Audi A4 Avant 2.0 TDI 140pk Pro Line (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TDI 140pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 152.384 km |
KM-stand laatst | 346.611 km |
aanschaf
- 152.849 km
Zo, eindelijk een auto gekocht. Mijn oog viel al snel op een fraaie A4 en uiteindelijk heb ik voor deze 2.0 TDI gekozen. De 6-bak gaf hierbij de doorslag voor me ondanks dat ik lang naar een 1.9 TDI heb gekeken. Met 6 maanden bovag garantie en een volledige beurt bij aflevering denk ik dat ik een mooie deal heb gesloten. De auto is prima, er was wel wat gedoe bij de oplevering: de auto was niet pico bello in orde afgeleverd zoals wel was afgesproken. Trekhaak was niet gemonteerd, lampjes bleken stuk en de zitting van de achterbank zat los.. Mee terug geweest en allemaal in orde gemaakt. Alleen het feit dat je ermee terug moet.
Enfin, na de eerste paar honderd kilometers ben ik enigzins gewend geraakt aan mijn nieuwe wagen. Rijdt lekker, is rustig en ik zit heerlijk comfortabel in de sportstoelen.
Ben inmiddels ook banggemaakt door een kennis dat deze motor erg slecht is en dat er een revisie nodig is. Ik betwijfel het dat mijn motor er opeens mee gaat ophouden. Echter, aangezien de puntjes op de i misten bij aflevering van de wagen is het vertrouwen in de garage waar ik deze auto kocht in twijfel gebracht. Ik heb besloten de auto op de brug te zetten om deze eens aandachtig te laten nakijken bij de garage waar ik hem in onderhoud ga doen. Ik vermoed dat ze niet veel gaan vinden maar liever nu ik nog garantie heb. De aangehaalde punten door die kennis zijn:
- een mogelijk noodzakelijke motorrevisie voor specifiek dit type motor
- een vliegwiel waarvan de veren kapot kunnen raken
Ik zal u gedurende de duur dat ik deze auto rijd op de hoogte houden van de rijeigenschappen en overige bij deze auto komende zaken.
eerste 15.000km
- 166.956 km
Ik heb de auto inmiddels 4 maanden en de eerste 15000km zijn (bijna) een feit. In deze periode heb ik meer met de auto gereden dan ik had verwacht. Ben zeer tevreden over de auto. Hij blijkt erg betrouwbaar, zuinig en stil. Binnenkort voor een kleine beurt waarbij ik geen problemen verwacht.
-- Motor en verbruik --
De 2.0 TDI diesel motor van Audi voelt wel rauw aan. Ik heb geen langdurige vergelijking met andere auto's. Het valt me wel op dat wanneer je goed voelt dat de Audi diesel toch heel lichtjes wat trillen bij lage toeren en lage snelheden. Zo nu en dan lijkt de motor ook iets te "trekken" naar links, lastig om te omschrijven maar het baart me nog steeds wel een beetje zorgen of dit wel echt normaal is. Overigens vermoed Ik wel dat het type/merk brandstof de motor iets beter laat lopen, lastig vergelijken vind ik dat. De 2.0 TDI heeft veel power en is nauwelijks hoorbaar van binnen.
Gemiddeld heeft mijn Audi A4 1 op 17 gereden bij half-half 80 wegen en de autosnelweg. Dit vind ik erg zuinig, ben ook hierover erg tevreden dus. De auto is ook erg stil en dit maakt het rijden echt een feestje. De 6-bak was niet echt een eis bij aanschaf maar bij een volgende auto is het dat wel: het rijdt heerlijk stil, rustig en zuinig.
-- Compleet --
Na aanschaf bleek de auto nog completer dan ik dacht. Blijkbaar toch niet zo goed onderzoek gedaan naar de auto als ik dacht. Er zat een carkit in en ik had bijv. niet verwacht dat ook al Bluetooth aanwezig is. Ik kan dus prima bellen met mijn iPhone 4S via de ingebouwde carkit. Een specifieke houder voor de iPhone is belachelijk duur: 189 euro bij de dealer dus ik heb zelf iets in elkaar geknutseld dat er fraai uitziet en waar ook de telefoon van mijn vriendin in past (ander merk/model).
Ook ben ik positief verrast door het zeer uitgebreide car-check systeem. Deze waarschuwt mij ruim op tijd als er iets is zoals wanneer het ruitesproeier tankje bijna leeg is, of de olie op minimun staat en nog tientallen andere belangrijke zaken. Top uitvinding! Ik heb 1x gehad dat ik de olie een beetje bij moest vullen, een half litertje en gaan met die banaan,
Het Bose speakersysteem met subwoofer en aparte versterker klinkt ronduit geweldig.
De sportstoelen zitten goddelijk. De lendensteun is erg lekker en de verlengbare knieondersteuning maakt lange stukken rijden heerlijk. Onlangs ben ik in een weekend op en neer naar München gereden en ik kwam heerlijk uitgerust aan na 9u rijden. Dit is een echte must voor mij in een volgende auto.
-- Minpuntjes --
Minpuntjes vind ik de bekerhouder die op een totaal onlogische plek zit: voor het ventilatierooster. Ik hoef mijn warme koffie niet per se te koelen... Ook het feit dat er maar 1 bekerhouder inzit ipv 2. Ook de midden armsteun tussen de voorstoelen is eigenlijk nét iets te kort en te laag. Het af-fabriek ingebouwde navigatie systeem voldoet maar is niet echt makkelijk te bedienen. Ik heb geen full-map en alleen pijlen tussen de klokken en een stem uit de speakers die te vaak zegt dat ik af moet slaan. Nadeel is ook dat het een CD systeem is: echt geschikt voor internationale reizen is het dus niet vind ik.
-- Verveelt niet --
De uitstraling van deze Audi vind ik fenomenaal. Ik was al langer gek op het model zelf en alhoewel ik de nieuwere Audi's prachtig vind blijf ik steeds met een glimlach naar mijn auto lopen. Blijf er gek op.
Al met al een aanrader.
oliepomp kadoek
- 252.268 km
-- 2 jaar verder: oliepomp kadoek --
Ik heb deze wagen nu bijna 3 jaar en ik heb er met veel plezier ingereden. Helaas moet ik melden dat nadat ik er zo'n 100.000km mee heb gereden in die tijd de oliepomp er onlangs mee ophield. Ik kreeg waarschuwing oliedruk in mijn boordcomputer schermpje tussen de tellers en heb de wagen aan de kant gezet. ANWB erbij en af laten slepen. De garage waar ik steeds mijn auto voor onderhoud breng (Auto Luiken, Hengelo) wist zich er geen raad mee eigenlijk en moest het nodige onderzoek gaan doen om te bepalen wat er aan de hand zou zijn terwijl een vlugge zoekactie online me al deed vermoeden hoe de vork in de steel zat. Ik kreeg daar een prijsopgave van 3000 euro minimaal en bij vervangen van de motor liefst 6000 euro. Ze hebben er zelfs nog een stuk mee gereden om uit te zoeken wat er aan de hand was zeiden ze (!!!). Ik kan alleen niet aantonen dat ze dat hebben gedaan want het heeft vrijwel zeker extra schade veroorzaakt.
Het zoekwerk leverde me op dat dit een bekend euvel is van deze 2.0 TDI motor uit bouwjaren 2006-2008. Het betreft de balansas in de oliepomp die langzaam afslijt tot deze grip verliest en de oliepomp vastloopt. De revisie die erop kan plaatshebben wordt her en der aangeboden voor rond de 1000 euro. De aandrijving van de balansas wordt dan vervangen door een op tandwielen gebaseerde overdracht. Bij aanschaf is mij door een kennis verteld dat de motor een revisie nodig had maar ik kon destijds nooit vinden wat het nou moest zijn. Mijn eigen garage kon het me uiteindelijk ook niet vertellen dus ik heb er maar verder niets mee gedaan.
Ik kwam uiteindelijk bij Audiparts Veghel (Coen Donkers) uit als specialist op dit gebied. Zij wisten me zonder de wagen gezien te hebben precies te vertellen wat er aan de hand was en hoeveel een reparatie zou kosten. De oliepomp 975, turbo 750 en 400 voor als de schalen van de drijfstang as ook kapot bleken. De turbo is dusdanig gevoelig dat deze vrijwel direct de geest geeft. Mijn eigen garage wilde nog eerst een paar uur onderzoek doen om een tegenofferte uit te brengen maar daar heb ik vanaf gezien. Wel moest ik 2u werk betalen voor niets eigenlijk.. Niet sjiek dus, op dit moment twijfel ik nog of ik daar naar terug ga voor onderhoud als ze zo met een vaste klant omgaan.
Uiteindelijk heb ik de auto laten vervoeren van Hengelo (OV) naar Veghel (zo'n 150km) voor 175 euro en kreeg ik een Audi A6 station als leenwagen (wel eentje uit '96 ;). Enorme zwabberbak maar ik was fatsoenlijk mobiel na diverse autos geleend te hebben van ANWB (2 dagen), eigen garage (2 dagen) en mijn vader (3 dagen).
Vanaf dat de wagen stuk ging totdat ik deze kon ophalen heeft 2 weken geduurd. Auidparts Veghel heeft mijn auto de 2e week op maandag opgehaald en ik kon vrijdags het auto weer ophalen. Totale kosten zo'n 2300 euro (incl vervoer, leenauto). Zelfs nog netjes de auto van binnen gereinigd en gewassen.
-- Motor en verbruik --
De motor is altijd vrij ruw gebleven maar na de reparatie maakt het iets meer geluid en is tegelijk stabieler zo lijkt het. Het verbruik blijft zo rond de 1 op 17 liggen, soms iets eronder. Het rijden in deze auto blijft echt een feest, heerlijk. Het contrast is dan ook des te groter nadat ik die leenauto's heb gereden in afwachting tot mijn auto werd gerepareerd.
-- Schades --
Ik heb een keer heel stom een lantaarnpaal over het hoofd gezien bij het achteruit inparkeren waardoor er wat lakschade op de bumper linksachter zit. Dit heb ik niet laten repareren (de lak is wat gebarsten). Daarnaast heb ik pech gehad met de voorruit: deze heb ik wegens steenslag laten vervangen en een paar weken later kreeg ik een steentje precies op de rand met de sponning waardoor er direct een barst in schoot. Inmiddels dus 2x een nieuwe voorruit gehad; beide keren verzekeringswerk.
-- Minpuntjes --
Het alarm van de veiligheidsgordel gaat frequent af van de bestuurdersstoel. Ik heb nog niet onderzocht waar dit aan ligt maar het begint onderhand wel echt te irriteren. Er beginnen zich lichte trillingen te vormen in de deur linksvoor; lijkt een paneel in de deur te zijn die niet helemaal goed vastzit.
-- Upgrades --
Ik heb 2 sets lichtmetalen velgen bij de wagen; de 16 inch set waar ik de wagen mee kocht hebben nu winterbanden erom en ik heb een fraaie set 17 inch zomerbanden gekocht. Daarnaast heb ik een kabeltje getrokken voor mijn iPhone zodat ik deze op de radio kan gebruiken als CD wisselaar. Wat een heerlijk geluid komt er zo uit zeg. Een nieuwe Bluetooth module met mediastreaming zou flink duurder zijn (400 euro ofzo) dus daar heb ik vanaf gezien. Daarnaast heb ik vrij eenvoudig zelf een paar ISOfix beugels gemonteerd voor de kinderstoelen. Superhandig en totaal niet moeilijk te doen.
-- Wauw --
Voor mij blijft de auto echt mooi; telkens wanneer ik er naartoe loop om een stuk te rijden moet ik er nog om glimlachen. Wat een prachtbak. Ik hoop dat ik minstens de 400.000km ermee haal!!
vliegwiel kapot
- 335.021 km
-- 1.5 jaar verder: vliegwiel kapot --
Zo'n 80.000 km nadat ik vorig jaar meemaakte dat de oliepomp kadoek ging (slecht ontwerp met de balansas daarin) hield mijn fraaie A4 er wéér mee op; De motor was geblokkeerd en ik vreesde het ergste (andere motor nodig; 1500 tot 3500 euro ex montage). Met dik 3 ton op de teller was mijn auto die reparatie eigenlijk niet waard. Mijn auto gaf al wat kuren de laatste week maar niet echt veel bijzonders; bij afremmen op de motor schokte de auto ietwat meer. Ik kon het niet helemaal plaatsen en was van plan toch nog een onderhoudsbeurt te doen; Inmiddels heb ik de auto zelf in onderhoud samen met mijn schoonvader (garagehouder).
Online speuren deed vermoeden in de richting van het vliegwiel, zeker omdat er geen enkele beweging te krijgen was in het motorblok. Na de bumper verwijderd te hebben konden we bij het motorblok en daar bleek de distributieriem nog wel intact (gelukkig :). Wel zat er rare smeer bij het koppelhuis maar om meer te weten moest de versnellingsbak er achterweg. Uiteindelijk hebben we de koppelset en het vliegwiel vervangen waarna de auto weer heel fijn rijdt.
Het tweemassa vliegwiel was dus kapot; wel heb ik gekozen om hier een nieuwe van te monteren. Een enkel vliegwiel had ook gekund maar dan gaat de wagen minder vloeiend schakelen en als dit nieuwe vliegwiel de helft van de kms mee zou gaan als zijn voorganger is me dat lang genoeg.
De distributieriem moet vervangen worden bij 375.000km en wellicht een keer de startmotor indien die protesteert; Daarmee zijn hopelijk de grootste, toekomstige uitgaven v.w.b. onderhoud op de radar.
Wel bleek met dit euvel helaas dat het ándere advies dat ik bij de aanschaf van mijn wagen kreeg óók gegrond was. Achteraf is alles wijsheid; ik ga eens de totale kosten van eigendom uitrekenen. Dat gaat leerzaam zijn.
-- Motor, onderhoud en verbruik --
De motor is weer rustiger na deze reparatie lijkt het. Het verbruik is wat toegenomen en zit nu vaak op de 1:16 ipv 1:17. Wel levert de motor nog steeds lekker vermogen en rijdt de auto dus heerlijk. Ik heb bij 320.000 km de remschijven en -blokken vervangen (dat was wel nodig) en nieuwe zomerbandjes op de velgen gelegd.
-- Minpuntjes --
Het alarm van de gordelspanner treedt zo nu en dan nog op, het is eerder uitzondering en ik stoor me er niet aan. Het interieur heeft inmiddels wel wat te leiden maar ik rijd dan ook veel het laatste jaar. De auto is meer een gebruiksvoorwerp geworden inmiddels maar desondanks houdt deze zich heel goed.
-- Conclusie --
Na een uitgebreide autovakantie in de zomer van 2015 (midden Spanje, Pyreneeën, Frankrijk) en een nog zo'n trip naar de Oostenrijkse Alpen in de zomer van 2016 heeft mijn auto zeker zijn waarde getoond. Hij rijdt nog altijd heel fijn; ook met dakkoffer. Aangezien ik nu de ontwerpproblematiek in deze auto helemaal van voor tot achter wel heb meegemaakt kan ik ook goed inschatten wat ik nog kan rijden met de auto; en dat is nog een heel eind :)
Distributieriem kapot - auto verkocht
- 346.611 km
Op de terugweg vanaf Oostenrijk ging de distributieriem kapot op de ring van München. De riem knapte niet maar er waren tandjes afgesleten waardoor er geen compressie meer opgebouwd kon worden. Dit ondanks dat de riem 90.000 van de 120.000 km had gedraaid in 2 jaar. Aantonen dat het aan het materiaal of garage die het plaatste (Luiken in Hengelo) ligt is niet te doen dus ik kan het daar niet (deels) verhalen.
De riem vervangen kan voor 650 euro bij Autoparts Veghel (Donkers) echter is niet gezegd dat de motor dan geen schade heeft opgelopen. Eventuele schade (cylinders) werd geraamd op zeker 1100 euro, mogelijk meer. Dit heeft me doen besluiten om de auto van de hand te doen. Liever had ik ermee door gereden maar de onzekerheid ervan plus het feit dat de wagen in München stond en een tijd duurde voordat deze terug in NL zou zijn heeft dit in de hand gewerkt. Inmiddels een v70 op LPG gekocht.
De Audi heeft me goed bevallen qua afwerking, rijgedrag en uitstraling. Ik ben er echt aan verknocht geraakt. Wel ben ik echt teleurgesteld in de kwaliteit van de wagen; dat er tot 3x toe motorische schade is; oliepomp, vliegwiel en nu de distributieriem. Dit ondanks al het nodige onderhoud.
Via autoscout heb ik mijn 1e auto nog weten te verkopen voor 2800 euro; het risico of de motor kapot is is voor de koper. Ben wel benieuwd of het sloop of reparatie wordt; er zaten veel nieuwe onderdelen op van recent onderhoud. Nouja, daag audi.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 1.6 Advance / Navi / PDC / Clima.
- 2007
- 352.760 km

Audi A4 Limousine 1.8 TFSI Pro Line Business Clima Navigatie Leder Rijklaarprijs Inruil Mogelijk!
- 2008
- 255.691 km

Audi A4 Avant 4.2 V8 S4 quattro Pro Line Recaro Schuifdak DTM Imola Yellow Youngtimer Liefhebbersauto
- 2005
- 350.611 km