AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Audi A3 Sportback 2.0 TDI 170pk Ambiente Pro Line (2007)

autoreview

Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback - interieur
Audi A3 Sportback - interieur
Audi A3 Sportback - interieur

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 2.0 TDI 170pk Ambiente Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eindelijk, na een lange tijd van wachten kon ik vorige week dan eindelijk mijn nieuwe A3 sportback ophalen. Voor de liefhebbers, degenen die nu nog met smart wachten of de mensen die hun keuze nog moeten bepalen het volgende....

Ik heb gekozen voor de lava grijze, met alu dakrail en 17 inch lichtmetaal. Dat laatste natuurlijk omdat het mooi is maar ook vanwege de betere stabiliteit en koersvastheid van de wat plattere banden. In plaats van de houtinleg die bij de ambient standaard is, heb ik gekozen voor de aluminium variant (geen meerkosten)

Over het uiterlijk, exterieur en interieur ga ik kort zijn. Het is gewoon een prachtige wagen, goed afgewerkt, verzorgd en overzichtelijk interieur. Hij ziet er stijlvol en tegelijk sportief uit en lezers van deze review zullen er net zo over denken. Minpunten? De bediening van de cruisecontroll zit op een lastige en onlogische plaats, en bij achteruitrijden geeft de kleine achteruit beperkt zicht (maar wie mooi wil zijn...). De stoelen zitten heerlijk, geven voldoende steun en zijn stevig op een duitse manier. Het lederen stuur ligt heerlijk in de hand en armsteunen zitten op de goeie plek. Al met al heb je een goede zit- en rijpositie waardoor je perfecte controle over de auto hebt.

Dan het rijden. Hierbij wil ik eerst toelichten waarom ik de wagen gekozen heb zoals hij is: De ambition uitvoering mét de 17 inch velgen, en de 125kw/170pk.
Mijn vorige wagen, de A4 met 110pk tdi, is goed bevallen maar ik wilde sportiever en meer dynamiek, zonder al te veel verlies aan comfort. Mijn verwachting was dat de Ambient meer in dit profiel past dan de Ambition, die met zijn nog sportievere onderstel erg hard is en naar mijn idee minder past bij een diesel en 35k per jaar. Wel heb ik gekozen voor de plattere banden waarvan ik uit ervaring weet hoe stabiel ze zijn. Dan de motor. Die 170 pk. Waarom niet ’gewoon’ de 140? Natuurlijk is die 140 goed. Altijd krachtig, snel en ga maar door. Een heerlijke motor, die ik ken uit de passat, maar ja.... Het rijden. Diesel: netjes warmrijden dus. Relaxt wegrijden, tussen de 1400 en 2100 toeren is er gewoon voldoende kracht om soepel te rijden en vlot met het verkeer mee te komen. Het schakelen verloopt soepel, het sturen gaat licht en de wagen rijdt heerlijk. Duidelijk strakker geveerd dan mijn oude A4. De stad uit, snelweg op, doorschakelen naar de 6e versnelling en ongemerkt zit je op 140. Alles voelt heerlijk relaxt. Eindelijk is die motor warm. Nu maar eens wat proberen. Kijken wat die turbo doet. Niks terugschakelen naar 5, gas en direct is er kracht en versnelling en de auto schiet naar 160, door naar 180. Lekker maar oppassen voor mijn rijbewijs! Ik laat het gas los, laat hem uitrijden, terug naar onder 120 en laat me inhalen door een auto die zich op de linkerbaan netjes aan de maximum snelheid houd. Ook ik pak de linkerbaan, ga er achter rijden en wacht tot ie naar rechts gaat. De baan is vrij: terugschakelen naar 5 en gas. Beng! De audi schiet naar voren. Dit is niet normaal meer. Het lijkt alsof de auto die in inhaal plotseling afremt en voordat ik het in de gaten heb zit ik weer op 160. Verschrikkelijk gewoon! Ik blijf op de snelweg wat spelen met mijn gas, en altijd weer die kracht. De turbo is steeds paraat, reageert direct en hoeft geen druk op te bouwen. Tussen de 1800 en 4000 toeren trekt en sleurt die motor mij steeds weer naar hogere snelheid.
Dan de afrit af en de provinciale weg op. Ik sluit met 80 aan bij een rijtje van drie personenauto’s en wacht ongeduldig. De weg is vrij, ik rij in de 4 en druk het gas in: De auto versnelt spectaculair en drukt me in mijn stoel. Ik begin te tellen: 1,2,3,4 nog voor ik bij 5 ben, heb ik de 3 auto’s ingehaald en staat mijn teller bijna op 130! Ik schakel door naar 5,adem langzaam uit en laat de wagen uitrijden. Ik rijd nog wat bochten en op- en afritten. Hoe hard ik de bocht ook instuur, de wagen blijft strak en vlak en volledig onder controle. Zelfs de ESP lijkt het nog niet nodig te vinden in te grijpen terwijl me stevig in mijn stoel druk om te voorkomen dat ik er uitglijd en ik bedenk me dat de eerste beperking ligt bij de bestuurder van deze auto. Met voldoening keer ik terug naar huis. Een grote smile op mijn gezicht. Daarom dus die 170 pk.


Is dan alles goed aan deze auto? Nee hoor. Hoewel naar mijn mening absoluut comfortabel genoeg, blijft het een behoorlijk strak geveerde auto en dat betekent dat je oneffenheden in de weg goed voelt. Ook vind ik de VAG diesel niet echt stil en vooral als je een beetje optrekt is het geluid duidelijk aanwezig. (Wel is hij stiller dan de oudere generaties van deze pompverstuiver.) Tenslotte laat het geluid van de banden bij bepaalde types wegdek zich duidelijk horen. Refentie hierbij is mijn oude A4. Misschien dat een andere band stiller is. Hoe dan ook: Ik vergeef het de sportback en zal nog vaak met een dikke vette smile uit mijn heerlijke auto stappen.


Over de betrouwbaarheid en de gebruikskosten kan ik nu nog niks zeggen en vul dus maar gewoon wat ’verwachtingssterren’ in.


5 feb.: Ik heb mijn Audi nu een maand en 4500 op de teller. Na een maand veel funrijden en genieten ( eerste bekeuring 180E) keert de rust wat terug. De auto is heerlijk en ik geniet ieder moment dat ik rijd. De motor is iets soepeler en smeuiiger geworden. Ik geniet nu vooral van de heerlijke kracht en souplesse zonder direct voluit te hoeven gaan. Dit is denk ook het grote voordeel boven bijv. een 105PK. Die is ook krachtig en kan vlot mee, maar dan moet je hem wel steeds maximaal aanspreken. De 170pk heeft steeds vermogen over en dat geeft zoveel meer rust in het rijden. (En natuurlijk móet ik toch iedere dag tenminste 1 maal even vlammen. Een snelle inhaalactie of bij het invoegen op de snelweg even die versnelling voelen. Damn, het blijft gewoon zo LLLekker.)
Nog een puntje van kritiek: Hoewel de ruimte achterin voldoende is, vind ik de achterbank behoorlijk stevig en de zitting is nogal kort. Dat kan minder prettig zijn als je lange ritten maakt met volwassenen of grote kinderen achterin (tot 12 jaar geen probleem)

22 juli: Inmiddels naast veel wekelijkse kiometers ook twee vakanties gehad. Ook op lange ritten is de auto goed. Comfortabel genoeg, lekkere stoelen en je stapt er steeds weer fris uit. Eerlijk is eerlijk: de stoelen van mijn vorige A4 waren lekkerder. Verder geniet ik nog steeds van mijn heerlijke rijdersauto, ondanks dat ik inmiddels ge(ver)wend raak aan die heerlijke power. Op de duitse autobahn heel even plankgas gereden en op een vals plat (naar beneden) geschrokken het gas losgelaten toen de teller, voordat ik het in de gaten had, op 240 stond.

PROBLEMEN

5 feb.:Geen problemen tot nu toe

22 juli: Geen probleem. Nu 28000 km gereden en binnenkort eerste beurt. Vooral zo doorgaan....

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren