Audi A6 Avant 3.0 TDI 245pk quattro (2012)

Stationwagon met klasse

Audi A6 Avant 3.0 TDI 245pk quattro (2012)
Met de komst van de Audi A6 Avant is de Duitse grote drie van het vijfdeurs E-segment weer helemaal up-to-date. De grote vraag is natuurlijk: kan de nieuweling uit Ingolstadt zijn soortgenoten van BMW en Mercedes serieus van repliek dienen?

De nieuwe A6 Avant is optisch vooral een evolutie van zijn voorganger. Ondanks zijn forse buitenmaten oogt hij eigenlijk erg rank en lichtvoetig, dankzij de wat aflopende daklijn aan de achterkant.

Hoe groot de A6 Avant werkelijk is, ervaar je pas wanneer je instapt. Het interieur is ontzettend ruimtelijk opgezet en het ruime gevoel wordt nog vergroot door veel langgerekte, horizontale lijnen en lichte kleuren. De middentunnel is enorm breed en biedt ruimte aan een stevige conventionele pook, startknop, elektrische parkeerrem, het welbekende multifunctionele knoppencluster voor de elektronica en een touchpad.

Het dashboard is verrassend opgeruimd, zeker wanneer het display verzonken is. De klokken zijn rustig en overzichtelijk gehouden, met daartussen een display waar je bijna alle informatie die je wenst kunt opvragen via de knoppen op het stuur. De menustructuur daarvan is allesbehalve logisch. Het geluidssysteem van Bang & Olufsen klinkt werkelijk subliem, maar dat mag ook wel voor die prijs. Het stuur is vrij basic gebleven. Je kunt het een heel eind naar je toe trekken, en dat is prettig wanneer je diep in de uitstekende stoelen zit.


Virtueel pedaal

Ondanks het ruimtelijke gevoel voorin valt het ruimteaanbod achterin een tikje tegen. Je zit al snel met je knieën tegen de rugleuning voor je. De hoofdruimte is op zich prima in orde, maar wie een basketbalteam in onderhoud heeft, kan ervoor kiezen de Audi zonder het panoramische schuifdak te bestellen. Dat scheelt toch weer wat centimeters hoofdruimte achterin. En laten we de berging niet vergeten. Onze A6 heeft een elektrisch bediende achterklep, een duur accessoire voor mensen met veel tijd en geduld. Handig is het 'virtuele pedaal'; maak met je voet een schopbeweging en de klep gaat open. De bagageruimte is met 565 liter gelijkgebleven aan die van de voorganger. Met de achterbank plat kun je 1.680 liter kwijt.

We rijden de Audi met 3,0-liter TDI met 245 pk en 500 Nm. Die is gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic-bak met dubbele koppeling en Quattro-vierwielaandrijving. De motor pakt heel diep onderin al lekker krachtig op. Al beneden de 1.500 toeren heb je maximaal koppel. De schakelmomenten zijn extreem kort en soepel, zodat je bij volgas optrekken vanuit stilstand een mooi gelijkmatige krachtopbouw krijgt, wat de auto tegelijkertijd snel en comfortabel doet aanvoelen. De koets is goed geïsoleerd, waardoor het steeds lekker stil aan boord blijft.

Onze A6 is uitgerust met Active Air Suspension, regelbare luchtvering. Daarmee kun je invloed uitoefenen op het rijkarakter van de auto. Vooral richting comfortabel overigens; in die stand doet de auto in grote mate wat het woord inhoudt. In Dynamic is de A6 zeker wat communicatiever, maar echt vlijmscherp wordt hij niet. Wel blijft de auto steeds prachtig neutraal, mede dankzij de variabele vierwielaandrijving. Natuurlijk is de luchtvering een optie,
maar Drive Select is standaard op alle A6'en. Gasrespons en versnellingsbakkarakter worden erdoor beïnvloed, maar vooral het gevoel in het stuur verbetert wanneer je voor Dynamic kiest.

Oordeel

4 sterren

De 3,0-liter TDI is een heel soepele motor, de versnellingsbak schakelt onmerkbaar en de afwerking is subliem. De rijbeleving is minder.

Signalement

Merk Audi
Model A6 Avant 3.0 TDI 245pk quattro
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Prijs € 71.280

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 180 kW / 245 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.926 mm / 1.874 mm / 1.461 mm
Wielbasis 2.912 mm
Massa leeg 1.790 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 243 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,7s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 156 g/km

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.