Audi A4 Avant 35 TFSI Business edition (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 35 TFSI Business edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 40.900 km |
KM-stand laatst | 46.000 km |
Weer benzine
- 46.000 km
Sinds 1997 rij ik diesel maar als particulier is dit niet meer interessant. Heel erg jammer want moderne diesels blijven heerlijke motoren. Zuinig en hiermee een hoge actieradius, hoog koppel etc. Diesels zitten echter in het verdomhoekje, deels terecht maar als het gaat om CO2 uitstoot niet in vergelijking met een benzine motor. Afgelopen september besloten om mijn in januari 2020 aangeschafte Audi A4 TDI uit 2017 in te ruilen voor een benzine exemplaar uit 2021. Ik kreeg nog een redelijke inruilprijs voor de TDI maar de afschrijving was desalniettemin hoog in vergelijking met het aankoopbedrag in 2020. Voor mij stond vast dat het weer een jong gebruikte Audi moest worden. De Q3 en A4 waren de opties. Ik vind de Q3 een mooie auto maar wel erg duur als occasion, helemaal in vergelijking met een A4 met relatief veel opties.
Ik zag op Internet een mooie A4 Avant 35 TFSI in mijn favoriete kleur (navarra blauw). Prima geholpen bij Audi centrum Amsterdam, een snoepwinkel voor een liefhebber. Schitterende auto’s in een prachtig (wel enigszins patserig) pand met een roltrap naar de eerste verdieping waar de occasions staan te glimmen. Na een proefrit besloten de auto te kopen. De auto heeft, naast de uitrusting van de Business Edition, een aantal leuke opties waaronder elektrisch verstelbare stoelen met stoelverwarming, park assistance, afgevlakt stuur en elektrisch inklapbare buitenspiegels. De 18 inch velgen van de oude Audi heb ik laten overplaatsen naar de nieuwe Audi en op de 17 inch velgen komen winterbanden. De 18 inch velgen staan mooi onder de nieuwe Audi vind ik zelf ;-)
Ik ben na 4 maanden en 5000 kilometer zeer te spreken over de auto. De auto is moderner dan de vorige en met name de MMI met (draadloze) Apple CarPlay is een echte verbetering. Ook de automaat bevalt prima. Dit is mijn eerste automaat en in het begin was ik wat huiverig. Ik mag graag zelf schakelen en vond een automaat meer iets voor luie automobilisten. Nu ik het eenmaal gewend ben zou ik niet terug willen, het is toch wel erg comfortabel. Het verbruik is ook boven verwachting. Over 5000 kilometer gemiddeld 5,6 liter per kilometer is niet slecht voor een 2 liter benzine motor. Hoewel ik de diesel een geweldige motor vond, is deze 35 TFSI met 150 PK ook een soepele motor die snel genoeg is. Mogelijk ga ik in de toekomt toch wel weer naar JD Engineering in Lochem om de auto te laten tunen. Mijn ervaringen met het tunen van de TDI’s zijn erg goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.