Audi A4 Cabriolet 2.0 T FSI (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Cabriolet 2.0 T FSI |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 77.672 km |
KM-stand laatst | 139.164 km |
Eindelijk!
- 79.046 km
Ons wagenpark bestond tot voor kort uit een VW Golf (2004) en een Audi A4 S-Edition uit 2009. Al heel lang had ik de behoefte om 'open' te gaan rijden en Audi leek daarvoor de meest logische keus, gelet op de langjarige ervaringen die ik met de vier ringen had. Medio 2010 leende ik een A4 Cabrio en mijn vrouw en ik hadden daarmee een mooi weekend rond Cochem. De VW Golf werd particulier verkocht en de zoektocht begon.
Na proefritten in twee TT Roadsters (een 1.8T uit 2002 en een 3.2 uit 2004) en een A4 Cabrio (2.4 uit 2004) maakte ik vanwege de toch wel hoge prijzen voor gebruikte Audi cabrio's een wat ongelukkige zijsprong: ik kocht in oktober 2010 een Mercedes Benz 300 SL-24 uit 1993. Een plaatje van een auto met slechts 75.000 echte kilometers op de teller en voorzien van alle opties. Het gevolg van deze aanschaf was dat ik bij mijn echtgenote wel beeld, maar geen geluid meer had. Imago-technisch deed de SL het niet erg goed bij haar en zelden heb ik een auto de wereld zo duidelijk in twee kampen zien verdelen. De lucht klaarde op toen ik kort na de jaarwisseling een advertentie van een gebruikte A4 Cabrio met haar door nam. Autohaas in Apeldoorn bood een gebruikte A4 cabrio 2.0 T FSI aan. Zwart van kleur, automaat, met heel veel extra's en van eerste eigenaar. Kijken + proefrit + wikken & wegen = gekocht! De eerste 2000 kilometers zitter er inmiddels op en naar volle tevredenheid van beide bestuurders. Ja, mijn vrouw rijdt er ook met plezier in...).
Een bezoekje aan de vorige eigenaar stemde nog meer tot tevredenheid. Bij aanschaf had hij de meeropties zorgvuldig samengesteld. Hij bleek een pragmatische levensgenieter: de meeropties waren vooral gekozen omdat ze een praktische meerwaarde hadden en omdat ze het comfort verhoogden. Voorbeelden? Bewust geen leren bekleding (stof is comfortabeler, zowel in de zomer als in de winter) maar wel sportstoelen met stoelverwarming en elektrisch verstelbare lendensteunen. Maar ook opbergvakken onder de stoelen. Een gekoeld dashboardkastje. Een multifunctioneel stuur met schakelfunctie. Een winterpakket en een lichtpakket. Een licht- en regensensor. Telefoonvoorbereiding in de armsteun. Een RNS-E radio-/navigatiesysteem maar ook een kompas in de binnenspiegel. Een akoestische (dus stillere) cabrioletkap. PDC. Xenonverlichting, Servotronic en Multitronic ("want als ik geen zin hebt om zelf te sturen brengt hij je bijna vanzelf naar huis..."). Geen sportonderstel, maar wel 17" RS wielen met banden die 245 breed zijn ("want als ik wel zin heb om te sturen moet dat ook kunnen...")
De eerste indrukken zijn ook qua rijden positief. In een woord: comfortabel. Maar sportief rijden is ook mogelijk: zet de schakelpook in S en bedien de stuurflippers. Het overhellen van de carrosserie valt reuze mee, ondanks het gemis van een sportonderstel. Het licht sponzige gevoel bij het vlot doorrijden van bochten wordt momenteel veroorzaakt door de 16" winterbanden met de wat hogere wang en het zachtere rubber. Rustig rijdend zijn gebruikscijfers van 1 op 12,8 goed mogelijk zonder dat je daarvoor een ergernis voor jezelf of een ander bent. De auto is erg stil. Het windgeluid wordt overstemd door de afrolgeluiden van de (winter-)banden. De auto is ook erg stijf: geen piepje of kraakje. Zelfs niet bij het diagonaal overrijden van forse verkeersdrempels. Bizar! Alsof je in een sedan rijdt.
De kleine mankementen die ik na aanschaf ontdekte zijn snel en kosteloos verholpen door de dealer. Ik moest terug om de koplampen iets lager te laten stellen en om de GSM via bluetooth te koppelen aan de RNS-E. Compliment voor de after-sales.
Wat ook positief opvalt is dat deze auto de wereld juist niet in twee kampen verdeelt. Er is bijna niemand die niet positief op deze auto reageert. Ik hoor woorden als 'stijlvol' , 'klasse' en 'gedistingeerd'. Daar kan ik mij wel in vinden. Ik denk ook dat deze auto een hoog oldtimer potentieel gaat krijgen. De A5 cabrio kan niet echt gezien worden als de opvolger van de A4 cabrio en het design van de A4 cabrio is tijdloos. ' Ingetogen prestige'.
Wordt zeker vervolgd, want we zijn van plan dit jaar aardig wat kilometers met deze cabrio te maken. Nu maar hopen op veel zon!
Nog steeds tevreden.
- 117.493 km
Het is inmiddels iets meer dan 2,5 jaar geleden dat we deze wagen aangeschaft hebben. En ja: we hebben hem nog steeds. En wat zijn we er enorm blij mee. Wat is dit een fijne auto. Ter illustratie: we schaften in 2009 een nieuwe Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Edition aan die we direct bij aflevering door de dealer op lieten peppen naar 211 pk. Een hele sterke en strakke 'rij-auto', maar als we hadden moeten kiezen welke auto uit ons wagenpark verwijderd zou moeten worden, dan was de A4 Cabrio zeker gebleven! De Avant is inmiddels ingeruild op een even sterke Audi Q3, maar dat is een ander verhaal (zie mijn andere review over de Q3).
We gebruiken de auto voor woon-werk verkeer en voor vakanties. We rijden er het hele jaar mee. Dit jaar hadden we in Nederland een hele mooie zomer. We gebruikten menig zomeravond voor een toertje 'rund-um-hause' waarbij ik vanaf een terras van de mooie en tijdloze vorm van deze auto genoot. Vakantiegevoel op een doordeweekse dag.
De teller staat inmiddels op 117.493 km en de volgende beurt komt er aan. Ik breng de auto voor onderhoud naar de dealer in Apeldoorn. Prima service.
Bijzonderheden? weinig, maar ik meld ze toch even:
- Het verbruik blijft schommelen rond een gemiddelde van 1 op 12.5. Ik kan 1 op 15,5 rijden, maar daar word ik zelf (en mijn omgeving) niet vrolijk van. Ik tank 95 ROZ zonder merkvast te zijn. Hij vindt alles even lekker.
- Er was een terugroepactie voor de bobines. Die zijn vervangen, hoewel ik voordien geen negatieve effecten had gemerkt.
- In de achterliggende 2,5 jaar viel op dat de motor wel wat olie verbruikt, maar dit verbruik ligt ruim binnen de fabriekstolerantie. Ik hield het niet exact bij, maar ik schat dat er ongeveer 1 liter op circa 4000 km door ging. Daarbij maakte het niet uit welke rijstijl ik hanteerde en/of welk traject er gereden werd. Ik denk dat het gewoon een van de kleine nadelen van deze o zo fijne motor is. Ik kan er mee leven.
- De RVS-delen van de naafkappen komen los. De wielen zijn van het merk ATP, type 9 Razze en werden origineel geleverd door Audi. Het Audi-logo zit op een roestvast deel van de naafkap geplakt. Drie van deze roestvaste delen ben ik verloren, zonder aanwijsbare oorzaak. Erg vervelend want ze zijn niet meer te bestellen. Ik heb de naafkappen, waarvan het RVS-deel verloren was, in de kleur van de velg gespoten waardoor het minder opvalt.
- Twee banden waren aan vervanging toe. De Michelins werden vervangen door Dunlop Sportmaxen. Ze zijn mooi stil en bieden een goede grip.
- de achteruitrijverlichting is erg mager. Hoewel er in beide achterlichten een wit glas aanwezig is brandt alleen de linkerlamp bij ingeschakelde achteruitversnelling. De dealer zegt dat dit zo hoort.
- De multitronic schakelt wat trager dan bij aanschaf en af en toe is er een hele lichte hapering in het schakelmoment bij het opschakelen. Bij de volgende beurt wordt de olie van de bak vervangen. Ik hoop dat het dan over is want ik lees op het Audi-forum heel vervelende berichten over de multitronic.
- De claxon is twee-tonig, maar doet vanaf aanvang geen recht aan deze auto. Hij klinkt te hoog en maakt onvoldoende geluid. Hij zou beter passen op auto uit het A-segment.
- Ik heb er een originele trekhaak op laten monteren bij de dealer. Uiteraard met afkoppelbare haak, want de welvaartsknobbel ontsiert de achterzijde.
Kennissen van ons kochten recent een A5 Cabrio. Een pracht van een wagen met een beer van een motor (+ quattro + S-tronic), maar we zien hierin voorlopig nog geen waardige vervanger van onze A4. Kortom: We zijn er helemaal blij mee en blijven er nog lekker in rondsnorren.
Wordt vervolgd!
Still going strong...
- 139.164 km
September 2015 en we hebben hem nog steeds (als 2e auto naast een A4 Avant 1.8 TFSI). Bij mijn voorlaatste melding maakte ik een opmerking over de Dunlop Sportmax banden. Met toenemende slijtage werden deze banden toch wel rumoeriger. Soms zelfs zodanig dat het lijkt alsof er een wiellager defect is. Er is goed mee te leven, maar toch... Ach, het is alweer bijna winter. Dan gaat de winterset er op en dan is het weer stil.
Het olieverbruik blijft op hetzelfde niveau hangen, net als het benzineverbruik. Sinds de vervanging van de versnellingsbakolie is het schakelen van de multitronie ook weer als vanouds.
Begin van dit jaar lekte de keerring van de vacuümpomp. Dat was wel een prijzige reparatie omdat deze pomp op een lastig te bereiken plaats zit. Het blok moest gekanteld worden.
Bij de laatste APK keuring bleek ook dat de waterpomp lekte. De distributieriem staat in het serviceplan ingeroosterd bij 180.000 km, maar gelet op de werkzaamheden rond de waterpomp hebben we die meteen maar laten vervangen. Deze klus werd geklaard door een merkspecialist. Dat scheelde bijna € 700,- met de dealer. Nadelig effect daarbij was dat de Mobiliteitsgarantie daarmee eindigde. Pechhulp is nu bij de autoverzekeraar afgesloten.
Resumerend is te stellen dat naarmate de kilometers toenemen ook het bedrag voor onderhoud stijgt. Maar dat wist iedereen al. Voor ons geen reden om hem aan de kant te zetten. De klassieke, tijdloze lijn geeft ons nog steeds het gevoel een bijzondere auto te hebben. En als we er weer eens een zomeravondtoertje met open kap in maken stoppen we steevast op een terrasje: om deze mooie auto van een afstandje te bewonderen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.