Audi A4 Avant 3.0 5V quattro Pro Line (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 3.0 5V quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 398.000 km |
Audi A4 Avant 3.0 5v Quattro Tiptronic Proline
- 398.000 km
Omdat mijn vrouw voor haar werk dagelijks redelijk wat kilometers moet afleggen, waren we voor haar op zoek naar een auto die daarvoor is gemaakt. Mijn vrouw heeft een voorkeur voor Audi's en ik heb iets met motoren met meer dan 4 cilinders. Deze Audi A4 uit 2004 kwam toevallig op ons pad, terwijl we eigenlijk niet specifiek op zoek waren naar een Audi.
Na een testrit en een goede deal met de verkoper namen we de Audi mee naar huis. Wel moest de dynamo vervangen worden, wat bij een 3.0 nou niet echt gemakkelijk is. Gelukkig heb ik een vriend die monteur is en verstand heeft van VAG modellen. Hij heeft meegeholpen met deze klus.
Motorisch is er weinig op aan te merken. De Audi heeft volgens de fabrieksopgave 220 pk, maar een sportwagen is het daarmee niet. Met een gewicht van bijna 1600 kilo, een tiptronic automaat en 4-wielaandrijving is het geen raket, althans niet met lage snelheden. Er is ook redelijk wat vermogensverlies met de tiptronic. Het is in ieder geval niet de meest efficiente versnellingsbak, maar het automatisch schakelen en de handmatige stand werken vlekkeloos en vloeiend. Eenmaal op snelheid kun je met de Audi best een inhaalactie doen van 80 naar 120 km/u in iets meer dan 5 seconden. Niet slecht hoor. Het maximum koppel bedraagt 300nm @ ongeveer 3500 toeren, maar dat koppel vermindert hoger in de toeren snel dus om het onderste uit de kan te halen moet je de Audi op z'n staart trappen tot aan de begrenzer. Maar dat is ook niet erg, want het is zeker geen straf om de V6 zijn werk te horen doen zij het in redelijke stilte. Ook met de topsnelheid die boven 230 km/u ligt is niets aan de hand.
Nee, deze auto is om relaxed te cruisen en dat is precies wat mijn vrouw nodig heeft.
De wegligging is gewoon subliem. In snelle bochten, ondanks het gewicht, geeft de Audi geen krimp. En je kan er echt hard mee door de bocht, zelfs in natte omstandigheden. Uiteraard heeft het ook te maken met de banden (Continental). Het onderstel is stevig afgeveerd en stil, geen kraakje of piepje merkbaar. Deze Audi heeft het standaard S-line onderstel, wat betekent dat ie ook een beetje verlaagd is tov de standaard modellen.
De uitrusting van deze Audi A4 Proline is ok. Het is geen Franse auto zoals een Laguna waar je echt veel luxe ter beschikking hebt, maar de opties in deze auto zijn leuk. Er is Xenon, parkeersensoren, halflederen zetels, een navigatiesysteem (in dit geval op het full-colour beeldscherm tussen de tellers), cruise control, maar helaas geen elektrisch inklapbare spiegels bijv. Da's jammer, maar je kan niet alles hebben.
Het verbruik... tja. Met 80% snelweg-kilometers wordt het verbruik niet veel beter dan 1 op 10 op E5. We kunnen ermee leven, maar eerlijk is eerlijk: je moet wel een beetje gek en een autoliefhebber zijn omdat ervoor over te hebben, zeker met de brandstofprijzen van nu. Met een multitronic automaat zou dat 1 op 12 kunnen zijn, maar deze automaat is alleen gekoppeld aan voorwielaandrijving. Nee, dan zijn we wel tevreden met deze Quattro-versie.
Inmiddels is in 1,5 maand tijd ruim 4000 km afgelegd. Problemen hebben we niet ondervonden. De achterbanden hebben wat last van cupping en zijn zoemend hoorbaar, wat een beetje afbreuk doet aan het comfort. Maar daar snel een einde aan komen, want de standaard 17" wielen ga ik vervangen door een set mooie 19" meerspaaks velgen en daar komen ook nieuwe Pirelli PZ4's op. De velgen ben ik momenteel aan het herstellen en ze krijgen een mooi kleurtje. Ik ben overigens met nog meer dingen bezig om de Audi een ander uiterlijk te geven. Zo ben ik bezig met een S4 achterbumper die ik aan het modificeren ben voor een wat agressiever uiterlijk. Ook zal de voorbumper aangepast worden en komen er sideskirts op en een sportief ogende dakspoiler. De achteruiten moeten ook nog getint worden en dan rest nog de koplampen waarvan het binnenwerk zwart gelakt gaan worden. Nog genoeg te doen dus.
Al met al zijn we zeer tevreden tot zover met deze Audi. Het blijft altijd spannend met Audi's, want het zijn niet bepaald probleemloze auto's. Die ervaring hebben we nadat we eerder 2 Audi's A3 van 2004 (Sportback 2.0 FSI) en 2005 (Hatchback 2.0 16v TDI) hebben gehad. Maar, je moet natuurlijk ook geluk hebben. Dat hadden we zeker niet met de 2.0 TDI, want na aanschaf ervan konden we meteen door naar de garage om de turbo te laten vervangen. En dat was niet goedkoop. En daar bleef het ook niet bij. De A3 2.0 FSI was een auto waarbij allerlei sensoren waarschuwingsmeldingen gaven. En toch hebben we bij elkaar er ruim 3 jaar in gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.