Audi A4 Avant 2.5 TDI 180pk quattro (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.5 TDI 180pk quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 58.700 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 13 maanden in de overgenomen A4 1.9 TDI van mijn vader te hebben gereden, heb ik in oktober 2005 bovenstaand voertuig aangeschaft via een oude buurjongen. De auto was door hem uit Duitsland gehaald, maar nog niet ingevoerd. Ik heb dus de eerste officiële kilometers gereden nadat we bij de douane langs waren geweest. De auto heeft een s-line pakket. Wat ontbreekt is elektrische stoelverstelling en parkeersensoren, verder zit er zo ongeveer alles op. Ik heb hier in Nederland bij wwsmit te Amstelveen een 2de hands DVD-navigatie (RNS-E) laten inbouwen, wat een erg goede investering is geweest. Veel plezier van, zeker de mogelijk van SD Cards voor Mp3 bestanden, echt super, geen cd-wisselaar meer nodig!
Verder heb ik de auto laten tuning van 180 pk standaard naar 203 pk. Ik rij nu gemiddeld tegen de 800 km met een volle tank. Vergeleken met de 1.9 TDI is dat een teruggang van zo’n 200 km per volle tankbeurt. De trekkracht in versnelling 2,3,4 is echt fantastisch. Vanaf 180 km/uur heeft de motor nog genoeg in huis om te versnellen, voorbij de 220 km/uur duurt het wat langer, om bij 240 op de teller te stoppen. Uiteraard allemaal legaal in Duitsland mogen uitproberen ;-) .
Ik heb inmiddels Dunlop 3d Wintersport banden gekocht met imitatie RS4 velgen. Gedrag op de weg is prima, lekker strak, goeie duw in je rug, alles voelt gewoon goed aan. Mij is aangeraden de auto altijd een minuut of 15-20 rustig in te rijden, zoals voor vele diesels geldt. Mijn idee bij deze motor is dat ie erg dorstig is in de opwarm periode. Vele korte ritten is niet erg gunstig voor de tank meter.
PROBLEMEN
Na chiptuning leek het alsof het vermogen langzaam terugliep. De chiptuning heb ik niet door officieel audi dealer laten doen, maar door Hartog Tuning (zie ook audiforum site), omdat ik het officiële te duur vind. Nu was ik 450 euro kwijt. Pedro (Hartog) doet het erg netjes, legt alles uit, ben dus zelf met de auto bij hem thuis langgegaan. Nadat ik met hem weer contact had opgenomen, leek het hem raadzaam de luchtmassameter te vervangen gezien het aantal kilometers wat hij had gelopen (deze gaan bij audi redelijk snel ter gronde werd mij gezegd). Na vervanging ging ie weer als een speer, wat vandaag de dag nog steeds zo is.
Een aantal kleine onderdelen (zoals klepje armsteun, probleempje ruitenwissers, gevarendriehoek klep) zijn kapot of waren dat al bij aankoop. Ook is de audi een grootverbruiker van ruitenwisser vloeistof, zo ook van stadslampjes (3x vervangen in 1 jaar tijd).
19-06-’06 ;
Update nu we 4 maanden en 10.000 km verder zijn;
Omdat ik gek ben van ’gadgets’ heb ik ter vervanging van mijn niet goed werkende nokia handsfree-set (wat samenwerkt met de navi en speakers) laten vervangen door een parrot bluetooth systeem, wat dus ook weer samenwerkt met de navi. Prima investering, ben eindelijk van die ergenis af.
Binnenkort mogen de rollen/riemen vervangen worden bij 120.000, wat een kostbare investering van rond de 1200 euro moet gaan kosten volgens wwsmit. Toch laat ik bij Coen Donkers deze grote ingreep doen, gezien het vertrouwen mijn vorige A4 die hier ondergebracht werd. Inclusief long life beurt wordt dit het grootste beurt-kostenplaatje wat ik ooit heb betaald voor een auto, waarschijnlijk rond de 1500,- euro (= bij een niet Audi dealer, wat zal het daar wel niet kosten?)
18-01-’07
Update
Uiteindelijk liepen de kosten tot 1700 euro voor bovengenoemde beurt...
Ach ja, nu ik in een periode van 1 jaar en 3 maanden met deze auto heb rond gereden ben ik zeer tevreden en blij met de goede aankoop indertijd. Er zijn in die tijd 41.000 km mee gereden. Net terug van een wintersport in Frankrijk, geen problemen gekend, net zoals de afgelopen periode. De 1.9 TDI A4 die ik hiervoor heb gereden is danwel een veel zuinigere auto, ik zou voor geen goud meer terug willen naar een lagere motorisering. Deze zescilinder heeft zoveel comfort en power, dat het in de toekomst eerder een 3.0 TDI zal worden. Vaak genoeg zit ik achter internet om te kijken wat er op de automarkt wordt aangeboden. Uiteindelijk komt het er op neer dat ik voor m’n gevoel een mooi compromis heb kunnen vinden tussen goede rijeigenschappen met een heerlijk sportieve diesel, zonder te vaak aan de pomp te moeten staan zoals bij de S4. Toch blijft een soort gelijke auto altijd in m’n hoofd spelen. Echter de mogelijkheid daarop komt pas om de hoek kijken wanneer de hoeveelheid km’s op jaarbasis laag zullen zijn!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.