Audi A6 Avant 1.8 5V Turbo (1998)

autoreview

Audi A6 Avant 1.8 5V Turbo (1998)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 1.8 5V Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf174.819 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Met 4 collega’s die Audi rijden was mijn blik enigzins gekleurd toen ik op zoek ging naar een auto. Ik woon sinds enkele maanden in Zweden, waar een auto bittere noodzaak is aangezien alles zo ver uit elkaar ligt. Omdat ik van duitse degelijkheid hield, ging ik op zoek naar een Audi A6 of een BMW 520i. Flinke auto’s voor zo’n jongeman zult u denken, maar autorijden in Zweden is nog leuk. Hier kom ik later op terug.

Op de Zweedse marktplaats stuitte ik op de auto die enkele dagen later de mijne zou zijn. Een brandweer-rode Audi A6 1.8T Avant, 1998, dealeronderhouden, alle boekjes aanwezig, 17’ met zomerbanden en 15’ met winterbanden (beide origineel Audi lichtmetaal), nieuwe apk, net een beurt gehad. Klonk als muziek in de oren. Al dit moois stond te koop voor omgerekend een kleine 7000€. En hier komen we bij het gedeelte waarom autorijden in Zweden nog leuk is. Geen BPM, dus flink goedkopere auto’s. Het gebrek aan BPM en het feit dat er hier meer A6’en rondrijden dan in NL zorgt er voor dat vergelijkbare modellen soms wel 4000€ goedkoper zijn dan in NL. Een korte inspectie van Marktplaats liet mij zien dat voor vergelijkbare modellen je hier in NL al gauw 10.000€ kwijt bent. En dan de wegenbelasting; die bedraagt voor mijn auto 190€ per jaar, terwijl hij in NL 160€ per 3 maand zou zijn. En tot slot de verzekering: Allrisk zou me in NL 170€ per maand kosten, terwijl ik hier 60€ kwijt ben. Tel hier bij op dat benzine hier 1.03€ de liter kost en u zult snappen dat ik over het algemeen met een glimlach rondrijd.

Dan de auto. Toen ik hem op het internet zag was ik vrijwel gelijk verkocht, ookal stond er maar 1 foto bij de advertentie. Met 2 collega’s met ervaring in het autohandelen ben ik die kant op gegaan, en hebben we de auto uitvoerig bekeken. En we werden niet teleurgesteld. Aangezien de auto in Zweden verkocht is (geen import uit duitsland wat je hier erg veel ziet) was hij volledig na te trekken. APK rapporten incl. km-standen, vorige eigenaars, etc. Ook hieruit bleek dat het een goede auto was, er was niet met de km-teller gesjoemeld. Bij nadere inspectie bleek de auto zowel van buiten als binnen in bij

PROBLEMEN

De auto kent 2 probleempjes momenteel. De eerste is dat de sproei-installatie van de voor- en achterruit niet werkt. De koplampensproeiers werken, maar die zitten op een andere pomp. Een nieuwe pomp is in bestelling, en dat gaat me ongeveer 50€ kosten.

Het tweede probleem is een iets vervelender item: De elektrische ruitenbediening aan de bestuurderskant kent kuren. Het mechanisme waarin de ruit hangt heeft wat speling, waardoor de ruit iets kantelt als hij omhoog gaat en klem komt te zitten. Vervolgens denkt het veiligheidsmechanisme dat er kindervingertjes tussen zitten, en draait de ruit doodleuk weer naar beneden. Ik ben hiervoor al bij de garage geweest, en die wisten mij te melden dat het een bekend probleem was bij A6. Het hele mechanisme zal vervangen moeten worden, een prijsopgaaf volgt nog, maar hij wist me te melden dat het wel wat meer zou kosten als de ruitensproeierpomp.

Dit zijn echter de enige problemen die de auto heeft, voor de rest zit alles degelijk in elkaar en vertoont hij geen kuren. Nu heb ik de auto nog maar een week, hopen dat het zo blijft! Nu alleen die afzichtelijke Nokia carkit er nog uit halen...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.