Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

autoreview

Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

Signalement

UitvoeringA6 45 TFSI Business Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst12.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste jaar A6

  • 12.500 km

Een Audi had ik nog nooit gehad en aangezien de lokale dealer een mooie aanbieding had voor de A6 45 Tfsi Business Edition de knoop doorgehakt en een exemplaar gekocht. Normaal gezien zou ik weer een BMW genomen hebben, maar het huidige design is aan mij niet besteed met die overmaatse nieren en de vreemd ogende digitale cockpits bij BMW.

De auto opgehaald op het afgesproken tijstip en maar eens een paar uur in de auto doorgebracht om alle functies uit te proberen en vertrouwd te raken met de schermen voor entertainment en klimaat. Alles laat zich vrij makkelijk bedienen en voor een touchscreen is het erg goed, maar mis stiekum wel de 'Idrive' knop van de BMW, want dat werkt gewoon beter. Navigatie is prachtig en zeker als je Google earth projecteerd op het scherm.
De virtual cockpit is grafisch erg mooi en je hebt legio mogenlijkheden om de informatie te projecteren die je het belangrijkst vindt.

Aangaande bediening weinig te klagen. Op het stuur zitten de meeste belangrijke functies (radio, volume, virtual cockpit settings) en er is ook een draaiknop voor volume op de midden console. Het enige wat eigenlijk mist is zo'n zelfde draai knop aan de linkerkant voor de temperatuur, dan hoef je echt tijdens het rijden niet aan de schermen te zitten en zo de aandacht van de weg af te halen. De cruise contoll zit achter het stuur op een aparte hendel net als (vroeger) bij Mercedes. Bediening even wennen, maar daarna gaat het als vanzelf. Het enige wat ik nog zou wensen (ik ben verpest door vorige BMW) is een head-up display, want alle info geprojecteerd op de voorruit is toch een tikkie beter dan de virtual cockpit.

Verder de stoelen zitten goed met voldoende zijdelingse steun en een goede positie achter het stuur is voor iedereen te vinden. Ook achterin is de ruime meer dan royaal te noemen en kunnen volwassenen het een hele lange tijd uithouden.

Als laatste wil ik het het systeem noemen mbt in en uitstappen. Wanneer je de auto uitzet en de deur open doet, dan gaat de stoel automatisch achteruit, waardoor ik met mijn 1.89m mijzelf langs de B stijl moet wurmen om uit te stappen. Aangezien de stoelen electrisch zijn met memory functie, waarom ook niet het stuurwiel? Bij BMW beweegt het stuurwiel van je af wanneer je uitstapt en dat werkt beter, ook al moet je wel een heel fors postuur hebben om deze optie te kunnen waarderen. Gelukkig kan je het uitzetten in de settings, dus dat gedaan.

Nu het rijden. Als voormalig Mercedes en BMW eigenaar was ik al op de hoogte dat in een Audi met voorwiel aandrijving niet de rijbeleving geeft dan de de andere Duitse merken met achterwiel aandrijving. De A6 koop je voor het comfort en niet voor de sportieve inslag, dus in principe zou het niet zoveel uit moeten maken.

Met normaal woon werk verkeer is de Audi een oase van rust en met de standaard goede audio (in BMW is de standaard Audio erg sumier) is het een heerlijke comfortable kilometer vreter en laat zich op hogere snelheden makkelijk besturen. De 2 liter turbo in combinatie met de 7 traps versnellingsbak doen hun werk ongemerkt en absoluut geen klagen over.

Alleen sportief rijden is er absoluut niet bij. Eigenlijk zou de 45Tfsi standaard AWD moeten hebben, want 245pk op de voorwielen alleen is teveel. Stoplicht sprint is bijna niet te doen aangezien de voorwielen direct doorspinnen ondanks de Pirelli P zero sloffen die eronder zitten. Als zou ik nu deze A6 kiezen met FWD dan als 40Tfsi met 190PK, dat is meer dan genoeg. Gevoel in het stuurwiel is ook niet aanwezig en heb als verglijk nog een een rondje gereden in de BMW 520i (F10) van een collega. Audi fans zullen dit niet waarderen, maar de BMW wint het (vorige F10 model) met vlag en wimpel mbt sportieve rij eigenschappen (Sprint / Stuurgevoel / Bochten).

Heb ik dan spijt van mijn aankoop? Nee dat niet, want de nadelen van FWD wist ik vantevoren en is een feit, waar dan wel weer meer ruimte in het interieur tegenover staat vergleken met de concurrentie.

Nu het eerste jaar bezit van de A6. In de huidige Corona tijden rij ik een stuk minder voor mijn werk en ook reizen met de auto is minimaal.

De meeste kilometers zijn woon/werk verkeer en dat is een mix tussen voornamelijk lokale 80km wegen en 120 km rijkswegen. Het verbruik is gemiddeld 8.7 liter op de 100km en dat is redelijk voor het formaat / gewicht van de auto. Om echt zuinig te rijden moet je echt wel je best doen inclusief start/stop systeem of lange afstanden, dan zakt het verbruik tot rond de 7 liter per 100km.

Punt van kritiek is met parkeren. De auto is uitgerust met een 360 camera systeem en dit werkt erg mooi. De sensoren zijn alleen te gevoelig afgesteld en piepen naar hartelust en dat is wel eens irritant. Er is zeker nog een halve meter ruimte over als het continu signaal afgaat na het indringende piepen.

Aan de andere kant positief punt is de dode hoek waarschuwing systeem, dat er een oranje lamp in de spiegekap behuizing oplicht wanneer er verkeer in je dode hoek zit. Dit systeem zou van mij standaard op iedere auto mogen zitten. Lane assist werkt ook goed, maar ben zelf geen fan van dat systeem, dus heb dit niet aanstaan.

De eerste 8 maanden geen enkel probleem met de auto tot ik de motorkap open deed om te kijken of daar alles in orde was. Tot mijn verbazing zag ik het koelvloeistof niveau bijna op het minimum staan. Nadat de auto afgekoeld was de dop eraf gedraaid om eventueel druk verschil uit te sluiten. Peil bleef net boven het minimum staan, dus afspraak gemaakt bij de Audi workshop. Aldaar hebben ze een druktest uitgevoerd, maar daar kwam helaas niets uit. Als het vloeistof niveau weer omlaag zou gaan moest ik mij gelijk weer melden. 1 maand later weer een afspraak gemaakt aangezien de koelvloestof weer 1.5cm gezakt was in het reservoir. Volgens de lokale Audi garage was dit niet genoeg en zouden ze er bij de eerst volgende beurt naar kijken in 3 maanden.

2 weken geleden is mijn A6 voor de eerste reguliere beurt (service package) geweest en na afloop stond alles netjes gespecificeerd op de uitdraai, behalve dat er weer koelvloeistof bijgevuld was (even de kap opengedaan om te checken). De beste man hier op aangesproken en die bleef volhouden dat het totaal geen probleem is. Ik denk het mijne ervan en heb het idee dat de auto met pappen en nathouden de garantie periode doorgeholpen wordt en daarna is de eigenaar de klos voor het volle pond. Dit heeft helaas mijn vertrouwen in de lokale Audi dealer wel scherp gezet. Begin 2022 ga ik dan maar voor een andere auto kijken, al heb ik nog geen idee wat het zal worden. Door de service van de lokale dealer zal het geen Audi worden en als het wel een Audi is, dan inclusief Quattro. Tot die tijd hoop ik nog heel wat probleemloze kilometers te maken en zelf maar een fles koelvloeistof aanschaffen om bij te vullen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.