Audi A4 Avant 1.8TFSI 120pk ABT (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A4 Avant 1.8TFSI 120pk ABT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 38.000 km |
Maandagochtend auto
- 33.600 km
Ik heb deze auto uitgezocht als vervanging van mijn Mondeo. Hiervoor reed ik 2x een V50.
Het betreft een Audi A4 1.8TFSI 120pk (met ABT chip 211pk) in de Pro Line S uitvoering. Als opties nog zaken als B&O, MMI Plus, Servotronic en wat kleiner grut.
De auto is op zijn zachtst gezegd een tegenvaller (1 bak ellende komt beter in de buurt), en behalve de auto valt vooral de slagkracht van Audi/Pon tegen.
Laten we vooral beginnen met de pluspunten, die er wel degelijk zijn:
Persoonlijk vind ik het gewoon een erg mooie auto om te zien. Ik heb gekozen voor een kleur die je niet vaak ziet, en dat staat hem goed. Het B&O systeem is uitstekend en de stoelen zijn mooi. De Pro Line S is ook erg compleet voor een relatief goede prijs. De wegligging is prima, geen BMW, maar sportief zat.
Helaas houdt het hier op, en is de lijst van problemen groter. Zaken als het missen van een make-up spiegen en Isofix, laten we maar buiten beschouwing.
- Rammels, rammels, rammels.
Het begon met de versnellingspook die rammelde. Het B&O systeem moest aardig zijn best doen om er boven te komen. Voor dit probleem is de auto 3 keer teruggeweest, zonder 1x een oplossing te bieden. De 4de keer besloot een monteur er eens serieus naar te kijken, en vond een losse schroef onder de pook
Probleem 2 is dat de voortrein af en toe wel los lijkt te zitten. Iedereen in de auto schrikt zich een hoedje, is dit nu de beroemde afwerking? Het rammelt en beukt. Ook hier is hij nu 3x (bij 2 verschillende dealers) teruggeweest. Oplossing: Nog geen
- Prestaties
Gekozen voor de 120pk met ABT. Dit zou hem op 211pk moeten brengen, net zoals zijn sterkere 160pk broer. Resultaat? Ronduit teleurstellend. De auto is vlot, maar niet meer dan dat. In het hele toerenbereik kan hij schokken bij vollast.
Op naar de rollenbank, met als resultaat 160 krukas pk's. Dat zijn er 51 te weinig. Na lang lang lang zeuren, eindelijk een afspraak bij de rollenbank van ABT (Büchli in Harderwijk). Zij komen tot 220pk op de krukas? Hoe dat komt? Ze rekenen daar met, schrik niet, 45% aandrijfverlies. Op deze manier kan je een Panda 1.0 nog doorrekenen naar 160pk. Oplossing voor het probleem vermogen (en schokkende motor)? Niets
- Vliegende onderdelen
Alles zit muurvast in een Audi, toch? Wrong. Op de snelweg met 120 gebruik ik mijn koplampsproeiers, als er iets over mijn dak vliegt. Dat was dus het afdekplaatje van de sproeier (sorry achterligger). Mijn gordel moet ik van de vloer rapen, het pieletje wat hem omhoog houd is eraf gevallen. Niet echt rondvliegend, maar wel in deze categorie: Dank aan Audi voor het vastzetten van de passagiersstoel na 20.000 km, voelt een stuk aangenamer nu.
- MMI Files
De, verder fijne, MMI heeft file informatie. Helaas laat hij elke file een keer of 10 zien. Dat niet alleen, elke, indentieke, file heeft toch net steeds een andere lengte of begin en eindpunt, waardoor het elke ochtend lijkt alsof er 2500 kilometer file staat. Flitsers zelfde probleem, op weg naar huis ziet hij er 12 op weg, terwijl het er 1 is.
Oplossing van de dealer: "Zet u file info toch uit?"
- En verder
Verder zijn we er wel. Het leer van mijn passagiersstoel ziet eruit alsof het 250.000 kilometer achter de rug heeft, en dat mijn stoel kraakt (ben 87 kilo), ach, dat went inmiddels wel.
Al deze problemen zijn op zich vervelend, maar hoeven niet eens een echte ramp te zijn. Dat zijn ze in mijn beleving wel geworden doordat de auto voor de problemen meerdere keren is teruggeweest, zonder enig echt resultaat.
Je wordt ook gewoon niet serieus genomen, "u bent de eerste", maar blijkbaar maakt Audi ook echte maandagochtend auto's.
Heb je een Audi zonder problemen, dan heb je een fijne bak. Heb je wel problemen? Berg je maar, de aftersales is afgrijselijk slecht.
EDIT 22-09-2012:
Even een zaak verduidelijken. De 120pk versie is motorisch identiek aan de 160pk versie. De stijging van 120 naar 211 pk lijkt heel extreem, maar is het feitelijk niet. De enige reden van de 120pk is een instapversie te creëren, maar technisch is er dus geen verschil. Elke goede VAG tuner (daar valt ABT dus niet onder blijkbaar), zoals JD Engineering, brengen deze motor met gemak, en betrouwbaar, naar de 211pk.
En, om 1 vraag te beantwoorden: De auto is Arubablauw. Zeer veel positieve reacties op gehad :)
Geen stap verder
- 38.000 km
De auto is voor de 6de keer teruggegaan voor de rammels voorin. En verdomd, tijdens het testen bij de dealer is het ding fluisterstil. We zijn er inmiddels dus achter dan er 1 afhankelijkheid is, namelijk de buitentemperatuur. De rammels/herie neemt af, als de buitentemp lager is.
Oplossing? Geen natuurlijk, gewoon weer naar huis, en afspraak nummer 7 maken.
Sprak toevallig eindelijk iemand die hetzelfde probleem had. Die heeft zijn auto na 18 maanden ingeleverd na hetzelfde traject gehad te hebben. Geen oplossing gevonden bij diverse dealers in zijn regio.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.