groot en ruim genoeg en in de kofferbak is makkelijk plaats voor 3 golftassen (verticaal), groot genoeg dus.
Je voelt de tiptronic bak niet eens schakelen en over de trekkracht valt al helemaal niks te klagen, 450 NM koppel! In de derde versnelling trekt deze auto met 25 km/u zonder problemen en rare geluiden op.
En dan het interessante: het verbruik. Ja, het is een grote motor en ja het is een hele zware auto (leeg), maar gek genoeg doet hij 't qua verbruik niet slecht. 8,5l/100km geloof ik nog niet echt, maar de auto is nog niet zo lang in gebruik en daar hebben we in eerste instantie niet eens op gelet, vanaf nu wel gewoon. Gemiddeld zo'n 9,0l/100km en op de snelweg is 7,0/100km zeker reëel. Binnendoor lust ie wel wat extra maar daarvoor is die helemaal niet gemaakt: dik 13l/100km. Over het algemeen ben ik wel te spreken wat het verbruik betreft.
Verder werkt alles naar behoren en valt er wat mij betreft niks te klagen over de auto.
Binnenkort zullen verschillende foto's van de auto geplaatst worden.
1,5 maand later...
- 228.300 km
De auto rijdt nog steeds alsof ie net afscheid heeft genomen van de Audi fabriek, berg op of berg af is ook geen enkel probleem. Het 'quattro' systeem getest in de Ardennen en eerlijk gezegd zijn we zeer onder de indruk ervan, het lijkt simpelweg onmogelijk om zelfs bij sneeuw met ESP aan weg te slippen, geweldig! De prestaties zijn onder alle omstandigheden buitenaards, genieten gewoon!
Een minpunt hebben we ervaren, aangezien de auto's van tegenwoordig voornamelijk computergestuurd worden enzovoort zijn ze nogal gevoelig voor bijvoorbeeld storingen.
We reden op de Duitse snelweg en ik weet totaal niet of het toeval was of niet, maar papa stootte met zijn hand (niet de kleinste) tegen de sleutel, die overigens stevig in het contact zit, en gaf de computer gelijk een 'Ignition Lock Warning' aan. De gevolgen waren als volgt: de auto kon pas uitgeschakeld worden na 2-3 pogingen en een aantal keren kregen we de sleutel er niet uit (nou is Audi zo slim geweest en hebben ze alleen bij de 'quattro' modellen een hele kleine opening, linksonder bij het contact, gezet en wanneer men daar met een pinnetje op drukt en de sleutel er tegelijkertijd uit haalt dit ook nog werkt. Na verloop van tijd verdween deze storing en deed alles het een tijdje weer naar behoren tot op een gegeven moment de symptomen (de storing niet!) terugkwamen. Sleutel met moeite eruit, auto kon niet op slot... Besloten naar de dealer te gaan en laten uitlezen: 5 foutjes in het contact. Morgen weer langs de dealer om het te laten maken en het gepiep in het stuur 'weg te sprayen'. Totale kosten zouden uitkomen op zo'n €350,-, is zeker te doen en voor de Audi standaard valt het zeker mee.
Verder zeer tevreden over alles en als het zo blijft dan blijven we bij Audi de komende jaren!
Foto's ook net geplaatst!
Beurt en verdere ervaringen
- 229.500 km
Woensdagochtend rijd ik weg onderweg naar school, eenmaal op school krijg ik een berichtje: "Kijk even zodra de pauze begint onder de auto of er olie gelekt heeft. Toen je 's ochtends wegreed lag er een vers olievlekje op de parkeerplek.". Zoiets verwacht je niet bij degele auto's maar goed, you never know! Pauze begint en ik meteen naar de auto gelopen en alles nagekeken, geen resultaat (positief dus). Avond erop toch maar stuk karton gepakt en eronder gelegd en inderdaad de Audi lekte hele kleine hoeveelheden olie. Aangezien ik niet zo handig bem wat dat betreft afgewacht tot papa thuiskwam, die heeft een grote schroef vastgedraaid en sindsdien heeft dr Audi geen olie meer gelekt. Dus: doe de dop van je fles Aquarius in de sporttas goed dicht! Dat probleem dus opgelost en gisteren een wat grotere beurt gehad, een stuk of 4 filters (o.a. luchtfilter en brandstoffilter) vervangen en 8 liter aan nieuwe olie erin gegooid. Ook kwamen we er achter, terwijl de auto op de brug in de garage stond, dat ie een beetje diesel lekte. Al gauw was dat probleempje opgelost, slangetje moest ook vervangen worden. Verder de hele auto van onder nagekeken en je kunt zeggen dat ie zo goed als SPLINTER nieuw is! Nu kunnen we de komenden tienduizenden kilometers er weer goed tegenaan, elke kilometer rijden is weer genieten. Zelf kan ik geen genoeg krijgen van de auto.
Om heel even terug te komen op het brandstofverbruik, als men de kilometers gewoon normaal achter zich laat kom je gemiddeld uit op zo'n 9,5l/100km, zoals mijn ouders wanneer ze 'm gebruiken. Ik zelf kom denk ik uit op ongeveer 11l/100km aangezien ik het goed kan vinden met Jan onder de motorkap. 😜
Wat betreft de foto's ben ik eerlijk gezegd teleurgesteld. De kwaliteit is zoveel slechter dan op het apparaat, een iPad, waarmee ik de foto's heb gemaakt. Ter vergelijking: interieurfoto met rechts op het handschoenenkastje 'quattro' is nauwelijks leesbaar terwijl ik nu op de iPad kijk en het 10 keer beter te zien is, beetje jammer dit... Ik ben sowieso van plan om betere foto's te maken aangezien dit vluggertjes waren.
Verkoop
- 260.000 km
Alweer een tijdje geleden sinds het laatste review, misschien ietwat veelzeggend aangezien de A6 hier en daar een paar vervelende dingetjes had. Denk aan zachte maar redelijk vaak terugkerende rare geluiden, stootjes enzovoort. Allemaal beginnerskwaaltjes helaas.
Ook schijnt het een algemeen probleem bij deze auto's te zijn dat als je volledig naar links stuurt het 'quattro' systeem de auto laat trillen en dat valt ook te horen. Heel apart dat dit iets algemeen is om eerlijk te zijn.
Vervolgens begint de tiptronic automaat kuren te krijgen, zomaar en uit het niets. De automaat gaat in de noodloop stand en schakelt dus niet verder dan de derde versnelling uit voorzorg, uiteraard. Auto uit en aan en laten schakelen bij 1.900 toeren verhelp het wel maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Langs Audi geweest, begin van iets groots. Meteen een offerte aangevraagd: €11.000,-.
Reden genoeg om van deze prachtwagen afscheid te nemen, hetgeen ook vrij snel erna is gebeurd. Erna een Volvo V70 2.4 170 pk Edition Sport (facelift) uit 2007/07 met 100.000 kilometers aangeschaft. Verder reviews en foto's volgen.
De A6 had alles: het nette uiterlijk met mooie led en xenon lampen, het ruimtelijke en sportieve interieur en een prachtmotor die ook nog leverde! Uiteindelijk misschien met wat veel kilometers aangeschaft.
Bedankt voor het lezen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.