Audi A3 1.9 TDI 90pk Attraction (1997)

autoreview

Audi A3
Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3 - interieurAudi A3 - interieur

Signalement

UitvoeringA3 1.9 TDI 90pk Attraction
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf156.599 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 259.000 km

04-06-2006
Ik heb deze auto gekocht bij de Alfa dealer (Van Doorn en Top Apeldoorn). Aankoopprijs was 7600,-- hetgeen mij redelijk leek kijkend naar de diverse prijzen van andere Audi’s. Ik wilde perse een TDI aangezien deze motoren een gunstig verbruik kennen en ik een voorkeur heb voor leden van de VW familie. Eerst nog gekeken naar Skoda’s en Seat’s. VW waren mij niet iets teveel Volkswagen. Maar toen liep ik dus deze Audi tegen het lijf. Pffffff een Audi das toch wel stoer he die vier ringen. Dus tot aankoop overgaan ondanks de toch wat hogere leeftijd van de auto. De kilometerstand leek mij geen probleem aangezien mij vader veel ervaring heeft met TDI’s en hoge kilometerstanden (rijschool).

Ik heb nu ruim 25.000KM met de auto gereden in driekwart jaar. Na drie maanden kreeg ik een storing en ging de motor op een noodprogramma draaien (vermogen nog maar 60PK). Check bij de Audi dealer (Pauw Zwolle) leverde op dat een sensor koelvloeistof en een stopklep van de brandstoftoevoer kapot waren. Dit heb ik bij de Audidealer mogen laten maken en de rekening is onder garantie betaald door de Alfadealer waar ik de auto heb gekocht.

Auto bevalt prima al is het wel een echte diesel, koude start is rumoerig. Op snelheid rijdt die rustig. Hoge snelheden zijn heel goed mogelijk en verlopen zeer comfortabel. Je merkt dat de auto wel wat meer vermogen aan kan.

De beurt bij 180.000km is een grote beurt met distributieriem. Dat het geld zou gaan kosten wist ik maar... oef tegenvaller: 2000,-- euro, bijna alles is vervangen. Grote kostenpost was dat het stuurhuis kapot was. Dus een echt goede aankoop, financieel gezien is deze Audi nog niet. Maar oke ik rij wel Audi en geniet er elke kilometer van.

12-08-06: allebij de lampjes van de kentekenplaat verlichting kapot, zelf vervangen a 2.69 euri.

05-09-06: rechterraam wil niet meer omhog, waarschijnlijk uit een steun gevallen. Motor van het elektrische raam wel oke. Met moeite raam weer omhoog gekregen. Lijkt me iets wat je zelf moet kunnen maken. Maar hoe krijg je het deurpaneel eraf??? Gelukkig gaan de de koude periode in dus voorlopig geen haast met deze uitdaging.

10-11-06: zoals normaal bij VAG produkt, een kapotte koplamp. Daarnaast verbruikt die ongeveer 1 liter olie op de 4000km, net even wat teveel. Maar mijn vorige auto Citroen ZX heet gedurende 80.000km omgeveer 600 liter olie verbruikt dus ik ben wel wat gewend.

25-12-06: Blijft heerlijk om in een Audi te rijden maar dat er niks kapot kan gaan en goedkoop, laat maar. Trouwens binnenkort gaan de winterbanden er weer onder. Tweedehands gekocht voor 170,-- euro. Vredestein met nog 5,5m, koopje dacht ik zo.

Winter 2007: Twee maal naar Oostenrijk. topsnelheid zonder helling en wind 180km. Dan ben je zo in Oostenrijk kan ik vertellen. Blijft op hoge snelheden superstrak sturen en voelt dan nog heel safe. 4 mensen twee snowboards en twee paar ski’s kunnen best in een Audi A3, wie had dat gedacht!!! Maar niet voor een lange rit hoor!!!

25-06-07: Auto heeft weer een grote beurt gehad en nieuwe APK. Kosten 618,81. Een stuk goedkoper dan de vorige keer. Geen bijzondere mankementen dit keer. Rechtervoorraam kan weer omhoog en omlaag, wel zo lekker in de zomer. 1 week na de beurt begaf een relais het zodat mijn audi twee keer stil viel grgrrggrr. Relais vervangen a 15,32 en ik rij weer. Blijft een heerlijke auto om mee te rijden.

Ojaa zoals als mijn auto’s die ik heb gehad verbruikt mijn Audi ook weer olie, niet veel mar wel teveel: 1 liter op 3/m km.

7-4-2008:
Auto heeft een grote beurt gehad. Sinds de vorige beurt eind juni vorig jaar zat er al weer 30.000km extra op de teller. Dus tijd voor een grote beurt, de kleine heb ik overgeslagen. Afspraak gemaakt. In de tussentijd alweer 4.000km erbij. Tripje Oostenrijk tikt lekker aan. Was wel merkbaar dat de beurt nodig was want na een week stilstaan in Oostenrijk had hij geen zin om te starten. Maar na 25 startpogingen sloeg die moeizaam aan. De accu is in ieder geval nog prima :). Eenmaal warm liep die weer als een zonnetje. De beurt:
Kosten totaal circa 800,-- euro. De Katalisator was kaduuk, als oplossing gaf de dealer aan een roetfilter (met subsidie). Dus voor 200,-- euro netto doe ik nu ook nog een stuk milieuvriendelijker.

Mag wat kosten een Audi uit ’97 en 34.000km. Dus een redelijke prijs voor de beurt als je het mij vraagt. Ik rij wer wat kilometers door want afschrijven doe ik bijna niet meer.

10-09-2008:
Turbo is kapot. Tijdens een snelwegrit viel het vermogen weg. Ik vermoede al dat het de turbo was. Ik ben op de plek van bestemming aangekomen. De volgende dag toch geprobeert een stukje te rijden, dat was geen succes, enorme rookwolken verschenen achter mijn auto. Iedereen wuifde naar me dat er iets niet goed was met mijn auto, dat had ik zelf ook wel in de gaten, maar ik wilde toch thuis parkeren en dan de ANWB bellen. Achteraf bekeken had ik dat dus beter niet kunnen doen. Thuis aangekomen de ANWB gebelt. Kon ik onder het genot van een borrel op de ANWB wachten. Conclusie was rurbo kapot. Dus afslepen naar de garage. Kosten € 1.000,= (ruilturbo). Na even nagedacht te hebben toch maar laten maken, kreeg wel het advies om wat anders te zoeken, aangezien er toch was motorschade was (kleppen). Maar voorlopig rijd die weer prima, alleen fluit de turbo iets te heftig.

15-10-2008: Aanrijding. File en iemand reed achterop. Schade aan de bumper € 1.100,-.

01-01-2009: tijd voor een andere auto. Ik heb een Audi A4 2.5tdi op het oog. Duur om te rijden maar volgens mij wel een feest!!!

PROBLEMEN

1 week na aankoop deuk in de autoparkeerplaats bouwmarkt, dader onbekend.
Sensor koelvloeistof
Stopklep Brandstoftoevoer
Stuurhuis kapot
Rechterraam uit steun gevallen
Koplamp
Olieverbruik
Katalisator vervangen door roetfilter.
Achterruitensproeier is kapot (en ik laat het niet repareren, kosten 180,--)
Kunstofplaat onder de motor gescheurd, is vervangen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.