AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Audi A3 Cabriolet 1.5 TFSI COD 150pk (2017)

autoreview

Audi A3 Cabriolet 1.5 TFSI COD 150pk (2017)
Audi A3 Cabriolet 1.5 TFSI COD 150pk (2017)
Audi A3 Cabriolet 1.5 TFSI COD 150pk (2017)
Audi A3 Cabriolet 1.5 TFSI COD 150pk (2017)
Audi A3 Cabriolet 1.5 TFSI COD 150pk (2017)
Audi A3 Cabriolet 1.5 TFSI COD 150pk (2017)
Audi A3 Cabriolet 1.5 TFSI COD 150pk (2017)

Signalement

UitvoeringA3 Cabriolet 1.5 TFSI COD 150pk
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst32.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wéér een witte....

  • 1.500 km

Juli 2017
3 maanden nu,1500 km.

Audi A3 1.4 Cabrio

Na bijna 2 jaar met veel plezier in de Citroen DS3 cabrio gereden te hebben, begon het “echte” cabrioletgevoel mede door mijn zwager te kriebelen.
Hij heeft vorig jaar zijn Peugeot 207CC ingeruild voor een Audi A3 cabriolet en zijn enthousiasme begon aanstekelijk te werken.
Na veel gezoek op Autotrader/Autoscout had ik vorig jaar al een overjarige witte A3 cabrio gevonden in Alphen aan den Rijn, een winkeldochter van eind 2015, deze was gelijk mijn ding, wit, veel opties, dikke velgen, ook een automaat (zwager was na 35 jaar fanatiek schakelen al om) én B&O erin.
In april dit jaar besloten langs te rijden, na een redelijk inruilbod, en na kort onderhandelen besloten tot aankoop.
Grappig dat het kenteken van ouder is dan mijn DS3, maar toch op april 2017 staat, vreemd.


Motor:
Dit is de 1.4 turbo met 150 pk, met cilinderuitschakeling en dsg-automaat, moest eerst even wennen aan de vertraging bij optrekken, maar met de instelling “Dynamisch” schakelt hij soepeltjes over tussen de 1500 en 2000, in de Sportstand hoor je de motor echt gaan loeien bij 4 á 5000 toeren, heel leuk.
Verder heel soepel, trekkracht ruim voldoende, grappig dat de cilinders uitschakelen bij 130 km/uur constant rijden.
Net als bij de 500 en de DS3 zorgt mijn zware rechtervoet voor een steviger verbruik van rond de 1 op 11, valt me voor zo’n zware wagen mee, rustig rijdend zou 1 op 14/15 mogelijk moeten zijn.


Uiterlijk:
In dit Gletsjerwit met zwart dak een prachtige combinatie vind ik, de S-line uitvoering maakt het af.
De 19” velgen zijn heel mooi, maar de banden maken wat geluid, kwestie van de muziek harder zetten.
Dan het dak, tja eindelijk een “echte” cabrio, je hebt meer een open gevoel, inderdaad minder herrie dan met de schuifdaken van de 500 en DS3, maar in gebruik is dat schuifdak gewoon veel praktischer, kan heel snel open tot 120 km, dit dak kun je rijdend bij max 50 km openen, wat dan ook nog 20 sec. duurt, je moet meer op regenbuien letten, zo zie je, elk voordeel heeft zijn nadeel.
En ik moet wennen aan het badkuipgevoel zo open rijdend, het is meer opzichtig, met een schuifdak is het wat anoniemer rijden.


Interieur:
Heel luxe uitstraling, leren bekleding en aluminium met chrome op het dashboard.
Stoelen handmatig te verstellen, zitten heerlijk, op de achterbank volgens mij minder ruimte als in de DS3.
Navigatie werkt goed, alleen de invoer middels touchscreen op de draaiknop van de MMI plus is een gadget, gewoon draaien en drukken werkt beter, ik persoonlijk vind dit prettiger en makkelijker werken, én geen vettig beeldscherm meer.
Bonus was de B&O installatie, wát een geluid komt daaruit, geweldig, direct al mijn dvd’s met concerten opgezocht, Rammstein in 5.1 ,heerlijk.
Eerlijkheidshalve moet ik vermelden, dat net als bij de Hifi van de DS3, de instelmogenlijkheden (te) beperkt zijn.
Helaas geen achteruitrijcamera maar voor en achter sensors, dat is wel even wennen qua gemak.


Rijden:
Vergeleken met DS3 toch wel een verschil, rustiger, niet zo nerveus en weer minder overhangend in bochten.
De automaat begint steeds meer te wennen, luier rijden, toch wel lekker.
Bij sportief rijden merk je wel dat de remmen moeite hebben met het gewicht naar mijn gevoel, blijft een grote wagen met bijna 1400 kg.
Kofferbak is redelijk, met een wegklapbaar gedeelte, waar het dak zich in opvouwd, klapt alleen wel iets te makkelijk weg, heb al een paar keer moeten stoppen omdat mijn reistas hiertegen was gezakt en dan weigert het dak te openen.


Conclusie:
Wát een auto, comfortabel, redelijk snel, zeer luxe, een heerlijke rijdersauto met een coupe-achtig uiterlijk, top.

Update 1 jaar

  • 11.000 km

Tja, eigenlijk een rustig jaartje, geen alarmen, olieverbruik of iets geks.
Verbruik gemiddeld nog steeds 1:11, maar schakel standaard na starten over op de Sportstand, gewoon lekker dat in toeren klimmen gekoppeld aan een beschaafde roffel.
1 klein puntje, bagage goed neerleggen, al een paar keer niet de kap kunnen openen omdat mijn tas tegen de bescherming voor de kap in de achterklep was omgevallen, de bescherming klapt dan in, en het dak weigert.....
Banden nu nog 4,3 mm, dus voor de winter 2 nieuwe voor, inherent aan het Mario-kart rijden, waar de automaat toe verleid.
Voor de rest een heerlijke wagen, rij zoveel mogelijk open zodra er maar een sprankje zon is, zelfs bij 5 graden gaat dit goed met de nekverwarming lekker bij.
Ook mijn zwager, die exact dezelfde auto heeft, maar dan 2,5 jaar oud, heeft tot nu geen druppel olie bijgevuld of andere problemen ondervonden, top wagen(s) dus.

Update 2 jaar

  • 16.000 km

December 2018-Nieuwe voorbanden bij de dealer laten monteren, scheelde een paar tientjes met bandenshops en daar ga ik mijn velgen niet voor op het spel zetten, Continental Sport Contact 19", hoppa 478 euro, wie mooi wil zijn.......

Februari 2019-Ineens begint mijn dashboard 30 dagen af te tellen naar "Olieservice", terwijl in april de 2 jaar(of 30.000 km) pas om is, maar even gebeld, men zei dat dit aan mijn rijstijl lag.....oeps....ook veel korte stukjes werken mee, de electronica kijkt hier ook naar.
Wel jammer, had dit liever dan gelijk met de banden gedaan, de dealer zit hier 65 km vandaan.
Olieservice betekend dus gewoon een longlife-beurt ipv een klein beurtje, dat is met een aircofilter ook weer 480 euro, pfff 4 ringen rijden mag wat kosten.
Maar na zo'n geweldige zomer heb ik als open-dakrijder zeker geen klagen.
Ook de B&O wil ik nog eens aanprijzen, geweldig geluid in vergelijk met de Audi-sound (heeft mijn zwager), de upgrade meer dan waard, sta vaak voor de open Spijkernissebrug een muziekdvd'tje in 5.1 te luisteren.
Helaas voor de VAG-haters nog een ding, geen bijzonderheden tijdens de beurt, had ik ook niet verwacht bij deze km-stand, olieverbruik helemaal niks, had alleen verwacht dat de remblokjes aan vervanging toe waren, inherent aan de Mariokart-driving experience.
Niets daarvan dus, nog zeer blij met de A3, maar na 2 jaar bekruipt me weer een gevoel, heb in een Megane RS gereden......best wel bruut zoveel pk's, helaas wel 2 deuren teveel, maar een hot hatch lijkt me dus ook wel wat, maar dan wel mét een schuifdakje.
Na de zomer maar eens gaan orienteren.

Einde cabrio-tijdperk

  • 32.000 km

Na 4 jaar werd het tijd om voor iets anders te gaan kijken.
Einde garantie-periode en zin in weer wat anders.
Eigenlijk totaal geen problemen gehad, net door de apk doordat alle banden nog maar 2 mm hadden.
Helaas weinig alternatieven voor een cabrio, mx5 te klein/laag en T-roc cabrio…..tja wat moet je daar van zeggen.
Dan maar iets met een schuifkanteldak gezocht en de overstap naar de bejaardenauto bij uitstek gemaakt, namelijk een Toyota Corolla hatchback 2.0, rood/zwart mét open dakje, benieuwd wat deze ervaring me gaat brengen over 2,5 maand als ie binnen is, zal daar ook iets over gaan schrijven.
Nu nog even genieten van een echt open dak.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren