Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019) #3

Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019)
Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019)Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019)Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019)Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019)Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019)Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019)Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019)Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019)Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019)

UitvoeringA5 Sportback 35 TFSI sport
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019

Audi A5 Sportback S-line

Na vele auto's te hebben bekeken zijn we uiteindelijk op deze Audi A5 Sportback uitgekomen.

Onderstaand de lijst van bekeken auto's in volgorde van bekijken:
VW Tiguan Allspace Highline R
Skoda Supurb Sportline
Audi A4 Avant S-line
Audi A6 Avant S-line
Audi A5 Sportback S-line

Wat een verschil in autodealers trouwens zeg!

Maar goed we zijn dus voor een A5 sportback gegaan. Niet een echt logische keuze met een gezin van drie kinderen (2, 6 en 10 jaar). We hebben dan ook puur een keuze vanuit "emotie" gemaakt. Continu in de showroom werden onze blikken naar de A5 getrokken. De A6 was echt een veel meer praktische keuze geweest los van de meerprijs natuurlijk.

We zijn gewoon gaan rijden en hebben gepast en gemeten. We hebben twee andere autostoeltjes gekocht en voilá het passte allemaal prima. Onze vorige auto's waren een Supurb en Passat beide stations. Als je deze auto's als referentie neemt is alles klein ;p.

Opties:
35 TFSI S-tronic
Kleur: Manhattan Grey Mettalic
Pro line S
S-line
S-line exterieur
Audi smartphone interface
Audi sound system
Buitenspiegels elektrisch verstel-, verwarm- en inklapbaar
Driespaaks lederen stuur, multifunctioneel plus, afgevlakt
Geen model- en technologieaanduiding
Stoelverwarming vóór
USB-oplaadaansluitingen achter
Audi A5 dakdragerset

Op Audi.nl is de configuratiecode: A7Q7SUDJ

We hebben voor de kleur manhattan gekozen omdat we deze erg mooi vonden en omdat zo'n beetje iedereen die een S-line heeft kiest voor de Daytona pareleffect lak. Dit is natuurlijk duurdere lak, maar krijg je op de S-line voor de prijs van metallic lak. Manhattan grey is net wat donkerder. Zit misschien wel tussen daytona en zwart in.

De eerste KM's:
Wat een mooie auto hebben we opgehaald. Van binnen en buiten goed afgewerkt. Geen rammeltjes geen restverpakking niks. Echt uit de kunst. Mag je ook wel verwachten trouwens.

Wat een heerlijk strak geveerde wagen is dit. Zeker met die 19 inch eronder een plezier om op de snelweg te rijden en even lekker rap de afritten te nemen. De S-tronic schakelt lekker soepel. In de S-stand lekker fel en niet "bokkerig" dit was in de Supurb echt anders. Daarbij geeft de motor een lekkere brom en zeker bij het schakelmoment een fijn overgangsgeluid. Ik heb nog niet de topsnelheid behaald, maar heb het vermoeden dat hij dan evengoed nog strak op de weg ligt.

Momenteel ben ik nog even goed het verschil aan het ontdekken met de driveselect. Ik zit momenteel in Zuid-Frankrijk. Op de snelweg in de dynamic stand en op de binnenwegen in de comfort stand. De binnenwegen in de dynamic stand zijn niet het meest comfortabel, maar desondanks naar mijn idee ook best te doen. Het verbruik (met een dakkoffer) zit op 1:10. Geen zuinige score, maar we touren hier veel door de bergen en dat vraagt natuurlijk ook het een en ander aan brandstof.

Ik vind het MMI systeem prettig werken. We hebben nu de proefperiode met google maps geactiveerd. Dit navigeert prettig en is ook in het display tussen de klokken te zien. We hebben ook carplay en daar zie je eigenlijk het zelfde ook de streetview optie etc. Alleen krijg je dan geen weergave in het tussen display. Ik vind het abonnement daarmee het geld niet echt waard.

Van te voren hadden we gedacht dat de kinderen op de lange afstand naar Frankrijk niet echt lekker zouden zitten, maar het tegendeel is waar! We hebben de rit geëvalueerd en zijn tot de conclusie gekomen dat ze heerlijk hebben gezeten. Gelukkig maar!

De sportstoelen zitten erg comfortabel. Meestal op zo'n lange rit ervaar je op een gegeven moment toch wat pijn in de rug. Nu helemaal niet. Echt een pluspunt. Had ik namelijk niet verwacht. De bagageruimte vind ik prima in te delen. Ook dat had ik niet verwacht. Met harde koffers wordt het denk ik een ander verhaal, maar met reistassen lukt het allemaal prima.

De LED verlichting vind ik erg fijn en helder. Op de supurb zat Xenon en op de Passat hadden we ook LED verlichting. Vanaf nu niks anders meer voor ons dan LED.

De dakdragers zijn mooi vormgegeven en zitten naar mijn idee prima op de auto. Ik vond het zelf wat link om ze te plaatsen dus ben even naar Audi Amsterdam gereden om deze te laten plaatsen. Werd gedaan onder het mom van service. Perfect! Een dakkoffer is voor ons wel een must op vakanties.

Wij hebben gekozen voor een upgrade van het geluidsysteem. B&O vonden we wat overdreven en het standaard geluidsysteem vonden we erg slecht. Het audi sound system is prima. Je kan echter weinig instellingen aanpassen. Het subwoofer level kan je ook niet aanpassen en dat vind ik persoonlijk wel jammer.

Wat ik verder mis, is de automatisch parkeerrem die inschakelt als de motor uit gaat. Ik krijg het in ieder geval niet voor elkaar.

Kortom we zijn dik tevreden met deze auto en verwacht veel plezierige kilometers te hebben. Wat ook leuk is en tevens een compliment zijn toch de veelal omdraaiende hoofden.

Dit is mijn eerste review hier. Mocht je vragen hebben stel ze gerust (niet te technisch :p)

PRIVATE LEASE Audi A5