Audi A6 Avant 2.6 (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hoewel over smaak natuurlijk valt te twisten, straalt deze auto (nog steeds) een bepaalde mate van ingetogen klasse uit, ook geholpen door het feit dat de meeste Audi"s op leeftijd raken zonder een uitgeleefde indruk te maken. Een direct gevolg van een verzinkte carrosserie, gebruik van hoogwaardige materialen en uiteraard de spreekwoordelijke Duitse Grondigheid.
Het resulteert in een auto die, op een leeftijd van negen jaar en 200.000 km verder, nog zeer solide en fris aanvoelt. Hij is nog steeds vrij van rammeltjes, kraakjes, de stoelen zijn nog even comfortabel hard (en zonder slijtsporen) en dit terwijl de auto redelijk intensief gebruikt wordt: ong. 45.000 km per jaar bestaande uit woon/werkverkeer, wegens een lange verbouwing ontelbare ritten volgeladen van de bouwmarkt naar huis, en uiteraard de vakantieritten naar vnl. Zuid-Frankrijk.
De 6-cilinder motor volbrengt zijn taak in bijna volkomen rust en zonder olie te verbruiken, de versnellingsbak schakelt soepel en met een fijne, korte slag. Het comfortgevoel is bijzonder hoog door de stille motor, weinig bijgeluiden in het interieur en de ruime, prettige zit.
Nadeel is de spoorgevoeligheid van de auto. Niet echt hinderlijk, maar hij is in diepe sporen of op aflopende wegdekken wel wat zoekende. De huidige set banden (BF Goodrich) heeft hierin wel verbetering gebracht, maar het blijft een typisch trekje. Verder is de auto vrij basic qua uitrusting. Zo ontbreekt airco en b.v. een armsteun of bekerhouders. Hoewel dit natuurlijk exemplarisch is, want er zijn er ook te koop mèt airco, leer etc. (eigen schuld dus: beter zoeken).
De auto is voorzien van een LPG-G3 installatie en doet het hier uitermate goed mee: geen problemen op dit vlak. Het verbruik schommelt tussen de 1 op 8 en 1 op 10, beetje afhankelijk van de rechtervoet uiteraard. Gezien de 6-cilinder en het gewicht geen slechte verbruikscijfers.
De kosten wat betreft onderhoud van de auto vallen redelijk mee. De auto krijgt op tijd zijn voorgeschreven beurten bij de dealer, die niet heel goedkoop, maar wel vakkundig en betrouwbaar is, maar daar blijft het dan ook bij.
PROBLEMEN
Wat beginnende roestvorming rond gasvuldop (in spatbord i.p.v. kunstof dumper gemonteerd)laten verhelpen.
Multiriem vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren