Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
- 27.800 km
Medio 2008 was ik in de gelukkige omstandigheid om op de zaak mijn toenmalige A4 door te kunnen schuiven naar een collega en zelf weer te gaan shoppen.
In eerste instantie nog serieus overwogen om voor een waanzinnige aanbieding van BMW in te gaan mbt een 530d Carbon Sport (M-pakket en verder ook loaded)of toch bij m'n roots te blijven en Audi trouw te blijven. Aangezien de ringen persoonlijk (maar ook qua zakelijke uitstraling) toch beter aanvoelden dan de nieren was ik er al snel over eens dat het toch een nieuwe Audi zou gaan worden; maar welke....
Om een lang verhaal kort te houden; de A6 Avant viel af omdat ik de facelift, zeker op de Avant, te beperkt vond en de nieuwe A4 er fantastisch uit vond en vind zien.
Ik ben vaak bij De Waal Autogroep in Tiel geweest en vervolgens ook in Leusden bij Pon in de showroom en zo uiteindelijk voor mijn " ideale A4" gekomen. De Waal is overigens een aanrader, maar dit terzijde.
Gekozen voor de 3.0TDI Quattro met Proline pakket en aanvullend de volgende opties:
* S-Line interieur met op stoelen, pook, matten en stuurwiel witte ipv zwarte stiksels.
* S-Line exterieur
* Bi Xenon
* Tiptronic automaat
* Panorama dak
* 19 " PQF wielen
* Stoelen laten uitvoeren in leer gecombineerd met alcantara.
* Stoelverwarming
* Zwarte hemel
* DVD navigatie met CD-wisselaar, soundsystem en geintegreerde carkit.
* Autohold
* Park assist (Alleen achter)
* Ipod aansluiting welke te bedienen is vanaf de MMI.
* KLeur: Monza Silber (Kruising tussen zilver en licht blauw)
Optie die ik bewust heb overgeslagen was het toch wel zo geroemde drive select; hier kan ik de meerwaarde niet van ontdekken; een sportieve auto als deze kies ik niet om de instellingen af te zwakken met een comfortstand dus die vond ik overbodig. Als ik wil zoeven kies ik wel voor een Benz of Citroen.
ERVARINGEN TOT NU TOE:
Eigenlijk saai om te vertellen maar tot op heden alleen maar een hele dikke glimlach bij iedere rit die ik maak. Veel mooier kan de A4 volgens mij niet en ik kwam laatst een A4 tegen in ABT look, maar dat vind ik persoonlijk over de top. De motorisering is super en de hoeveelheid koppel die je tot je beschikking hebt is bij iedere snelheid fenomenaal. De wegligging is mede door de 19" wielen, het sportonderstel en de quattro aandrijving als de spreekwoordelijke kart en de auto kan hoogstwaarschijnlijk veel meer aan dan dat ik durf.
Bij mijn vorige Audi had ik al de combinatie van een sportonderstel en 18" en dit was al heerlijk en nu met een inch groter gelukkig nog steeds niet te straf. Echt top, al moet ik bekennen dat als je niet zelf rijdt het een stuk harder aanvoelt. Overigens piept of kraakt er niets.
Ik betrap me er de laaste tijd wel op dat ik voornamelijk met de automaat in de S stand rijd omdat de auto dan toch wel veel directer reageert op het gaspedaal, waar voor mijn gevoel in de D het wel eens lijkt of de bak dan eerst iets slipt of moet nadenken.
Echt een hele fijne optie is het "goedkope" autohold wat vooral bij files en stoplichten een verademing is; bijkomend voordeel is dat je bij een stoplicht NOG sneller weg bent maar goed, waar gaat het over. Zeker in combinatie met de automaat zou ik zeggen: altijd doen.
Het panoramadak had in het begin heel iets kuren doordat de windbescherming in geopende toestand iets teveel weerstand gaf waardoor het dak niet lekker sloot omdat de knelbeveiliging het dak weer 1 standje opende maar dat is gelijk verholpen.
VERBRUIK.
Fors maar niet overdreven, dat weet je bij een motor als deze. Tot nu toe over de hele periode genomen, ik heb de tweede stand van de boordcomputer nog nooit gereset, kom ik uit op bijna 1 op 11 (9L/100 km) en dat is mijns inziens meer dan acceptabel.
NEGATIEVE ERVARINGEN TOT NU.
Geen, hopelijk blijft dit zo.
Een paar kilometer verder.
- 37.489 km
De auto is nu lekker ingereden en gelukkig nog steeds alleen maar heel, heel veel plezier. Vooral het vermogen van de auti blijft een genot; bij iedere snelheid zo veel koppel beschikbaar dat iedere bocht een feest blijft. De banden beginnen overigens nu wel akelig dicht in de buurt van de slijtnokjes te komen maar dat vind ik voor de Conti's niet slecht met deze kilometerstand en mijn rijstijl.
Het blijft dus saai maar nog steeds geen enkele wanklank!
Wordt vervolgd.
56000 kilometer
- 56.000 km
56000 heerlijke kilometers erop zitten. Ja, ik weet dat het saai blijft maar nog steeds een waanzinnig apparaat.
Wel plots last gehad van trillingen in het stuur op hogere snelheid, maar na een bezoek aan Van Essen banden in Westervoortperfect uitgelijnd en gebalanceerd en sindsdien rijdt dee auto weer als op rails zo strak.
De auto kan veel meer aan dan ik durf of wil rijden dus iedere dag is opnieuw een avontuur. Ik merk wel dat de motor de mate van aggressiviteit van de T-tronic pas de laatste 10-15000km lekker los zijn gekomen. Hij hangt nu veel mooier aan het gas dan in het begin en hoewel ik vooral toen serieus overwogen heb de auto te tunen ben ik eigenlijk niet rouwig dat ik het niet gedaan heb.
Als er mensen zijn die met dit blok goede ervaringen opgedaan hebben met tuning hoor ik dat wel graag.
Nog een half jaar....
- 138.570 km
Time flies wen you're having fun! Wat een fijne auto blijft het toch. Werkelijk nog geen moment spijt van gehad en eigenlijk gaat ie steeds fijner rijden. Altijd meer dan voldoende vermogen, spelen blijft leuk, uitvoering en opties nog steeds naar mijn zin, maar het einde komt in zicht.
Tot nu toe nog steeds geen rare zaken meegemaakt, buiten de reguliere beurten niet in de garage geweest..............op mijn schuif/ kanteldak na. Hoewel ik dat dak nig steeds prachtig en heerlijk vind is de auto hier toch wel vaak voor naar de garage geweest. Tot 2 keer een nieuwe motor in de bediening ervan, 1 keer gehele unit volkomen vernieuwd, 1 keer regulier onderhoud vanwege een door Audi gevraagde modificatie. Erg? Nope. De service, dit keer wegens verhuizing bij Van den Udenhout in Oss, uitmuntend en zie ik maar als een kwestie van pech.
Het verbruik van de auto tot nu toe zweeft iets boven de 1:10 wat gezien mijn rijstijl toch gewoon erg netjes is. Bandenslijtage navenant, maar dat wist ik van te voren. Enige echt jammere is, is dat ik de velgen niet mooi heb kunnen houden. Ondanks de voorzichtigheid toch wel eens een stoepranden meegepakt, iets wat tijdens het "schuren" pijn in mijn maag deed en doet.
Vervolg
Hoewel nog niet direct aan de orde, toch al de keus gemaakt voor de nieuwe bolide. Na weer diverse malen bij BMW geweest te zijn gaat de keus toch vallen op een 3.0 TDI A7 in Daytona grijs met 20". Zodra ik hem heb plaats ik de eerste foto's en eerste indrukken. Kan echter niet fout denk ik. Overigens moet ik toegeven dat ik voor het eerst in mijn "automobile carrière " een auto ga missen; mijn A4 3.0 TDI in Monza Silber. Waanzinnig apparaat!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.