Audi A4 Avant 1.9 TDI 130pk (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 1.9 TDI 130pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 240.000 km |
KM-stand laatst | 450.000 km |
240000
- 240.000 km
Auto gekocht bij een garage van eerste eigenaar, Audi-dealer onderhouden.
*Bumpers en zijskirts in kleur laten spuiten: € 250
*Xenon gemonteerd (omdat dimlichten vaak kapot gaan en vervangen is tijdrovende klus): € 85
*S-line pooknop en S-line gril: € 110
Interieur:
Superdegelijk, er is en gaat niets kapot. Alles voelt strak en degelijk aan. Alles sluit mooi en netjes. Standaard interieur, maar stoelen zitten prima, ook na een rit van 1000+ km.
Exterieur:
Nette auto, enigszins tijdloos.
Motorisch:
Klinkt degelijk. Begint een klein beetje te nagelen. Af en toe goed doortrekken zodat je de vastzittende roet via de uitlaat eruit 'blaast'. Auto is verrassend zuinig, 1 op 22 is haalbaar, lees 1400 kilometer op één tank. Welke stationwagon haalt dat tegenwoordig nog van deze grootte?
240000 - 270000
- 270.000 km
Grote beurt en thermostaat vervangen + APK bij een kennis: € 275
Overzicht kosten eerste jaar per kilometer (kilometerstand 240.000 tot 270.000):
Onderhoud € 0.01 Tuning € 0.01 Bekeuring € 0.00 Verzekering € 0.01 Wegenbelasting € 0.05 Brandstof € 0.07 Afschrijving* € 0.03
Totaal € 0.18
*Afschrijving: € 1000 per jaar
Verbruik gemiddeld: 1:18,2 (5,5l/100 km) (rustige rijstijl)
Problemen: dimlichten defect, stadslichten defect, raamwerking links moeizaam
270000 - 300000
- 300.000 km
Grote beurt en plastic onderdeel vervangen (lekte klein beetje koelvloeistof) + APK bij een kennis: € 180
Schroefset: € 570
Overzicht kosten tweede jaar (kilometerstand 270.000 tot 300.000):
Onderhoud € 0.01 Tuning € 0.01 Bekeuring € 0.00 Verzekering € 0.01 Wegenbelasting € 0.05 Brandstof € 0.08 Afschrijving* € 0.03
Totaal € 0.19
*Afschrijving: € 1000 per jaar
Verbruik gemiddeld: 1:19,1 (5,2l/100 km) (rustige rijstijl) (smallere banden gemonteerd, dus zuiniger dan eerste jaar)
Problemen: Ruitenwisser ruststand incorrect -> zelf gecorrigeerd. Plastic onderdeel lekt koelvloeistof.
300000 - 330000
- 330.000 km
EGR weg laten schrijven bij VAGTechniek + laten chippen + timing distributie laten herprogrammeren: € 295
Overzicht kosten derde jaar per kilometer (kilometerstand 300.000 tot 330.000):
Onderhoud € 0.03 Tuning € 0.01 Bekeuring € 0.00 Verzekering € 0.01 Wegenbelasting € 0.04 Brandstof € 0.07 Afschrijving* € 0.03
Totaal € 0.19
*Afschrijving: € 1000 per jaar
Verbruik gemiddeld: 1:20,7 (4.8l/100 km) (zeer rustige rijstijl + chippen heeft de auto vermoedelijk ook ietsje zuiniger gemaakt)
Problemen: Vrijlooppoelie dynamo defect, achteruitrijschakelaar defect. Allemaal gelukkig relatief goedkoop onderhoud en zelf prima te doen.
Ander probleem is dat de auto in noodloop schiet bij vol doortrekken vanaf 100 km p/u in 4e of 5e versnelling. (Tijdelijk) verholpen door een keer V-power te tanken en een paar keer met warme motor goed op z'n staart te trappen. Auto moet nog een keer uitgelezen worden om te kijken wat er exact aan de hand is ...
330000 - 360000
- 360.000 km
Grote beurt, distributieriem, waterpomp en spanrollen: 700€
Bovenste draagarmen vervangen: 75€
Overzicht kosten vierde jaar per kilometer (kilometerstand 330.000 tot 360.000):
Onderhoud € 0.04 Tuning € 0.00 Bekeuring € 0.00 Verzekering € 0.01 Wegenbelasting € 0.05 Brandstof € 0.07 Afschrijving* € 0.02
Totaal € 0.19
*Afschrijving: € 500 per jaar
Verbruik gemiddeld: 1:19.1 (5.2l/100 km)
Paar problemen:
-Elektrisch raam bestuurderskant heeft het begeven: spoel met ijzerdraad ernstig versleten en liep daardoor in de soep -> veel werk om te vervangen, maar kosten zijn laag: 15€
-Remslang diende vervangen te worden voor de APK -> 160€
-Bovenste draagarmen vervangen: 75€
-Auto kwam vaker in noodloop; turbo is aan het gieren (onbalans turbodeel/rotor?). EGR schoongemaakt heeft het in noodloop raken wel verholpen: 0€ (zelf met een tandenborstel, remvloeistof en een hoop geduld)
360000 - 390000
- 390.000 km
Kleine beurt, APK, remblokken voor (eerste keer sinds ik de auto heb!), nieuwe remleidingen, paar kleine herstelwerkzaamheden: €570
Overzicht kosten vijfde jaar per kilometer (kilometerstand 360.000 tot 390.000):
Onderhoud € 0.02 Verzekering € 0.01 Wegenbelasting € 0.06 Brandstof € 0.06 Afschrijving* € 0.02
Totaal € 0.17
*Afschrijving: € 500 per jaar
Verbruik gemiddeld: 1:19.2 (5.2l/100 km)
Problemen: dempers achterklep week -> vervangen voor € 20; stadslichtjes af en toe kapot. Auto schiet nadat er nu LongLife (5W30) olie in zit, niet meer in noodloop (sinds kmstand 360.000). Geen idee of dit te relateren is aan de LL olie.
390000 - 420000
- 420.000 km
Overzicht kosten zesde jaar per kilometer (kilometerstand 390.000 tot 420.000):
Onderhoud € 0.02 Verzekering € 0.01 Wegenbelasting € 0.06 Brandstof € 0.06 Afschrijving* € 0.03
Totaal € 0.18
*Afschrijving: € 500 per jaar
Verbruik gemiddeld: 1:19.5 (5.1l/100 km)
Problemen: inmiddels 3e keer raammechanisme linksvoor vervangen + rechtsvoor eerste keer. Verder was de oliepeilstok aan vervanging toe; vertoonde wat scheurtjes aan de onderkant. Verder was de nulstand van de ruitenwissers versprongen.
420000 - 450000
- 450.000 km
Kleine beurt, APK
Overzicht kosten per kilometer (kilometerstand 420.000 tot 450.000):
Onderhoud € 0.02 Verzekering € 0.01 Wegenbelasting € 0.07 Brandstof € 0.07 Afschrijving* € 0.02
Totaal € 0.19
*Afschrijving: € 250 per jaar
Verbruik gemiddeld: 1:18.5 (5.4l/100 km)
Problemen: te hoge CO bij APK, Xenon lamp defect en mistlampbehuizing moeten vervangen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.