Audi A4 Avant 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 1.8 TFSI 170pk Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 22.800 km |
KM-stand laatst | 137.500 km |
Nieuwe auto: eerste indruk
- 24.400 km
Sinds een week overgestapt van een Insignia diesel naar een Audi A4 Avant Pro-line S Multitronic met 170 pk. Hoewel een Insignia een heerlijke auto was en kwalitatief in orde, is dit toch een auto van weer een heel andere orde. Alles voelt 'premium' aan de auto en het rijdt heerlijk.
Het is nogal boffen (vind ik) om een dergelijke auto te mogen rijden. De auto is nog geen jaar oud en stond bij de Leasemaatschappij. Aangezien ik nu vanwege mijn minder aantal kilometers benzine kon gaan rijden, konden we de auto's "omwisselen". De Audi stond er dus in deze uitvoering en eerlijk gezegd, als ik uit het boekje zou mogen kiezen zou ik de auto net zo hebben samengesteld. De auto ziet er in de S-line uitvoering lekker 'dik' uit en in combinatie met de Daytona-grijze kleur (alleen beschikbaar voor een S-line) ziet de auto er prachtig uit; 30 mm verlaagd, 18-inch velgen en als optie de donker getinte zijruiten. Aangezien de auto ook het S-line interieur heeft, zitten er heerlijke sportstoelen in gemonteerd en combinatie met de zwarte hemelbekleding doet alles ook binnen lekker sportief aan.
Mijn eerste indruk van de auto is dus positief, niet alleen vanwege het uiterlijk. De nieuwe TFSI motor (nu met 320 nm koppel en 170 pk), voldoet aan alle verwachtingen. Het is een heerlijke motor die samen met de multitronic-bak zorgt voor een comfortabele rijervaring; meer dan voldoende koppel bij lage toeren en een hele rustige loop van de motor die heerlijk stil is.
Eerlijk gezegd was ik voordat ik de keuze maakte heel benieuwd naar de ervaring met een Multitronic. Ik ken alleen de oude CVT's nog in onder meer de Volvo 340 (die had mijn opa vroeger) en dat maakte vooral een jankend geluid en kwam slecht vooruit. Nou hoe anders is dat nu! Wat een verschil zeg met vroeger. De auto is razendsnel met wegrijden, pakt altijd het juiste toerental en je hebt dus geen schakelmomenten (met uitzondering als je de bak in de S-stand zet; maar dat is voorgeprogrammeerd en dus heel kunstmatig). Al met al een heerlijke combinatie waarmee je comfortabel over de wegen cruiset.
De auto is verder compleet uitgerust met onder meer dus de sportstoelen met half leder, het MMI-navigatiesysteem, licht- en zichtpakket, xenon-verlichting, het Audi Sound Systeem, donkere ruiten, kantelbare stoelen etc.
De eerste kennismaking is wat mij betreft dus heel positief. De auto stuurt bijzonder strak en ligt als een dijk op de weg met de S-line onderstel. Ondanks de 18 inch velgen is de auto niet oncomfortabel te noemen; de auto kleeft aan de weg.
Voorlopig eerst maar eens even sturen, maar ik wilde toch al even mijn eerste indruk delen met anderen. Binnenkort zal ik mijn uitgebreidere ervaring hier posten.
bijna een jaartje verder
- 51.000 km
Hoe snel kan de tijd gaan. Inmiddels al bijna een jaar aan het sturen in mijn Audi. En ik moet zeggen, ik ben een fan geworden van het merk.
Het is een heerlijke reisauto, die vanwege de heerlijke 1.8 TFSI motor in combinatie met de multitronic, lekker thuis geeft qua vermogen en koppel. De motor is heerlijk stil, is soepel en heeft meer dan voldoende power. Inmiddels ook wat vaker de sportstand van de multitronic gebruikt, en oef, daar word je best blij van; de motor reageert dan lekker fel en klimt lekker in de toeren. Op kruissnelheid blijft het heerlijk rustig aan boord; de auto draait ongeveer 2000 toeren bij 140 km per uur. Dat het rustig aan boord is merkte ik vooral na in een dag 120 km te hebben gestuurd; geen 'ruis-gevoel' in mijn hoofd.
De S-line sportstoelen zitten heerlijk en het is me nog nooit gebeurt dat ik vermoeid uit de auto stapte. Ook niet na die vakantierit van 1200 km.
Zijn er verder nog opvallende zaken? Het Audi Sound Systeem is me bijzonder tegengevallen. Absoluut slecht geluid; bijzonder vlak. Aangezien ik een audiofiel ben heb ik wel wat hoge standaarden, maar dit is echt onder de maat. Ik heb door Navishop in Nootdorp een andere versterker laten plaatsen en een sub in de kofferbak gezet; het Audi Sound Systeem wordt nu volledig omzeild met als resultaat een prachtig strak en loepzuiver geluid. De speakers van Audi bleken ineens super geluid te geven! Kortom, iedereen die van muziek houdt, bestelt gewoon het standaard systeem en laat het daarna voor ongeveer 1200 euro upgraden. Daar kan geen systeem, ook het Bose-systeem niet, tegenop. Ik heb het ermee vergeleken en ook dat Bose-systeem is om tranen van in je ogen te krijgen; zo minimaal geluid geeft dat en dat voor die hoge meerprijs. Ja, die prijs hebben ze dan wel weer voor elkaar bij Audi.
Verder eigenlijk geen noemenswaardige zaken te noemen. De auto stuurt strak, ligt lekker op de weg en de km's glijden onder de auto door.
De kleur van de auto kan me ook nog altijd bekoren; Daytona grijs. Voor mij geen zwarte auto meer.
Komende maand gaat de auto naar de garage voor de jaarlijkse beurt. Als er noemenswaardige zaken te melden zijn, dan plaats ik dat uiteraard hier op de site.
Oh ja, nog 1 ding. Ik heb via VAGcom een aantal opties in de auto laten "aankruisen". Hiermee bedoel ik dat de verborgen opties in de auto die door Audi niet zijn geactiveerd, alsnog worden aangezet. Ik heb dus nu dimbare binnenverlichting, een kantelbare rechterbuitenspiegel, standaard LED-verlichting achter aan, bochtverlichting, needle sweep (voor de fun), en nog een paar zaken. Een leuke aanvulling met een paar nuttige opties; kostte me 20 euro, dus daar hoefde ik het niet voor te laten.
anderhalf jaar later...
- 122.000 km
Inmiddels ruim 120.000 km op de klok, dus weer eens tijd voor een update.
Hoe bevalt me een Audi A4 na ruim 2,5 jaar sturen?
Eerlijk is eerlijk, de Audi is en voelt toch echt een klasse beter dan mijn vorige auto de Opel Insignia. Het is een degelijke auto, die echt nog geen enkele gebruikssporen laat zien. Het rijdt heerlijk en heeft de kilometers gevreten alsof ze niet bestonden en in alle rust.
De auto geen enkele storing en doet gewoon wat ie moet doen.
Nog 5 maanden en ik moet er afstand van doen. Dan zal er weer een nieuwe lease-auto voor de deur staan. Welke dat gaat worden nog geen idee. Tot die tijd rij ik nog met plezier in mijn A4.
Tijd om afscheid te nemen
- 137.500 km
Na 3 jaar en ruim 120.000 km, wordt het tijd om afscheid te nemen van de Audi; het leasecontract eindigt.
Al met al zeer plezierige jaren met de auto gestuurd. Als ik het moet samenvatten: een soepele, comfortabele, kilometerverslindende, uitermate rustig lopende auto. De auto is zeer betrouwbaar gebleken en heeft me geen moment in de steek gelaten. De combinatie van deze vernieuwde 1.8 tfsi motor in combinatie met een CVT-automaat kan ik iedereen van harte aanraden; de auto versnelt heerlijk soepel en snel. Dat de auto daarmee ook zo laag in de toeren blijft op de snelweg is een verademing.
Ik kan de auto gelukkig blijven volgen bij zijn volgende "baasje". Vrienden van mij nemen de auto over van de leasemaatschappij; ze gaan er nog jaren heel veel plezier van hebben (en daarmee ik ook).
Mijn volgende auto: een Skoda Superb III combi, Style Business. Uiteraard zal ik ook van die auto mijn bevindingen weer delen op deze site.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 1.8 TFSI S Edition
- 2015
- 91.480 km

Audi A4 Limousine 1.8 TFSI Business Edition Automaat Navigatie Cruise control Climate control Parkeersensoren
- 2015
- 108.527 km

Audi A4 1.8 TFSI Pro Line S | Stoelverwarming | Xenon | Sportstoelen | Half leder | Trekhaak | Navigatie | Bluetooth | Climate control | Parkeerhulp | Cruise control
- 2014
- 199.538 km