Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambiente Pro Line (2006)

autoreview

Audi A3 Sportback
Audi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 Sportback - interieurAudi A3 Sportback - interieurAudi A3 Sportback - interieur

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.9 TDI Ambiente Pro Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf23.500 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nu een klein jaartje in mijn bezit, mijn dolfijngrijze A3 Sportback 1.9 TDI Ambiente, het is een fijne auto die je veel rijplezier geeft.

Ten opzichte van mijn vorige een A4 Avant natuurlijk wat kleiner, naar mijn idee niet eens zoveel dramatisch kleiner, maar heb geen kids dus we zitten er ook maar met 2 personen in, en een enkele keer met zijn vieren, maar dat was in de A4 ook niet echt riant, maar het is duidelijk dat de A3 een wat mindere broeder is in de Audi lijn, uiteraard zijn de gebruikte materialen van topkwaliteit, maar de A4 had nét dat beetje meer, al is dat ook een kwestie van gewenning, als ik wel is een andere auto rijd cq meerijd dan heb je al snel weer van ok die A3 zit toch zo slecht niet in elkaar, en weet je weer waar Audi voor staat, als je in een ander merk rijd waar na een jaar de eerste piepjes en kraakjes zich beginnen te manifesteren, bij de A3 is daar geen enkele sprake van, nog nooit een auto gehad die zo ongelofelijk rammel, kraak en piepvrij was, welk wegdek je ook berijd hij geeft geen kick, in één word, topklasse.

De 1.9 TDI is opzich een fijne motor, maar ik mis nét dat gevoel wat ik met mijn vorige Audi wel had, de 130 pk versie geeft toch nét dat beetje extra aan de auto, de 105pk is zoals al veel beschreven met optrekken niet echt een lust voor het gehoor, rauw en weinig inspirerend, aan de ene kant vind ik dat wel raar omdat de 130pk versie naar mijn idee vele malen soepeler draaide en is in princiepe hetzelfde blok alleen een ander motormanagment, en misschien hier en daar wat kleine verschillen, maar met optrekken is het zeker geen feest in het gehoor, bij constante snelheden draait hij redelijk op de achtergrond en is stil te noemen, en vooral zuinig rond de 1:20 is zeker haalbaar, en als je het echt rustig aan doet, is 1:23 ook haalbaar, hoezo al die eco-motoren van hede ten dagen....inhaalacties zijn redelijk snel gebeurd en mis niet echt power, al deed de 130pk versie het uiteraard sneller en makkelijker, maar dat wist ik van tevoren, en aan chippen heb ik een hekel dus zal het ermee moeten doen.

De wegligging is een van de sterkste punten van de A3 wat dat betreft stoot hij de ’normale’ A4 van de kroon, wat kan je met deze auto ongelofelijk hard een bocht nemen, begon bij voor mij bekende ( scherpe ) bochten de A4 al bij bv 80km/h te piepen de A3 gaat vrolijk door, enkele van die bochten al met 30 km/h sneller genomen en nog geen gepiep van de banden, harder durf ik soms niet omdat ik bang ben dat ik grenzen ga opzoeken, maar mijn vrouw zit regelmatig met een witte neus naast me en zegt zo is het wel genoeg ;-) op de snelweg is hier dan weer de A4 in het voordeel vanwege zijn grotere wielbasis en het meer afgesteld zijn op autobahn cruisen, maar met de A3 ook zeker geen crime, al kan hij soms wat stuiterig overkomen, maar dat is een consequentie van een betere wegligging, de Ambition versie is nog harder afgeveerd, maar dat is een overweging die je maakt, lijkt mij niet echt prettig meer.

De uitvoering die ik heb, de Ambiente is voorzien van vrij veel luxe, en dat is alleen maar prettig, mooie 17’ velgen, een voor mij mooie geluidsinstalatie, overal handige netjes om spullen in op te bergen, verlichting bij je voeten, handig als je wat laat vallen in het donker, en nog wat snuisterijen hier en daar, het is gelukkig de Pro-Line uitvoering, dus met climate control, kan mij ook bijna niet voorstellen dat er een A3 rondrijd zonder dit pakket, anders is hij naderhand onverkoopbaar lijkt mij, het systeem werkt goed al lijkt hij het soms kouder te houden dan wat de ingestelde temp aangeeft, maar ontwasemen in een mum van tijd, en zomers heerlijk koel.

Al met al een fijne auto met een erg hoog afwerkingsnivo waar Audi om bekend staat, alles zit waar het moet zitten en werkt naar behoren, en voelt allemaal even degelijk aan. Of hij iedere cent waard is dat laat ik in het midden, ik heb de auto met net de kop eraf gekocht, en er was toen al meer als 10.000 euro afschrijving voor de vorige eigenaar geweest, gezien de prijs die ik er voor betaald heb en wat de auto nieuw heeft gekost, en dat is toch wel veel te noemen, nu de eerste klapper geweest is, zakken ze nu niet meer zo hard, en laatst zelfs gelezen dat de A3 de meest waardevaste auto is in zijn klasse......maar mijn versie heeft rond de 40.000 nieuw gekost en als ik eerlijk ben is dat toch wel erg veel geld voor hetgene wat je krijgt, ik persoonlijk zou dan een nieuwe A4 kopen, maar ik wilde nu eens een auto zonder al teveel kilometers en een A4 diesel met minder dan 30.000km viel buiten mijn budget, en de Sportback vonden we beiden een erg mooi model, en de auto heeft zeker bekijks want erg veel Sportbacks rijden er nu ook weer niet rond.

De auto zal zeker nog wel enkele jaren in mijn bezit blijven, en hopelijk op dezelfde probleemloze manier als dat hij nu doet.

Update 03-08-09 Na bijna 2 jaar in mijn bezit, toch afscheid genomen van deze A3 Sportback, na 27.000 probleemloze kilometers toch besloten om voor wat anders te gaan, de A3 is een zeer fijne auto die naarmate de kilomters erbij kwamen eigenlijk steeds fijner ging rijden, het blok komt nu lekker los, en draait steeds soepeler, toch knaagde het na mijn A4 als je eenmaal van een stapje hoger hebt geproefd blijft dat in je achterhoofd rond draaien, mijn vrouw was al nooit zo heel kapot van een A3 en tja.....dan loop je tegen een A6 3.0TDI automaat aan en dan is de keuze ineens makkelijk....

De A3 is geen auto waar je in eerste instantie als een blok voor zal vallen, wij hebben hem eigenlijk meer met het verstand als met hart gekocht, toch is de A3 stiekem een heel erg fijne auto, en dat merk je pas als je in andere auto's gaat rijden, de "duitsers" weten als geen ander "rust" in een auto te creëren en ook bij de A3 is dat niet anders, heb vele auto's gereden, laat in het midden welke, maar ook met V6 blokken, maar nee......als je dan weer in je A3 stapt weet je weer waarom hij toch gewoon goed is, maar ja een mens wil altijd meer, vandaar onze overstap naar een A6.....

Het 1.9 TDI blok is een fijne metgezel, maar soms mis je net dat kleine beetje extra vermogen, al komt hij zeker niks te kort, en de auto is zeker vlot te berijden, en een verbruik om natuurlijk je vingers bij af te likken 1:20 is geen probleem en als het moet nog zuiniger al moet je je dan wel heel erg inhouden....

Ben benieuwd wat het A6 avontuur ons zal brengen, zal er na verloop van tijd weer een revieuw van schrijven.

PROBLEMEN

Daar kan ik heel kort in zijn, geen!

Update 03-08-09, na 2 jaar helemaal geen, klasse!!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.