Test: Audi A6 50 TDI quattro

Traditiegetrouw

Audi A6 50 TDI quattro
Audi A6 50 TDI quattroAudi A6 50 TDI quattroAudi A6 50 TDI quattroAudi A6 50 TDI quattroAudi A6 50 TDI quattroAudi A6 50 TDI quattroAudi A6 50 TDI quattroAudi A6 50 TDI quattro
AutoWeek 36 2018
AutoWeek 36 2018

Je leest het in AutoWeek 36 2018

In deze tijden van Tesla’s, I-Paces en E-trons worden zakelijke rijders dagelijks verleid tot het overstappen naar elektrisch rijden, maar het traditionelere deel van het hogere segment heeft zeker niet stilgezeten. De volledig nieuwe Audi A6 mag zich hier bewijzen als sedan met een ouderwets dikke dieselmotor onder de kap.

De dagen dat zakelijke rijders écht zakken vol met geld kregen als ze in een Tesla Model S stapten, zijn wel voorbij. Toch valt er dankzij 4 procent bijtelling nog veel voordeel te halen voor wie overstapt op elektrisch. Kiezen voor een traditionele zakensedan is daarmee veel minder dan enkele jaren geleden een vanzelfsprekendheid, het is nu eerder een bewuste keuze. Wie die keus maakt, zegt echter zeker niet resoluut ‘nee’ tegen elektrificatie, want hybridetechniek is ook in dit deel van de markt niet meer weg te denken. De Audi A6 beschikt zelfs standaard over een mild-hybrid systeem in de vorm van een 48V-startmotor/dynamo die in staat is remenergie op te slaan om daarmee bij het accelereren de verbrandingsmotor te ondersteunen. In het geval van de introductieversie 50 TDI is dat een 3.0 V6 TDI met 286 pk en 620 Nm. De C8-generatie van de A6 wordt er, net als zijn merkgenoten, door velen van beticht te veel op zijn voorganger te lijken, maar slaagt er tegelijkertijd in om op te vallen. Om één of andere reden spreekt het snaarstrakke Audi-design met name jongeren aan. Dat nieuwe komt net als bij de iets eerder gepresenteerde A8 en A7 onder meer tot uiting in strakkere vouwen, sterk geaccentueerde wielkasten en een bredere grille.

Kil

De grootste revolutie vond echter niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant plaats. De MMI-draaiknop die bij Audi jarenlang de basis van het bedieningsconcept vormde, heeft plaatsgemaakt voor twee touchscreens die indien gewenst door ‘haptische’ feedback aanvoelen als fysieke toetsen. De schermen zijn gevat in een brede rand van glimmend materiaal. Dat is vlekgevoelig, maar indien gepoetst wel strak. Brede aluminium banen, vrijwel onzichtbare naden en mooie details maken het Audi-binnenste tot een modern ogend geheel, maar het blijft wat aan de kille kant.

Het hoofdscherm van de Audi is vrij laag geplaatst en moet bovendien nog worden aangeraakt, wat meer oplettendheid vraagt. Verder zijn we vaak lang op zoek naar de gewenste functie. Dat komt onder meer doordat Audi bij de laatste generatie van het MMI-systeem kennelijk zo veel mogelijk fysieke knoppen wilde elimineren. Waar voor iets eenvoudigs als het instellen van de dashboardverlichting in het verleden een kleine draaiknop werd gemonteerd, zit deze functie nu diep in het instellingenmenu verstopt. Ook de klimaatbediening is volledig digitaal en neemt vrijwel het hele onderste scherm op de A6-middenconsole in beslag. Daar zitten bij Audi vrijwel altijd de temperatuurknoppen en hoewel dat op zichzelf prettig is, betekent het ook dat de toegevoegde waarde van het scherm beperkt is. Alleen als er een navigatiebestemming moet worden ingevoerd, verdwijnt het ‘klimaatpaneel’ om plaats te maken voor een toetsenbord of schrijfveld.

Comfort voorop

De Audi A6 is een auto voor echte kilometervreters, dus de zitpositie is vanzelfsprekend goed voor elkaar. Wel is het raadzaam om je goed te verdiepen in de stoelkeuze. Zo zijn bij Audi zijn uitgebreider verstelbare exemplaren leverbaar. Een aanrader, want de term ‘comfort’ past een stuk beter bij de A6 dan ‘sport’. Audi stelt dat het rijgedrag op verschillende punten is aangescherpt, 
maar met een eerste draai aan het wat gevoelloze, licht bedienbare stuurwiel wordt duidelijk dat het karakter van de A6 niet is veranderd. Dat betekent dat de auto je niet méér bij het rijden betrekt dan strikt noodzakelijk, maar tegelijkertijd prima zijn werk doet. De testauto is uitgerust met alle opties op onderstelgebied, zodat we onder meer beschikken over instelbare luchtvering en vierwielbesturing. Opvallend genoeg zijn korte richels zelfs in de Comfort-stand goed voelbaar, maar de A6 is toch erg comfortabel. Verder laat de auto zich, mede dankzij de Quattro-vierwielaandrijving, ook op hoge snelheid zonder morren van koers veranderen en is er eigenlijk geen omstandigheid te vinden waar de Audi zich niet uit weet te redden. Op hoge snelheid is er niet veel merkbaar van de vierwielbesturing, maar tijdens het manoeuvreren leveren de tegensturende achterwielen een prettig kleine draaicirkel op. De Audi beschikt over een achttraps ZF-bak, maar die houdt versnellingen hier wat lang vast en twijfelt soms even als er ineens meer vermogen wordt gevraagd. De 3.0 V6 TDI is een heerlijk blok, al klinkt de Audi wat ‘dieselig’. De samenwerking met het mild-hybrid systeem gaat in de A6 soepel; dat de motor zichzelf soms tijdelijk uitschakelt, is alleen te zien als de naald van de toerenteller bij gas los ineens naar het nulpunt zakt. Dat kan de auto zelfstandig besluiten, want naast het aanhouden van de rijstrook en het aanpassen van de snelheid aan voorliggers is Audi’s nieuwste sedan in staat om zichzelf aan de geldende snelheidslimiet te houden en zelfstandig af te remmen voor bochten, rotondes en afritten. In de file kan de bestuurder zelfs het stuur tijdelijk uit handen geven. Toch kan de Audi op dit vlak nog wel wat verfijning gebruiken. Het automatisch overnemen van de snelheid gebeurt bij de overvloedig aanwezige bewegwijzering in Nederland wel eens ten onrechte en het optrekken na een bocht duurt nét te lang, waardoor de hulpjes in de praktijk vaak niet bepaald rustgevend werken. Ook maant de rijstrookassistent geregeld tot het beroeren van het stuurwiel als we dat stuur al stevig met beide handen vasthebben. Het goede nieuws is dat veel hulpmiddelen uitgebreid instelbaar en/of uitschakelbaar zijn, maar dat geldt niet voor de adaptieve cruisecontrol. De Audi houdt dus altijd automatisch afstand bij gebruik van de snelheidsregelaar en hoewel dat op papier erg veilig is, leidt dat in druk verkeer soms tot lastige situaties.

Onontkoombaar

Wie vaak veel spullen moet verhuizen, kan beter voor een A6 Avant gaan, maar ook in de sedanversies kan veel bagage worden verstouwd. De testauto beschikt over een kofferbak van 530 liter. Binnenin de auto is het goed toeven voor vier volwassenen, en de ver naar voren geplaatste motor van de Audi levert achterin duidelijk winst op in de lengte. De A6 staat voor € 120.341 in de boeken. Een ongelooflijk bedrag, maar er is zoals in dit segment gebruikelijk voor enkele tienduizenden euro’s aan opties gemonteerd. ‘Kaal’ kost een A6 50 TDI € 78.800. Een aantal optiepakketten is eigenlijk onontkoombaar, waardoor de prijs rap oploopt. Bij Audi kom je al snel uit bij het pakket Pro Line Plus. Voor € 6.900 horen comfortstoelen daar niet bij, maar krijg je wel leer, stoelverwarming, matrix-ledkoplampen en nog wat fijne zaken. Tel er nog een paar losse zaken bij op en je komt zonder enige moeite op een zescijferig bedrag uit.

Oordeel

4 sterren

De nieuwe Audi A6 is helemaal bij de tijd en maakt indruk met een strak uiterlijk, een dito interieur en een aantal interessante innovaties. Tegelijkertijd is het nieuwe MMI-systeem zeker niet in elk opzicht een verbetering en missen de rij-assistenten wat verfijning. Het grootste probleem van de A6 is echter de sterke concurrentie.

Signalement

Merk Audi
Model A6 50 TDI quattro
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 78.800

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6, mild-hybrid
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 210 kW / 286 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 620 Nm bij 2.250 tpm
Inhoud brandstoftank 73 l
Lengte / breedte / hoogte 4.939 mm / 1.886 mm / 1.457 mm
Wielbasis 2.924 mm
Massa leeg 1.800 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s (fabrieksopgave: 5,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,9s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km (fabrieksopgave: 5,5 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 182 g/km

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.