Audi A4 1.9 TDI 90pk (1998)

autoreview

Audi A4
Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4 - interieurAudi A4

Signalement

UitvoeringA4 1.9 TDI 90pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf232.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Om met de deur in huis te vallen: een fantastische reiswagen. Het meest te spreken ben ik over de afwerking, het rijcomfort en het verbruik.

Ik heb er nu 8000 km mee gereden (in 3 maanden tijd) en ben qua verbruik nog niet onder de 1:18,5 gekomen! Het beste dat ik tot nu toe gehaald heb is zelfs 1:20,7.

Hoe dat kan? Rij deze auto op koppel, m.a.w. blijf in het toerengebied rijden waar het meeste koppel zit, dus tussen ca. 1200-2400 toeren. Maak er een gewoonte van door te schakelen bij ca.2200-2400 toeren. Dan rij je overigens huis niet tuttig, maar kom je gewoon met het verkeer mee. Als sneller acceleren gewenst is kan dat altijd, maar maak er een gewoonte van nooit boven de 3000 toeren te komen. En: hou je voet stil bij constante snelheden, of gebruik de cruisecontrol.

Hier kom ik ook bij de discussie over vemogen. Menigeen meent dat de 110 pk versie in rijden niet veel verschilt met de 90 pk versie. Klopt, want het meest belangrijke getal voor het rijplezier, namelijk het koppel dat de biede motoren leveren, verschilt amper van elkaar, 200 Nm tegen 225 Nm (voor de 110 pk). M.a.w. voor het huidige, drukke verkeer voldoet de 90 pk meer dan voldoende. tip: focus niet op vermogen, wat de dealer/autoverkoper of uw vrienden aan de borreltafel u ook wijs proberen te maken, maar let op iets veel belangrijkers: het maximale koppel en het toerengebied waarin dit te vinden is; hoe hoger dit koppel en hoe lager dit toerental, hoe makkelijker en rustiger de auto rijdt.

Ik las ook een melding van een eigenaar over een extreem hoog olieverbruik. Dit is simpelweg niet in orde, wat de dealer ook beweert. Mijn A4, met 240.000 km op de teller, heeft een olieverbruik dat ver onder de 1 liter op 7500 km ligt, ik heb dan ook nog niets hoeven bij te vullen. Dat is voor een gezonde motor een normale waarde.

Ik ken ook de verhalen over de draagarmen van de wielophaning, inderdaad een typisch VW probleem. Hou er bij de aanschaf van een auto echter wel rekening mee dat elke auto van elk merk een specifiek probleem kent, dat is inherent aan elk technisch produkt. Ik vind de problemen aan de draagarmen niet zodanig van aard dat ze de auto minder interessant maken.

De afwerking is van een zeer hoog niveau. Alle naden van de carrosserie lopen perfect parallel, deuren sluiten als kluisdeuren, en in het interieur is (zelfs na 240.000) nog geen rammeltje te bekennen. Zaten meer auto"s maar in elkaar zoals deze Audi.


Als laatste de rijeigenschappen & comfort. Als enige minpunt vind ik dat de auto vrij zijwindgevoelig is en ook bij harde wind een grote hoeveelheid windgeruis produceert.Het comfort aan boord is hoog, met name met het Proline pakket (cruise & climate control en middenarmsteun voorin).
Ik vind de auto heerlijk en voldoende trefzeker sturen. Als je wat harder door de bocht gaat merk je echter wel dat er een zware motor met een relatief hoog zwaartepunt voorin ligt, maar als je dit niet prettig vind moet je simpelweg geen diesel kopen. Zijn altijd zwaarder, hebben hierdoor dus altijd meer last van een grotere massatraagheid tijdens sturen (minder direct) en overstuur tijdens hogere bochtsnelheden. Als je dit niet prettig vindt, koop dan een Alfa met benzinemotor. Beschaafd rijgedrag wordt door deze auto beloond met een hoog comfort. De vering is wel hard, met name achter, maar daarme typisch Duits, en dat vindt ik persoonlijk juist wel prettig. Dat is dan een kwestie van smaak, maar samenvattend is dit een smaakvolle auto die ik menigeen kan aanraden!

PROBLEMEN

Lange wachttijden bij de dealer, maar daar kom ik gelukkig niet veel omdat ik het meeste werk aan mijn auto door een uitstekende merkonafhankelijke garage laat doen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.