Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2008)

autoreview

Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2008)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf151.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne complete auto, alles in een.

Ik heb ongeveer 4 maanden gezocht naar een Audi A4 avant 3.0 TDI Quattro die helemaal volgens mij wensen was. Door het beperkte aanbod in NL, en een tweetal auto's die ik gezien heb en die zeer erg tegenvielen, toch verder gekeken in Duitsland.

Ik haal meeste van mijn auto's uit Duitsland, heb daar goede ervaringen mee, de Duitsers zorgen goed voor hun auto's, bezuinigen niet op onderhoud en het terug draaien van tellers is strafbaar. In Nederland komt het laatste nog wel eens voor , en aangezien ik over de nodige kennis en apparatuur beschik om dit te controleren, vallen auto's bij mij snel af.

Na lang zoeken stonden er slechts 2 x Audi's in heel Duitsland die helemaal naar mijn zin waren. De auto die ik uiteindelijk gekozen heb is voor mij helemaal af. Alle maar dan ook alle opties die leverbaar waren zitten op deze auto. De leukste (en nuttigste) vind ik zelf:

-Distronic: Adaptive Cruise Control
-Hold assist: nooit meer rem vasthouden in file of stoplicht
-Elektrische kofferbak klep
-B&O geluidssyteem
-Panorama dak
-Standkachel met afstandsbediening.
-Verwarmde stoelen en achterbank
-SD kaart voor MP3's
-Keyless-entry & Keyless-go (super handig)
-S-line pakket + Sportstoelen

Opties die er op zitten maar die ik minder gebruik:
Achteruitrij camera (ben gewend aan de PDC)
Elektrisch verstelbare stoelen (comfortabel, maar als je het eenmaal ingesteld hebt gebruik je het vrijwel nooit meer)
F1 flippers op het stuur (gebruik dit nooit)
Drive Select: heb vrijwel altijd op comfort

Automatische transmissie
Audi heeft 3 verschillende automatische transmissie die ze leveren op de A4:
- Multitronic (oftewel, CVT, comfortabel, zuinig en problematisch)
- S-tronic (oftewel DSG / dubbele koppeling)
- Tiptronic (traditionele automaat met F1 schakeling)

Hierover is al genoeg geschreven, dus ik hou het kort. Mijn keuze ging voor de Tiptronic omdat deze het meest betrouwbaar, en verreweg het sterkste is. Multitronic is gemaakt voor comfort en laag verbruik (heb deze in mijn vorige A5 gehad) en schakelt erg lui, de DSG schakelt weliswaar snel maar hebben ook de nodige probleempjes. Bovendien hebben DSG een beperking qua koppel die ze aankunnen, de traditionele Tiptronic kan meer koppel aan en wordt derhalve geleverd in de 3.0 TDI.

Al mijn Diesels worden gechipt, deze A4 heeft genoeg reserve en ging van 240 PK naar 298PK en 600 NM. Bijkomend voordeel is dat de motor "nog" rustiger loopt omdat deze nu minder toeren maakt bij dezelfde snelheid. Ik rij 120-130 en kom amper boven de 2000 toeren.....Voor de tuning zat die op 2100 - 2200 toeren. De VMAX is tevens uitgeschakeld en ik heb een keer 260km/h geklokt.

Overigens ben ik een rustige rijder, ik trek vrijwel nooit hard op met de auto, alleen op de snelweg vind ik het lekker om door te rijden. Het extra vermogen gebruik ik dus sporadisch. Maar het is heerlijk om het paraat te hebben onder je rechter voet.

Verbruik hou ik scherp in de gaten, ik rij 60% in de stad en 40% snelweg en kom gemiddeld tussen 8l (rustig) en 9l/100km (vlot) uit. Niet echt zuinig maar voor een zware auto met 4 x 4 en 19inch vind ik het acceptabel.

Net met de auto naar Oostenrijk geweest, de winterbanden hadden een beperking van 240km/h dus harder kon niet. Ik heb erg genoten van de adaptieve cruise control, kan bijna niet meer zonder. Systeem werkt feilloos, houdt automatisch afstand tot je voorligger van 30km/h tot 200km/h.

Ik heb verder geen enkele klachten met de auto gehad, remblokken en olie ververst, en een setje winterbanden gekocht.

Enige nadeel wellicht van dit model is dat de ruimte voor de achter passagiers wat beperkt is













9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.