Audi A4 Avant 1.8 TFSI 170pk Pro Line (2012)

autoreview

Audi A4 Avant 1.8 TFSI 170pk Pro Line (2012)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 TFSI 170pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst1.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 600 km

*** Inleiding ***

Vanwege aankomende gezinsuitbreiding moest mijn geliefde Audi A5 Coupe (2.0TFSI) het veld ruimen voor een praktischer auto. Ik was nog totaal niet uitgekeken op de prachtige coupe waar ik pas 35000 km. mee gereden had dus de nieuwe auto had een groot gat te vullen.

Ik zag mezelf niet in een gezinsbusje rondwiebelen en dus moest het een stationwagon worden. Mijn shortlist was: Audi A4, BMW 320, Seat Exeo, Skoda Superb 4x4. De Seat en de Superb vielen vrij snel af want ik wilde mijn A5 vervangen door een auto met een zelfde premium gevoel (gecombineerd met meer praktisch nut). Een proefrit in de BMW viel mij tegen. Het befaamde stuurgevoel van de BMW was inderdaad goed, maar na alle reviews waarin Audi's stuurkarakter afgekraakt wordt ten opzichte van BMW vond ik het verschil met mijn A5 eigenlijk niet zo groot als verwacht. En vergeleken bij de weelderige interieurs van Audi vond ik de BMW nogal ongeïnspireerd en eigenlijk niet zo heel mooi. Het werd dus een Audi - de nieuwe gefacelifte A4 Avant (die in December '11 nog niet voor proefritten beschikbaar was).

*** Bestellen… wachten… ophalen! ***

Blind besteld (particulier gekocht): Audi A4 Avant 2012 facelift, moessongrijs met 19" titaniumgetinte rotor velgen, Proline, S-line, panoramadak, Audi music interface, afgevlakt sportstuurtje en nog wat andere kleine opties.

Drie maanden wachten voor levering. Dat is een stuk beter dan de 9 maanden die ik destijds op mijn A5 heb moeten wachten! Perfect op tijd volgens planning afgeleverd bij de Audi dealer die er een mooie onthulling van maakte. Dit is een van de eerste leveringen van de nieuwe A4 Avant, en de mensen van de dealer waren het er over eens dat deze lakkleur met de titanium velgen een prachtige combi waren (ze hebben direct een demo besteld in exact dezelfde configuratie).

*** Eerste indrukken na 600Km. ***

Na 600Km kan ik uiteraard nog geen diepte-review geven, maar al wel mijn eerste indrukken delen. Vooral in vergelijking met de A5 (die ik met pijn in mijn hart bij de dealer heb achtergelaten).

De Avant is een beauty. Vanuit alle hoeken is het een dikke auto; vooral in combinatie met de rotor-velgen is het plaatje gedistingeerd met een klein agressief randje - maar nooit te schreeuwerig. Ook het nieuwe (S-line) interieur is prachtig en net weer een slag beter en kwalitatiever dan voor de facelift. Elk klikje van elk knopje klinkt en voelt 'premium'. En met het panorama dak lijkt het interieur lichter, ruimer, en zonniger (als de zon schijnt, uiteraard). Speciale kudos voor het S-stuurtje. Het oogt fantastisch en ligt super in de hand.

Dat brengt me dan ook direct bij het nieuwe elektromechanische stuursysteem: het is… 'anders'. Niet vervelend, niet supergoed, maar vooral anders. Ik vind het wel plezierig maar ik snap direct waarom het een nogal polariserend review-topic is. Het stuurt anders dan elke andere auto die ik ooit gevoeld heb. Ik kom er over een paar duizend km. zeker nog op terug!

Grote pluspunten krijgt het vernieuwde S-line sport onderstel. Het is fantastisch geraffineerd en zelfs met 19 inchers niet te oncomfortabel. Het is precies goed. Niet knijterhard, niet te wiebelig. Gewoon perfect. Een absolute aanrader!

Waar ik vooralsnog minder over te spreken ben zijn de remmen en de handbak. De remmen zijn veel minder bijterig dan die van elke Audi die ik hiervoor gereden heb en bijna 'zompig' te noemen. Dat moet Audi veel beter kunnen. Komt dit door het nieuwe energie-terugwin systeem dat zichzelf bij het remmen oplaadt?

De handgeschakelde 6-bak is duidelijk ontworpen met bijtellingen en de klimaat-maffia in het achterhoofd. Het maakt van de A4 op de snelweg een gezapige auto. Even inhalen betekent stevig terugschakelen en wachten tot de motor weer op toeren is. Dat was in de A5 (met zeer vergelijkbaar gewicht en motor specificaties) nooit nodig… die was opvallend zuinig maar had in elke situatie en elk verzet ook meteen genoeg koppel voorhanden en voelde dus veel vlotter en sportiever. Beetje jammer, Audi! De fijne TFSI motor verdient beter.

Om op een positieve noot te eindigen heb ik mijn eerste 200+ km. tocht gereden en deze bevestigt mijn hoop dat dit een heerlijke reis auto gaat worden voor ons gezin. Lange afstanden gaan een genot worden en ik kijk er al naar uit om de auto binnenkort uit te laten op de Autobahn.

Meer over een paar duizend kilometertjes!

Korte update na 1500km

  • 1.500 km

Even een korte update nu de "inrijd-periode" er voor mijn gevoel ongeveer opzit (de eerste 1500km waarin je de motor nog een beetje moet ontzien, etc.).

De plussen:
+ De topkwaliteit straalt nog steeds van alle details in het interieur en exterieur af. De facelift heeft deze auto duidelijk naar een nog hoger plan getild.

+ Het S-line onderstel is werkelijk subliem. Wat een geweldige balans tussen comfort en sportieve wegligging! Het rijgedrag voelt uitermate vertrouwenwekkend en ik heb nog geen moment het gevoel gehad dat het te stug of stoterig is. Wie deze auto zonder S-line onderstel bestelt doet zichzelf tekort!

+ Het is nog steeds een schitterende auto. Nu ik een paar auto's met S-line-exterieur uitrusting heb gezien ben ik blij dat ik hier niet voor gegaan ben. Ik vind de skirts en achter-diffuser veel te veel van het goede en de stijlvolle balans van de auto verstoren. De auto is naturel een schoonheid die geen opsmuk-accessoires nodig heeft.

+ Tot zover vind ik het bijzondere stuurgevoel eigenlijk heel prettig. Ik heb er veel mensen over horen klagen, maar ik vind het helemaal niet verkeerd. De auto stuurt messcherp en direct. Dat het dikke stuurtje zo ontzettend lekker in de hand ligt helpt natuurlijk ook mee.

De minnen:
- De motor/versnellingsbak/verbruik: ugh... daar word ik niet vrolijk van. Vergeleken met de motor in de A5 (die op papier heel vergelijkbaar zou moeten zijn) is deze nieuwe 1.8TFSI nogal lui, futloos en schandalig onzuinig. Ergens zou 320Nm moeten zitten maar ik heb ze nog niet ontdekt. En bij gelijke rijstijl en ongeveer gelijk gewicht is de A4 constant zo'n 2L/100km onzuiniger dan de A5 - en een stuk minder vlot, pittig en levendig.

Audi beweert dat snelweg-verbruik 5.1L/100km zou moeten zijn. Maar met 120km/u op de cruisecontrol (zonder airco,ruiten dicht, 6e versnelling, etc.) zie ik het verbruik tussen de 8 en 9 L/100km schommelen (vergelijk A5: 5.5-6.0).

Als ik extreem rustig rijd mag ik blij zijn met een gemiddeld verbruik van 1 op 12. Dat mag echt niet meer in 2012! Ik hoop dat de motor nog een beetje loskomt maar na 1500km begint mijn hoop een beetje te vervliegen.

Pro-tip: als je het budget hebt, overweeg dan zeker de 2.0TFSI want de 1.8TFSI is in mijn ervaring tot nu toe een beetje een tegenvaller...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.