Audi A5 Coupé 1.8 TFSI Pro Line S (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 Coupé 1.8 TFSI Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Goede basismotor / vetrouwd model
- 3.000 km
Eind maart 2012 heb ik mijn Audi A5 ontvangen. Deze was begin februari besteld. Dus met een levertijd van 8 weken ben ik niet ontevreden. Bij een Sportback zal dit met deze 1.8 Tfsi motor wel tweemaal zo lang zijn, maar door de komst van de 5-deurs wordt de coupe simpelweg veel minder verkocht. De auto is geleverd door Heron.
Op mijn shortlist stonden naast de Audi ook twee andere auto’s, namelijk:
- Lexus CT200h; deze is bij mij afgevallen vanwege het gebrek aan vermogen en het feit dat hij in Den haag op iedere hoek staat. Zal dus wel een goede auto zijn, maar wel bij mij afgevallen.
- BMW 320i (2012 model); ligt qua rijligging waarschijnlijk op een hoger niveau dan de Audi A5, maar ik vind de auto gewoonweg niet zo mooi als de A5. Vooral die blut is motorkap en het interieur.
De Audi was wat mij betreft gewoonweg de mooiste, is gunstig met bijtelling en ik heb hiervoor al in een Audi gereden. Daarnaast zet Audi met het Proline S pakket een complete auto op de weg en zijn de leasetarieven in vergelijking met andere merken erg gunstig.
Naast het Proline S pakket heb ik voor de volgende opties gekozen:
- Multitronic
- B&O sound system
- MMI+ navigatie met IPod connectie
- Parkeersensoren voor
- Advanced parking met achteruitkijk camera
- Alcantara bekleding
- Inklapbare spiegels
- Zelf dimmende spiegels
- Stoelverwarming
Nu mijn ervaringen:
Motor + transmissie:
De 1.8 Tfsi motor is een basismotor met 170pk en 320nm. Het vermogen is wellicht niet hoog, maar de trekkracht is erg veel voor een dergelijk motor. Deze trekkracht is al bij lage toeren beschikbaar en daardoor trekt de auto ontzettend snel op. Van 80 naar 120 in ietsjes minder dan 6 seconden vind ik snel genoeg. En positief is ook dat de trekkracht binnen een groot toerenbereik beschikbaar blijft. Ik heb hiervoor in een A4 3.0 V6 gereden, maar ik heb het gevoel dat de A5 ietsjes sneller is. Ik denk overigens dat een multitronic bij deze motor een betere keuze is voor tussenacceleraties, omdat ik verwacht dat je bij een handbak veel moet schakelen om enigszins sportief/snel te kunnen rijden.
Bij heel snel optrekken vanuit stilstand (hoe vaak doe je dit?), heeft de motor i.c.m. de multitronic moeite om het vermogen op de voorwielen los te laten, waardoor er problemen met de grip ontstaan en de ESP continu ingrijpt. Daarbij zou de multitronic wel eens een bepalende factor kunnen hebben, en lijkt mij de handbak in het voordeel. De multitronic wil te snel opschakelen, denk ik.
De multitronic is ten opzichte van de eerste versies (2002-2003) sterk verbeterd en minder kwetsbaar voor stukken. De 8-traps automaat schakelt nog beter op en terug. Je voelt vrijwel niets van het schakelen en het rijdt ontzettend comfortabel. Alleen blijft het bij wegrijden vanuit stilstand nog altijd moeilijk om dit geheel zonder klein schokje te doen.
De multitronic heeft naast de normale D stand ook een S(port)stand. Deze is door Audi bewust zo geprogrammeerd dat je het opschakelen duidelijk voelt. Maar in deze stand schakelt de bak voor mij persoonlijk niet op de momenten waarop ik het zou doen. Dus je wordt daardoor onprettig verrast en het voelt gewoon niet natuurlijk. Dan is het schakelen met de paddels op het stuur mijn inziens veel leuker.
Vreemd genoeg is de auto in de S-stand merkbaar (en meetbaar) langzamer dan in de normale D-stand. En duurt het ook langer voordat de bak aangrijpt.
Ik overweeg de auto binnenkort te laten chip tunen om nog snellere acceleraties mogelijk te maken en het verbruik te verlagen. Dit is op het moment van schrijven nog niet mogelijk met deze motor, al beweren veel aanbieders op hun website van wel.
Een speciaal punt van aandacht verdient het start/stop systeem. Dit is gewoonweg erg irritant. Vooral bij stoplichten en die kom ik iedere dag zo’n 40 maal tegen. De motor slaat gewoon een fractie te laat aan. Dat ervaar ik als hinderlijk. En je voelt je al snel schuldig ten opzichte van de mensen achter je in de rij. Gelukkig kan het systeem uit, maar deze knop moet je bij het gebruik van de auto iedere keer opnieuw indrukken. Ik heb al geprobeerd dit via een aanpassing van de computer (middels VAGcom) aan te passen, maar tot op heden zonder succes. Ik denk trouwens dat dit probleem bij een handgeschakeld model veel minder speelt. Want in andere reviews lees ik er niets over, terwijl mijn collega met dezelfde motor en bak als ik, ook ontevreden is.
Wegligging + stuurgedrag:
Ik heb naast mijn voorgaande Audi ook een half jaar in een Mercedes C-klasse uit 2009 gereden. Dit was een achterwiel aangedreven auto, maar ik vind mijn nieuwe A5 met voorwielaandrijving niet onder doen voor de Mercedes. Voldoende grip en na een natte maand met regen achter de rug, voel ik geen centje pijn. Hij is gewoon erg koersvast. Ook in snelle bochten.
Mijn auto heeft een S-line sportonderstel en 18-inch velgen. Bewust vanwege comfort niet gekozen voor 19 of 20 inch. De combinatie die ik heb is sportief, maar toch ook comfortabel. Ik rijd veel over drempels en slecht/oud wegdek, maar de auto stuitert niet en ik heb nog nergens de bodemplaat of bumpers geraakt.
Ik heb veel negatieve reacties gelezen over de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Maar ik heb er geen enkele probleem mee. Vind het zelfs wel prettig dat de stuurbekrachtiging zo werkt. Wellicht dit bij erg sportief gebruik wel negatief opvalt, maar bij normaal gebruik geen enkel probleem ondervonden.
Verbruik:
Ik rijd veel ritjes van 20 tot 30 kilometers en dan veel door de bebouwde kom (centrum Delft/Den Haag) met veel stoplichten. Audi geeft een gemiddeld gebruik op van 1 op 14.5 binnen de bebouwde kom, maar dit haal ik bij lange na niet. Met 1 op 10.6 moet ik het voorlopig doen. Dit zal nog wel verbeteren, maar de waarde van Audi is voor mij een utopie. Dit valt dus wel tegen, al ben ik nog niet zo eens ontevreden gezien mijn afgelegde trajecten. Ik verwacht dat de normale autogebruiker veel positievere waardes kan behalen.
Over het verbruik en eventuele kosten aan onderhoud, ga ik wel updates geven.
Comfort en ergonomie:
De A5 is, in de door mij gekozen configuratie, een heerlijk comfortabele auto. Dit komt mede door de gekozen opties, maar vooral door de ergonomie en zitpositie. De sportstoelen geven een goede ondersteuning (ook voor langere mensen) en de stoel en stuur zijn altijd zo instelbaar dat een goede zitpositie altijd te vinden is. Dit vind ik zelf nog al eens een probleem met Koreaanse auto’s (Santa Fe 2006/Sorento 2009).
Qua ergonomie scoort Audi ontzettend hoog. Alles zit op de juiste plaats. Navigatie, boordcomputer en cruise control vragen om gewenning, maar dat is ook het gevolg van de vele mogelijkheden van het MMI+ systeem. Gaat ondertussen steeds beter.
Ook de degelijkheid zit bij Audi wel goed. Schakelaars en knoppen voelen stevig aan en gekozen materialen geven het interieur een warm en hoogstand karakter. RVS is echt staal en je ziet geen hard plastic. Audi staat hiermee op een zeer hoog niveau, waarbij Mercedes de afgelopen jaren mijn inziens stappen terug heeft gedaan.
Het geluidsniveau is goed, de motor is erg stil. Er is wel sprake van windruis bij hoge snelheden. Eigenlijk iets meer dan ik had verwacht/gehoopt. Maar dit blijft wel binnen de perken.
Ruimte:
Ik heb gekozen voor een coupe vanwege de sportieve looks. Natuurlijk is een sportback praktischer, maar ik vind de coupe simpelweg mooier. De coupe is ruim, maar de achterbank is leuk voor kinderen of korte ritjes. Beenruimte is beperkt en de instap is verre van optimaal. Gelukkig heeft de coupe wel een grote (vooral diepe) kofferruimte. Nadeel hiervan is dat de klep klein is, en de auto dus geen 3-deurs maar een 2-deurs is. Dat had ik al designer van Audi anders gedaan.
Een ander klein nadeel is de grootte van de deuren. De deuren zijn vooral erg lang en bij openen zit je al snel met je deur tegen de auto naast je aan. Oppassen dus!
Overigens: deze nadelen ken je bij de aanschaf van dergelijke auto, dus daar moet je dan daarna niet meer over zeuren.
Overig:
- B&O sound systeem; het geluid is goed, maar niet super. Ik ben audiofiel en dan valt het allemaal nog wel tegen. Ik weet niet of dit het de extra investering van meer dan 1000 Euro waard is.
- MMI+ navigatie; kost ook een berg extra, en ik ben blij met de extra opties als groter scherm, harddisk, 3D navigatie, etc. Ik zou deze optie altijd weer kiezen, maar waarom is dit niet standaard zoals bij veel andere merken;
- Advanced parking plus; de achteruitrijcamera geeft een duidelijk beeld en met lijnen geeft het scherm aan hoe je koers is en hoe je moet bijsturen. Het is even wennen, en bij de eerste keren was ik erg sceptisch, maar nu wil ik niet meer zonde. Ook erg prijzig.
- Alcantara; de Proline S heeft standaard een bekleding van leer en stof, maar voor een relatief klein bedrag wordt het stof ingeruild voor alcantara. Dit zit en voelt erg lekker, en het oogt erg exclusief. Wat mij betreft altijd een aanrader.
- Uitlaten; bij de Sportback heeft Audi gekozen voor een enkele uitlaat aan iedere zijde. Dit oogt mooier en erg sportief. Bij de coupe is er sprake van dubbele pijpjes aan slechts een zijde. Waarom dit zo is kan niemand bij Audi mij vertellen, maar ik vind dit wel een klein missertje.
Conclusie:
Ik ben erg tevreden met mijn Audi. Ik ben erg positief verrast door de nieuwe 1.8 motor. De trekkracht is ontzettend hoog voor een dergelijke motorinhoud en je hebt absoluut niet het idee te licht gemotoriseerd te zijn. Laat je niet afschrikken door 1.8 of 170pk.
De multitronic is eveneens heerlijk, en minder nerveus dan de oudere exemplaren uit 2002-2003. Voordeel bij Audi is dat de leasetarieven voor een automaat slecht een paar euro’s duurder zijn dan die voor een handbak.
Mijn auto is voor mijn gevoel zowel comfortabel als licht-sportief te rijden, Daar zullen de racers anders over denken. Maar wegligging en stuurgedrag zijn gewoon in orde.
Tegenvallers zijn het irritante start/stop systeem en het verbruik. Al is dit laatste vertekend door de lage km-stand en de door mij af te leggen tripjes.
Tot slot; lk ben erg blij met de door mij gekozen opties, maar Audi biedt met de Proline en vooral de Proline S pakketten erg complete auto’s aan. Met hoge prijzen voor extra’s zou ik aanbevelen alle overige opties goed te overwegen.
Foto's volgen komende week...
Update:
Foto's staan erop. De auto op de foto is exact de cofiguratie en kleur zoals die van mij. Foto's heb ik ook zelf bij de audidealer in Den Haag genomen.
Afgelopen weekend een aantal updates van de computer via VagCom laten doen. De volgende zaken zijn aangepast:
- Vrijgave DVD speler tijdens autorijden;
- Rippen van CD/DVD's mogelijk gemaakt;
- Spiegelfunctie rechterbuiten spiegel
- Audi Drive Select geactiveerd
- Sfeerverlichting instelbaar gemaakt
- Hidden menu geactiveerd
- Alarmlichten aan bij acuut hard remmen
- LED-verlichting achter aan.
Deze aanpassingen heb ik niet zelf gedaan, maar laten doen. Op marktplaats zijn voldoende mensen te vinden die dit tegen een aantrekkelijk terief willen uitvoeren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.