Audi A6 Avant 2.0 TDI 177pk (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.0 TDI 177pk |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 79.000 km |
flitsend wit
- 200 km
Na sinds januari dit jaar een aantal voorloop auto's gereden te hebben: C5 7.000 km, S Max 2.000 km, A6 Sedan 9.000 km, is nu eindelijk de door mij bestelde A6 avant geleverd. Daar het een Duitse auto is, en de pakketten tussen Duitsland en Nedeland niet overeenkomen, hier de belangrijkste specificaties:
- A6 Avant 2.0TDI Multitronic
- Wit
- Panorama sunroof,
- Xenon plus
- Sportstoelen met alcantara/leer
- Stoelverwarming voor
- MMI Navigatie,radio,hands free
- Audi sound systeem
- Sportstuurwiel
- Inklapbare buitenspiegels
- Parkeerhulp+ met achteruitrijkamera
- sport onderstel(sport 20mm lager)
- 18" velgen V design
de eerste indruk, het is een zeer mooie harmonisch vormgegeven auto zowel exterieur als interieur met perfekte afwerking.
He interieur met zwart alcantara/leer is mooi en door het panorama dak is het niet te donker.
Ik ben een paar dingen vergeten te bestellen zoals een elektrische achterklep.
Gezien de CO2 policy van het bedrijf kon ik geen V6 diesel bestellen, de voorloopauto was wel een v6 dus het is nog wennen aan het motor geluid. Multitronic(cvt) is ook wennen, maar werkt goed, en het start-stop systeem werkt perfekt.
De eerst 1000 km zitten er op
- 1.000 km
Ik begin aan de auto te wennen, en ben tot nu toe zeer tevreden met mijn keuze. De keuze zelf ging tussen: Audi Q5, BMW 5 Touring, BMW X3, MB E Klasse Kombi. De SUV's vielen helaas af vanwege de gewijzigde CO2 policy van het bedrijf en de MB vind ik kwa model wat oudbollig dus bleven er 2 over. Keuze voor Audi: betere koers stabiliteit, mooier exterieur en interieur, kwaliteitsbeleving, waarbij de BMW duidelijk sportiever stuurt(nerveuzer)en ik de motor-bak kombinatie iets beter vind dan bij de Audi.
De auto zelf is zeer comfortabel, vooral door het lage geluidsniveau. Het sport onderstel icm de 18" wielen is comfortabel genoeg voor nederlandse condities.
Multitronic
Systeem werkt fijn en onopvallend, de S stand is iets prettiger en met de M stand kan men op de motor afremmen.
Wat opvalt is dat bij bepaalde toerentallen er fijne trillingen in het stuur voelbaar zijn 1500-1700 rpm en bij 2200 rpm. hoop dat dit wat minder wordt bij wat meer kilometers.
Verbruik
Over de eerste 1000 km heb ik een gemiddeld gebruik van 7,5 ltr/100 km en dit is nog dalend.
Ik ben nog steeds op ontdekkingsreis in de auto en ontdek nog steeds nieuwe funkties.
MMI
Navigatie goed en eenvoudig te bedienen,audio idem. de handsfree werkt perfekt met iphone en blackberry, ook het streamen van muziek via telefoon gaat eenvoudig. Heb echter mijn muziek nu op een SD kaartje in de tweede slot, de eerst is voor navigatie. Geluid is transparant en helder maar het ontbreekt aan voldoende bas.
Achteruitrijkamera heel prettige feature vooral nauwe parkeer kondities.
Drive selekt systeem, hiermee wordt stuurgevoel motor karakteristiek en gordels beinvloed, staat bij mij op Dynamisch. Stevig stuurgevoel, maar het ontbreekt iets aan excactheid en terugkoppeling van het wegdek, een beetje syntetisch gevoel, echter op dde autobaan zeer rustgevend.
Inrijden en gewenning
- 2.600 km
Begin steeds meer aan de auto te wennen en ook te waarderen. Heb nu een paar keer een snelle rit van Keulen naar frankfurt gemaakt en stel vast dat de auto in het snelheids bereik 180+ nog zeer ontspannen te rijden is, indien het verkeer dit toelaat.
Brandstof verbruik
Zie boven dit is over de eeste 2.600 km toegenomen tot een gemiddelde van 7.8 ltr/100km bij een gemiddelde snelheid van 70 km/h.
De motor voelt duidelijk losser aan en klimt makkelijker in toeren, ook lijkt de versnellingsbak beter te reageren op wijzigingen van de stand van het gaspedaal.
Ik rijd de automaat meestal in de stand S dan wordt er een hoger toerental aangehouden en reageert de bak veel alerter dan in D, Ook het virtueel nabootsen van een 8 versnellings automaat geeft een sportieve indruk en is prettiger voor het gehoor.
helemaal gewend
- 6.300 km
De auto maakt ongemerkt zijn kilometers en ik geniet steeds meer van het ontspannen afleggen van ongeveer 1.000 km per week verdeeld over ongeveer 700 km autobaan waarvan 200 in Nederland, 200 km over heuvelachtige buiten wegen en 100 km stadsverkeer.
Ik stel vast dat ik ten opzichte van het rijden met de volvo v70 duidelijk sneller rijdt op de autobaan. Volvo 150-160 bij vrije baan en bij de Audi 170-190 km/uur.
De Audi met sport onderstel stuurt veel strakker en geeft meer vertrouwen.
Op dit moment heb ik over 6.300 km een gemiddeld verbruik van 7.5 liter (1 op 13.3)bij een gemiddelde snelheid van 75 km/uur.
De auto voelt steeds beter ingereden aan, en ik heb nu 240 op de snelheidsmeter gezien maar vind dat wat overdreven dus zal eens met een tom tom meten.
Het audio systeem accepteerd niet alle muziek van de sd kaart, en geeft bij veel CD`s een foutmelding terwijl ze op de pc wel afgespeeld kunnen worden. Het betreft met name klassieke muziek die niet digitaal is opgenomen, en ook enkele nieuwe cd´s zoals van Birdy. Weet iemand hier een oplossing?
De eerste 10.000 km zitten er op
- 10.000 km
het rijden van de eerste 10.000 km heeft wat langer geduurd als verwacht. Ik ben iets vaker als verwacht overzee en maak daar dan gebruik van huurauto's.
Het zomerse weer laat mij veelvuldig genieten van het open dak, Ik open het als het niet regent tot een snelheid van ongeveer 110 km/uur bij iedere rit. boven 110 km/uur vind ik het windgeruis niet aangenaam meer.
De vakantie periode toont ook dat de bagageruimte van de A6 beduidend kleiner is als van de V70. dit is vooral lastig bij grotere koffers.
De auto auto is verder probleemloos waarbij me echter de stoterigheid van de vooras op slecht wegdek wel eens stoort.
Verbruik over de eerst 10.000 km is 7,3 ltr/100 km ( 1 op 13,7) bij een gemiddelde snelheid van 73 km/uur.
Het wordt weer winter
- 21.000 km
Enkele weken geleden zijn er winterbanden onder mijn auto geplaatst, door een kommunikatiefout zijn het 16" velgen met 225/60 x 16 Dunlop D3 banden. Het rijgedrag van de auto heeftzich hiermee gewijzigd.
- Meer wielspin bij het wegrijden
- Duidelijk zweveriger weggedrag zonder dat
het veerconfort noemenswaardig verbeterd is.
Heb dit gedrag geprobeert te minimaliseren
door een duidelijk hogere bandenspanning
toe te passsen(2,9 bar)
- Op hogere snelheden boven de 160 km/h
welke ik in Duitsland dagelijks rijd
komen er storende fijne trillingen door
in het stuurwiel.
- Duidelijk meer afrolgeluid.
Ten op zichte van de ook bereden Volvo V70D5 spreekt de verwarming duidelijk slechter aan en duurt het lang voordat de auto behagelijk warm is.
Verbruik blijft 7,5 ltr/100 km over 21.000 km met een gemiddelde snelheid van nu 78 km/h. er is nog geen olie bijgevuld
Auto rijdt tot nu toe storingsvrij.
Wnter zou voorbij moeten zijn
- 37.000 km
Het rijden met de A6 bevalt nog steeds goed. en de auto heeft mij nog niet in de steek gelaten. In de voorbije periode heb ik twee keer de dealer opgezocht.
een keer wegens regulier onderhoud de 30.000 km beurt waarbij mijn 2 klachten
Het slechte opwarmen van de auto in vergelijk met V70 D5, en het niet werken van de automatiche "stoeprandstand" van de rechter spiegel beide niet verholpen konden worden.
Het tweede werkplaatsbezoek was vanwege het eronderuit rijden van een deel van de onderafscherming bij een drempel.
Gedurende de winter gebruik ik wat meer de sportstand van de automaat waardoor er een hoger toerental aangehouden wordt en de auto wat alerter reageert verder gebruik ik vaker de M stand om op de motor af te remmen.
Verbruik over de gehele periode staat nu op 7,3 ltr /100 km bij een gemiddelde van 80.
Een jaar A6
- 45.000 km
Deze week ben ik een jaar in bezit van de A&. Met 45.000 km ben ik ietwat onder mijn verwachte jaar kilometerage gebleven. Gedurende dit jaar blijkt de A6 een trouwe metgezel, waarin ik me met veel plezier verplaats. Gelukkig rijd ik sinds enkele weken weer op de (18") zomer banden wat toch een exacter stuurgevoel geeft zonder negatief effect op comfort.
Ik heb de laatste weken veel snelle autobaan kilometers gemaakt waardoor zowel de gemiddelde snelheid als het gemiddelde verbruik over 45.000 km naar boven zijn gegaan. 7,6 ltr/ 100 km bij een gemiddelde snelheid van 83 km.
Tijdens eeze snelle ritten over de duitse autobanen is het toch merkbaar dat mijn auto slechts 177 pk heeft, vooral de acceleratie vanaf 140 - 200+ km/h gaat niet echt snel en de 6 cylinder uitvoeringen van A6, BMW 5 en MB E zijn hier helaas duidelijk sneller.
Met de automaat in de S stand voelt de auto iets sneller aan Dit snel rijden op de autobaan is ook de enige situatie waar ik gaarne iets meer vermogen zou willen hebben.
voor Nederland is dit echter academisch.
Verder zou ik toch weer voor de 4 cylinder kiezen omdat ik het stuurgevoel van de veel zwaardere v6 duidelijker slechter vind.
Al met al ben ik blij met mijn auto
+ premium rij eigenschappen
+ premium build en kwaliteits perceptie
+ goede ergonomie MMI
+ goede(sport)stoelen
+ stil
+ fijn panorama schuifdak
+ zuinig
+ betrouwbaar
- bagage ruimte (in verhouding tot lengte)
- lange opwarmtijd motor
- stoterig op slecht wegdek (vooral vooras)
- xenon kon beter
Detail problemen nog niet opgelost
- 53.000 km
mijn A6 heeft in de specificatie een buitenspiegel aan de rechterzijde welke bij achteruitrijden dient te kantelen. Dit is echter theorie omdat het noch nooit gewerkt heeft. Laatst heeft de auto TWEE DAGEN bij de dealer gelogeerd zonder dat dit opgelost is. Ik hoorde bij de dealer dat meer A6'n hier problemen mee hebben? Mijn andere klacht het langzaam opwarmen van de auto vanuit koude toestand was "normaal". Maar veel slechter dan onze Volvo V70 D5.
Daar ik een nieuwe werklokatie heb zie ik een verandering positieve verandering in het gemiddelde verbruik. Van 15 km over heuvelachtige landwegen naar 40 km over autobaan/ stad autobaan met veel files in het roergebied. 5,8-6,5 ltr/100 km voor woon werk verkeer vind ik goed. Het gmiddelde verbruik over 53.000 km is nu 7,1 ltr/100 km.
A6 1,5 jaar in bezit
- 70.000 km
het is zeer lang geleden dat ik zoveel km's met een auto afgelegd heb. En ik denk dat dit gewoon de beste auto is die ik ooit gehad heb.Absoluut geen storingen of opondhoud door de auto. Ik zal tot begin februari nog enkele duizend k's met de auto rijden en dan wordt hij vervangen.
De algehele indruk van de auto is nog steeds als nieuw zowel het interieur als het exterieur. Ik heb een kras op de bovenkant van de bumper en een en een aan de onderkant van de spoiler that is all. An de binenkant zijn er geen slijtplekken niet op het leer maar ook niet op het alcantara.
De auto rijd als vanouds, met nu weer de winterbanden eronder.
Verbruik over 70.000 km 7,1 ltr /100 km (1 op 14,1) bij een gemiddelde snelheid van 76 km/uur. waarbij ik meer dan 90% in duitsland gereden heb. Op een recente trip in Zweden was het verbruik 5,7 ltr(1 op 17,5).
Ik zou de auto zo weer bestellen waarbij ik aan de specificatie een automatisch openende achterklep en een advanced cruise control zou toevoegen.
Auto wordt ingeleverd
- 79.000 km
Begin net aan de laatste week me mijn Audi. Gedurende de laatste kilometers heb ik problemen met het panoramadak gekregen. Het dak begon windgeruis te producerenbij hogere snelheden en het dak kon alleen met manuele hulp gesloten worden. Dit laatste is door de dealer opgelost, het windgeruis is nog steeds aanwezig.
In totaal 19 maanden heb ik 79.000 km met deze Audi naar volle tevredenheid gereden, en zoals reeds eerder geschreven zou ik de auto direkt weer in ongeveer de zelfde specifikatie bestellen, met als toevoegingen: elektrisch openende achterklep en 18" winterbanden.
Ik ga Duitsland verlaten en beweeg me richting oosten naar de omgeving van Praag. Dit brengt ook een nieuwe auto maar daarover in een later stadium meer
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.