Audi A3 3.2 quattro Ambition (2004)

autoreview

Audi A3 3.2 quattro Ambition (2004)

Signalement

UitvoeringA3 3.2 quattro Ambition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf67.750 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

M’n vorige auto was een A3 1.8T 180pk en na 3,5 jaar hier met veel plezier mee te hebben gereden is het leuk om weer eens naar een andere auto te gaan kijken. Omdat audi’s erg mooie en sportieve wagens maakt leek de keus makkelijk om weer naar een nieuwere a3 te gaan kijken.
Het liefst iets luxer en als het kan sneller, sommige vragen zich wellicht af moet het dan zo snel? Waarschijnlijk moet je het zelf ervaren hebben hoe het is om in een wat snellere wagen te rijden om te weten hoeveel meer plezier je met auto rijden kunt hebben!

Eerst gekeken naar een S3 maar hiervan zijn er redelijk wat met 210 pk (maar 30pk meer wel quattro en xenon) en heel weinig van 225 pk dus dit spoor liep dood. Plus dat het model het zelfde was als de ‘oude’, misschien wat flauw.
Het nieuwe model heeft ook leuke motoren van 2,0T met 150 of 200 pk of natuurlijk de holy grail de 3,2 met 250 pk.
Maar hellaas zijn er niet veel 2,0T 200pk te koop en nu om te laag te gaan... je voelt de bui al hangen die 3,2 is wel erg gaaf!
Na veel zoek werk op internet en wat bezoekjes aan dealers m’n droomauto (zo mag je het wel noemen) gevonden.
Na wat dubben en het voor je zelf goed praten omdat je weet dat deze auto je iets meer gaat kosten (vooral het verbruik) de knoop door gehakt.

Ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een A3 3.2 quattro DSG!
Ik wil de eerste eigenaar bedanken voor z’n goede keus, er zit niets te veel op en niets te weinig.
Het bij elkaar een aardige lijst:
Uiteraard elektrische ramen en spiegels (elektrisch inklapbaar), vergrendeling met afstandsbediening, xenon verlichting, breedstraler, navigatie, 6 Cd wisselaar, bose boxen, leren stoelen met verwarming, automatische airco, licht en winterpakket, elektrisch schuif/kanteldak, cruise control, parkeersensoren, hele gave S3 velgen en natuurlijk de motor een dikke V6 3,2 liter 250pk sterk. Deze uitvoering heeft de DSG automaat met F1 flippers achter het stuur waar ik erg blij mee ben omdat dit (volgens mij) niet vanzelf sprekend bij de DSG zit.

De automaat is wel wat wennen om mee te rijden als je een handbak gewend bent. Niet zo zeer het koppelen wat je mist, maar meer het schakelgedrag van de bak.
Het wil erg graag zo hoog mogelijk wat resulteert in snel naar de 6 met 1200 toeren. Kan irritant zijn als je ff wil versnellen, bak denkt iets te lang na om terug te schakelen. Gelukkig kun je dit versnellen door met de flippers 1 of 2 versnellingen terug te gaan waarna je redelijk rap van z’n plek komt.
Voor het snellere scheur werk zit er nog een S stand op de bak wat er voor zorgt dat ie langer in z’n toeren door trekt. En wat ik in de tunnel ontdekte is dat de uitlaat een wat zwaarder geluid laat horen. Wel grappig dat je dit ‘orkest’ met de keus tussen D of S aan en uit kan zetten.
Verder zit er net als in de F1 launch control op. Bak in de S stand, ESP uitschakelen, linker voet op de rem en rechts gas geven vanaf 3000 toeren. Tot nu toe pas 1 keer uit kunnen proberen.
OK rem er op toeren maken, rem los, hé er gebeurd niets? Maar na 0,5 sec slaat de bak in! Goeie dag wat een kracht! Die 1.8T had een ‘turbo boost’ maar dit is wel ff andere koek! En door de quattro totaal geen last van wielspin dus alle pk’s gaan naar het asfalt.

Voor de rest ziet het er binnen uit wat je van audi kunt verwachten, mooie materialen en afwerking.
Stoelen zitten erg lekker en doordat het stuur in alle standen verstelbaar is kun je je ideale positie wel vinden. Het navigatiescherm is lekker groot en ziet er mooi uit. Beetje vreemd dat je geen nederlands kun kiezen, maar dat de plaatsnamen wel in het nederlands zijn gesproken. Die paar worden links, rechts en rechtdoor hadden er toch wel bij gekund? Het budget was zeker op.
Verder heeft het scherm nog een party trick dat je het elek. horizontaal kunt klappen waardoor de gleuf van dvd speler vrij komt en 2 slots voor SD-kaartjes. Hiermee kun je dus ook MP3’s luisteren, de CD speler zou ook MP3’s kunnen spelen maar dat heb ik nog niet uit geprobeerd.
In het boekje staat overigens dat je SD kaartjes tot 256 MB kunt afspelen, ik vraag me alleen af of bv 2GB ook zou kunnen, de handleiding is tenslotte uit 2004. Iemand ervaring?
De handleiding is zoals iemand anders als opmerkte behoorlijk dik, +/- 300 pagina’s bovenop de 400 van de auto zelf.

Zijn er nog minpunten? Het verbruik van 10l/100km wat audi opgeeft kun je wel schudden het zal meer richting de 11 of 12 gaan. De tank is daarin tegen maar 60 liter wat best wat groter had gemogen.
En ook deze keer is de handrem weer niet gelukt. Zat de vorige verstopt onder de middenarmsteun, deze keer is ie wat korten maar als de steun in de onderste stand staat kun je hem niet volledig aantrekken….tja.

Conclusie dan maar. Met deze auto koop je mooie wagen met gave rij eigenschappen. Met de quattro heb je gevoel dat je de bocht niet uit kunt vliegen, plus dat je het vermogen ook nog eens kwijt kunt op het asfalt. Leuk is het schakelen met de flappers. De DSG zorgt er voor dat het schakelen heel vloeiend gaat alleen aan de toerenteller kun je zien dat je een versnelling omhoog gaat.
Als je er een goeie kunt vinden heb je alle luxe aan board die je je kunt wensen. Ik heb met deze één jaar A-klasse garantie wat een fijn idee is, plus dat de service interval 30.000km is oftewel 2 jaar. Zolang er niets stuk gaat scheelt dit weer in de onderhoudskosten.
Een week is misschien wat kort om een definitief oordeel te vellen maar tot nu toe is dit een auto waar je niet alleen van a naar b gaat maar waar je voor de lol een stuk mee gaat rijden. Kortom ik ben enthousiast, wat een machine!

Binnenkort wellicht meer…

PROBLEMEN

.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.