Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A4 Avant

Audi A4 Avant 40 TFSI S-Tronic

Dringen aan de top

36
Audi A4 Avant 40 TFSI S-Tronic
Audi A4 Avant 40 TFSI S-TronicAudi A4 Avant 40 TFSI S-TronicAudi A4 Avant 40 TFSI S-TronicAudi A4 Avant 40 TFSI S-TronicAudi A4 Avant 40 TFSI S-TronicAudi A4 Avant 40 TFSI S-Tronic
  • Marco Gorter
  • Autotest
15 april 2020 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 01 2020
AutoWeek 01 2020

Je leest het in AutoWeek 01 2020

Alle mogelijke luxe en technologie, het liefst in een redelijk praktische verpakking met relatief compacte buitenmaten. Ziedaar het recept van een premium-D-segmenter in een notendop. Een recept dat veel leaserijders zich goed laten smaken. Met de opkomst van Volvo als serieuze uitdager van de gevestigde, veelal Duitse orde moeten de premiummerken meer dan ooit dringen om onder de aandacht te blijven. Reden voor Audi om de A4 al na een relatief korte periode een facelift te geven. Tijd voor een ontmoeting.

Een behoorlijk ingrijpende facelift wel te verstaan, want zowel de neus als de achterzijde van de Avant verandert meer dan bij sommige generatiewisselingen het geval is. De Audi is een veel-voor-weiniguitvoering met een benzinemotor van 184 of 190 pk en kost rond de € 52.000. Als Launch Edition Sport kost de Avant in combinatie met de 190 pk 40 TFSI-motor € 51.690 en inclusief opties komt de totaalprijs onder de streep op € 63.717. Stoelverwarming, leren bekleding of elektrische stoelverstelling zit er niet op en ook adaptieve dempers of een trekhaak ontbreken.

Schakelen

De 2,0-liter turbomotor die in de 40 TFSI ligt, bulkt van het koppel onderin. 320 Nm terwijl de toerentellernaald amper boven stationair staat, betekent zeer gemakkelijk versnellen en dankzij de riante hoeveelheid isolatie heerst er vooral rust aan boord van de A4. Erg fijn. De S-Tronic-bak met dubbele koppeling doet ook een duit in het zakje door het toerental extreem laag te houden. Dat heeft ook een keerzijde: de transmissie gaat daar zo ver in dat zelfs de 2.0 TFSI soms onder zijn ideale werkgebied wordt gedrukt en in D schakelt de automaat pas terug na de nodige aanmoediging. Bovendien heeft de bak niet de souplesse van een volautomaat bij wegrijden.

Sport

Het sportonderstel van de A4 maakt hem een stuk minder comfortabel, terwijl echte dynamiek er niet in zit. Dankzij de brede SportContacts kan de Avant de hoek om met een tempo dat geen weldenkend mens tekort zal vinden schieten. Door de gebrekkige communicatie van het onderstel en vooral de besturing levert dat alleen geen echt stuurplezier op. Je weet simpelweg nooit precies waar je aan toe bent. Bovendien: áls de voorbanden eenmaal hun strijd met het asfalt opgeven, zet de neus opeens ook wel een erg enthousiaste stap richting de buitenzijde van de bocht. Om daar nu comfort voor in te leveren, lijkt ons geen zinnige investering. We weten uit ervaring dat het standaardonderstel eigenlijk fijner rijdt en dat past ook veel beter bij de uitstekende isolatie. Stil is de A4 namelijk hoe dan ook, want de rijwind wordt opvallend effectief buiten gehouden.

495 liter

Audi kan adverteren dat er 495 liter in de A4 Avant past en ook op de achterbank zit je als volwassene fractioneel beter. Helemaal voorin zitten de afwerking en het materiaalgebruik op hetzelfde niveau als de C-klasse, alleen
in een veel strakkere vormgeving. De digitale schermen zien er ongelooflijk mooi uit en hoewel het woord ‘gezellig’ niet van toepassing is, valt er heel weinig af te dingen op de uitstraling van het interieur. Dat geldt jammer genoeg niet voor het MMI-systeem. Voorheen kreeg je een centrale knop met sneltoetsen die MMI tot een van de meest gebruiksvriendelijke systemen maakte. Die knop heeft de facelift helaas niet overleefd. Nu moet alles via een touchscreen of met stembediening. Dat laatste werkt lang niet altijd in één keer en tijdens het rijden met een ­stevig geveerde auto een touchscreenmenu doorgronden is ook geen daverend succes. Bij Audi’s met twee touchscreens gaat het allemaal nog wel, maar dit vormt uit ergonomisch oogpunt een achteruitgang ten opzichte van voor de update en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Oordeel

4 sterren

Het sportonderstel nekt de A4 Avant in dit geval: zonder rijdt het een stuk beter. De motor is namelijk verder heel soepel, hoewel de DSG-automaat het leven er wel een beetje uithaalt. Qua uitrusting zit de Audi goed in zijn spullen, maar daar hangt anderszijds ook een prijskaartje aan. De twee schermen werken prima, hoewel het zonder het onderste scherm een nerveuze bedoeling zou worden. Qua verbruik en uitstraling zit het verder wel snor in de A4.

Signalement

Merk Audi
Model A4 Avant 40 TFSI S edition
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 50.820

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.450 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.762 mm / 1.847 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden245/40R18Prijzen
Topsnelheid 238 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,2s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 155 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A4
    Audi Audi A4 Nieuwe auto's

    PRIVATE LEASE Audi A4

    INFO
    Audi
    Audi
    Audi A4 35 TFSI Pro Line (4D/7A)
    € 699
    Stel samen ▸
    Audi A4 in de Private Lease Vergelijker

    Uitgelicht aanbod

      Audi A4 35 TFSI S-Line | Dealer Onderhouden | 1 Ste Eigenaar | Led Koplampen |

      Audi A4 35 TFSI S-Line | Dealer Onderhouden | 1 Ste Eigenaar | Led Koplampen |

      • 2020
      • 8.780 km

      € 40.900

      Audi A4 Avant Advanced edition Autom-aangemaakt, bezig met verde

      Audi A4 Avant Advanced edition Autom-aangemaakt, bezig met verde

      • 2022
      • 10 km

      € 52.599

      Audi A4 Avant 45 TFSI 245pk Quattro Black Edition (Carbon/Leder/360.Cam/Virtual)

      Audi A4 Avant 45 TFSI 245pk Quattro Black Edition (Carbon/Leder/360.Cam/Virtual)

      • 2020
      • 17.339 km

      € 54.900

    Meer Audi A4 occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Audi A4 / S4 / RS4 B9 | Nieuw: 2e facelift 2020

      246
      • 3 februari 2020

    Lezersreacties (36) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Audi A4 specificaties
    • Audi A4 occasions
    • Audi A4 video's
    Advies en informatie
    • Audi A4 tests
    • Audi A4 gebruikersreviews
    • Audi A4 index
    PREMIUM
    Audi A4 Avant - Mercedes C-klasse Estate - Volvo V60 - Triotest

    Audi A4 Avant - Mercedes C-klasse Estate - Volvo V60 - Triotest

    Aan het duurdere eind van het D-segment is het dringen geblazen. Alle merken willen een graantje...

    Lees meer

    Gerelateerde reviews

    • Gebruikersreview
      Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

      Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

      • 26 mei 2022
    • Gebruikersreview
      Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

      Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

      • 2 mei 2022
    • Gebruikersreview
      Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

      Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

      3
      • 19 maart 2022
    • Gebruikersreview
      Audi A4 Cabriolet 1.8 Turbo (2003)

      Audi A4 Cabriolet 1.8 Turbo (2003)

      10
      • 1 december 2021
    • Gebruikersreview
      Audi A4 Avant 35 TFSI Business edition (2019)

      Audi A4 Avant 35 TFSI Business edition...

      6
      • 10 november 2021
    • Gebruikersreview
      Audi A4 Avant 3.0 TDI 245pk clean diesel quattro (2012)

      Audi A4 Avant 3.0 TDI 245pk clean diesel...

      15
      • 4 november 2021
    • Gebruikersreview
      Audi A4 2.5 TDI Pro Line (2005)

      Audi A4 2.5 TDI Pro Line (2005)

      1
      • 24 augustus 2021
    meer reviews
    Audi A4 40 TFSI Avant vs. Mercedes-Benz C200 Estate - AutoWeek dubbeltest

    Audi A4 40 TFSI Avant vs. Mercedes-Benz C200 Estate - AutoWeek dubbeltest

    Aan het duurdere eind van het D-segment is het dringen geblazen. Alle merken willen een graantje...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Nieuws
      Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

      Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

      48
      • 17 mei 2022
    • Nieuws
      Nieuwe Audi A4 - Blik to the Future

      Nieuwe Audi A4 - Blik to the Future

      153
      • 6 maart 2022
    • Nieuws
      Nieuwe Audi A4 als Avant op pad

      Nieuwe Audi A4 als Avant op pad

      34
      • 7 december 2021
    • Achtergrond
      RS-keuzestress: drie varianten van de Audi RS4 B7

      RS-keuzestress: drie varianten van de Audi...

      16
      • 23 oktober 2021
    • PREMIUM
      Audi RS4 - Youngtimer

      Audi RS4 - Youngtimer

      • 8 oktober 2021
    • Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

      Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

      • 4 april 2021
    • Nieuws
      Audi A4 en A5 nu ook als S edition competition

      Audi A4 en A5 nu ook als S edition competition

      23
      • 7 januari 2021
    Merk
    Merk
    • PREMIUM
      Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

      Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

      • 19 mei 2022
    • Nieuws
      Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

      Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

      48
      • 17 mei 2022
    • Nieuws
      Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

      Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

      30
      • 12 mei 2022
    • Nieuws
      Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

      Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

      142
      • 7 mei 2022
    • Nieuws
      Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

      Deze 5 elektrische stationwagons komen...

      76
      • 6 mei 2022
    • Autosport
      'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

      'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

      9
      • 6 mei 2022
    • Autosport
      CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

      CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

      34
      • 2 mei 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden