Audi A4 Avant 2.0 TDI 143pk Pro Line (2009)

autoreview

Audi A4 Avant 2.0 TDI 143pk Pro Line (2009)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TDI 143pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst102.000 km
Lezerswaardering: 35%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 6.000 km

INTRODUCTIE:

Een echte “petrolhead” investeert ook in slechte tijden. Ook de kredietcrisis verhindert niet dat na ruim 2.5 jaar trouwe dienst de kilometerstand van mijn Audi A4 type B6/E8 de 100kkm nadert. Voor mij het signaal om naar een alternatief uit te kijken. Ondanks dat het feit dat ik zeer tevreden ben over de Audi techniek en er dus geen concrete aanleiding is naar een ander merk over te stappen wil je toch je blikveld verruimen alvorens een definitieve keuze te maken. De alternatieven zijn de Volvo V70, Mercedes C200, BMW 318. Uiteindelijk wordt het toch de Audi A4 gezien de met deze modelcyclus doorgevoerde ingrijpende vernieuwingen. Het tijdloze sportieve Audi design en de betrouwbaarheid geven definitief de doorslag. Daarbij moet je wel diep in de financiële buidel tasten want ondanks de economisch barre tijden is de onderhandelingsruimte bij de Audi dealer (Wealer) beperkt.

DE KEUZE:

Benzine of Diesel?:
Met een jaarkilometrage van 30 a 35.000km zit ik net op het kantelpunt van Benzine en Diesel. Ik heb met de 1.8TSFI (160pk) en de 2.0TDI (143pk) beiden proef gereden. Dit maakt eigenlijk niet eens zoveel verschil in de praktijk zo blijkt. Het zijn beide turbomotoren met een hoog koppel over een breed toerengebied. Dit geldt niet alleen voor de motorkarakteristiek, maar ook voor het geluid. De nieuwe Audi common rail dieselmotor draait mooi trillingsvrij ook al bij lage toeren geholpen door de balansassen. Bij stationair draaien is nauwelijks te herkennen dat het een dieselmotor betreft. In vergelijking met de “oude” PD motor is het koppel breder uitgesmeerd over het toerenbereik. Daarmee ontbreekt ook de spreekwoordelijke duw in de rug bij 2000 omw./min die de PD motor kenmerkte. In de directe vergelijking van de 1.8TFSI en de 2.0TDI is het grootste verschil de grotere trekkracht van de diesel bij de tussenacceleratie. Daar dit heerlijk relaxed rijden mogelijk maakt gaat mijn voorkeur uit naar de zelfontbrander in combinatie met de 6v handbak, het prijsverschil van € 2.300 voorlief nemend.

Uitvoering:
De Audi optielijst kent veel lekkers, helaas zijn de meerprijzen berucht. Een Duits spreekwoord zegt niet voor niets “In der Beschraenkung zeigt sich den Meister” en dat is hier dringend gewenst. De gekozen uitvoering is daarom een verstandskeuze. In het geval van een Pro-Line Business pakker krijg je veel waar voor de € 1.195 meerprijs. “Onmisbaar” zijn de chromen raamsierlijsten en de dakrails op een wagen van dit kaliber. Het geheel wordt afgemaakt met een setje 16” licht metaal met 225/55/16” Conti Premiumcontact 2 banden. De showroom auto die ik neem is ook nog uitgerust met achteruitrijsensoren. Deze zijn bij de Avant strikt genomen niet nodig, gezien de betere overzichtelijkheid van de achtersteven, maar het is wel handig. Hiermee was ook de bodem van het budgetpotje bereikt zodat de Xenonverlichting met de karakteristieke LED dagrijverlichting helaas onbereikbaar bleef.

Exterieur:
De carrosseriekleur ijszilver sluit goed aan bij het roemruchte verleden van de Auto-Union Type D “Silberpfeile” uit het begin van de 30-jaren maar is geen koppendraaier. Deze kleur is wel lekker praktisch want je hoeft minder te poetsen. De eenvoudige doch mooie carrosserielijnen komen overigens in de halfschaduw het beste tot uitdrukking.

De exterieur afmetingen zijn ten opzichte van het voorgaande type duidelijk toegenomen Het scheelt +6 cm in de breedte en +12cm in de lengte en dat merk je goed. De winst is het grootste op de achterbank. Het design is zoals van Audi bekend gedistingeerd. De grotere breedte bij gelijk gebleven hoogte maakt dat de wagen nog krachtiger op zijn wielen staat. Opvallend is de gefronste blik van de koplampen door de licht overhangende motorkap en het geraffineerd koplamp design waarbij de carrosserienaad tussen spatbord en motorkap optisch doorgetrokken wordt in de koplamp. Wat mij betreft zeer stijlvol met een lange houdbaarheidsdatum.

Interieur:
Audi heeft alle moeite gedaan de somberheid van het interieur wat op te vrolijken door het gebruik van een grotere variëteit aan kunststof materialen, zowel in kleur, glans als in textuur. De in zilver gespoten kunststof delen voor de sierstrips, het paneel rond de klokken en de omlijsting van de middenconsole zien er fris en sportief uit maar let op het materiaal is erg krasgevoelig!.

De ergonomie is prima. Alles zit op de plaats waar je denkt het te vinden inclusief de voor VW / Audi typische aparte hefboom voor de bediening van de cruise control. De enige knop die verscholen zit achter de linker stuurstengel is de hoogteverstelling van de koplampen. De standaard stoelen zitten al prima. Ook de onderrug wordt goed ondersteund ondanks het ontbreken van een aparte lendensteun. De hoofdsteunen op de voorstoelen zijn door het ingebouwde whiplash protection systeem niet meer demontabel. Dat legt helaas wat beperkingen op aan het vervoeren van lange voorwerpen in het interieur.

Achterin is het ook goed toeven met de duidelijk toegenomen knieruimte. De liefde voor detail blijkt uit de rolhoes met geïntegreerd bagagenet, de sjorogen in de bagageruimte en de mooi achter kunststof kappen weggewerkte achterklepscharnieren. Natte spullen kunnen uitlekken in de afdekkap van het reservewiel die speciaal voor dit doel omgedraaid kan worden. Onder een aparte klep in de bagageruimte bevindt zich het boordwerktuig met de onmisbare speciaal trekker voor de stervormige afdekkap van de wielbouten. Belangrijk om te noemen want het staat niet in het ruim 300 pagina’s tellende instructieboek(je)!.

Onder de motorkap:
Een blik onder de motorkap geeft antwoord op de vraag hoe Audi de grotere wielbasis heeft gerealiseerd. De veerpoten van de voorwielophanging zijn verder naar voren geplaatst waardoor verschillende componenten een ander plekje hebben gekregen. Het ruitensproeierreservoir zit nu tegen het schutbord en de accu is verhuisd naar een plekje onder het reservewiel voor een betere gewichtsverdeling. De liefde voor het detail blijkt uit het feit dat er toch onder de motorkap voor gezorgd is dat je een hulpaccu kan aansluiten. Hiervoor zijn aparte klemmen aangebracht en hoef je niet eerst de kofferbak leeg te ruimen om bij de accu te komen.

BEDIENING:

MMI:
Tegenwoordig wordt alles met de computer bediend en geconfigureerd. Audi kan daar niet achterblijven. Deze A4 is dan ook uitgevoerd met de Multi Media Interface (MMI). De Proline Business uitvoering maakt daarbij gebruik van een monochrome (rode) display. In de basis een redelijk intuïtief systeem waarbij na enkele weken wennen de belangrijkste functies gemakkelijk te vinden zijn. De 4 om de draaiknop geplaatste functietoetsen die corresponderen met de hoeken van het beeldscherm vergemakkelijken daarbij de bediening. Handig daarbij is dat de belangrijkste functies voor radio en telefoonbediening ook met de 2 draaiwieltjes alias drukschakelaars op het stuur te bedienen zijn. Er is dus geen noodzaak om de handen van het stuur te nemen. Jammer alleen is dat je door de hele telefoonlijst moet scrollen om het juiste telefoonnummer te vinden, er is geen snelkeuze op bijvoorbeeld de startletter van de naam mogelijk.

Voor de minder vaak gebruikte functies is het toch even zoeken in de menu’s en dat kan je maar beter stilstaand langs de weg doen. Opvallend genoeg zijn de “car” specifieke menu’s alleen toegankelijk met ingeschakeld “contact”. Dat betekent in de praktijk dat de motor moet lopen, want de traditionele contactstand van een normaal contact slot is komen te vervallen met de nieuwe startknop.

De integratie van de diverse systemen is overigens prima voor elkaar. De muziek gaat automatisch zachter als er route instructies volgen of er een telefoontje binnen komt. Jammer is dat het eenvoudige CD navigatie systeem alleen met pijlen en een afstandsbalkje werkt, er wordt geen plattegrond getoond. Voor een wagen van dit kaliver een minpunt. Wel kan de hulp van de functie “routelijst” ingeroepen worden om vooraf te controleren of het systeem de voorkeursroute heeft geselecteerd. De TMC alternatieve routesignalering werkt overigens, zoals ik in Duitsland mocht ervaren, prima. Via de autoradio binnenkomende file en ongeval verkeersberichten leiden acuut tot een alternatieve routesuggestie.

Startknop:
De auto is uitgerust met een startknop. Na het insteken van de sleutel wordt deze vergrendeld en start het MMI systeem op. De koppeling moet ingetrapt zijn om de auto te kunnen starten. De rem moet overigens ingetrapt zijn om de elektrische handrem te lossen. Als je wegrijdt zonder de elektrische handrem te lossen, geen nood, de elektronica denkt mee en doet dit automatisch voor je op het moment dat je de koppeling laat komen en de wagen zich in beweging zet. De beste methodiek is om de koppeling en de rem beiden in getrapt te houden tijdens de start. Ben je eigenwijs en volg je een andere startprocedure dan start de motor niet of de handrem lost niet bij het wegrijden. De enige remedie is motor uit, sleutel uit het slot halen en opnieuw beginnen. Allemaal heel veilig, maar erg betuttelend.

Deurvergrendeling:
Met elektronica kan je veel slimme dingen uithalen, zo ook met deurvergrendelingen. De achterklep wordt na het wegrijden automatisch vergrendeld en deze blijft ook dicht zolang er niemand een deur opent. Als er iemand onderweg wil instappen en als eerste de achterklep wil openen, dan gaat dit niet totdat er eerst een portier is geopend. Niet echt handig als je als carpooler onderweg mensen oppikt. Waar je de automatische vergrendeling van de deuren via de MMI kan uitschakelen kan dit voor de achterklep helaas niet.

DE AANDRIJFLIJN:

De nieuwe common rail dieselmotor:
Wat meten opvalt na de start is het ingetogen geluid van de commonrail dieselmotor in vergelijking met de oudere PD motoren. Er is nauwelijks onderscheid met een benzine motor. De motor weet goed raad met het toch aanzienlijke wagengewicht van 1490kg. De balansassen zorgen daarbij voor een opvallend rustige loop bij lage toerentallen. Geen trillen en dreunen maar een zijdezachte loop, het maakt een 6 cilinder eigenlijk overbodig. De spreekwoordelijke duw in de rug die de PD motor kenmerkt rond de 2000 omw/min heeft deze motor niet. De koppelafgifte is gelijkmatig over het hele toerenbereik. Opvallend aan commonrail motoren is het wat hese geluid wat ze voortbrengen bij hogere toeren. De 143pk zorgen voor goede prestaties zonder daarbij de trommelvliezen overmatig te belasten. De goede tussenacceleratie in het snelheidsgebied van 80-120km/h maakt relaxed rijden mogelijk. Samenvattend een prima keuze voor de A4.

Koppeling en Versnellingsbak:
Het omdraaien van koppeling en differentieel heeft voor de grotere wielbasis en het betere weggedrag bij het insturen van bochten gezorgd. Blijkbaar heeft deze andere lay-out ook voor een andere versnellingsbakbediening gezorgd. Het schakelen gaat wat stroever vooral in de versnellingen 1 en 2. Er is minder terugkoppeling vanuit de bak zodat de exacte timing voor een zo soepel mogelijke gangwissel moeilijker in te schatten is. Mogelijk dat hier het mechaniek nog wat moet inlopen om het optimum te bereiken. Wat verder opvalt, is het diepe aangrijppunt van de koppeling. De versnellingsbakverhoudingen zijn vergelijkbaar met de eerdere 1.9 en 2.0TDI PD modellen. Bij 120km/h bedraagt het motortoerental 2250 omw/min. Een goed compromis tussen verbruik en een krachtige tussenacceleratie bij snelwegtempo.

Brandstofverbruik:
Ondanks de geavanceerde productietechnieken met kleine productie toleranties moeten motoronderdelen op microschaal op elkaar inlopen om een optimale passing te verkrijgen. Gevarieerd rijden met niet te hoge belastingen helpen de motor “los te maken”. Je merkt het effect goed in de gretigheid waarmee de motor bij lage toeren oppakt. Ook bij de A4 zijn de eerste 5000km te betitelen als inloopfase. In deze fase zakt het brandstofverbruik van aanvankelijk 1:15 naar 1:17.5 km/liter als je de aanwijzingen van de schakelindicator volgt. Dit is exact het door Audi opgegeven gemengd normverbruik van 5,7 liter/100km. Op zich niet slecht maar wel ruim 10% meer dan de 1:19,7 van de 131pk/H6 PD motor van de vorige B6/E8 generatie. Hierbij moet wel worden aangetekend dat deze wagen met 225 ten opzichte van 195 banden is uitgerust. Dat kost ook enkele tienden van liters extra.

Besturing en weggedrag:
De elektrische stuurbekrachtiging (zonder servotronic) is er een van het betere type. De besturing is iets zwaarder en met wat minder gevoel dan de eerdere hydraulische types. Overigens een proefrit met een A4 uitgerust met de Servotronic kon mij niet overtuigen. De extreem lichte besturing bij lage snelheden vond ik onnatuurlijk, geen aanrader dus.

De auto geeft een apart stuurgevoel, het voelt solide maar wat “klinisch” aan. Je lijkt geïsoleerd van de omgeving, je voelt in het stuur nauwelijks wat zich onder de banden afspeelt, de besturing communiceert dus weinig. Hierdoor heb je niet meteen door waar de grenzen van de auto liggen. Als je de courage hebt om wat harder door de bocht te gaan, dan blijkt de auto ineens verassend stabiel en neutraal op de weg te liggen en dat tot op hoge snelheden zoals ik in Duitsland legaal heb ervaren. Ook bij 170km/h geeft de auto geen krimp in lang getrokken bochten. De auto stuurt gretig in zonder zich eerst te moeten zetten en vervolgt als op rails de ingeslagen koers. Hier maken zich de grote wielbasis van 281cm, de 15cm naar voren geplaatste voorwielen en de betere gewichtsverdeling (accu in de kofferruimte onder het reservewiel) betaalt. Het typische onderstuur van een voorwielaandrijver is verregaand verdwenen. Een grote stap voorwaarts!.

De standaard vering en demping (geen sportonderstel) in combinatie met de 225/55/16” banden leveren een goed compromis op tussen comfort en een strak weggedrag. De double wishbone ophanging voor en de multi link achteras zorgen voor een aangenaam laag losbreek koppel van de wielophanging waardoor de vering goed aanspreekt op kleine oneffenheden. De demping is iets straffer dan bij het voorgaande types zodat de wielen ook bij hoger tempo en een sportieve rijstijl goed aan de grond blijven.

Verder valt de verbeterde torsiestijfheid van de koets positief op. Ook op de Belgische kasseien hoor je geen piepen en kraken van wielophanging of deurrubbers in de sponningen. Er dringen ook geen storende vibraties vanuit het onderstel of de aandrijflijn in het interieur door. Het afrolgeluid van de banden is bovendien laag. Een compliment aan de heren ingenieurs van de afdeling Noise, Vibration & Harshness!.

Conclusie:
De A4 is een stille, comfortabele reisauto met een zeer uitgebalanceerd doch klinisch rijgedrag en een prima bouwkwaliteit. Door het forse gewicht mist de A4 wel een bepaalde lichtvoetigheid en kan hij slechts ten dele sportieve aspiraties waarmaken. Misschien wel het beste allround pakket wat je in dit segment kan kopen als je tenminste bereid bent diep in de financiële buidel te tasten voor de geboden verfijning!.

Pluspunten:
+ Stille trillingsarme krachtbron
+ Prima weggedrag, goed compromis tussen comfortabele vering en strak stuurgedrag
+ Duidelijk toegenomen ruimte op de achterbank
+ Prettige Besturing

Minpunten:
- Hoge prijs (goede kwaliteit voor heel veel geld)
- Gewicht
- Verouderde functionaliteit van CD Navigatie systeem
- Stroeve versnellingsbakbediening

PROBLEMEN:

Aflevering:
Audi Wealer heeft alle moeite gedaan om de auto in voortreffelijke staat af te leveren. Voorzien van mattenset, reservelampjes, 1 liter motorolie en smetteloos gepoetst wordt de auto met onthullingfoto afgeleverd. Alleen jammer dat een slecht gelijmde deurrubber aan de onderzijde van het bijrijderportier onopgemerkt bleef bij de afleveringsinspectie. Dit is uiteraard acuut verholpen. Lastig is alleen dat je hiervoor de auto een volle dag kwijt bent gezien de droogtijd van de lijm.

Onderhoudsinterval indicatie:
Na 6.000km voorspelt de service interval indicator een geplande oliewissel na 17.700km. Dit is meer dan een halvering van het onderhoudsinterval van de 1.9TDI (37.000km!) bij eenzelfde gebruik. Dit vraagt om nader onderzoek en hierop kom ik ongetwijfeld in de volgende update op terug.

2e verslag

  • 9.300 km

Bij 8.300km service interval indicator door dealer laten resetten. Waarschijnlijk het gevolg van de vele starts als showroom model. Maximum service interval is echter begrenst op 30.000km, dit is minder dan in de vorige modelgeneratie!. Audi heeft hier een stap terug gezet. Kunststof verstelknop van de rugleuning van de bijrijderstoel is afgebroken, maar inmiddels onder garantie vervangen. Het verbruik blijft rond de 1:17.5 hangen(zie grafiek). De reeds beschreven stroefheid van de versnellingsbak wordt slechts langzaam beter. Auto rijdt verder als een zonnetje, elke km is een feest.

Inlopen

  • 15.800 km

Tijd voor een kort tussenbericht. Niet dat er problemen zijn, integendeel. Wagen loopt steeds soepeler. De motor neemt steeds beter uit lage toeren op, zodat de aanbeveling van de schakelindicator gevolgd kan worden zonder dat de motor "bromt" bij het oppakken. De versnellingsbak wordt ook steeds soepeler. Voor mijn gevoel is de wagen nu pas ingelopen. Tot zover is elke km genieten!.

Winterbanden

  • 19.000 km

Via internet heb ik een set winterbanden Conti TS790 op 17" orginele 7-arms Audi velgen gekocht om optimaal op de naderende winter vorbereid te zijn. Een goede deal zo blijkt. Allereerst ziet de Audi er met 17" lichtmetaal een stuk beter uit. Door de 17" velgen stuurt de auto nog wat enthousiaster in. Het veercomfort blijft goed, alleen slaan de banden iets meer op dwarsrichels. De conti's doen in alle stilte hun werk, alleen ben ik na de eerste 1000km niet erg onder de indruk van de aquaplaning eigenschappen. De maximale waterafvoercapaciteit is snel bereikt ook bij deze nog nieuwe banden. Voor de rest loopt de auto als een speer!

Eerste service beurt

  • 28.400 km

Na precies 1 jaar en 28.400km is het tijd voor een Long Life service beurt. De variabele service interval indicator ziet in mijn gebruik geen aanleiding om het 30.000km interval verder te beperken zoals dat te verwachten is bij een groot aantal koude starts, korte ritjes waarbij de motor niet op temperatuur komt, of hoge tempi op de autosnelweg.

Het zijn dit eerste jaar probleemloze kilometers geworden waarbij de krachtbron opvalt door een steeds soepeler loop. Uit steeds lagere toeren neemt de motor zonder te brommen netjes op waardoor de adviezen van de schakelindicator zonder problemen gevolgd kunnen worden voor een zo efficiënt mogelijk brandstofverbruik. Op het gebied van het brandstofverbruik gebeuren echter geen baanbrekende dingen meer. Met een gemiddeld verbruik van 1:17 a 17.5 is de bodem wel bereikt. Een controle op de Duitse website www.spritmonitor.de leert dat dit ook het te verwachten minimum is voor dit model.

De problemen bleven beperkt tot (wederom) een loszittende deurrubber. Een probleem wat vaker voorkomt bij de A4 en wat volgens een Audi service instructie met een speciale lijm (€ 60 ex BTW!) door garage Wealer in Heerlen onder garantie netjes is opgelost.

De kennismaking met de A4 is in dit 1e jaar prima bevallen. Mens en machine raken zoals dat betaamt in een goede relatie steeds verder op elkaar ingespeeld. Ik zie daarom het 2e jaar enthousiast tegemoet.

Tweede service beurt

  • 60.600 km

Precies na 2 jaren is het tijd voor de 2e grote beurt en de einde garantie check. Afgelopen jaar zijn er 32.000km met veel plezier onder de wielen door gegleden. Iets meer dan dat de service indicator toelaat.

Dit is het resultaat van een vakantiereis naar Italië in Sep 2010 waar we ook de veel geprezen Stelvio pas op de grens tussen Italie en Oostenrijk en het Audi museum in Ingoldstadt hebben bezocht. Op de lange afstanden openbaren zich de reiskwaliteiten van de Audi. De wagen is snel, stabiel en stil ook bij hogere snelheden. In de bergen pakt de diesel mooi na elke bocht op met een grote souplesse zonder daarbij rumoerig te worden.

In de winterperiode zijn 10.000km afgelegd met de Conti Wintercontact TS790 banden. Prestaties; zoals remmen, waterafvoer en geluid zijn prima bij nat wegdek. De 17” winter velgen geven nog iets meer stuurprecisie dan de standaard 16” zomer velgen. Onder de maat zijn de prestaties in de sneeuw. Het profiel slibt te snel dicht met een gebrek aan tractie tot gevolg. De slijtage is laag

3e service beurt en reparatie ..

  • 89.500 km

Bij km-stand 86.500 zijn 3 jaar verstreken en is het ook tijd voor de 3e Longlife service beurt. Het hele jaar is zonder problemen verlopen zij het dat het probleem met de loszittende deurrubbers nog steeds niet volledig is opgelost. Ook de laatste deuren worden bij deze gelegenheid van nieuwe deurrubbers voorzien om het probleem voor altijd definitief op te lossen.

Daar ik deze keer direct toegang heb tot de werkplaats chef van Audi dealer Wealer kaart ik bij hem ook een sporadisch rukkende koppeling aan. Met name als de motor koud is. Je voelt dan een duidelijke trilling in het koppelingspedaal bij het wegrijden uit stilstand. De werkplaatschef erkend na een testrit dat dit niet hoort en stelt voor onder kulance de bak te verwijderen en te kijken wat er aan de hand kan zijn. De inspectie leidt tot een behoorlijke chirurgische ingreep waarbij twee-massa vliegwiel en de volledige drukgroep vervangen wordt. Een proefrit na deze reparatie maakt duidelijk dat de koppeling veel soepeler aangrijpt, een wereld van verschil.

Wat leren we hiervan? Audi's "Vorsprung durch Technik" is niet onfeilbaar, maar ze vertonen een groot hart bij het oplossen van problemen. Audi en dealer Wealer hebben hier duidelijk hun best gedaan om het premium label inhoud te geven!

Finale rapport

  • 102.000 km

Aan alle mooie dingen komt een einde. Zo ook aan de relatie met mijn Audi A4. Na ruim een "ton" aan kilometers stap ik over naar de A5.

In de voorbije periode ben ik met de A4 nog naar Italie op vakantie geweest. Ik heb van elke kilometer genoten. Wat een comfort en rust straalt deze auto uit. Gemiddeld verbruik over 4.000km bedroeg 5.3 ltr/100km!
Het gemiddelde over 100.000km bedraagt 1:17.7. Problemen hebben zich in deze verslagperiode niet voorgedaan. Er zijn wel nog nieuwe banden van het type Michelin Primacy 3 gemonteerd. Deze voldoen goed voor wat betreft verbruik, stabiliteit en afrolgeluid.

Het lange wachten op de levering van de nieuwe A5 (begin Januari) is begonnen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.