Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 190pk sport (2017)

autoreview

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 190pk sport (2017)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 2.0 TFSI 190pk sport
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf37.100 km
KM-stand laatst88.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Intro van A5

  • 39.900 km

In mijn laatste update over mijn Audi S3 gaf ik al aan op zoek te gaan naar een A5 Sportback…. En dat is wat sneller gegaan dan ingeschat. Was mijn hobby maar kerstkaarten maken van theezakjes geweest………… pffff. Spoiler alert: het is allemaal luxe gelul.

Geen nieuwe A3/S3
De reden om afscheid te nemen van de S3 was eerlijk gezegd omdat ik na 2 jaar het leuk vond om iets nieuws te gaan rijden. Kijk naar mijn review historie dan weet u genoeg. Behalve de Alfa Spider, die heb ik al wat langer. Eerlijk gezegd ook afscheid vanwege het totale kostenplaatje en met name toekomstige afschrijving vanwege de kilometers (nu was hij nog heel serieus geld waard). Ook de inmiddels zeer beperkte bruikbaarheid van het vermogen in Nederland met max 100km/h. Ik reed laatst vanuit Duitsland met 265km/h op de teller naar Venlo. Ik dacht toen: waarom rij ik zo’n debiel snelle auto in NL met alle bijkomende kosten terwijl je er zelden van kunt genieten. Als je rijbewijs je lief is.

Ik ben ingegaan op de uitnodiging van Audi Amsterdam om direct na lancering te proefrijden in de nieuwe A3. Reed prima. Een beetje zoals een nieuwe iphone. Leuk om te hebben, niet vernieuwend. En toen kwam de klap: een nieuwe A3 1.5 S-tronic in S-line uitvoering met wat smakelijke opties kost 53K voor een 150pk. Na de berekening van de nieuwe A3 direct proefgereden in een A5 Sportback. Gewoon om eens te ervaren hoe een stap hoger op de ladder aanvoelt. Ik heb het altijd een mooie auto gevonden, ook de eerste generatie. Een A4 maar dan stouter. Het voelde als een heel serieuze auto. Maar tja, een nieuwe A5 op smaak brengen gaat ook tegen de 65K. De occasionmarkt voor dit 2017 model begint op gang te komen. De zoektocht naar een jong gebruikte A5 Sportback vanaf 2017 was geboren.

Welke A5 dan?
Heel even gekeken naar een S5 maar de redenen die ik had om de S3 weg te doen maken die keuze totaal nutteloos. Bescheidener dan een S5 is prima maar een 1.4TFSI ging het zeker niet worden. Ik ga niet in een 1.4 staafmixertje rijden na een S3.

Vereiste specs: Absoluut een S-Line. Minimaal dus een 2.0TFSI. De 35TFSI was geen bezwaar want heeft hetzelfde blok als de 40 TFSI 190pk (tunen). Ook vereist: parkeerhulp plus. Ik begrijp niet dat er iemand bezuinigt op parkeersensoren rondom op een formaat auto als de A5. Een vroege wel of niet MHEV maakt me niet zoveel uit. Ik heb mijn karma punten voor het milieu al verspeeld (zie overige reviews), dat ga ik met geen Tesla meer inhalen.

Proefgereden in een 40TFSI en ik moest bekennen: voor 95% van de tijd is 190pk all you need. Ook als occasion is die motor goed beschikbaar. De sterkere 252pk Quattro is matig goed beschikbaar met lage km stand binnen mijn budget. De keuze dus: meer vermogen met een hogere km-stand en minder uitrusting…..of een 190pk goed in de opties en lage km-stand….. En ook graag bij een beetje fatsoenlijk autobedrijf of Audi dealer. Ik ga voor dit soort geld niet naar schimmige handelaar in caravans die toevallig nog een A5 heeft staan… Het verstand begint het inmiddels te winnen van hebberigheid, voelt u al aankomen…..

Als je met deze criteria gaat zoeken dan kookt het aanbod snel in en gaat de keuze uit tientallen. Ik merkte toch dat de auto’s met virtual cockpit en/of panoramadak telkens mijn interesse trokken. De standaard 18” S-Line velgen boeiden me niet zo heel erg want die zijn te veranderen. Kleur: zolang het maar geen wit of bordeaux rood is staat elke kleur de A5 wel, met hoog op de verlanglijst Mythos zwart of Daytona grijs. Van Nardo achtig grijs had ik in mijn zoektocht naar een RS3 al afscheid genomen. Liefst met zwart optiekpakket. Ramen tinten kan desnoods achteraf maar af fabriek echt 10x mooier. Zilver stond niet op mijn verlanglijst maar 3x raden………

Kortom…..ik ben niet kieskeurig haha. Enige zelfspot helpt de mens ontspannen leven.

Na talloze momenten op gaspedaal vond ik telkens auto’s die het net niet waren voor mij. Of gewoonweg te duur. Totdat deze voorbijkwam, medio 2017 en 37000km gelopen:

Omschrijving:
Audi A5 Sportback 2.0FSI 190pk S-tronic Launch Edition.
Kleur: Floretzilver metallic. Stond niet op de verlanglijst maar is erg mooi in het totaalpakket.

Opties:
19” multispaak design lichtmetalen velgen
Audi comfortsleutel (keyless entry)
Audi smartphone interface
Audi sound systeem
Buitenspiegels elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar
Decoratielijsten hout klavierlak zwart
Getint glas vanaf de B stijl
LED koplampen
Leder en alcantara bekleding
Lichtpakket 2 (ambient verlichting interieur)
MMI navigatie plus met virtual cockpit
Multifunctioneel stuur plus, leer afgevlakt
Optiekpakket zwart incl hoogglans zwarte spiegels
Panorama dak
Parkeerhulp plus
Pre sense basic
S-line (en alle spullen dus daarmee samenhangend, inclusief sportonderstel)
Verwarmbare voorstoelen
Wegrijassistent

Op wat assistentiegedoe na (die mij niet bevielen bij een proefrit in de 40TFSI) eigenlijk weinig te wensen over! Het bij te betalen bedrag op de in te ruilen S3 was lekker scherp dus de koop werd gesloten. Inclusief 12 maanden garantie en 4 nieuwe Audi certified Continentals eronder.

De eerste 3000km
Inmiddels de auto een dikke maand in bezit. Wat is dit anders dan een S3: van boy racer naar grown up car. Het nodigt niet echt uit tot scheuren, eerder tot relaxed cruisen en daar is de A5 bijzonder goed in. Het totaalpakket aan opties en de kleur maakt het ook een erg mooie verschijning maar dat is natuurlijk maar mijn mening. Ik krijg veel de complimenten “dikke auto, stijlvol”.

Motor, bak en afstemming:
De 2.0TFSI: zuinig en soepel. Gekoppeld aan een 7-traps S-tronic. De bak schakelt zoveel soepeler dan die in de S3 (6-traps), echt een verandering. Al sloeg de vorige geen slag mis, dit is gewoon ander karakter. Samenspel tussen motor en bak heel erg prettig. Om nog enige sportieve beleving te hebben rij ik wel veel in de dynamic stand met de bak in D. Lekkere combi. Grappig is dat het motorgeluid in de verte dan doet denken aan een roffeltje. Dat geluidje is natuurlijk zo kunstmatig als de nete maar wel leuk. Qua vermogen is 190pk prima. Ik ga deze Audi niet tunen, hou dat geld wel in m’n zak. In mijn ogen heeft tunen alleen zin als het een Quattro 252pk was geweest. Ongeveer 250 pk op alleen de voorwielen rijdt nogal onrustig weet ik uit ervaring en het karakter van deze auto past daar niet bij. Het is gewoon een fijne combinatie zoals ie nu is.

Ik lees nog wel eens commentaar op het sportonderstel dat te stevig zou zijn maar ik merk daar weinig van, ook met 19”. Het rijdt soepel zonder dat het zweeft (bah). Magnetic ride zat op de S3 maar adaptieve demping zit niet op de A5. Ik mis het niet maar ik merk wel dat de verschillen tussen de standen in Audi drive select in het onderstel niet echt voelbaar zijn waar dat bij magnetic ride zeker zo was.

Verbruik is erg netjes met 6,7ltr op 100km over die eerste paar duizend kilometer.

Interieur:
Het is Audi dus tja. Beeldschoon allemaal. In het interieur bevallen de stoelen erg goed, zeker met het alcantara (lekker stroef) en de verwarming. Qua lichtinval doet het panoramadak wonderen. Erg mooi is ook dat de zonwering daarvan zich elektrisch laat openen en sluiten. Jammer dan weer wel is dat plafondhandgrepen voorin ontbreken doordat er een panoramadak in zit. Klein leed. Het LED ambient lichtpakket zorgt voor een heel chique gloed in het donker. Ik heb m ingesteld op een paarse tint zowel voor voetenruimte, portierpanelen en oppervlakteverlichting. Het stond eerst op rood maar dan is het net of je in een bordeel rondrijdt. Althans dat zei een vriend van me en die kan het weten…

Exterieur:
De 19” multispaak design wielen staan in combi met het Floretzilver erg fraai (alert: persoonlijke smaak). Als er 18” onder had gezeten was ik naar 20” gegaan maar de boel staat zo lekker in balans nu dat ik mijzelf ook op dit vlak niet op onnodige kosten ga jagen. Het geheel aan velgen, getint glas vanaf de b-stijl, het optiekpakket zwart en het panoramadak maken het voor mij af. Wat even wennen is, is het ontbreken van een achteruitenwisser. Op snelheid blaast de luchtstroom alles prima weg maar bij stadsverkeer mis ik dat gekke ding soms wel even. De A5 oogt groter dan hij feitelijk is, door het lage gestrekte profiel. Het valt me alles mee. Iets waar ik de waarde nooit echt van inzag maar in de praktijk heel fijn is: een elektrisch bedienbaar kofferdeksel van een enorme bagageruimte. Top! Gelukkig ook goed instelbaar op zelf gekozen maximale opening. En de verlichte S-line instaplijsten…. Het is gewoon allemaal een tand meer premium dan alles wat ik eerder heb bezeten.

Virtual cockpit en MMI-plus:
Als je Audi’s reed dan is dit een mooiere versie van wat je al gewend bent. Virtual cockpit is heel erg fraai gedaan en in combinatie met het scherm boven de middenconsole geeft het een stortvloed aan informatie. Echter een (bekende) misser is wel dat als je Audi smarthone intreface met apple carplay gebruikt dat dat alleen beschikbaar is op het scherm boven de middenconsole en niet op virtual cockpit. Gemiste kans wat mij betreft, navigatie had zeker ook daarin geprojecteerd moeten kunnen worden. Of misschien doe ik iets fout…. En weet iemand raad? Let me know.

Wat ik heb vervloekt is Audi Connect: krijg dat maar eens aan de praat…. Accounts aanmaken op verschillende plekken, sleutelcodes, Audi connect codes en weet ik veel allemaal. Ik ben uit irritatie op een gegeven moment maar met telefoon, laptop en alle papieren in de auto de boel gaan configureren om mijzelf als hoofdbestuurder in te stellen etc. Na een laatste stevige vloek (van velen) werkte het en mocht ik een licentie kopen voor 250 euro om 2 jaar de functionaliteiten te mogen gebruiken. Ik heb het bij de S3 destijds voor 1 jaar gekocht en gebruikte het eigenlijk zelden… zonde van het geld als je het mij vraagt. Alleen voor de secure file informatie was het handig maar door te navigeren via apple carplay verdwijnt dat dure pluspunt. Ik laat het los, met een zucht.

Komende week worden onder garantie nog wat punten op de i gezet. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Kortom: een zeer tevreden A5 rijder hier, die hooguit even moet wennen aan wat kleine eigenschappen en de realisatie dat ik in een zeer volwassen auto rij. En dat voor een prijs waarvoor ik geen knappe Golf kan configureren, laat staan een A3.

15dkm verder, eerste beurt

  • 52.100 km

Het afgelopen jaar mede door thuiswerken slechts 13000km met de A5 gereden. En de zomervakantie met mn Alfa Spider gedaan.

Wat zijn de ervaringen
Comfortabel. Ik rij vrij veel met Audi Drive Select in de dynamic stand en de bak in sport. Goede combi en ik krijg niet het idee dat het brandstofverbruik er erg door wordt beïnvloed. Het schommelt wat rond de 7 liter per 100km. Mis ik het vermogen van mijn S3? Niet echt. Ik mis wel Quattro / haldex. Wat was ik daar snel aan gewend en mee verwend. Het hield zich - dacht ik- op de achtergrond maar nu ik geen “quattro” meer rij realiseer ik me dat het onbewust er eigenlijk altijd was.

Het start stop systeem blijft irritant. Ook met de automatische rem functie blijf ik er geen fan van. Maar dat heb ik met elke auto met start stop. Na het starten meteen uitzetten dus….

Apple CarPlay werkt nu prima door origineel Apple kabeltje, al is de bediening ervan helaas via de MMI controller. De facelift A5 heeft touchscreen en dat werkt fijner en sneller. Eigenlijk is virtual cockpit een beetje overbodig door Apple CarPlay, dat alleen op het middenscherm wordt getoond. Daar heb ik al eerder mijn verbazing over uitgesproken.

Leuke verrassing toen ik laatst stond te klooien achter de auto en onbedoeld mijn voet onder de bumper stak: blijkt mijn A5 te beschikken over Virtual Paddle (handsfree kofferbakontgrendeling). Schijnt bij de comfortsleutel to horen. Ook daar ben ik geen fan van: als die in je broekzak zit bij je telefoon of portemonnee dan werkt het slecht. Ik hou van dingen die het gewoon altijd doen en nu sta ik soms weer te graaien naar die sleutel die volgens de folder altijd in je zak kan blijven…..

De auto gaf aan een servicebeurt te willen. Ondanks dat ik de auto bij een goed bedrijf heb gekocht heb ik toch gekozen voor Audi Amsterdam. Dat is wat duurder maar wel echt volgens fabrieksschema. Dus ook preventief. Ik vind het wat waard, ook bij toekomstige verkoop of inruil.

En dat kost wat: €1200 want ook de s-tronic olie etc moest gewisseld. Gelukkig zit de auto nog in garantie bij het bedrijf waar ik m kocht: die gaan correctief een thermostaatje en wat kleine punten verhelpen die zijn geconstateerd bij Audi Amsterdam. Werk is al ingepland. Het vooruitzicht is dat ik dan pas over 30.000km weer aan een beurtje toe ben. Een veel goedkopere beurt zei Audi :)))

Als ik kijk naar de occasionprijzen die vergelijkbare exemplaren nu kosten dan heb ik vorig jaar een top deal gedaan. Twee duimen omhoog voor een dijk van een auto.

13dkm verder, lange reis

  • 65.200 km

Weer een goede 13000 km afgelegd dus tijd voor een kleine update. Geen storingen, geen onderhoud. De zomervakantie naar Toscane is dit jaar met de Audi gedaan. Eerlijk gezegd is het daar in augustus gewoon te warm om met de cabrio (Alfa Spider) open te rijden dus hebben onszelf getrakteerd op het comfort van de A5. Zelfs het panorama dak hebben we maar dicht gelaten vanwege de bloed hitte - en het kabaal ervan op de snelweg.

Ik heb de indruk dat de A5 Sportback geen populaire auto is in Italië….ik heb er maar twee ontmoet. In NL zijn ze wel populair, als ik het afzet tegen alle landen waar we doorheen reden. Die Italiaanse (en Belgische) wegen…mijn god. Dan snap ik het commentaar wel op de hardheid van het s-line sportonderstel i.c.m. 19” wielen, poh! Voor de NL wegen is het prima: wat zijn we toch verwend!

Een stevige 3600 hebben we afgelegd, met enig respect voor de snelheidslimieten en waar dat mocht en kon in Duitsland zo’n 150 km/h op de cruise control. Ik heb uit nieuwsgierigheid het verbruik maar eens secuur bijgehouden over de gereden afstand: 6,1 liter per 100 km. Dat is maar 0,6 liter dorstiger dan de gecombineerde NEDC opgave en dat vind ik een hele prestatie. 1 op 16,4 voor zo’n slagschip. Met de Alfa Spider gaat zo’n reis met rond de 1 op 12 a 13. En die lust alleen dure 98 benzine. Een korte rekensom leert dat ik ongeveer €300 aan brandstof heb bespaard door met de Audi te gaan! Dat geld is uiteraard rechtstreeks de Italiaanse restaurants in gepompt haha.

Dus voor relatief weinig geld in een A5 gereisd die echt gemaakt is voor deze afstanden. Een waar genot. Ergonomisch klopt ook alles: het zit waar het hoort en werkt zoals het hoort. De auto reduceert de inspanning zodanig dat rijden eigenlijk alleen nog maar tijd kost, geen echte moeite. Op dit soort lange ritten kan ik me voorstellen dat het Tour pakket bijvoorbeeld plezier biedt (lane assist en adaptive cruise control etc.). In Nederland met ons fijnmazige wegennet mis ik dat niet. De s-line sport stoelen zitten fantastisch al had een verstelbare lendensteun het echt af gemaakt. Die zit er niet op. Wat een pech kan een mens toch hebben…..

Ik merkte tijdens het erbarmelijke weer op de terugweg dat een paar nieuwe voorbanden geen luxe meer is. Geen schande, ze zitten er al 27000 km onder.

Al met al dus zeer tevreden met dit fraaie apparaat.

Soms zit t tegen…,.

  • 80.650 km

Sinds de laatste update niet bijzonder veel gereden want ik werk momenteel relatief dicht bij huis en ook veel vanuit huis. Best jammer want de A5 blijft zalig om in te rijden. Inmiddels de voorbanden laten vervangen. Achter nog prima profiel maar helaas……. Die bleken gecupt dus ook laten vervangen: de herrie die gecupte banden maken is echt ondraaglijk!

Van de week de A5 weer voor een longlife beurt naar Audi gebracht. Dat zou ongeveer €850 gaan kosten met wat filters en remvloeistof verversen….. tot ik werd gebeld dat er een koelwater lekkage was geconstateerd en de thermostaat en waterpomp vervangen moesten worden &€#@#!!! Met de rug tegen de muur maar akkoord gegeven en in totaal twee duizend euro lichter verliet is het pand….. Ze hebben me hier en daar wel wat proberen te matsen met de leenauto en de uren, maar het blijft een bak geld. Coulance vanuit Audi werd niet gegeven, ondanks dat het bij deze km stand wel erg vlot mijn probleem werd…

Los van Audi of welk merk dan ook….. ik begin te denken dat ik in het leven ben geroepen om alle rare kwalen bij lage km stand aan auto’s op te laten lossen zodat de volgende eigenaar er precies 0 problemen mee heeft grrrrr. Story of my life.

Ik rij nog wel even in alle comfort door om de kosten gevoelsmatig nog wat af te schrijven :-) De beurt is overigens wel te merken gelukkig. Loopt als een -kostbare - naaimachine.

Tevreden

  • 88.000 km

Een half jaar later en maar 8000 gereden ongeveer. Ik werk dichtbij en regelmatig vanuit huis. Na het verhelpen van wat schade (een scooter op m’n voorkant bijvoorbeeld - iedereen gelukkig ongedeerd - niet mijn schuld) staat ie er als nieuw weer bij.

De A5 zelf: doordat ik vrij weinig rij is dit bouwjaar vrij uniek inmiddels met deze lage kilometerstand. Zeker met deze opties. Hierdoor is het ook een auto die klopt als een bus en veegt als een nieuwe bezem. Dus misschien gewoon doorrijden? Twijfel twijfel. In privé bezit is dit de auto die ik het langst heb bereden voor dagelijks gebruik. Dat is met best een compliment aan de A5!

Toch lonkt iets nieuws…. Een soort van jeuk. En ik maak de kilometers niet die ik vroeger wel deed. Golf GTI? A3/S3 cabrio Zoiets….. Maar deze mooie A5 blijft zalig hoor, begrijp me niet verkeerd!

>> update >> de A5 ingeruild

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.