Audi A4 Avant 2.0 TDI 170pk (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TDI 170pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 76.000 km |
Aankoop
- 11 km
Een vervanger voor de Toyota uitzoeken was de missie. Het moest allemaal wat beter en meer uitstraling hebben. Een klasse hoger dus, rekening houdend met een gedistingeerde auto. In mijn vak en mijn werkterrein (overheid) kun je niet aankomen met een te opvallende auto. Dan kom je al snel uit op de 3-serie van BMW, de A4 van Audi, de V70 van Volvo en verrassend genoeg deed ook de nieuwe C5 van Citroën mee.
Na de eerste bezoeken aan de dealer en de proefritten in genoemde exemplaren vielen de Volvo en Citroën al snel af.
De Volvo is mooi, rijdt goed, maar wordt veel te duur voor mijn wensen. De Citroën liet op rijeigenschappen en kwaliteitsgevoel een te groot gat vallen met BMW en Audi. Een goede poging van Citroën, echter het blijft Frans en kan nog niet tippen aan de Duitse norm. Dan heb ik het over de techniek en niet over het comfort. Want daarover kunnen smaken verschillen. Hard remmen, gas geven, snel een bocht door, snel schakelen: het voelt allemaal wat massiever dan in de Citroën.
De eindstrijd ging tussen de BMW 320D Executive en de Audi A4 pro line business in de 170 PK versie. Beide perfect rijdend, met een licht voordeel voor BMW dankzij de achterwielaandrijving en het hogere vermogen, dat een sportievere rijstijl mogelijk maakt.
Kijkend naar de optielijst, weten beide merken de totaalprijs al snel met 10.000 Euro op te schroeven. Omdat ik 50.000 km per jaar doorbreng in de kleine ruimte is afwerking binnen en een hoog uitrustingsniveau belangrijk. Uiteindelijk heeft Audi het op prijs gewonnen, ondersteund door een gedistingeerd sportief uiterlijk dat net wat moderner oogt dan de onlangs opgewaardeerde 3-serie en meer binnenruimte in de A4.
Mijn versie is uiteindelijk geworden:
Audi A4 Avant 2.0 TDI 170 PK Pro line business
- Phantomzwart pareleffect lak
- DVD-navigatie systeem
- Blanke sierlijsten
- Dakreling blank
- Servotronic
- Sportstoelen voor
- 17" 7-arm structuur velgen
- Xenon plus
- Dimmende binnenspiegel
- Licht- en regensensor
- Lichtpakket
- Opbergpakket
- Driespaaks sportstuurwiel
- Zonwering zijruiten achter
- Bandenspanningsmeter
- Afneembare trekhaak
De auto is op 15 mei besteld en exact conform de voorspelde datum van de dealer afgeleverd op 9 juli.
De eerste 1.000 km
- 1.000 km
De eerste 1.000 km zit er op. Voor zover je iets kunt zeggen van een auto, dan toch maar een korte weergave van deze eerste indruk.
Er zijn wat foto's geplaatst. Moet nog een keer wat mooiere plaatjes schieten.
De Audi had de eerste paar kilometer nodig om een beetje los te komen, na wat trillingen bij het optrekken, wordt langzaam de potentie van het blok merkbaar. Met nog zo'n 5.000 km voor de boeg in een maand tijd, zal het inrijden tegen die tijd wel voltooid zijn.
De sportstoelen zijn uitstekend en voorzien van lekkere hoge rugleuningen. De verstelling in hoogte en kanteling in combinatie met een verstelbare lendesteun en een verlenging van de zitting, maakt dat iedereen er goed in kan zitten.
Dan het vernieuwde MMI systeem. De opzet en het gebruik is werkelijk zeer goed uitgedacht en de eerste indruk wat dat betreft is optimaal. Er is ook een maar, immers de kaarten van het navigatiesysteem zijn wat gedateerd en dat is slordig!
Daarnaast valt de kwaliteit van het Audi Soundsystem tegen. Daarbij moet ik wel opmerken dat de gemiddelde automobilist wel onder de indruk zal zijn, maar als je in je privé-sfeer het geluk hebt van een meer dan goede audio-installatie, dan drukt het exemplaar dat in de Audi is geschroeft toch een beetje de pret. Voor degenen die nog voor de keuze staan om het BOSE systeem te kiezen: ik zou kritisch beluisteren of dat beter is.
Over al het andere van MMI niets dan lof. De samenwerking met mijn telefoon, een Samsung G800, gaat uitstekend en op het moment dat ik de auto start is er direct verbinding.
Omdat het blok nog niet helemaal los is, ben ik genoodzaakt nog rustig aan te doen met (tussenacceleraties), ik kan echter niet wachten om het gaspedaal wat verder in te trappen. Maar rijdend met een toerental onder de 3.000 toeren hoef je je nergens voor te schamen, want dat leidt al tot meer dan gemiddelde verkeersdeelname.
Wat valt verder op? Remmen, want die doen zeer goed hun werk. Krachtig remmend geeft de auto geen kik en dat verhoogt het veligheidsgevoel. Dit wordt nog versterkt doordat solide aanvoelt. De afwerking is van hoog niveau, alle naden zijn minimaal en nergens heb ik nog een onvolkomenheid kunnen ontdekken.
Ik heb niet voor het sportonderstel gekozen en ook met de velgen geen keuze gemaakt voor groter dan 17". In combinatie met de sportstoelen leidt dit tot precies het comfort wat ik zoek. Als je meer dan 45.000 per jaar rijdt, wordt een te hard onderstel vervelend. De auto voelt sportief, zonder dat je zit te stuiteren.
Over verbruik, betrouwbaarheid, kwaliteit van banden, etc kan in de eerste 1.000 km. natuurlijk nog niet worden gezegd. Dat komt in de vervolgreviews.
De Audi als caravantrekker
- 7.029 km
De vakantie van 2009 zit er op en zo ook de test met een caravan op de trekhaak. Bestemming Italië en een Hobby 470 Excellence van 1.300 kg (beladen) achter de auto. Conclusie: de enige reden om de snelheid te beperken is het feit dat de caravan dat niet prettig vind, want wat trekt de auto met groot gemak het gewicht van 1.300 kg over de bergen. Geen kraakje of piepje heb ik gehoord. Bovendien heeft de auto geen druppel olie verbruikt. Inhalen van vrachtwagen bergop is geen enkel probleem, omdat de Audi nog ruimschoots kan versnellen op heuvels van 5% en dat in de vierde versnelling. De zesde versnelling heb ik niet gebruikt, omdat je dan teveel vraagt van de koppeling. Gemiddeld verbruik over de hele rit (1.380 km) is uitgekomen op 1 op 11.6 en dat vind ik zelf heel netjes.
korte update
- 12.800 km
Naast alle positieve ervaringen zoals uitstekende wegligging in de bochten, motorvermogen, comfort (vooral MMI bevalt erg goed) heeft zich toch ook een nadeel gemanifesteerd. De auto trilt bij snelheden tussen de 100 en 140. En ja hoor dat is precies de snelheid die je vaak rijdt. Banden zijn al opnieuw gebalanceerd en uitgelijnd, maar dat helpt niet. De mate van trillen verschilt, want de ene keer is het minimaal en denk je dat het over is. De andere keer zit je eigenlijk niet meer te trillen, maar te schudden. Mijn exemplaar is uitgerust met Continental banden en de volgende stap is dat de auto door hen wordt beoordeeld. Mogelijk kunnen ze het verhelpen. Maar dit moet niet te lang duren. Het is dus wel een test hoe snel Audi een probleem als dit kan oplossen. Wordt dus nog vervolgd.
25.000 km update
- 25.000 km
Probleem met trillen is snel opgelost door de dealer. Nieuwe banden en wat andere aanpassingen hebben het probleem 100% verholpen. Vraag me niet precies wat, maar dat maakt mij als niet techneut ook niet zoveel uit.
Kortom goede afhandeling zoals ook verwacht van een merk als Audi.
Verder is het eigenlijk een beetje saaie update als je allerlei ongemakken verwacht. Want ik rij met veel plezier in de A4. Geen rammeltjes, kraakjes en piepjes. Alles zit goed in elkaar.
Rijeigenschappen nog steeds prima. Lekker veel vermogen onderin (ook al went dat snel, het valt pas op als je volgas geeft bij 90 km/u en dan ziet hoe snel je op je voorligger inloopt).
Remmen ben ik eigenlijk nog het meeste over te spreken. Je kunt heel laat gaan remmen en de auto blijft heel stabiel en goed bestuurbaar. Waar ik wel aan moest wennen en wellicht kun je dat een technische onvolkomenheid noemen, is dat bij hard remmen en insturen de variabele stuurbekrachtiging wat langer na moet denken. Dit geeft een beetje vreemd gevoel in het stuur, omdat je de krachten voelt veranderen van veel naar minder weerstand.
Ik lees veel discussies over de LED-verlichting. Daar kunnen de meningen over verschillen. Maar wat mij betreft staat de kwaliteit van de Xenon koplampen als een paal boven water. Wat een licht als je 's avonds rijdt! Ik wil nooit meer zonder.
Op 30.000 km volgt de eerste onderhoudsbeurt en eerlijk gezegd heb ik de dealer niets te melden. De volgende updates zullen gelijk oplopen met de onderhoudsbeurten (om de 30.000 km).
Laatste update
- 76.000 km
Na anderhalf jaar in de Audi te hebben gezeten, resulterend in een kilometerstand van 76.000 en een overwegend tevreden gevoel stap in begin januari 2011 over naar een BMW 520D Touring.
Om te beginnen een kleine tip voor alle coureurs die op de Sport Contacts rijden (Continental): streng afgeraden in de winter en daarom ook inwisselen voor winterbanden. De Conti's zijn 's zomers perfect (bijna slicks) maar in de winter dramatisch en bijna gevaarlijk!
Elke keer als ik een paar dagen niet in de auto heb gezeten, krijg ik toch weer een glimlach op mijn gezicht als ik instap en ervaar ik de sportstoelen als goed omsluitend en lekker zittend. Let wel op dat je van een harde zit houdt als je ze besteld, want mijn vrouw klaagt er over het algemeen over. Ik vind een hardere zit prima en heb ook geen last van een "zweetrug" in de zomer, dat heb ik wel in alcantara zittingen of leer.
Het sportstuur voelt lekker aan en in combinatie met de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is het altijd lekker sturen in de A4.
In de praktijk houdt de bergruimte niet over, zeker de kofferbak niet. Twee middelgrote koffers en het is vol. Reken niet op de A4 als gezinsvakantie auto als je veel meeneemt. Dan kun je beter een ruimtewagen kopen of een hotelletje boeken. De ruimte achterin is niet groot, heb je kinderen vanaf de pubertijd dan wordt het allemaal wat krapjes.
Maar de lange rit naar je vakantiebestemming is wel een verademing. Heerlijke reisauto, rustig toerental bij een kruissnelheid van 150 km/u, veel trekkracht met een aanhanger (voel je niet), een caravan van 1400 kilo (gewoon goed kunnen versnellen bergop van 90 naar 110).
Uitstekende remmen, zo had ik al eens eerder gezegd.
Afwerking? Meer dan goed, nog steeds geen enkel rammeltje of kraakje, alles voelt aan alsof het voor 30 jaar of 500.000 km is gemaakt.
Ik heb de 170 PK (af fabriek versie) en die geeft wat meer trekkracht bij lage toeren, accelereert wat sneller, maar is niet echt nodig. Dus als je twijfelt zou ik eerder gaan voor de 140 PK (tunen kan altijd nog) en een leuke optie extra kiezen.
Conclusie? Prima auto, aan te bevelen voor mensen met een voorkeur voor Duitse auto's. Hoge kwaliteit voor jarenlang autoplezier. Ontwerp is niet al te spannend, maar als zakelijke rijder wil ik dat ook niet (vandaar ook mijn keuze voor de 520 van BMW, voor het eerst in jaren een ingetogen zakelijk ontwerp in plaats van een patserbak).
In de A4 kun je vele kilometers probleemloos afleggen, verbruik je in de 170 PK versie ongeveer 1 liter diesel op de 15 kilometer, heb je een cosmetisch fraaie Avant (zonder al teveel praktische opbergruimte), kun je elke aanhanger er met gemak achter hangen, kun je sportief dieselen en koop je een zakelijk geaccepteerde auto (rekening houdend met je klanten die ook zien wat je rijdt). Wat mij betreft een aanrader. Enige nadeel is dat kwaliteit en innovatie nu eenmaal duur is. Als je minder wil uitgeven dan kun je altijd terecht bij de copcats zoals de Japanners en Koreanen (zonder negatief te doen, want die zijn ook goed. Maar verschil is er wel degelijk).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.