Audi A6 Avant 2.0 TDI 177pk Pro Line + (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.0 TDI 177pk Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 104.000 km |
De eerste 4.000km
- 4.000 km
Voordat ik tot aanschaf van mijn nieuwe A6 Avant overging (model C7), heb ik veel gebruik gemaakt van reviews alsmede het Audiforum. Ik heb daar veel aan gehad en ik vind het daarom niet meer dan netjes, dat ik zelf ook mijn ervaringen deel, misschien hebben jullie er wat aan!
Ik heb de volgende uitvoering sinds maart 2012:
A6 Avant 2.0TDI Proline Plus MT met:
•S-line exterieur
•sportstoelen
•sportonderstel
•Panoramadak
•Valcona leer nougat (vandaar geen Proline S, want die kan alleen in 't zwart)
•Zonwering zij- en achterruiten
•Hemelbekleding zwart
•Bagageruimtepakket
•Assistentiepakket (ACC, PreSense Plus, Lane assist, etc.)
•Bose surround
•verwarmd sportstuurwiel met paddels
•19" after market set: http://www.wspitaly.com/nl/catalogo-...-Polished.html
•en de bekende hollandse knots: een trekhaak
Ik heb er bewust voor gekozen om een lichte motorisering te nemen, maar dan wel met meer opties.
Het moet gezegd: Audi is echt in staat geweest om het model C7 toch weer een betere auto te maken dan het voorgaande model. Ik reed hiervoor de A6 allroad (C6) als de 'gewone' A6 Avant (C6). Wat als eerste opvalt is de veel stillere motor met een veel soepeler loop. Ik heb soms echt momenten dat ik me afvraag of hij aan is...
Maar laat ik bij het begin beginnen:
Begin Maart was het dan zo ver dat ik de auto kon afhalen. Mijn in te leveren auto heb ik helemaal uitgezogen en gewassen om vervolgens de nieuwe in de showroom te mogen bewonderen. Doek er af, en het moet gezegd, het havanna-zwart is werkelijk een prachtige kleur (ik had hem nog niet in het echt gezien). Vooraleer in te stappen vroeg ik de verkoper nog even wat dat tele-abonnement betekende op de lease-offerte. Oh, dat moet een klasse 4-alarm zijn, maar dat zit er niet op! Balen dus, want ik kon hoog en laag springen, maar ik kreeg de auto van de lease-maatschappij niet mee. Onverzekerd, was het antwoord. Een week later mocht ik het opnieuw proberen en nu was alles in orde.
Mijn eerste ervaringen:
zoals ik al begon: de auto is veel stiller dan de vorige (met de oude TDI-pompverstuiver motor). Mede door het sportonderstel en de brede banden (255) is de wegligging ook echt veel beter. 19" i.c.m. sportonderstel (geen S-onderstel, dus gewoon min 10mm) is een prima combinatie. Aanvankelijk was ik daar even bang voor omdat mijn Allroad luchtvering had, dus qua comfort was ik verwend. De sportstoelen zijn ook een welkome aanvulling. Eigenlijk is het te gek voor woorden, maar de standaard-stoelen zijn toch echt gemaakt voor 'dikke duitsers' (no offense), maar simpelweg dus te breed en ze bieden te weinig steun. Vandaar de keuze voor sportstoelen. Werkelijk prima!
Een paar bijzonderheden:
Verwarmd stuur (ja, echt): we hadden nog een paar koude nachten in Maart, dus dit kon ik mooi uitproberen. Ik heb snel last van koude handen, dus dit stuur is werkelijk een genot!
ACC: de adaptieve cruise control is in te stellen op 3 (af)standen en daarnaast is via het MMI in te stellen of hy dynamisch moet reageren of niet (harder afremmen of sneller optrekken). Ik gebruik altijd (af)stand 1, maar wat mij betreft mag hij toch nog dynamischer reageren. Hij houdt redelijk vroeg in. Nu ik er wat langer in rijd, ga je daar overigens wel meer aan wennen. Ook bijzonder: hij heeft me al behoed voor een botsing. In een onbewaakt ogenblik remde de auto plots hard uit zichzelf, ik had het even niet door, maar midden op een provinciale weg wilde iemand een landweggetje in slaan. Het systeem werkt dus als als 'braking guard' als het ACC uit staat (het display meldt dan ACC stand-by).
Verbruik: dat is nog echte te hoog naar mijn mening. Bij een kruissnelheid van 130 km/u is het 7,3 ltr/100km en bij 120km/u is dat 6,7 ltr/100km. Zelfs mijn vorige 3.0TDI 245pk allroad was zuiniger. Het zal dus wellicht (en hopelijk!) zo zijn dat het verbruik nog zakt naarmate de auto beter wordt ingereden.
Gordels achter: oei, Audi, dat is een misser. Kinderen van 1m37 (dus boven de wettelijke norm) hebben hun gordel toch echt in de nek zitten, zo bleek na een wat bruto remingreep. Een zitverhoger tot ca 1m40 is wel aan te raden!
Afwerking: subliem. Naden en kieren zijn er niet. Alles zit zeer degelijk in elkaar. Ik heb geen klein leder-pakket, maar ter hoogte van de voetenruimte zit er op de middenconsole ook leer, en dat is toch erg netjes, ondanks dat het niet direkt in het zicht zit.
Dashboard: het display tussen de klokken is zeer goed afleesbaar en wordt nooit rommelig, ondanks de vele functies die af te lezen zijn. Opvallend: een deel van het licht van de klokken weerkaatst bij het donker in de voorruit, en dat is toch enigszins storend.
Side assist: dit systeem werkt met oranje ledjes aan de binnenzijde van de buitenspiegel. Hier blijkt het niveau van Audi: je stelt via MMI de lichtsterkte in, maar in het donker wordt deze lichtsterkte toch nog wat extra verminderd zodat je niet 'verblind' wordt door deze ledjes. Het systeem werkt ook uitmuntend. Als een auto snel nadert op de linkerrijstrook, gaan de lampjes eerder branden dan wanneer een langzame auto nadert.
Lane assist (of hoe het ook precies heten mag): dit systeem waarschuwt als je over een (on)onderbroken lijn rijdt zonder dat je je richtingaanwijzer gebruikt. Het systeem staat standaard uit en moet per nieuwe rit aan gezet worden (d.m.v. een knopje op de kop van de rihtingaanwijzer). Het werkt alleen biven de 65 km/u. Bij een overschrijding van de lijn waarschuwt hij in eerste instantie middels een lichte (en voelbare) correctie in je stuur. Als je het stuur los laat, zie je het stuur zelfs corrrigeren om terug binnen de lijnen te keren. De trilling (aan/uit via MMI) is overigens echt nauwelijks voelbaar. Eerlijk gezegd zet ik het systeem bijna nooit aan, behalve als ik vermoeid ben.
Trekhaak: ik heb deze niet af-fabriek genomen, maar achteraf. Een verbetering ten opzichte van de vorige versie is dat de parkeersensoren achter nu uit gaan als er een aanhanger aangekoppeld is (c.q. de stekker van de aanhanger of fietsendrager aangesloten is). Pluspunt!
MMI: altijd een goed systeem geweest, maar vanwege het terugdringen van het aantal knoppen moet ik wel iets meer zoeken dan in mijn vorige A6. Maar dat is een kwestie van wennen.
Bose: ik heb het Bose geluidssysteem genomen, incl. surround. Ik ben een muziekliefhebber. Wat een genot! Als je van muziek houdt: doen! (NB: de sub-woofer is niet apart in te regelen, maar de lage tonen wel, maar dit hindert niet, ondanks dat ik het in het begin wel even miste).
Rij-comfort: ik noemde het ook al even. 19" velgen i.c.n. sportonderstel -10mm, het gaat echt prima. Het is een ongelooflijk fijne reisauto.
Conclusie na 4000km:
absoluut weer een enorme vooruitgang. Zeker wel wat kleine aandachtopuntjes (lichte speling op MMI-knop, geluid bij volledige stuuruitslag naar links), maar die zullen nog worden opgelost.
Ervaring na 37.000km
- 37.000 km
De eerste beurt is inmiddels achter de rug. Er was geen enkele bijzonderheid op een kleinigheidje na: de kentekenplaathouder achter had deels los gelaten en om te voorkomen dat ik de kentekenplaat zou verliezen, heb ik deze laten vervangen.
Motorisch / versnellingsbak / caravantrekker:
de 2.0TDI met 177PK komt op geen enkele manier tekort. Het is natuurlijk geen snelheidswonder, maar het trekken van een caravan over de oostenrijkse Brennerpas (trekgewicht ca. 1400KG) is geen enkel probleem. Het achteruitrijden met een caravan i.c.m. de multitronic vraagt wel even aandacht: je kunt niet heel nauwkeurig met het gas doseren waardoor kleine manoeuvres wat lastiger zijn (bijvoorbeeld op de centimeter nauwkeurig aankoppelen of op een campingplaats in-manoeuvreren).
Het is wel weer een enorm pluspunt dat PDC achter wordt uitgeschakeld wanneer een caravan is aangekoppeld (c.q. wanneer er een stekker is aangesloten). Wel even goed opletten dat je de juiste verloopplug gebruikt!
Comfort:
de A6 is en blijft heerlijk stil (ik heb de gewone ramen). Lange afstanden zijn een genot, je stapt uitgerust uit. De sportstoelen zijn daar overigens debet aan: ze geven een uitstekende steun en sluiten goed af (de originele stoelen vind ik te ruim).
Adaptive Cruise Control:
bij filerijden alsmede op vakantie met de caravan is de ACC een waar een genot. In druk verkeer waarbij auto's regelmatig invoegen, is het eerder een last dan een lust. De ACC blijft afstand houden waardoor auto's er tussen blijven schieten. Vervolgens remt hij uit zichzelf en kun je geregeld op een geïrriteerde bestuurder rekenen die achter je rijdt.
De Braking Guard, onderdeel van het safety pakket, heeft al een paar keer zijn dienst bewezen. Maar dat heeft wellicht met mijn onoplettendheid te maken. De auto is zo veilig, dat ik me soms te comfortabel voel en niet altijd voldoende oplet....
Overig:
Wat echt beter kan: er is te weinig opbergplaats voor de afneembare (achteraf gemonteerde) trekhaak. Ik kan deze maar net onder het reservewiel kwijt en moet dan behoorlijk passen en meten.
MMI: het systeem uit de C6 (vorige versie A6) was wat mij betreft gebruiksvriendelijke. In mijn huidige A6, model C7, moet ik meer zoeken. Regelmatig weet ik niet waar ik een bepaalde functie kan vinden.
VAGcom: ik heb enkele aanpassingen laten doen die me prima bevallen. De needle-sweep is natuurlijk gewoon een gadget, maar vanwege de ledjes die worden gebruikt door het ACC, is het wel een hele leuke gadget!
De dagrijlichten achter branden continu, hetgeen ik bij gematigd zicht (waarbij de verlichting nog niet aan gaat) een plus-punt.
Video in motion (het beeld blijft aan terwijl je rijdt) is natuurlijk heel aardig, maar pas op dat je niet afgeleid wordt.
Verbruik: ik geen velden of wegen haal ik het door Audi opgegeven verbruik. Mijn gemiddelde vebruik ligt op ca. 7 ltr/100km hetgeen ik echt te hoog vindt. Op langere afstanden kom ik tot ca. 6,5 ltr/100km, maar ook dat vind ik veel te hoog. De brede banden zullen daar ongetwijfeld in negatieve zin aan bijdragen, maar het het verschil is te groot om alleen door de banden te worden verklaard.
Bose geluidssysteem: zonder meer een enorme aanwinst. Het standaard systeem van Audi is al heel goed, maar - voor mij - doet het Bose systeem daar nog een schepje bovenop. Dat geldt dan wel met name voor DTS en 5.1 geluidsopnames. Gebruik je die niet, dan volstaat een standaard systeem.
Update
- 104.000 km
Betrouwbaarheid: nu ik er 104.000 km op heb staan, heb ik de betrouwbaarheid verhoogd van 4 naar 5 sterren. Alhoewel je het natuurlijk van zo'n auto mag verwachten, is er nog geen enkel vuiltje aan de lucht geweest voor wat betreft storingen o.i.d.
Verbruik: eerder schreef ik dat ik hoopte dat het verbruik zou dalen. Dat bleef helaas bij hoop: ik vind het verbruik met een gemiddelde van ca. 6,5 ltr / 100km te hoog voor deze auto. Bij de volgende neig ik toch naar een zwaardere motor die wellicht wat minder moet trekken om de relatief zware auto in beweging te krijgen.
De volgende auto? Mijn leasemaatschappij informeerde me dat de auto er met 122.000 km uit mag. Dat zet je even aan het denken: wat zou de volgende moeten worden? Nu, ruim 4 weken denken verder, is mijn conclusie dat ik nog graag even verder rijd met deze auto. En dat is veelzeggend: het comfort is subliem. Zonder enige vorm van vermoeidheid kun je gemakkelijk 800km op een dag rijden. Lekker efficiënt: heen en terug naar Frankfurt, Hamburg of Parijs op 1 dag!
Het zijn ook soms de kleine dingen die je een groot gevoel van genot geven: je krijgt al een waarschuwing vóórdat de ruitewisservloeistof op is. Je zit dus nooit zonder.
De bijverwarming zodat het interieur snel op temperatuur komt bij een lager buitentemperatuur.
Aandachtspunten voor Audi:
- Afdekkapje van de ISO-bevestigingspunten laat te gemakkelijk los en is daarna eigenlijk niet meer terug te plaatsen.
- Ik schreef het al: opbergruimte voor een afneembare trekhaak
- Groot licht: ik vind de lichtopbrengst van de xenon-lampen bij groot licht te mager (daarentegen zijn de breedstralers heel goed; goede verlichting in de breedte en nooit krijg ik lichtsignalen dat ik ze uit moet doen).
- de prijzen van de opties: als je er goed over nadenkt, dan zijn die toch te gortig. Ja ik wil premium rijden en ben bereid er voor te betalen, maar het mag best iets aantrekkelijker.
Slot conclusie: ik beveel de Audi A6 aan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Limousine 2.0 TFSI S-LINE | SPORT | AUT | NAVI | LEDER | NL AUTO
- 2014
- 187.229 km
![Audi A6 Limousine 3.0 TDI Pro Line Plus [TREKHAAK, SCHUIFKANTELDAK, VOL LEDER, STOELVERWARMING, PDC V+A, CRUISE, CLIMATE, NIEUWSTAAT]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57699891/0-cc8910fe441b8ee94925606d3b6f17b4.jpg)
Audi A6 Limousine 3.0 TDI Pro Line Plus [TREKHAAK, SCHUIFKANTELDAK, VOL LEDER, STOELVERWARMING, PDC V+A, CRUISE, CLIMATE, NIEUWSTAAT]
- 2012
- 247.640 km

Audi A6 Avant 4.0 TFSI S6 quattro Pro Line Plus Stage 1 Pano
- 2013
- 174.714 km