Audi A4 Avant 2.0 TDI 143pk (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TDI 143pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 275.000 km |
Audi A4 of Subaru Legacy ?
- 5.000 km
Na meer dan 10 jaar en 222.000 km in een Opel Astra G SW gereden te hebben werd het tijd om naar een nieuwe auto te gaan kijken. Dat deed ik heimelijk al een tijdje, maar nu werd het echt tijd. En hoewel de Astra aan de verwachtingen voldeed, me nooit heeft laten staan en me zonder veel problemen / kosten (zie mijn review) overal bracht waar ik wilde zijn, keken we deze keer naar een klasse hoger.
Kandidaten:
• Ford Mondeo
• Citroën C5
• Subaru Legacy SW
• Peugeot 508
• Skoda Superb
• Audi A4
De Mondeo heb ik lang een mooie auto gevonden, ook ruim en praktisch. Bij de laatste facelift is het interieur er op vooruit gegaan maar de buitenkant is er wat mij betreft op achteruit gegaan. Hij viel af.
De Citroën C5 vind ik een stuk mooier, zowel interieur als exterieur. Hij is echter net zo lang als de Ford Mondeo maar biedt aanzienlijk minder binnenruimte. Verder past de stoel niet goed (leuning te laag), zit de binnenspiegel akelig in de weg en gaan de instrumenten voor een lange Noord-Europeaan deels schuil achter het stuur. Onbegrijpelijk dat ze dat niet goed voor elkaar hebben. Jammer ook, want het blijft een mooie auto. Voor wat minder lange mensen is het ook allemaal geen probleem.
De Peugeot 508 is nieuwer en de opmerkingen die ik over de Citroën C5 had gelden niet voor de Peugeot. Ziet er allemaal prima uit. Toch heb ik er niet mee gereden waarbij zeker de vele problemen meegespeeld hebben waarover ik las in Peugeot reviews.
Bleven er drie serieuze kandidaten over.
Skoda Superb:
Met een Audi Q5 gereden (zou mijn vrouw het liefst gehad hebben) en vlak daarna met de Skoda. Je zou wellicht verwachten dat de Skoda een stuk minder goed rijdt, dat hij meer lawaai maakt. Maar dat is nauwelijks het geval. De Superb is een zeer ruime en prima afgewerkte auto. Niet zo verfijnd afgewerkt als een Audi, maar ik vind hem ver te verkiezen boven b.v. een Passat. Rationeel een zeer goede keuze, zo niet de beste, maar mijn vrouw wil geen Skoda. Ikzelf ben niet zo gevoelig voor merken. Ik koop een auto voor mezelf en niet voor de buurman. Voor dit geld koop of lease je geen andere vergelijkbare auto. Jammer dat imago zo belangrijk is voor veel mensen, maar ja, als je wederhelft echt niet wil houdt het op. Ik vind hem zelf ook minder mooi dan b.v. een Audi A4 en het oog wil ook wat. Het gaat echter veel te ver om hem lelijk te noemen en het interieur is gewoon mooi.
Subaru Legacy:
Ook een dure auto, maar in Zwitserland een stuk concurrerender geprijsd dan in Nederland. Een proefrit gemaakt in de 2.0i met CVT en daarna in de 2.0 Diesel. De Subaru sprak/spreekt me aan vanwege de afwijkende techniek, de 4x4, het wat eigenwijze, het robuuste uiterlijk (waar je wel even aan moet wennen) maar ook vanwege het ruime en praktische interieur. En uiteraard vanwege de betrouwbaarheid die keer op keer uit statistieken blijkt. Hier heb ik wel wat tegenstrijdige gevoelens omdat ik veel liever onze eigen economie steun door een Europese auto te kopen, ook al zijn Japanners betrouwbaarder. Kwaliteit is overigens meer dan betrouwbaarheid alleen. De auto is 4m75 lang en daarmee korter dan alle concurrenten in dit rijtje, behalve de Audi A4 die 4.70 m is. Echter, de enige in dit rijtje met meer binnenruimte dan de Subaru is de Skoda. De Mondeo is vergelijkbaar, de rest is kleiner. De Subaru is uitzonderlijk ruim. Rijdend met de 2 liter benzine met CVT blijkt het ook een stille en comfortabele auto. Trekkracht houdt echter niet over. Met deze auto rijd je als vanzelf rustig. Even snel invoegen lukt wel, maar niet zo goed als met de diesel die ik daarna reed. Dit was een handgeschakelde. De diesel heeft merkbaar veel meer koppel en is ook erg stil en trillingsvrij. Qua uiterlijk is hij wat minder omdat de diesel een luchthapper op de motorkap heeft. Jammer genoeg schakelt hij wat stroef en is de slag wat lang, zodat je niet met een korte handbeweging even het verzet wisselt. De airconditioning/ventilatie maakt teveel lawaai en het audiosysteem was niet overtuigend. Wat ook jammer is, is dat de gebruikte materialen voor het dashboard wat goedkoop aandoen, zeker voor een auto in het D-segment. Allemaal hard plastic en zo ruikt het ook in de auto. Je gaat weliswaar niet iedere dag je dashboard zitten aaien, maar zachte materialen doen gewoon meer luxueus aan. Op dit moment is er al een facelift voor de Legacy in de US aangekondigd en de materialen die ik zag in de XV en in de gefacelifte Impreza zijn een stuk mooier. Heb sterk het gevoel dat ook de Legacy facelift voor Europa met mooiere materialen, een mooier display in de instrumenten en een wat meer up to date audiosysteem zal zijn uitgerust en dan wordt dit een hele aantrekkelijke auto. Waar blijven overigens de nieuwe, zuinigere 2.0 en 2.5 benzinemotoren die ze wel al een jaar of twee in andere modellen monteren? En, wanneer komt die facelift in Europa?
Had wat gemengde gevoelens over de Subaru en daarom meteen na de Subaru naar de Audi dealer gelopen en een proefrit in de A4 gemaakt, ook een diesel. Wat me tegenstaat aan Audi zijn de exorbitant hoge prijzen voor vooral de opties en ook dat je ze op iedere straathoek ziet. Maar, ze bouwen wel erg mooie interieurs. Prachtig. En als je er mee rijdt is het gewoon veel meer verwennerij dan de Subaru. Mooi dashboard design, prachtige materialen, een zeer fraai werkend MMI systeem en ook een fijn audio systeem. Het Audi Sound System klinkt een stuk beter dan dat in de Subaru. Thuis heb ik een veel betere installatie maar helaas kom ik er thuis niet meer aan toe om te luisteren, de enige plek waar dat nog enigszins gaat is in de auto. De airconditioning werkt ook prima, geruisloos en goed te bedienen. De sportspoelen zaten perfect tijdens de rit. En iedere keer als ik bij een dealer paste zat ik er gewoon erg lekker in. Toch zijn er wat kanttekeningen te plaatsen bij die sportstoelen waarover later meer. De auto waarmee ik reed had het sportonderstel en dat heb ik niet gekozen. Je voelt oneffenheden veel beter, lees, je hebt minder comfort. En wat krijg je er eigenlijk voor terug? Wellicht betere rijeigenschappen in extreme omstandigheden maar die tref je helemaal niet als je gewoon normaal aan het verkeer deelneemt. Sportief is het beoefenen van een sport waar je inspanning voor levert en waarvan je moe wordt. Een auto onnodig hard maken heeft naar mijn mening niks met sportiviteit te doen. Kortom, ik besloot te gaan voor het normale onderstel met hoogstens 17” velgen. Het rijdt verder prima. Veel trekkracht, stil. In de stad waar je met lage snelheden rijdt was de diesel meer als zodanig te herkennen dan de Subaru. Storend is het echter nooit.
De gekozen A4
==========
De keuze viel dus op een Audi A4 en die hebben we op 1 augustus 2012 besteld. Ik woon in Zwitserland en heb de auto vlak over de grens in Duitsland gekocht. Dat verklaart ook de kentekenplaten op de foto’s. Dat zijn tijdelijke douanekentekens waarmee ik de eerste week heb gereden. Gelukkig kent men hier geen BPM. In tegenstelling tot vele reviewers op deze site (vooral bij Audi) die de auto als auto van de zaak hebben, heb ik hem zelf moeten betalen. Je denkt dan toch wat langer na over sommige opties. De gekozen uitvoering is de A4 Avant Ambiente met de volgende opties:
• Metallic lak, Cuvéezilver
• Multifunctioneel 3-spaaks stuurwiel
• Radio Concert
• Audi Sound System (6 versterkers, 10 luidsprekers)
• Sportstoelen met verwarming voor
• Stoelen elektrisch instelbaar (niet erg zinvol) met geheugen (dan wel heel zinvol, ook op buitenspiegels)
• Doorlaadopening in achterbankleuning (belachelijk dat je daarvoor moet bijbetalen)
• Leder Milano, titaangrijs
• Dashboard kleur staalgrijs
• Inleg van essenhout op dashboard en middenconsole
• Middenarmsteun
• Binnenspiegel met antiverblinding, regen- en lichtsensor (moet als je geheugen op de stoelen wilt)
• Drie-zone airconditioning (op verzoek van vrouw en dochter)
• Zonnegordijntjes bij achterzijruiten
• Zijairbags achter
• Kleurendisplay tussen instrumenten
• Wegrijassistent (de goedkoopste optie)
• Xenonlampen
• Rails in bagageruim met fixeerset
• Noodreservewiel
De kleur cuvéezilver is nieuw sinds de facelift van 2012. Je ziet hem nog niet veel. Het is een variant op grijs met een lichte champagneschijn. Mijns inziens komt het lijnenspel beter tot zijn recht bij lichte kleuren. Het overgrote deel van de auto’s tegenwoordig is zwart, grijs en de laatste jaren ook weer wit. Dit is tenminste nog een wat andere kleur grijs, en belangrijker, wij vinden het ook chique.
Mijn mening over de auto is overwegend, maar niet louter, positief. Er zijn ook wat puntjes van kritiek en daar sta ik langer bij stil dan bij het positieve. Ook omdat dit waarschijnlijk interessanter is voor degenen die nu voor de keuze staan.
Natuurlijk biedt de A4 minder binnenruimte dan de meeste andere hier genoemde kandidaten. Jammer dat de motor in lengterichting is ingebouwd, ondanks dat het een voorwiel aangedreven auto is. Navraag bij Audi leerde dat de reden hiervoor is dat anders de grotere motoren in het aanbod niet meer passen. In eerste instantie dacht ik, wat een onzin. In de VW Passat en Skoda Superb ligt de motor wel dwars en ook daarin kun je een 3.6 V6 bestellen. Toen ik mijn auto echter had en eens onder de motorkap keek viel op dat de ruimte die wordt ingenomen door de wielophanging een stuk meer is dan normaal. In de breedte is er dus minder ruimte voor de motor en transmissie. Heb het eens opgezocht en de Passat en Superb gebruiken de traditionele McPherson wielophanging. In de A4 zit wat Audi noemt een “4-link front suspension”. Hierbij worden er wat extra supportarmen gebruikt en wielophanging en vering zijn gescheiden. Dit zou moeten leiden tot verbeterd comfort, minder afrolgeluiden en minder voelbare aandrijfreacties. Dat lijkt grotendeels gelukt te zijn, aandrijfreacties zijn soms voelbaar. Maar dus wel ten koste van wat binnenruimte.
De C5 biedt voor en achter vergelijkbare ruimte (ik heb alle kandidaten uitgebreid geprobeerd maar ook met rolmaat na gemeten) maar die C5 heeft wel meer bagageruimte. Ik ben 1m97 en we hebben twee kinderen van 13 en 4. Praktische bruikbaarheid is dus belangrijk en tja, daar is de A4 niet de beste keus, ook de Avant niet. De achterruit ligt vrij vlak en van de achterbank kan alleen de leuning plat. Dan blijft er geen vlakke laadvloer over. Gek eigenlijk dat je dit (uiteindelijk ook ik) wel accepteert van Audi, maar niet van b.v. een Opel of Peugeot. Het is wel degelijk een nadeel. Van de andere kant, als je met zijn vieren onderweg bent kan de achterbank toch niet plat, en een dakkoffer was al half ingecalculeerd. Toch, toen ik voor de eerste vakantie de auto stond te pakken en moest besluiten om het afdekscherm voor de bagage thuis te laten moest ik toch denken aan de Subaru. Die heeft een mooie compacte constructie als het afdekscherm is ingerold, en een hiervoor bedoelde uitsparing onder de laadvloer. Je kunt het scherm dus gewoon meenemen. Bij de Audi is het afdekscherm groot en als je wat hoger laadt neemt hij het uitzicht naar achter weg. Niet echt “premium”. Dat heeft Subaru veel beter opgelost. Het scherm dus thuis gelaten, maar dan rijdt je vervolgens twee weken zonder rond. Overigens, aanvankelijk hebben we ook nog even de BMW 3 Touring bekeken maar die viel meteen af. Gewoon veel te klein. Echter, in het najaar van 2012 is de opvolger op de markt gekomen (toen was de A4 al besteld) en die is een stuk ruimer. De praktische nadelen van de Audi heeft hij veel minder. Ook het afdekscherm (en zelfs de fixeerset) is op te bergen als bij de Subaru.
Terug naar de A4. Afdekscherm moest dus thuis blijven. Toen ik vervolgens wat koffers in het bagageruim schoof bleek ook dat het tapijt niet echt robuust is. Meteen schuifsporen. Dat zou ook beter kunnen en moeten. Anderzijds kun je de afdekkap boven het reservewiel uitnemen en omdraaien. In dat geval kun je vieze of natte spullen meenemen zonder het tapijt vies te maken. Handig.
Wat ook mooi is, is dat er standaard een verticaal bagagenet is geïntegreerd, direct achter het afdekscherm. Normaal is dit ingerold, maar je kunt dit omhoog trekken en aan het dak bevestigen. Alleen jammer dat vanwege de afvallende daklijn de bovenste dwarsstang van het bagagenet het uitzicht naar achteren (voor langere mensen) dan wat belemmert. Niettemin een fraaie oplossing.
Nog wat kleine puntjes van kritiek betreffen het dashboardkastje (slechts één) en de portiervakken. Ze zijn niet echt ruim. Wat ook opvalt, is dat de dorpels snel vies worden. Oppassen met broekspijpen dus.
Gelukkig zijn er ook een heleboel duidelijke pluspunten. De carrosserie-kwaliteit is zeer goed. Exacte passing, nauwe en strakke sluitnaden, de solide plof waarmee portieren en achterklep sluiten. Alles voelt zeer degelijk aan. Er zijn ook geen rammeltjes of kraakjes. Natuurlijk is de auto nog zo goed als nieuw, maar ik heb er vertrouwen in dat dit zo blijft.
Ook de interne afwerking is subliem. Ik vind het dashboardontwerp en instrumentarium mooi en het is ook overzichtelijk. De ergonomie is prima. Alle knoppen zitten daar waar je ze in eerste instantie ook zoekt. Ik moet de gebruiksaanwijzing nog lezen maar het meeste is zonder al duidelijk.
Reizen met de auto is comfortabel. Het standaard onderstel is nog steeds straf geveerd maar niet te hard. Vering spreekt soepel aan en de auto is ook heel stil. In Duitsland rijd je 160 zonder dat je het in de gaten hebt. Bij 120 km/h maakt de motor ongeveer 2100 toeren in de 6e.
Stoelen
=====
De sportstoelen vergen enige gewenning. In mijn vorige auto zaten ook sportstoelen met lederen bekleding en daar heb ik altijd prima in gezeten. Ook na ritten van 1000 km geen last van rug of benen. Tijdens de proefrit en iedere keer als ik bij een dealer in zo’n stoel ging zitten voelde de Audi sportstoel nog fijner aan. Tijdens de eerste ritten echter kreeg ik last van mijn bovenbenen. De zijwangen drukken op de benen terwijl ik toch helemaal niet zo breed ben. Het zitvlak en ook de zijwangen zijn behoorlijk hard. Nou houd ik wel van een stevige stoel maar hier moest ik even aan wennen. Daardoor wat meer met de stoelinstelling gespeeld dan ik had verwacht. Nu heb ik de neiging van het zitvlak wat gereduceerd en dit gaf een flinke verbetering. De rugleuning is zeer comfortabel en ook lekker hoog.
De stoel staat ook wat dichter bij het gaspedaal dan ik aanvankelijk gedacht had. De koppeling moet je nogal diep intrappen en dat lukt alleen maar comfortabel als je de stoel ietsje dichterbij zet terwijl dit voor gas en remmen eigenlijk helemaal niet nodig is.
Motor en transmissie
==============
De common rail dieselmotor draait mooi trillingvrij en je hoort hem nauwelijks. Bij langzaam rijden is hij als diesel te herkennen, maar nooit storend. Als ik de schakelindicator opvolg komt het voor dat ik te vroeg naar de 5e of 6e opschakel, of er te lang in blijf hangen. Dit wordt kenbaar door wat gebrom uit het vooronder. Wellicht is de motor nog niet goed los en wordt hij nog wat soepeler. Hij is echter al behoorlijk soepel. De 143 pk zijn niet zo belangrijk, het is vooral het maximale koppel van 320 nm waar je wat aan hebt.
Over de eerste 5000 km valt het verbruik wat tegen, 1:15. Voor een diesel verwacht ik meer iets in de richting van de 1:18. We zullen zien hoe dit zich ontwikkelt.
Hij schakelt lekker.
Audio en MMI
=========
Nu wat opmerkingen over het audiosysteem en MMI.
Toen ik de auto bij de dealer ophaalde bleek er geen draaiknop bij op de middenconsole te zitten bij de middenarmsteun. Daarover was ik verbaasd en teleurgesteld, ook omdat me dit tijdens de proefrit zo goed was bevallen. Ik vroeg me al af of ik die optie over het hoofd had gezien, wat ik me niet kon voorstellen. Thuis gekomen meteen de folder erbij gepakt, en met de wetenschap dat er Audi A4’s zijn zonder die knop, werd duidelijk dat die knop alleen vlakbij de middenarmsteun zit in combinatie met een navigatiesysteem. Dat werd niet meteen duidelijk uit de folder. Ook bij de radio Concert wordt gesproken over MMI bedieningsconcept. Maar daar zit de draaiknop omringd door de andere bedieningsknoppen op het verticale deel van de middenconsole. In combinatie met navigatie op het horizontale deel vlak bij de middenarmsteun. Dat is handiger en er is op zich geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen zonder navigatiesysteem. Ik heb bij de dealers hier ook nooit een A4 zien staan zonder die knop, dus blijkbaar hadden die allemaal navigatie. Het is niet echt een probleem, maar wel een lichte teleurstelling op de afleverdag. Bij het nog eens goed doorbladeren van de (dikke) folder, boek is een betere aanduiding, staat er inderdaad één foto in waarop die knop ontbreekt. Alle andere illustraties van de middenconsole zijn met MMI knoppen bij de middenarmsteun. Ziet er lekker dik uit, maar is dus ook handiger. Nu kan het voorkomen dat mijn vrouw de radio bedient terwijl ik schakel en dan zit je elkaar in de weg. Of andersom natuurlijk, want zij rijdt ook. Ik heb het over het hoofd gezien. Stel dat ik het had geweten en wel navigatie besteld zou hebben, dan hadden er wat andere opties geschrapt moeten worden. Je moet ergens een financiële grens trekken.
Heb ook voor de bestelling een keer uitgebreid in een A4 zitten spelen met het geluidssysteem en in het menu zaten mooie DSP opties zoals stereobeeld instellen voor alleen de bestuurder, of voor het geval je met meerdere personen reist. Die optie heb ik niet. Het hele bedieningsmenu met die ovaal waarop alle submenu’s te vinden zijn is er niet. De menuopbouw is anders. Op zich duidelijk maar wat minder mooi dan dat ovale menu. Blijkbaar hangt dat ook samen met navigatie maar dat is op geen enkele wijze terug te vinden in de folder.
Uiteindelijk is echter belangrijker hoe het systeem presteert en daarover ben ik positief. Ik heb het Audi Sound System mee besteld. Zes versterkers, tien luidsprekers waarvan één centraal op het dashboard. In het verleden weleens de beste Volvo Premium soundsystemen gehoord en die klinken beter. Dit systeem klinkt echter ook al heel behoorlijk. Deze optie is ook nog eens relatief goedkoop, 255 euro in Duitsland. In Nederland 383 euro (hmm, dat verschil is niet alleen veroorzaakt door de BPM maar ook door PON). Op Audifora heb ik weleens klachten gelezen over dit systeem. Er zou niet genoeg laag inzitten. Ik vind dat erg meevallen, maar luister dan ook geen hiphop, trance, dance o.i.d. Het geluid was wat donker afgestemd vond ik en daarom heb ik midden en hoog een streepje extra gegeven en het laag zelfs een streepje terug genomen. Dat laatste omdat ik een strak laag prefereer over ‘veel’ laag. Het geluid is nu prima, ook op hoog volume. Er zit een woofer in de reservewieluitsparing, waar ook het thuiskomertje ligt. Erg veel ruimte voor die woofer is er echter niet dus hoeveel deze bijdraagt aan het laag weet ik niet.
De tuner is ook goed. Gevoelig en selectief. Een compliment voor Harman in Duitsland die het systeem ontwikkeld heeft en voor onze vaderlandse semiconductorfabrikant NXP die o.a. de Dirana tunerchip levert (en nog veel meer elektronica voor deze en andere Audi’s).
Voordat ik deze auto kocht had ik eigenlijk nog nooit MP3 gebruikt. Waarom zou je mindere kwaliteit accepteren als je de CDs hebt liggen, nietwaar? De radio Concert biedt echter de mogelijkheid tot gebruik van een SD kaart tot 32GB. Hierop past heel veel muziek, zelfs als je wat minder comprimeert. M.b.v. van EAC (Exact Audio Copy) dus veel van mijn CDs geript en op het kaartje gezet. In combinatie met het kleurendisplay is dit een fijn audiosysteem om mee onderweg te zijn.
Als je de achteruit inlegt wordt het volume automatisch zodanig verlaagd dat de piepjes van de parkeersensoren hoorbaar zijn. Handig. Als je dan weer vooruit rijdt komt het origineel ingestelde volume terug.
Fabrieksbezoek Ingolstadt
=================
Vanwege douaneformaliteiten was het niet mogelijk de auto bij de fabriek op te halen. De dealer moest mee naar de grens. Hij heeft echter wat tickets voor een fabrieksbezoek in Ingolstadt geregeld en een paar weken voor de aflevering zijn we in de herfstvakantie met het gezin naar de fabriek geweest. Zeer interessant. Zo’n rondleiding kun je ook zelf regelen, zoek daarvoor op de Audi-site. Kost maar 7 euro p.p. De rondleiding duurde twee uur, en dat is een half uur langer dan de rondleiding voor mensen die de auto zelf ophalen bij de fabriek omdat zij nog andere dingen op het programma hebben. Het enige wat mij echter zou interesseren op zo’n dag, behalve de auto, is de rondleiding. Mooi dus dat wij een half uur extra hadden en dus gewoon meer gezien hebben. En voor mannen die hun vrouw moeten overtuigen (hoefde ik niet, ze wilde zelf ook) is het wellicht nuttig te weten dat er in Ingolstadt ook een outlet is voor kleding en schoenen met veel bekende merken.
Voorlopige afsluiting
=============
Tot slot terug naar de beperkte bagageruimte. De eerste lange reis, naar Nederland, begonnen we met een volle auto. In Nederland e.e.a. gekocht en toen ging het met geen mogelijkheid meer mee terug. Daarom er nog maar een dakkoffer bij gekocht. Dit was al half ingecalculeerd. In de praktijk zal die koffer één of twee keer per jaar gebruikt worden en hier kan heel veel extra in. Heeft duidelijk invloed op het brandstofverbruik, maar in ruil daarvoor ben je de rest van het jaar met een wat compactere auto onderweg dan de eerder genoemde Ford Mondeo, Peugeot 508 en Skoda Superb en dat is dan weer een voordeel. Voor het normale dagelijkse gebruik is er meer dan voldoende bagageruimte.
Als er iets nieuws te melden valt over de auto volgt er een update.
- 70.000 km
Inmiddels bijna drie jaar verder en enige dagen geleden de 70.000 km gepasseerd. Tijd voor een update.
Zojuist nog eens gelezen wat ik bij 5000 km schreef. Over het algemeen niet echt van mening veranderd. Inderdaad is de auto wat minder praktisch dan “niet premium” en je moet ook objectief vaststellen dat prijs/prestatie beter kan. Over het geluid van de diesel ben ik nu iets kritischer. Op zichzelf is de auto best stil, maar de motor zou wat verfijnder kunnen klinken.
Wat me wel ronduit tegenvalt is het brandstofverbruik. Het gemiddelde over die 70.000 km is precies 1:16 en dat houdt niet echt over voor een diesel. Ik had meer in de richting van 1:18 verwacht, en toch zeker 1:17. Ik rijd veel snelwegkilometers, zo rond de 130 op de cruise control. Weinig korte afstanden.
Bij 60.000 km heeft de auto een grote beurt gehad die prijzig was. Tot nu toe zijn er geen defecten, maar desondanks kostte deze beurt 840 euro (in NL). Hierbij inbegrepen ca. 100 euro voor airco onderhoud en vanwege verontreiniging in de motor is er Forte DPF cleaner en Forte Diesel Fuel conditioner gebruikt. Desondanks, 840 euro voor een 60.000 km beurt is gewoon extreem duur.
Wat me vaak positief is opgevallen is de werking van de regensensor. Over het algemeen werkt hij prima en dat maakt het gedrag van de ruitenwissers, vooral bij lichte regen, een stuk comfortabeler dan wanneer je met een intervalstand moet gaan werken.
Tijdens de vorige winter is me weleens een rammeltje in het dashboard opgevallen, wat je niet verwacht bij Audi. Dit komt van de zilvergrijze kunststof boven de ventilatieroosters in de middenconsole. Nu de temperaturen weer zakken komt het opnieuw voor.
Binnenkort gaan de winterbanden er weer op. De zomerbanden zijn de Michelins Primacy HP. Na de winter moeten er voor twee nieuwe zomerbanden op, waarmee ze zo’n 48.000 km zijn meegegaan.
Update. Lamda-sonde, sturen, banden
- 83.000 km
Enkele maanden na de 70.000 km ging tijdens het rijden het oranje motormanagementlampje aan. De volgende dag even naar de garage geweest ter controle en toen bleek
er een lambdasonda defect te zijn. Zo'n sonde kost ongeveer 250 euro, maar omdat de auto altijd bij Audi in onderhoud is geweest is deze onder coulance vervangen.
D.w.z., ik moest alleen het arbeidsloon betalen, ongeveer 80 euro. Op zichzelf geen groot bedrag, maar dus ergens rond de 75.000 km het eerste defect en dat is toch vrij snel.
Sturen: Tijdens het eerste jaar is me af en toe opgevallen dat het stuur zich wat eigenaardig gedroeg. Het leek alsof er wat voorkeursposities waren, met name rondom de middenstand, waarop het stuur als het ware inklikte. Dit kwam vooral voor bij lage temperaturen. Enigzins vervelend want het geeft geen lekker gevoel in het stuur. Toen ik voor de eerste onderhoudsbeurt in de garage kwam (30.000 km) werd me gevraagd of ik op- of aanmerkingen had, en toen heb ik dit genoemd. In de garage werd dit herkend, maar er was toen ook een software update hiervoor beschikbaar en daarna was het weg. Lange tijd althans. Afgelopen winter heb ik dit toch weer gemerkt. Het verdwijnt wel nadat de auto is opgewarmd.
Enkele weken geleden de winterbanden weer vervangen door de zomerbanden. De banden die tot nu toe altijd achterop lagen liggen nu voor. Moet binnenkort de banden
die nu achter liggen vervangen. Voor de winter was me al opgevallen dat er een wat onaangenaam bandengeluid was, maar dat is nu nog veel erger. De banden die nu voor liggen veroorzaken een onaangenaam gedreun (t.g.v. cuppen?). Als je op internet zoekt blijkt dit vooral voor te komen op de niet aangedreven wielen, en dat kan kloppen want deze banden hebben tot nu toe altijd achter gelegen. Verder zijn sommige auto's hier gevoeliger voor dan andere. In het vervolg dan toch maar regelmatig wisselen tussen voor en achter. En binnenkort de uitlijning eens controleren, hoewel de auto niet naar een kant trekt.
Inmiddels voorbij de 100000
- 105.000 km
Maart 2017: Intussen staat de km-teller ruim over 105.000 km. Het is ook tijd om de winterbanden (Michelin Alpin A4, prima) weer te vervangen door de zomerbanden. Afgelopen zomer twee banden al vervangen door de Primacy 3, en binnenkort laat ik ook de andere twee vervangen door de Primacy 3, hoewel er nog voldoende profiel aanwezig is. Voortaan regelmatig van voor naar achteren wisselen om cuppen tegen te gaan, b.v. wanneer ik van het ene seizoen op het andere seizoen overga. Ik heb me laten vertellen dat auto's van het VAG concern door hun achterwielophanging wat eerder cuppende banden veroorzaken dan de meeste andere auto's. Of dat zo is weet ik niet, maar ik heb eerder nooit last gehad van cuppende banden en bij deze Audi wel. Bijzonder irritant.
Verder is er niet heel veel nieuws te melden. De auto doet gewoon comfortabel zijn werk en er zijn geen garagebezoeken geweest buiten het reguliere onderhoud. Tijdens de 90.000 km beurt is de sjoemelsoftware niet geupdate, omdat ik eerst weleens wil horen van anderen wat hun ervaringen hiermee zijn. Zo'n update kan altijd nog. Wel heb ik zelf de dempers van de achterklep vervangen omdat de klep niet meer open bleef staan. Dat was rond de 90.000 km. Verder zijn inmiddels ook de wisserbladen aan vervanging toe, met name de achterwisser.
De eerder gemaakte opmerking over het stuurgedrag is nog steeds van toepassing. Het stuurgevoel is wat ongewoon. Het lijkt alsof er wat voorkeursposities zijn, met name rondom de middenstand, waarop het stuur als het ware inklikt. Dit gebeurt vooral voor bij lage temperaturen, en hangt ook af van de bandenspanning. Het is minder/afwezig als de voorbanden harder opgepompt worden.
Het verbruik valt nog steeds tegen, zit op 6.2 liter per 100 km. De meeste km worden gemaakt op de snelweg bij een snelheid van 120 a 130 km/h.
Weer een jaar verder
- 135.000 km
Weer een jaar verder en inmiddels staat de teller bijna op 135.000 km. Er is eigenlijk niet veel nieuws te melden. De auto doet gewoon comfortabel
zijn werk en er zijn geen garagebezoeken geweest buiten het reguliere onderhoud, waarbij verder ook geen reparaties nodig waren. De auto ziet er nog als nieuw uit, en ik heb ook niet de indruk dat er iets veranderd zou zijn. Ik heb er tot dusverre bewust voor gekozen om de motorsoftware niet te laten updaten. Ik rijd dus nog steeds met de sjoemelsoftware, maar heb niet het idee dat ik het milieu hiermee zware schade toebreng. Natuurlijk
moet wel VW worden aangepakt. Het is niet de bedoeling om nieuwe normen te omzeilen, al was het maar omdat dat oneerlijke concurrentie is.
De eerder gemaakte opmerking over het stuurgedrag is nog steeds van toepassing. Je merkt het af en toe.
Om het verbruik wat naar beneden te krijgen helpt het om op de snelweg 110 km/h te rijden. In de praktijk is dat waar ik rijd in de spits lastig. Het is of links mee met de stroom, of rechts tussen de vrachtwagens. Dan maar links, maar dan zit je wel met een verbruik van 1:16 en dat houdt niet over voor een diesel.
Twee ton
- 201.444 km
Het is een hele tijd geleden dat deze review is bijgewerkt. Inmiddels is de auto acht jaar oud en de 200.000 km voorbij and still going strong. De auto ziet er nog prima uit, en ik heb ook niet de indruk dat hij zich anders gedraagt. Bij de 180.000 km beurt vorig jaar is de druksensor van de airco vervangen. Dit was een extra kostenpost van ca. 100 euro t.o.v. een normale beurt en dus te overzien. Onlangs zijn de remschijven en blokken voor vervangen, dat valt onder normale slijtage. Verder geen reparaties of onvoorziene uitgaven.
Ik heb al eens eerder aangegeven dat ik last heb van cuppende banden, echter, alleen bij de zomerbanden. Aanvankelijk waren dat Michelin Primacy HP, later de Primacy 3. Ik gebruik zomer- en winterbanden en verwissel ieder jaar voor en achter. Blijkbaar rijd ik toch teveel km, want één zomer rijden op de banden lijkt genoeg te zijn om een slijtagepatroon te krijgen dat het cuppen veroorzaakt. Dat cuppen is pas echt irritant als een band met dat patroon voor erop ligt, dan krijg je een heel irritant geluid. Zolang ze maar achter blijven liggen, op de niet aangedreven wielen, valt het mee. Voortaan blijven de zomerbanden dus vast voor of achter liggen. Bij de meest recente wissel heb ik voor de Vredestein Ultrac Satin laten monteren en die band bevalt prima. Ook stiller dan de Michelins. Wat ik er achterop leg zie ik nog wel, maar dat zouden best weleens Dunlop Sport BluResponse kunnen worden. Cuppen wordt vooral veroorzaakt door het type wielophanging, maar ik heb me laten vertellen door een bandenspecialist dat om cuppen tegen te gaan het helpt om banden met gesloten binnenschouders te hebben en om een zachtere compound te kiezen. De Dunlops voldoen hieraan. Ze zullen waarschijnlijk wel wat sneller slijten, maar het is het proberen waard.
Intussen verbaas ik mij over de winterbanden. Dat zijn de Michelin Alpin A4. Ik heb ze nu 7 jaar en verwachtte vorig jaar ze te moeten vervangen. Echter, nog ruim voldoende profiel. Dit jaar dacht ik de Alpin 6 aan te schaffen, maar eerst nog eens het profiel gemeten: nog 5 mm. Ze kunnen dus nog wel een winter mee, zeker omdat ik niet verwacht heel veel te rijden deze corona-winter.
Bijna 10 jaar
- 232.000 km
De tijd vliegt, deze A4 is bijna tien jaar oud. Velen zullen niet zo lang doorrijden, maar ik hoop nog lang en probleemloos met deze auto te rijden. Vanwege de Covid-19 pandemie en het vele thuiswerken zijn er de laatste jaren relatief weinig kilometers bijgekomen. Behalve het reguliere onderhoud geen onvoorziene uitgaven. Wel nieuwe zomerbanden achter, de Dunlop Sport Bluresponse. Fijne banden, slijtagegevoeligheid en gevoeligheid voor cuppen moeten we nog even afwachten. De Michelins winterbanden hebben het heel lang uitgehouden, daarom opnieuw voor Michelin gekozen, de Alpin 6.
In het verleden weleens geklaagd over het hoger dan verwachte verbruik. Intussen wel gemerkt dat als je lange stukken 100 rijdt (moet wel vanwege snelheidscontrole op sommige stukken), dan je dan zomaar 1:23 rijdt.
Enkele probleempjes
- 275.000 km
Met het verstrijken van de tijd komen er hier en daar wat kleine probleempjes naar boven. Intussen heeft de auto 275.000 km gelopen en eigenlijk voelt alles nog goed. Auto ziet er nog prima uit en rijdt ook prima. Echter, hij is niet meer geheel probleemloos. Enkele maanden geleden is het wiellager rechtsvoor vervangen. Wat eerder stonden de koplampen opeens veel te hoog. Dat blijkt te komen door een afgebroken stangetje bij het linkerachterwiel. Dit stangetje is onderdeel van een mechanisme dat gebruikt wordt om de koplamphoogte goed in te stellen bij het starten van de auto, afhankelijk van de belading. Voorlopig is dit 'opgelost' door de koplampen opnieuw in te stellen, maar de aanpassing aan de belading is nu verloren gegaan. Verder, en dat is potentieel gevaarlijker, komt het af en toe voor dat het opeens niet mogelijk is de 1e of 2e versnelling in te leggen. Dit terwijl het schakelen verder nog prima aanvoelt. Na wat zoeken op het Audiforum heb ik goede hoop dat dit niet in de versnellingsbak zelf zit, maar daarbuiten. Wordt binnenkort naar gekeken.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.