Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • A4 Allroad

Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro (2009)

autoreview

12
Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro (2009)
Sobieski
  • Sobieski8
  • Gebruikersreview
10 november 2009 om 10:52
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringA4 Allroad 3.0 TDI quattro
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf500 km
KM-stand laatst122.500 km
Lezerswaardering: 35%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klachten...

  • 122.500 km
  • 10 november 2009

[Na 2,5 maand - nov. 2009 - 9.500 km]

Wat te doen wanneer de lease van een VW Passat 2.0 TDI DSG afloopt, en je wil en mag zoeken met de volgende criteria in het hoofd:
- 't Mag financieel een stap omhoog;
- Een DSG-bak is geweldig - houden dus;
- Extra pk's zeker welkom;
- Door goede ervaringingen liefst binnen VAG blijven...

Dan wordt het winkelen bij Audi, dat sinds kort S-tronic (= DSG) aanbiedt in de A4 Allroad. En (nog) niet in de gewone A4, A6, of een andere grotere Audi.

Heeft de A4 Allroad nut, i.p.v. de Avant?

Qua uiterlijk: De aangepaste grill en metalen 'bodembescherming' doen naar mijn bescheiden mening de auto goed, en nemen iets weg van het wat steriele karakter van de gewone A4 Avant. De kunststof panelen rond de wielkasten zijn in mijn geval (carroserie: meteorgrijs) nauwelijks contrasterend en daarmee met name ook functioneel.

Qua functionaliteit: Voor iemand die nogal eens op wat slechtere wegen rijdt ('k woon in Polen) en geregeld met de honden het bos in duikt, is de extra grondspeling en aangepast ESP met off-road detectie welkom.

Op een aantal details na is de Allroad verder erg vergelijkbaar met de Avant. Ook bij de Avant is 4WD standaard bij de 3.0 TDI motor. Tja, die motor... de cijfers 500 Nm en 240 pk zeggen al wel wat, maar in de praktijk is de combinatie van kracht, rust en smeuigheid soms haast bizar.

Die kwaliteit betreft ook de diverse opties:
- Audi Drive Select geeft de mogelijkheid de auto echt af te stemmen op hoe je wilt rijden. Comfortabel en rustig met de familie of fel hoeken als je even los wil...;
- Adaptive Cruise Control is effectiever dan ik dacht. 'Treintje-rijden' op de linker baan gaat perfect, en 't systeem remt tot op grote snelheidsverschillen veilig af;
- Adaptive Light is misschien een kleinigheid, maar de manier hoe de auto bepaalt wanneer groot licht ingeschakeld kan worden is indrukwekkend;
- Het MMI-plus systeem met 40GB harde schijf, groot hi-res scherm, logische integratie van navigatie, telefoon, multimedia, etc. met intuitieve bediening voor de middenarmsteun, zet naar mijn idee een nieuwe standaard.

De afwerking van de auto is bekend. Maar daar betaal je o.a. ook voor.

Andere negatieve zaken dan slechts de financien? Ja, een paar:
- Op de achterbank en in het bagagecompartiment is de auto kleiner dan de Passat. Maar dat was bekend en ingecalculeerd. Niet echt storend.
- Voor een auto met 70% meer vermogen dan de Passat is zo'n 15% extra brandstofverbruik helemaal niet verkeerd. Maar bij een 10 liter kleinere tank is de actieradius opeens wel zo'n 200 km minder. Jammer.
- Ook mijn Allroad heeft (enigszins) last van een euvel waar meer A4 rijders over klagen: trillingen in het stuur en soms ook de stoel bij snelheden tussen 100 en 120 km/u. Lijkt te maken te hebben met het wel heel gevoelige onderstel, mogelijk niet perfect gebalanceerde wielen, aan te passen draagarmen... 'k Volg met belangstelling fora waar hopelijk (op termijn?) aanbevelingen uit komen.

Maar dit alles valt weg wanneer ik bv. vanmorgen met een perfect geluid uit het Bang&Olufsen systeem heerlijk over de snelweg kan jagen en vervolgens de auto zonder problemen door een modderig stuk onverhard ploeg, waar anderen na regen van de laatste twee dagen liefst een omweg nemen...

[na 2,5 jaar - jan. 2012 - 100.350 km]

Of ik nu gewoon geluk heb, of dat het toch echt een kwestie is van kwaliteit, kan ik niet zeggen, maar nog nooit een auto gehad die zo weinig zorgen geeft als deze Allroad.

Na een kleine 2,5 jaar inmiddels de 100k aangetikt, en de overwegende gedachte daarbij is, dat ik deze auto na de lease (4 jaar) misschien gewoon eens ga houden!

De indrukken van eind 2009 zijn ongewijzigd.
Het gemak waarmee ik bizar snel van Polen naar Nederland kan rijden (en terug!) is ongehoord, en maakt deze auto i.t.t. SUV's de perfecte klant voor de autobahn.
Maar wanneer ik in het weekend weer eens onverhard ga, is geen modderspoor te zwaar, net als hoog in de Alpen waar het asfalt echt ophield.
En ook tijdens de sneeuwrijke winters van 2010 en 2011 stond de auto z'n mannetje.

Klachten? Het enige waarvoor de auto bij de dealer is geweest, afgezien van regulier onderhoud, was de wisser op de achterruit die een soort eigen leven ging leiden.
Na vervanging onder garantie bleek de achterklep te kraken, en dat iriteert... Opnieuw afstellen bleek het euvel te verhelpen.

Het eerder gemelde probleem van lichte trillingen in het stuur is nooit helemaal opgelost, maar wel grotendeels onder controle door extra aandacht tijdens balanceren van de wielen op het moment van bandenwissel.

In de categorie 'comfort' mist de auto een sterretje, en dat heeft vooral te maken met de straffe vering, waardoor passagiers niet altijd tevreden zijn. 'Drive select' in de comfortstand helpt aanzienlijk, maar niet afdoende. De besturing wordt in dat geval dermate licht, dat dat alleen prettig is op een woonerf.

Kosten? Deze auto is niet gemaakt voor rustige rijders. Op de langere afstand is een verbruik tussen de 6 en 7 l/100 km voor de auto wel mogelijk, behalve dat ik als chauffeur dat niet kan...

Op naar de volgende prettige km's!

[na 3 jaar - aug. 2012 - 122.500 km]

Helaas, helaas... Tot 100.000 km gaf de Allroad inderdaad geen zorgen, maar alsof ik het onheil over mezelf heb afgeroepen.

In een half jaar is de auto driemaal, waarvan een keer lang, voor een onregulier bezoek bij de dealer geweest, en dat is veel te veel:

1. Tijdens de laatste grote beurt meldde men dat een van de motorsteunen lekte. Mag niet gebeuren, maar bij mij dus wel. Om erbij te kunnen moest het nodige los, dus best een langdurige ingreep.

2. Niet veel later kreeg ik te maken met drie soorten foutmeldingen in het dashboard m.b.t. de versnellingsbak. Niets afwijkends aan de bak te merken, behalve dat in een van de drie situaties de bak zich bij stilstand 'op slot' gooide, en alleen contact uitschakelen hielp. De bak opnieuw programmeren hielp niks.
Bij verder kijken bleek een sensor defect, en toevallig een waarvoor de hele bak uitelkaar moest... De importeur is tegemoetgekomen in de kosten, en ook de leenauto kostte bijna niets, waardoor een en ander nog te overzien was.

3. En toen opeens deze week weer een foutmelding. Op het eerste oog leek de EGR-klep, met eventueel zelfs de daarbij horende koeling, kapot, maar nee hoor, weer een sensor... EGR-klep schoongemaakt, computer gereset, en loopt prima.

Heerlijke auto, mechanisch, op die motorsteun na, in prima conditie, maar die electronica...! Heb ooit een Laguna gehad, die in verhouding minder sores gaf...

Hoop dat het nu afgelopen is!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Audi A4? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi A4
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Audi A4

INFO
Audi
Audi
Audi A4 35 TFSI Pro Line (4D/7A)
€ 798
Bekijk nu ⟩
Audi A4 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A4 Avant 2.0 TFSI Automaat/Leder/dashcam/ topstaat!

    Audi A4 Avant 2.0 TFSI Automaat/Leder/dashcam/ topstaat!

    • 2009
    • 208.000 km

    € 7.950

    Audi A4 2.0 TDI Pro Line EXPORT EX BPM!

    Audi A4 2.0 TDI Pro Line EXPORT EX BPM!

    • 2009
    • 320.547 km

    € 6.595

    Audi A4 2.0 TFSI quattro Pro Line

    Audi A4 2.0 TFSI quattro Pro Line

    • 2010
    • 133.445 km

    € 15.950

Meer Audi A4 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A4 / S4 / RS4 B9 | Nieuw: 2e facelift 2020

    246
    • 3 februari 2020

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A4 specificaties
  • Audi A4 occasions
  • Audi A4 video's
Advies en informatie
  • Audi A4 tests
  • Audi A4 gebruikersreviews
  • Audi A4 index
PREMIUM
Audi Q4 E-tron vs. Toyota Mirai - Dubbeltest

Audi Q4 E-tron vs. Toyota Mirai - Dubbeltest

De batterij-elektrische auto gaat de heerschappij definitief overnemen van de auto met verbrandingsmotor....

Lees meer
 

Audi A4 reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A4 Allroad 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2009)

    Audi A4 Allroad 2.0 TFSI 211pk quattro...

    16
    • 27 april 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Allroad 2.0 TDI 170pk quattro Pro Line (2010)

    Audi A4 Allroad 2.0 TDI 170pk quattro Pro...

    6
    • 1 september 2010
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro (2009)

    Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro (2009)

    12
    • 10 november 2009
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

    Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

    3
    • 19 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Cabriolet 1.8 Turbo (2003)

    Audi A4 Cabriolet 1.8 Turbo (2003)

    10
    • 1 december 2021
meer reviews
Rij-impressie Audi A4 Allroad

Rij-impressie Audi A4 Allroad

59

Audi speelt qua vormgeving traditioneel op veilig. Opvallen doe je doorgaans niet met de modellen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    1
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

    Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

    3
    • 19 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi A4 - Blik to the Future

    Nieuwe Audi A4 - Blik to the Future

    153
    • 6 maart 2022
Merk
Merk
  • Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - Dubbeltest

    Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron...

    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    23
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi Q5: laatste met verbrandingsmotoren - Vooruitblik

    Nieuwe Audi Q5: laatste met verbrandingsmotoren...

    97
    • 31 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Audi Q4 Sportback e-tron 35 Advanced edition (2022)

    Audi Q4 Sportback e-tron 35 Advanced edition...

    6
    • 28 juli 2022
  • Nieuws
    Audi 80 Avant - Eerste rijtest - Uit de Oude Doos

    Audi 80 Avant - Eerste rijtest - Uit de...

    35
    • 27 juli 2022
  • Nieuws
    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    22
    • 26 juli 2022
  • Nieuws
    Officieel: Audi Q6 is Audi's grootste SUV

    Officieel: Audi Q6 is Audi's grootste SUV

    103
    • 25 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden