Audi A6 Avant 2.0 TFSI Pro Line S (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.0 TFSI Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 49.500 km |
KM-stand laatst | 124.000 km |
- 50.000 km
Na 3,5 jaar met veel plezier in een Audi A4 gereden te hebben (zie ook mijn review hiervan) enkele weken geleden een Audi A6 aangeschaft. Niet dat de A4 niet meer beviel, maar hij had inmiddels bijna 180.000 km gelopen, was toe aan een servicebeurt moest en 4 nieuwe banden. Ik rijd inmiddels ongeveer 25.000 km per jaar, over een klein jaar zou de A4 de 200.000 km passeren en dan zou inruilen helemaal een lastig verhaal worden. Bij een aantal aanbieders een inruilvoorstel aangevraagd maar dat viel in eerste instantie erg tegen, ondanks dat mijn A4 er nog piekfijn uitziet. Het verschil tussen wat voor vergelijkbare auto’s gevraagd werd en wat ze voor mijn auto wilde bieden was fors (ca. 4.000 euro), zelfs als ik corrigeerde voor mijn relatief hoge km stand.
Ik wilde perse een benzine S-edition / Proline S uitvoering mét MMI 3G+ harddisk navigatie (groter scherm, sneller en groot kleurenscherm tussen de klokken). Hier staan er niet heel veel van te koop en vaak voor forse prijzen. Nog even getwijfeld over een diesel maar het omslagpunt bij deze auto ligt rond de 25.000 km. Omdat er ook een kans is dat ik binnenkort voor mijn werk weer minder kilometers ga maken (ik zit op verschillende projecten door het land) leek een diesel mij geen verstandige keuze.
Uiteindelijk toch mijn A4 een servicebeurt moeten laten geven. Daags erna kwam op vrijdagavond een Audi A6 S-edition uit 2012 beschikbaar bij Audicentrum Rotterdam. Er stonden nog geen foto’s bij maar volgens de beschrijving had deze wel een MMI 3G+ harddisk navigatie en maar 50.000 km gelopen (meestal hebben die A6’en minimaal 100.000 km gelopen). Zaterdagochtend direct langsgereden. Auto bleek van een particulier te zijn geweest en zag er keurig uit in de kleur havannazwart (met een lichte bruintint er doorheen). Helaas een minpunt; hij bleek toch over de ‘gewone’ navigatie te beschikken.
Toch besloten een proefrit te maken en de auto reed fantastisch. Na de proefrit mijn teleurstelling over het ontbreken van de MMI 3G+ kenbaar gemaakt maar was wel benieuwd waar we op uit zouden komen. Hij deed een zeer schappelijk inruilvoorstel voor mijn huidige A4 wat ruim boven het hoogste bod tot nu toe lag. Aangegeven dat ik er nog even over na zou denken en hem terug zou bellen. Er stond in de buurt nog eenzelfde Audi A6 te koop voor 2.000 euro minder maar dan wel met 125.000 km op de klok. Deze boden echter fors minder voor mijn A4. Vervolgens even gekeken wat de mogelijkheden waren om achteraf een MMI 3G+ in te laten bouwen en die waren er. Ik moest rekening houden met ongeveer 2.500 euro. De knoop doorgehakt: gezien de goede inruilprijs en het feit dat deze auto nog maar 50.000 km gelopen had toch besloten hem te kopen!
Dit bewijst maar eens dat het verstandig is om bij een aantal bedrijven een inruilvoorstel aan te vragen, de verschillen zijn zeer groot. Toen we 1,5 jaar geleden voor mijn vriendin naar een nieuwe auto gingen kijken was dit ook zo; de hoogste bieder bood ook toen ongeveer 50% méér dan het laagste inruilbod.
En dan nu het rijden. Zoals een andere autoweek gebruiker al terecht opmerkte: de auto trek je aan als een jas en zit meteen goed. De zitpositie is zeer goed, hoewel de stoelen erg lijken op die van mijn A4 voelen ze beter aan, je zit er wat steviger in vast en ze lijken wat dikker om het zo te zeggen. Zou natuurlijk ook kunnen omdat deze stoelen wat nieuwer zijn. Ook is de passagiersstoel in hoogte verstelbaar (weet eigenlijk niet of dat standaard is op een A6). Wat wel, net zoals in de A4 overigens, jammer is, is dat je je linker arm niet relaxed kwijt kan in de steun van het portier hoe je je stoel ook versteld. Ik weet nog dat dit bij mijn A3 wel kon. Wat erg handig is zijn de bagagehaken en het afscheidingsnet van de kofferbak zodat je op vakantie de auto helemaal vol kan douwen zonder bang te hoeven zijn dat de bagage naar voren vliegt bij een plotselinge rembeweging.
De auto stuurt zeer strak en wil vlot de bocht door, zelfs beter dan de A4. De besturing is wat gevoelloos in een bocht of rotonde maar dat weet je bij een Audi. De variabele stuurbekrachtiging werkt zeer prettig; met je pink rijd je het parkeervak uit en naarmate je meer snelheid maakt gaat wordt de besturing zwaarder. Op de snelweg resulteert dit in zeer stabiel en prettig weggedrag. De 2.0 tfsi met 180 pk voldoet ruim voldoende en zorgt er voor dat de auto vlot aanvoelt. Als het ook maar een beetje vochtig op de weg is merk je dat hij zijn vermogen eigenlijk al niet meer kwijt kan op de voorwielen. Chiptunen lijkt mij daarmee ook overbodig, dan heb je ook echt Quattro aandrijving nodig.
Het bestuurdersinformatie systeem (BIS, het schermpje tussen de toerenteller en snelheidsmeter) functioneert iet s minder prettig dan bij de A4. Om van de digitale snelheidsmeter naar het actueel verbruik te gaan moet je eerst terug naar het hoofdmenu om deze op te vragen. Ook is het niet mogelijk om het actuele verbruik en het ‘lang geheugen’ onder de digitale snelheidsmeter te krijgen (kon wel bij de A4). Voor deze week heb ik een afspraak ingepland om de MMI 3G+ navigatie in te laten bouwen inclusief het grotere kleurenscherm tussen de klokken, ik ben benieuwd!
Zoals bijna alle A6’en heeft ook deze auto de multitronic automaat. Ik was er nog niet zo mee bekend maar het aparte hiervan is dat hij het toerental constant houdt bij het versnellen, hij schakelt dus niet. Ook kan hij zo bij een constante snelheid in een zeer laag toerental rijden wat het verbruik ten goede zou moeten komen. Bij 130 km/h rijdt hij iets meer dan 1900rpm en bij 50 km/h slechts 1100rpm (en dat voor een benzine). De automaat voelt heel soepel en reageert over het algemeen vlot. Alleen als je op de snelweg minder dan 100 km/h rijdt en je wilt vlot inhalen dan merk je dat hij even nodig heeft om het erg lage toerental te verhogen, mijn A4 was dan zelfs in z’n 6 beter bij de les. Dit kan je zelf verhelpen door vlak voordat je gas geeft de automaat in ‘S’ (klein tikje naar onder tegen de pook) te zetten of 2 tikjes terug te schakelen met de optionele schakelflippers. Mede door het lage toerental is de auto een zee van rust, geluidsisolatie staat op een hoog niveau.
Het verbruik van de auto zou volgens werkelijkverbruik.nl uit moeten komen op 7,6 l/ 100 km (ofwel 1 op 13,2). Mijn A4 zou volgens werkelijkverbruik.nl uit moeten komen op 7,9 l/ 100 km (ofwel 1 op 12,7). Hij Zou dus in de praktijk iets zuiniger moeten zijn. In werkelijkheid (op dit moment nog gebaseerd op 1 tankbeurt) is iets anders ; 1 op 12 waar de A4 in de winter 1 op 12,5 liet noteren.
Mijn Audi A4 (1.8 tfsi) had last van olieverbruik waar hij ook aan geholpen is. Vanaf bouwjaar 2012 (type C7) schijnt Audi voor o.a. de A6 andere bredere olieschraapveren te gebruiken waardoor een hoog olieverbruik minder snel voorkomt. Echter schijnt Audi pas in 2015 een olieschraapveer te gebruiken met een wafelstructuur waarmee het olieprobleem echt is opgelost. Een hoog olieverbruik komt dus bij deze auto’s minder vaak voor maar is niet uitgesloten. Na 800 km rijden geeft de boordcomputer nog altijd vol aan maar ik zal het olieverbruik nauwlettend in de gaten houden, ook omdat ik begrepen heb dat het olieverbruik mede als oorzaak heeft het rijden met lage toerentallen. Ik constateer wel al dat er zwarte aanslag bij de uitlaatpijpen ontstaat maar daar had de A4 ook nog last van na de motorrevisie.
4 maanden in bezit
- 59.000 km
Nu ik de auto 4 maanden in bezet heb tijd voor een update.
MMI 3G+
Zoals gezegd wilde ik graag een MMI 3G+ navigatiesysteem in de auto hebben, dit omdat het basic MMI scherm klein is en zelfs minder scherp dan die van de Audi A4. Niet echt noodzakelijk maar ik ben van mening dat een groot HD navigatiescherm gewoon hoort bij zo’n auto. Een paar dagen na aankoop meteen een afspraak gemaakt en de auto medio februari gebracht, het inbouwen zou 2 dagen in beslag nemen. Helaas viel dat allemaal een beetje tegen, het navigatiesysteem was wel geplaatst maar bij het kleurenscherm tussen de tellers ging het mis: ze bleken een verkeerde besteld te hebben. Daarnaast waren ook de software en de kaarten niet geupdate omdat er een storing bij Audi Nederland zou zijn, en stonden er nog een aantal instellingen in de MMI niet goed (service interval niet zichtbaar, navigatieaanwijzingen niet zichtbaar in BIS). Het zou allemaal herstelt worden maar dit duurde allemaal vreselijk lang (was inmiddels 2 maanden verder) en de communicatie met het bedrijf verliep stroef, afgelopen week de klus bij een ander bedrijf laten afmaken.
Ook dit was allemaal iets lastiger dan verwacht: Het blijkt een heel gedoe om zo’n MMI 3G+ achteraf te laten inbouwen dus de monteur is een tijd bezig geweest met uit te zoeken hoe het eerste bedrijf het nu allemaal bedacht had. Daarna bleek de tellerstand van de nieuwe teller weer naar 0 gesprongen te zijn. Tellerstand konden ze zelf niet aanpassen dus dat moest bij een specialist 80 km verderop gebeuren. Al met al heeft dit ook nog allemaal een dag geduurd. Ik moet nu nog een keer terug om de benzinemeter goed te laten instellen; Na een tankbeurt geeft hij aan maar voor 90% vol te zitten. Maar goed, het resultaat mag er zijn; zie foto’s! Ik raad het dus overigens niet aan om een MMI 3G+ achteraf in te laten bouwen, het is een lastig karwei en ook niet bepaald goedkoop (bijna 3.000 euro).
Het voordeel van een 3G+ systeem is dat hij een stuk sneller is, het scherm een stuk groter is en een veel hoger detailniveau heeft. Dit geeft een stuk meer overzicht op de weg; als ik uit Rotterdam weg rijd zie je op de kaart Utrecht al liggen zonder dat je al te ver bent uitgezoomd. Wat ook prettig is, is dat je op de middenconsole een vierkant schermpje hebt waar je op kunt schrijven bij bv het invoeren van een adres; dit werkt een stuk sneller dan invoeren via de draaiknop of een touchscreen.
Verbruik
Nu de auto 9.000 km heeft gelopen kan ik ook wat meer zeggen over het verbruik. Dat valt zeker niet tegen. Op dit moment haal ik gemiddeld 1 op 14 met de auto! Twee keer in de per week rijd ik het traject Utrecht-Arnhem wat een groot gedeelte 100 km/h is, hier haal ik zelfs 1 op 15. Daarnaast rijd ik twee keer per week Utrecht-Rotterdam, hier mag je het grootste gedeelte 130 km/h en dan ligt het verbruik op ruim 1 op 13. Een uitstekende score en zuiniger dan de A4. Waarschijnlijk komt dit doordat de multitronic automaat bij constante snelheid het toerental laag houdt. Ook over het olieverbruik geen klachten; het oliepeil staat na 9.000 km 2 streepjes onder het maximum, komt neer op ongeveer een kwart liter. Wel ontstaat er zwarte aanslag bij de uitlaat, ik dacht (obv ervaringen met mijn vorige auto) dat dit olieverbruik betekende maar dat blijkbaar toch niet helemaal waar te zijn, Joep legt dit allemaal keurig uit in zijn video: http://www.autoweek.nl/video/joep-legt-uit-uitlaat/
Sonniboys
Ook bij deze auto heb ik, net zoals bij mijn A4, sonniboys zonneschermpjes gekocht voor zowel de zijramen als het achterraam. De kinders zitten zo mooi uit de zon en van een afstandje lijken het gewoon geblindeerde ramen (zie foto’s). Bijkomend voordeel is dat je de irritante bagagehoes er uit kan halen omdat het door de zonneschermpjes niet mogelijk is om in de achterbak te kijken.
Climate control
De auto is uitgerust met 4 klimaatzones. Dit heeft als grote voordeel dat de auto achterin ook luchtroostertjes heeft. Prettige hieraan is dat de luchtroostertjes voor veel minder hard hoeven te blazen om de auto koel te houden, bij de A4 klaagde mijn vriendin wel eens dat de climatecontrol veel te hard blies. De kinderen kunnen ze zelf bedienen maar je kan dit ook blokkeren in de MMI.
Multitronic en start stop systeem
Hierboven gaf ik aan dat de multitronic in zn normale stand (D) bij een vlotte inhaalactie wat traag reageert. Inmiddels ben ik er achter dat je het gaspedaal vol moet indrukken tot je een klein ‘klikje’ voelt; de auto gaat dan direct terug naar 4 a 5.000 rpm waar hij maximaal vermogen en koppel heeft. Bij de A4 (handbak) maakte het niet veel verschil of je nu 90% of vol gas gaf maar bij een multitronic dus wel. Dit maakt in de praktijk de S stand dan ook wat overbodig; enige leuke daarvan is dat de auto dan wel schakelt maar verder eigenlijk niet nodig. Het start stop systeem werkt ook zeer prettig. In het begin viel het mij op dat hij vrijwel nooit aan ging maar het blijkt dat je nadat je stilstaat het rempedaal net iets dieper moet indrukken om hem te activeren. Fijne hiervan is dat je zo zelf eenvoudig kan bepalen of je het systeem wilt activeren of niet. Kom je aanrijden bij een stoplicht dat net op rood schiet druk je het rempedaal iets dieper in, zie je dat je over een paar seconden weer kan rijden druk je hem normaal (zachtjes) in bij stilstand. Er zit ook een knopje op het dashboard waarmee je het startstop systeem kunt uitschakelen maar deze is dus niet echt nodig.
Overige zaken
Wat ik wel erg mis is het opbergvakje voor je zonnebril boven de binnenspiegel. Mijn A4 had dit wel (dacht dat dit standaard was) maar blijkt dus een optie te zijn. Nu leg ik de zonnebril onder de middenarmsteun maar dat is wel iets lastiger pakken en opbergen. Ook is het zilveren gedeelte van de middenconsole wat krasgevoelig; laatst viel mijn telefoon erop en dat leverde een deukje op, ook zit er al een krasje op aan de passagierskant. Wat wel weer prettig is, is de grotere bagageruimte. De bugaboo (kinderwagen) paste maar net in de lengterichting in kofferbak van de A4 maar in de A6 heb je nog 20 cm over (moeder de vrouw ook weer blij dat er nog meer spullen mee kunnen op vakantie).
Garantiegevalletje
Enige tijd geleden startte ik de auto en kreeg ik de melding ‘storing versnellingsbak’. Auto weer uitgezet en aangezet en de melding was verdwenen. Toch even langs de audidealer wat dit nou was; bleek een storing in de sleutel. Vond het eerst maar een raar verhaal maar heeft waarschijnlijk te maken met de startonderbreker. Maar goed, sleutel wordt onder garantie vervangen, kan hem binnenkort ophalen.
Conclusie
Ik ben nog steeds erg tevreden over de auto. Een heerlijke bak om de dagelijkse woon werk ritten te maken. Positief zijn vooral het prettige weggedrag, de goede stoelen en fijne aandrijflijn. De afgelopen 9.000 km geen problemen gehad met de auto behalve een storing in 1 van de sleutels. Wel een terugroepactie van Audi; er moet een softwareupdate gedaan worden om een eventuele verstopping in de waterpomp tijdig te detecteren, hiervoor medio juni een afspraak gemaakt bij de Audidealer.
Update na 66.000 km en vakantie
- 66.000 km
Net terug van vakantie dus tijd voor een (korte) update. Met de auto naar Italië geweest en dat is zeer goed bevallen. Op de autobahn merk je dat de A6 gemaakt is voor hogere snelheden (als je ze nog mag en kan rijden in Duitsland maar goed), hij ligt als een blok op de weg. Zelfs bij 200+ heb je geen moment het idee dat je het idee dat je de controle minder wordt.
De topsnelheid die ik gehaald heb was ongeveer 230 km/h op de teller. Vooral de 'kick down' (gas maximaal indrukken tot je een 'klikje' voelt) werkt erg prettig omdat de multitronic direct naar 5.000 rpm overschakelt voor maximale trekkracht. Toch merk je, voornamelijk bij die korte invoegstroken in Italië en met volle bepakking, dat net wat meer vermogen prettig zou zijn geweest. Maar voor de rest voldoet de 180pk ruimschoots. Het verbruik op de autobahn lag rond de 1 op 10/11. Wat voornamelijk te danken is aan de wegwerkzaamheden en vele stukken waar je niet harder dan 100/120/130 mag.
Na ongeveer 15.000 km gereden te hebben stond het oliepeil precies halfvol (olieverbruik van ca. 0,5 liter dus). Benzine verbruik in Nederland (met name woonwerk verkeer op de snelweg) lag in de zomerperiode op ongeveer 1 op 14,5, met name te danken aan het feit dat er geen of weinig files waren. Wat in negatieve zin opvalt is dat het leer van de stoelen na 66.000 km al behoorlijk wat 'plooien' laat zien (met name bij het zitgedeelte) en zelfs her en der een lichte beschadiging, ondanks dat ik ze elk half jaar met een leerverzorgingsproduct behandel. Hier had de A4 ook last van (maar goed, die had ook bijna 180.000 km gelopen). Verder geen problemen gehad met de auto.
Ruim een jaar in bezit
- 80.000 km
Nu ik de auto ruim een jaar in bezit heb en de eerste servicebeurt heb gehad tijd voor een update. Deze servicebeurt was een dure: 1.060 euro en alleen regulier onderhoud. Naast de standaardzaken waren ook de bougies, multitronicolie, remvloeistof, luchtfilter, interieurfilter en de ruitenwissers aan de beurt. Wil in ieder geval wel zeggen dat de volgende servicebeurt een stuk goedkoper zal zijn :-). Bij 78.000 km zijn de voorbanden vervangen (door continental sportcontact5, waren goodyear efficientgrip), weet niet hoelang de banden er al onder zaten toen ik de auto kocht dus kan niet zeggen hoe lang ze mee zijn gegaan. Merk overigens in weggedrag weinig van de switch.
In het afgelopen jaar heb ik na een kleine 20.000 km een liter olie moeten bijvullen. Het benzineverbruik in de winter ligt wat hoger dan in de zomer, ongeveer 1 op 13. Ligt mogelijk ook deels aan de winterbanden.
Wat verder opviel in de afgelopen periode is dat de A6 heel goed geïsoleerd is, dit merk je vooral als je weer eens in een andere auto zit en je veel meer windgeruis en afrolgeluid hoort. Overigens zal het lage toerental (nog geen 2.000 rpm bij 130km/h) hier positief aan bijdragen.
Binnenkort zal ik de navigatiekaarten laten updaten (2018 is als het goed is nu ongeveer uit). Dit kan helaas niet bij de dealer omdat de navigate achteraf is ingebouwd, maar er zijn genoeg andere aanbieders die dit voor ca 80 euro doen.
Terugroepactie
- 99.000 km
Een brief gekregen van PON voor een terugroepactie: de 2e waterpomp (jawel, een A6 schijnt twee waterpompen te hebben) moet vervangen worden omdat deze in theorie in de fik zou kunnen vliegen.
Afspraak gemaakt en aangegeven dat ik graag op de werkzaamheden wilde wachten (zou een uurtje in beslag nemen). Kreeg al vrij snel een mail dat, dat helaas niet kon maar dat ze wel een gratis leenauto ter beschikking konden stellen.
Was aangenaam verrast dat ik een gloednieuwe A4 S-line meekreeg (meestal krijg je een A1 mee). Daarnaast is de auto gratis gewassen en zijn de vloeistoffen (motorolie, koelvloeistof, ruitenwisservloeistof) gecontroleerd en bijgevuld. Top service van Audi!
Overigens een paar maanden geleden ook de kaarten van de MMI laten updaten bij een bedrijfje in Tilburg. Kosten waren slechts 50 euro, iets goedkoper dan bij Audi (99 euro) maar omdat de MMI 3G+ achteraf is ingebouwd kan updaten niet bij Audi zelf.
Verder rijdt de auto nog steeds heerlijk. Toen ook op een gegeven moment wat trillingen constateerde in de auto bleken de zomerbanden behoorlijk gecupt te zijn (was bij de servicebeurt al aangegeven maar heb er toen niets mee gedaan). Nu de winterbanden er weer onder zitten nergens last van. Ga blijkbaar toch iets te hard door de bocht voor de Goodyear efficientgrip banden :-). Zodra de lente weer aanbreekt weer gewoon Continental Sportcontact 5 eronder.
Servicebeurt 110000
- 110.000 km
Auto heeft recentelijk een servicebeurt gehad. Geen bijzonderheden, was deze keer iets goedkoper dan de vorige keer (550 euro) omdat alleen de luchtfilter vervangen hoefde te worden.
De afgelopen periode had ik soms een irritant trilgeluid ergens bij de achterklep. Was even zoeken, maar bleek uiteindelijk de gevarendriehoek te zijn. Doekje er tussen gepropt en trilling was daarna verdwenen.
Afscheid
- 124.000 km
Afgelopen zaterdag een nieuwe Audi A6 gekocht uit 2019 en deze auto ingeruild.
Ik heb de afgelopen 3 jaar met veel plezier in de Auto gereden. Persoonlijk vind ik de multitronic een zeer fijne automaat die soepel oppakt, en doordat hij niet hoeft te schakelen rustig en vloeiend loopt. Druk je het gas wat dieper in dan schiet hij snel naar 4-5.000 toeren en schiet als een speer vooruit. Mijn nieuwe auto heeft een S-tronic automaat maar stiekem vind ik (kan natuurlijk gewenning zijn) de multitronic toch fijner. Maar ja, Audi is gestopt met deze automaat na 2014.
Verder vind ik dat de auto een goede mix van comfort en dynamiek heeft, strak stuurt maar niet nerveus. Het S-line onderstel dus zeker een aanrader. Ook de betrouwbaarheid is zeer goed gebleken, in de ruim 75.000 km dat ik de auto heb gehad geen enkele kosten gehad buiten reguliere onderhoudskosten. Kosten voor een servicebeurt bij de Audi dealer zijn vrij prijzig maar dat weet je van te voren. Na de laatste servicebeurt moest ik na een kleine 11.000 km een liter olie bijvullen. Olieverbruik neemt dus wel iets toe (na vorige servicebeurt was dat een kleine 20.000 km) maar is nog ruim binnen de marge. Benzineverbruik lag op zo'n 1 op 13 (winter) en 1 op 14 (zomer), erg netjes voor een relatief zware auto.
Ik kijk dus met veel tevredenheid terug naar de auto. Blijkt ook populair want ik kon een zeer goede inruilprijs krijgen voor een auto die toch al bijna 8 jaar oud is. Was ook de belangrijkste reden om in te ruilen, want aan de auto lag het niet. Het bij te betalen bedrag viel mij dermate mee dat het voor mij erg aantrekkelijk was om nu al in het nieuwste model te kunnen rijden. Binnenkort volgt mijn review van mijn nieuwe Audi A6 Avant!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.